handdator

Visa fullständig version : Mycket vassle vid träning = många insulintoppar vare här!

remixxa
2006-05-19, 19:58
Jag har läst runt en del av er som skrivit att innan passet kör ni en vassledrink, och sen 1h efter en vassledrink, och sen Ytterligare 1h efter det, en vassledrink till (muffe85 bl.a). Det måste bli ena jävulska insulintoppar för er, 3 stycken i alla fall, och det kan väl inte vara direkt optimalt? Prioriterar ni proteinintaget heldre än insulintopparna eller har jag missat något här? Nu vet jag inte om ni stoppar i er något annat under dagen, te.x. keso eller annan mjölkprodukt, men om ni gör det, blir det inte då rent dåligt för träningen?

King Grub
2006-05-19, 20:04
Insulinfrisättning är energimängdsrelaterad. 30 gram protein ger 120 kcal. 100 gram pasta ger 350 kcal. Pastan har lägre II än vassleprotein, mycket lägre, men 100 gram pasta ger större insulinfrisättning än 30 gram vassleprotein.

Vassle är mer lipolytiskt än kasein, åtminstone i djurförsök, och förbättrar insulinkänsligheten jämfört med motsvarande mängd kött. Kasein är ett mer lipogent protein än vassle, trots vasslets större insulinfrisättande egenskaper, i och med en större aktivitet av hepatiska lipogena enzymer, glukos-6-fosfatdehydrogenas, adenosintrifosfatcitratlyas, acetylkoenzym A karboxylas och FASN.

Insulinskräcken är alldeles för överdriven (insulin är inte av ondo, utan en nödvändighet för näringsupptag i cellen, plus kraftigt antikatabolt i samband med träning), åtminstone för proteinrika källor. Äter du 100 gram protein åt gången, kanske, men inte för ett normalt proteinintag. Dessutom är insulinkänsligheten uppreglerad i samband med träning. Hur man får en "jävulsk" insulintopp av en normalportion vassleprotein i samband med träning vet jag inte.

remixxa
2006-05-19, 20:12
Insulinfrisättning är energimängdsrelaterad. 30 gram protein ger 120 kcal. 100 gram pasta ger 350 kcal. Pastan har lägre II än vassleprotein, mycket lägre, men 100 gram pasta ger större insulinfrisättning än 30 gram vassleprotein.

Vassle är mer lipolytiskt än kasein, åtminstone i djurförsök, och förbättrar insulinkänsligheten jämfört med motsvarande mängd kött.

Insulinskräcken är alldeles för överdriven (insulin är inte av ondo, utan en nödvändighet för näringsupptag i cellen, plus kraftigt antikatabolt i samband med träning), åtminstone för proteinrika källor. Äter du 100 gram protein åt gången, kanske, men inte för ett normalt proteinintag. Dessutom är insulinkänsligheten uppreglerad i samband med träning. Hur man får en "jävulsk" insulintopp av en normalportion vassleprotein i samband med träning vet jag inte.

Det var nyheter för mig. Så en vassledrink på 30g ger inga insulintoppar då? Siffran för en insulinfrisättning har jag för mig ligger på 250kcal(?), blir då en vanlig middag (oftast på 400-500kcal) en av dessa insulintoppar/dag man ska ha? Eller är det just mjölkprodukter i sig som man ska akta sig för att ha mer än 1-2 insulintoppar/dag?

King Grub
2006-05-19, 20:14
Siffran för en insulinfrisättning har jag för mig ligger på 250kcal(?)

Nej, referensstudierna är gjorda vid den energimängden. I rent jämförande syfte måste alla livsmedel som ingår i undersökningen ge lika mycket energi. Det är klart det frisätts insulin från mindre mängd också.

Ät en blandad kost baserad på mestadels oraffinerade livsmedel så slipper du helt oroa dig över insulinfrisättning, och i en sådan kost kan vassleprotein utan problem ingå, både i samband med träning och, om så önskas, som måltids- eller utfyllnadsprotein.