Visa fullständig version : kelloggs special K
Tjena!
Är det någon som vet vad det är för GI- värde på Kelloggs Special K? Jag brukar äta havregrynsgröt till frukost men det är mer protein i Special K och jag tycker det är lättare att få ner på morronkvisten så jag funderar på att börja äta det istället.
Fast om GI är mycket högre på Special K så kanske gröten är att föredra? Kelloggs vill ju få produkten att framstå som något sorts "Smalalternativ", undrar hur det ligger till
100 g Special K:
16 g protein
74 g kolhydrater
-sockerarter 17 g
- stärkelse 57 g
1 g fett
100 g havregryn:
13 g protein
56 g kolhydrater
- sockerarter 1,3 g
7 g fett:eating:
Som alla frukostflingor relativt högt GI. Kommer inte ihåg exakt.
Originally posted by Grahn
Som alla frukostflingor relativt högt GI. Kommer inte ihåg exakt.
Bran Flakes är väl undantaget?
/pez
Har för mig att bran flakes har väldigt varierande GI beroende på fabrikat.
Det är angivet som 60 men vet inte om det är hela sanningen.
special k har 77 i GI
vanliga majsflingor 121
Tack Janna!
Havregrynsgröt har 70 i Gi, och om special K har 77 så är det inte så värst mycket mer. Med mer protein och lägre fetthalt så borde ju special K kanske till och med vara att föredra framför gröten!
;)
Havregrynsgröt > allt kellogs presterar
Molotov: Kolla på saker som fiberinnehåll och så innan du bestämmer dig.
Gröten ger ju även mindre insulinpåslag än special k, plus att man får fett på köpet.
Det är 3 g kostfiber per 100g i Special K, 10 g i Havregrynen, men är fiberinnehållet viktigt utöver TARM- synpunkt? Förövrigt så får jag i mig en hel del fett i min övriga kost så det kanske bara är positivt att jag får mindre fett i frukostflingorna. Insulinpåslaget är väl en effekt av hur snabba kolhydraterna är? (GI)
Molotov: Fibrer är bra ur flera synpunkter inte bara för tarmarna (Om det nu är så bara.).
GI är inte det enda som avgör hur insulinet påverkas och just havregrynsgröt påverkar tydligen inte insulinet så mycket, frukostflingor har lite större inverkan. Är inget farligt i sig men ska man välja föda efter någon typ av nyttighetsprincip så väljer jag havregrynen.
Men det kanske är nyttigare för dig att få i dig mer till frukost och då är flingorna ett bättre allternativ av just den anledningen.
Eller så kompromissar du och slänger i en näve havregryn i varje tallrik frukostflingor eller så.
Det är väl värt att ta med i beräkningen att du troligen äter en del mjölk med flingorna? Denna har mycket högt II. Och ytterligare protein, å andra sidan.
Fast du kanske har mjölk till gröten också?
ja vad mej anbelagar så anser jag iaf görten vara godare... men annars vet jag inte.. gröten är kanske billigare?
Jag dricker enorma mängder mjölk och filprodukter (jobbar extra på Arla) men att mjölk har högt II? Vad är det? menade du GI?
Originally posted by Molotov
att mjölk har högt II? Vad är det? menade du GI?
Nä, jag menade insulinindex.
http://venus.nildram.co.uk/veganmc/insulin.htm
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.