handdator

Visa fullständig version : Varierande kost?

gonza
2006-05-18, 10:17
Tja!

Jag är nu uppe mitt i min 3'e deffvecka. Och det är så att jag undrar hur länge jag kan äta samma mat utan att kroppen vänjer sig vid det och börjar istället att lagra den i form av fett? ( om jag förstått rätt )

Alltså, jag äter t.ex müsli varje morgon och undrar om det gör något att jag gör det varje morgon, även de resterande måltiden över dagen. Jag kanske inte äter exakt samma sak vid samma tidpunkt varje dag men jag äter samma saker dvs: kvarg, all sorts fisk, kyckling, ägg, innanlår m.m. Till största del proteiner, minst 30g per måltid.

Observera dock att de ovannämnda produkterna är det jag äter mest alltså, det skiljer sig knappast ifrån det. Därför undrar jag hur det påverkar mig om jag kommer sluta att gå ner om jag äter samma mat tills önskad vikt. Då pratar vi om en viktminskning på 20kg fett.

MVH

King Grub
2006-05-18, 10:21
Då länge du får i dig dom mikronutrienter (vitaminer, mineraler, osv) du behöver, har du inget behov av variation för variationens skull (annat är att det kan bli tråkigt då). Det fungerar definitivt inte så att du måste byta till tonfisk eftersom du skulle lagra in torskprotein lättare som kroppsfett bara för att du ätit torsk varje dag.

gonza
2006-05-18, 10:28
Ja precis, men jag har en kompis som jag tror nämnde att t.ex. så kan det om jag inte varierar mitt kolhydratintag vara så att jag stannar upp i vikt. Jag har inga alls problem med maten, alltså, det är sådana saker jag aldrig skulle tröttna på och för enkelhetens skull så bryr jag mig inte om att variera det mera. Därför blev jag fundersam över hur det skulle påverka min viktnedgång.

Nu när jag ändå skriver, Grub, om du ser detta. Det är så att, om jag är noga med att hela tiden tillföra kroppen tillräckligt med proteiner, kan jag då gå ner i fettvikt och samtidigt behålla ev. öka i "muskler" under deff.