Visa fullständig version : Svensk Film
Lasse Kongo
2006-05-18, 12:28
Startar en liten tråd där vi kan diskutera svenska filmer, kanske man kan få sig ett par tips med.
Själv är jag ej så mycket för just svensk film, dock är oftast en bra svensk film riktigt bra!
Mina personliga favoriter är;
Så som i himmelen
Ondskan
Jägarna
Vad har ni för favoriter inom swedish film, gammalt som nytt?
King Grub
2006-05-18, 12:29
Jönssonligan.
Lasse Kongo
2006-05-18, 12:30
Jönssonligan.
Verkligen, riktigt härliga matinéfilmer.
sällskapsresan
när han ska beställa juice på planet :laugh: :laugh: :laugh:
Minnet är som vanligt dåligt när man behöver det. :(
Men tre filmer som jag gillar är:
- Jägarna (Det skulle kunna hända på ställen där jag är hemma; usch. Säger mycket om hur människor i grupp fungerar.)
- Så som i himmelen (Jag vet att den är överromantisk, svulstig och orealistisk, men jag faller handlöst ändå.)
- Det sjunde inseglet (Handlingen är bra, och fotot är GRYMT. En av de få Bergmanfilmerna jag kan se utan att må dåligt efteråt.)
Edit: Pippi Långstrumpfilmerna!
hahavaffan
2006-05-18, 12:33
Naken!
Så som i himmelenBästa svenska jag någonsin sett. En bit därefter kommer Fucking Åmål.
Mannen på taket
Mitt liv som hund
Fanny och Alexander
Utvandrarna
Nybyggarna
Pellefant
2006-05-18, 12:36
Den bästa av mödrar
Kopps
Metal_boy_
2006-05-18, 12:36
Repmånad
:hbang: :hbang:
Helikopter :laugh: :laugh:
Lasse Kongo
2006-05-18, 12:40
Bästa svenska jag någonsin sett. En bit därefter kommer Fucking Åmål.
Kul Nina, vi delar en "bästa film" weee :hbang:
Tolkia skrev en bra mening i sitt inlägg: "Jag vet att den är överromantisk, svulstig och orealistisk, men jag faller handlöst ändå"
Instämmer helt och hållet där.
Tigerkotten
2006-05-18, 12:40
Jag gillar inte svenska filmer så speciellt, action filmerna är oftast patetiska tycker jag.
Men det finns några st jag gillar.
Jalla Jalla
Kopps
Naken
Zingo
Sökarna
Nattbuss 807
Ondskan
Vissa beckfilmer.
Jönssonligan funkar också.
Det fanns en skräckfilm som jag tyckte om också, det okända? Kommer inte riktigt ihåg.
WheyProtein
2006-05-18, 12:43
Kopps
Tomten är far till alla barnen
Naken
Lasse Kongo
2006-05-18, 12:46
Jafan, hur kunde ja glömma, Kopps och Jalla Jalla är så sjukt bra!
"jag tänkte låna lite socker"
- ja visst räcker det här, du kanske vill följa med in och k n u l l a lite
- ja gärna aaaaaaaaahahahaha
En polare o jag såg den på bio, vi titta på varandra och skrek: DET DÄR HÄNDER INTE!!!!!!
Minnet är som vanligt dåligt när man behöver det. :(
Men tre filmer som jag gillar är:
- Jägarna (Det skulle kunna hända på ställen där jag är hemma; usch. Säger mycket om hur människor i grupp fungerar.)
- Så som i himmelen (Jag vet att den är överromantisk, svulstig och orealistisk, men jag faller handlöst ändå.)
- Det sjunde inseglet (Handlingen är bra, och fotot är GRYMT. En av de få Bergmanfilmerna jag kan se utan att må dåligt efteråt.)
Edit: Pippi Långstrumpfilmerna!
Om du tycker om inseglet borde du se smultronstället om du inte redan gjort det, världens första roadmovie(?).
Tigerkotten: det okända var en ren blairwitch rip-off, fast det läskiga var istället något som såg ut som en grillad kyckling :D helkass tyckte jag, kanske var nån annan du tänkte på? -.-
Vesseldahl
2006-05-18, 12:50
Göta Kanal
(Papphammar?)
Jag tycker att livvakterna var ganska bra gjord.
Ingen kan älska som vi! epa-johnny ftw! :bow:
Ondskan "Det sägs att han är socialdemokrat" :D
Kopps
Jalla Jalla
Hundtricket
Hmm.. finns ju en del bra.. ska se 1200 milj. idag :D
Änglagård.
Är det den med Rickard Wolff?
Metal_boy_
2006-05-18, 13:02
Är det den med Rickard Wolff?
Jopp.
petersson
2006-05-18, 13:03
Jönssonligan.
Hoho! Såg ganska nyligen, la märke till att Dynamit-Harry gömmer sig hela tiden när han väntar på Sickan i nån film, bakom träd/buskar. Varför vill han inte att folk ska se honom? :)
Jopp.
Inte sett den sen jag var skitliten, minns knappt någonting
Me_Myself
2006-05-18, 13:07
Jag gillar inte svenska filmer direkt men Tomten är far till alla barnen är ju bara underbar :thumbup:
Sökarna - Underbart töntig :D
Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö - Skön avkopplande film
Beckfilmerna - brukar vara underhållande
Jalla! Jalla! och Kopps inböjd till ett par skratt.
sen står det helt still. kommer kanske på något mer senare
Metal_boy_
2006-05-18, 13:16
Sökarna
Göta Kanal
Repmånad
30:e November
Beck
Wallander
Jönssonligan
DVD:er med Robert Gustafsson ( massa roliga klipp m.m)
Finns säkert fler..
Metal_boy_
2006-05-18, 13:17
Inte sett den sen jag var skitliten, minns knappt någonting
Jävla Colin Nutley-skräp, med Helena Bergström (som vanligt) i huvudrollen.
Juliette
2006-05-18, 13:19
Hoho! Såg ganska nyligen, la märke till att Dynamit-Harry gömmer sig hela tiden när han väntar på Sickan i nån film, bakom träd/buskar. Varför vill han inte att folk ska se honom? :)
Därför att ingen vill se honom :D
Gillar Jönssonligan, men kan inte med Dynamit-Harry.. han är så tafflig att jag blir stressad av att bara se honom *s*
Andra svenska filmer jag gillar är: Kopps, Fucking Åmål, Vinterviken, 30:e November, Adam och Eva (den av Herngren), Vuxna människor..
Finns säkert massa jag glömt..
Sånger från andra våningen.
*popcorn*
(Allt annat är skräp).
Pepparkakssmurfen
2006-05-18, 13:19
Vad hette vampyrfilmen som var på bio för några månader sen?
sökarna
nattbuss 807
så som i himmelen
ondskan
zingo
bästa sommaren
jägarna
hundtricket
jalla jalla
Bäst är nog fan ondskan och jägarna..
Juliette
2006-05-18, 13:23
Just ja.. Bara ääälskade filmen G när den kom, var dock väldigt länge sen jag såg den nu, vet inte vad jag skulle tycka idag, men troligen en nostalgitripp som heter duga :)
Sökarna, Blå Måndag, Nattbuss 807, Stockholmsnatt.
Öhh! Han är luuuuugn!
Löjtnant Blank
2006-05-18, 13:30
Bo Widerbergs Elvira Madigan.
Gillar väldigt många svenska filmer. Dock inte sladderfilmer för kärringar, typ 'Så som i himmelen'.
HookersUnited
2006-05-18, 13:33
Varning för Jönssonligan
Sällskapsresan
Vägen ut
Pistvakt
Hans och Hennes
Smala Sussie
Metal_boy_
2006-05-18, 13:34
Gillar väldigt många svenska filmer. Dock inte sladderfilmer för kärringar, typ 'Så som i himmelen'.
Varför är det en kärringfilm?
Hatar verkligen svenska filmer men får väl bli
Rånarna
Wallander -> Mastermind
Pellefant
2006-05-18, 13:38
(Papphammar?)
Morrhår&ärtor. Den tröttnar jag aldrig på. :D
Varför är det en kärringfilm?
Sjunga "vackert" = kärring
Kärleksinblandning = kärring
Familjeliv = kärring
"WE DID IT" fast för svenska kärringar = kärring
Pellefant
2006-05-18, 13:45
Sjunga "vackert" = kärring
Kärleksinblandning = kärring
Familjeliv = kärring
"WE DID IT" fast för svenska kärringar = kärring
Man som tar ställning för misshandlad kvinna inom sitt förhållande istället för att titta bort = MANLIGT! :thumbup:
Pepparkakssmurfen
2006-05-18, 13:46
Kocken! :thumbup:
Sökarna och Zingo är nog mina favoriter.
petersson
2006-05-18, 13:52
Därför att ingen vill se honom :D
Gillar Jönssonligan, men kan inte med Dynamit-Harry.. han är så tafflig att jag blir stressad av att bara se honom *s*
Äh, han är snäll. Mysiga scener när han erbjuder Sickan på skjuts på sin cykel men han ska tydligen gå. I nästa scen sitter han på pakethållaren iaf :)
Kränger inte Vanheden anabola i nån film också?
bluelight
2006-05-18, 13:54
Torsk på tallinn, hallååå?
"macken" och "hajen som visste för mycket" med galenskaparna:naughty:
Svensk action:
- Noll tolerans
- Livvakterna
- Den tredje vågen
Svensk action:
- Noll tolerans
- Livvakterna
- Den tredje vågen
Du gillar Jakob Eklund? Han känns såååååå teater....
Du gillar Jakob Eklund? Han känns såååååå teater....
HELVETE! Jag hatar den där jäveln, så jävla usel skådespelare så det inte är sant (helt baserat på de tre filmerna, han kanske gör andra filmer bättre). En svensson går in och ska köra "lonley cop"-stilen som taget ur en amerikansk b-action. Gah!
Fö så är 95% av svenska filmer komedier, mao så usla att man bara kan skratta åt dem.
Kebab-Arne
2006-05-18, 16:33
Att ingen nämnt Yrrol är förvånande. En av de bästa komedierna genom tiderna. Helt enormt hur mycket skämt och skojigheter de fått in i filmen.
Min favoritscen är när de ska koppla in steorn och Johan Ulvesson och Claes Månsson inte kan ett skit. "Ja man kan göra så. Men det är ju inte rätt"
"Nämen det var ju själva faaan"
Sen Jönssonligan filmerna, främst de med sickan. Sen skönk kvaliten för varje film som gjordes. Den sista(?) "Jönssonligen spelar högt" är minst sagt usel i mitt tycke. *spy*
Har aldrig sett en riktigt bra svensk film, men det beror ju på att jag är skadad och uppväxt med amerikanska (och italienska) B-rullar från 70 och 80-talet.
Det var vad som var bra då, och eftersom de svenska filmerna inte alls påminner om tex Without Warning med Jack Palance eller Lucio Fulci/Mario Bava-rullar så är det svårt att kunna uppskatta dom.
Dock gillade jag Stig-Helmer och Sällskapsresan.
Papphammar är en favorit också ("OJ torkar jag mig med Sverige där bak" som Meterolog etc osv).
Metal_boy_
2006-05-18, 18:02
Kocken! :thumbup:
Kocken ja! Förbannat bra film. Kjell Bergqvist är som alltid strålande!
Den absolut bästa svenska filmen genom tiderna och som slår Ingmar Psykot Bergmann och Colin Nöten någonting är ju EVIL ED med en rad megakända svenska skådisar i som tex, Pruttmannen.
Filmen försöker komma upp i samma klass som Evil Dead filmerna men når inte dessa höjder men halvvägs och det räcker mer än väl.
Sen kanske man ska varva ner med "Så Som I Himmelen" som är en kanonfilm utan en massa blod.
HELVETE! Jag hatar den där jäveln, så jävla usel skådespelare så det inte är sant (helt baserat på de tre filmerna, han kanske gör andra filmer bättre). En svensson går in och ska köra "lonley cop"-stilen som taget ur en amerikansk b-action. Gah!
Fö så är 95% av svenska filmer komedier, mao så usla att man bara kan skratta åt dem.
hahaha kan inte annat än hålla med, jag stör mig mest på att hans dialog aldrig känns naturlig, speciellt när han svär, det är ingen eld bakom det hela. kan inte komma på något konkret exmepel nu då det var ett tag sedan jag såg filmerna..
Repmånad
En grymt bra film, bättre svensk film kommer nog inte att göras!
Annars sällskapsresan 1&2, Ondskan, Besökarna
Besökarna endast pga Kjell Bergkvist och scenen med Johannes Brost och brevbäraren som käkar banan.
High1ander
2006-05-18, 19:04
Lust och Fagring Stor (All things fair)
Jagarna
Det Sjunde Inseglet (sjukt rolig)
Metal_boy_
2006-05-18, 19:07
Lust och Fagring Stor (All things fair)
Jagarna
Det Sjunde Inseglet (sjukt rolig)
Jägarna är förbannat bra!
De enda bra svenska filmer jag kommer att tänka på nu är Det sjunde inseglet och Skenbart. Fast jag har väl inte sett så mycket svensk film iofs.
Frostbiten heter den svenska vampyrfilmen, inte sett dock.
Jönssonligan äger, MED Harry givetvis. Fast egentligen är det hans fru som tar hem spelet. "Harry, har du ölat?" På nåt som liknar värmländska, oslagbart.
Eller när Sickan går i barndom och blir terroriserad av den fryntlige göteborgaren.
Zingo, my god, en film om att göra porr, genialt.
Sällskapsresan går alltid hem också.
Och för att vara oetisk: Snickeriet och Plötsligt i Vinslöv. Det är väl inga spelfilmer egentligen, men fantastiskt roliga och gripande.
mangemani
2006-05-19, 01:50
vad heter den där svenska vampyr filmen som gick som trailer förut?är den nå bra?
Komedier:
Yrrol
Jalla Jalla
Kopps
Ha ett underbart liv
Sällskapsresan 1,2
Hundtricket
Sökarna
Zingo
Torsk på Tallin
Klassträffen
Drama:
Så som i himmelen
Ondskan
Mitt liv som hund
Den enfaldige mördaren (med Stellan Skarsgård och Hasse Alfredsson)
Pelle Erövraren
Lust och fägring stor
Action:
Beck-filmerna
Jägarna
Thriller/Rysare:
Besökarna
Vuxenfilm:
Ingen!
smugglarkungen med Janne carlsson:thumbup:
http://www.imdb.com/title/tt0090038/
Mitt liv som hund :love:
Fanny & Alexander
Sjunde Inseglet
Självklart sällskapsresan och repmånad :)
Sen tycker jag Tillsammans är riktigt rolig med.
Longshot
2006-05-19, 09:54
Sällskapsresan såklart!
-Beppes Bodegas
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.