handdator

Visa fullständig version : svchost.exe

kharon
2006-05-18, 07:47
Jag har 5 processer av svchost.exe igång.. Är detta normalt?

bengdoktor
2006-05-18, 07:48
Jag har sex st svhost.exe igång =/

JJ
2006-05-18, 07:48
Ja. Har något med dll-er att göra om jag inte minns fel.

Nordenator
2006-05-18, 07:53
Ingen maskvarning på att ha några svchost, windows tycker om den.
Har sex st jag med.

svchost.exe is a system process belonging to the Microsoft Windows Operating System which handles processes executed from DLLs. This program is important for the stable and secure running of your computer and should not be terminated.

kharon
2006-05-18, 08:15
okej, finemang!

bubbe
2006-05-18, 08:29
Därför är den även en favorit att gömma kod i. Så bara för att svchost är en windowsfil betyder det inte att den är ok i alla lägen.

bedlam
2006-05-18, 08:36
öppna en CMD (startmenyn>kör>cmd
och skriv tasklist /SVC för att kolla vad det är som snurrar i dina svchostar.
själv har jag 5st.

King Grub
2006-05-18, 08:37
Varje svchost är uppbyggd av tjänster. Skriver du services.msc i Kör-fältet i startmenyn, får du upp en lista över tjänstersom är startade eller avstängda. Stänger man av onödiga tjänster kan man få ner antalet svchost också, och sparar minne och processorkraft på köpet.

Hjälp:

http://www.student.dtu.dk/~s011527/blackviper/service411sp2.htm

Jag har 5 svchost.exe efter att ha gjort en färsk Windowsinstallation, men stänger jag av dom tjänster jag inte behöver, kommer jag ner på tre och sparar X antal MB.

hultman
2006-05-18, 09:40
Varje svchost är uppbyggd av tjänster. Skriver du services.msc i Kör-fältet i startmenyn, får du upp en lista över tjänstersom är startade eller avstängda. Stänger man av onödiga tjänster kan man få ner antalet svchost också, och sparar minne och processorkraft på köpet.

Hjälp:

http://www.student.dtu.dk/~s011527/blackviper/service411sp2.htm

Jag har 5 svchost.exe efter att ha gjort en färsk Windowsinstallation, men stänger jag av dom tjänster jag inte behöver, kommer jag ner på tre och sparar X antal MB.

Låter onödigt om man har en bra dator. Köpte inte du någon grym burk för inte så länge sedan?

King Grub
2006-05-18, 09:42
Varför skulle jag vilja en massa onödiga processer i gång för den sakens skull, särskilt som en del av dom innebär säkerhetsrisker?

Jag hatar att ha onödiga tjänster, processer och skräp igång. Så här ser min HijackThis-log ut efter en uppstart:

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 10:44:31, on 2006-05-18
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Program\Kaspersky Lab\Kaspersky Anti-Virus 6.0\avp.exe
C:\Program\Kaspersky Lab\Kaspersky Anti-Virus 6.0\avp.exe
C:\Program\Zone Labs\ZoneAlarm\zlclient.exe
C:\Program\PeerGuardian2\pg2.exe
C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
C:\WINDOWS\system32\ZoneLabs\vsmon.exe
C:\Program\Webroot\Spy Sweeper\SpySweeper.exe
C:\Program\Webroot\Spy Sweeper\WRSSSDK.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

O4 - HKLM\..\Run: [kav] "C:\Program\Kaspersky Lab\Kaspersky Anti-Virus 6.0\avp.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [SpySweeper] "C:\Program\Webroot\Spy Sweeper\SpySweeper.exe" /startintray
O4 - HKLM\..\Run: [Zone Labs Client] C:\Program\Zone Labs\ZoneAlarm\zlclient.exe
O4 - HKCU\..\Run: [PeerGuardian] C:\Program\PeerGuardian2\pg2.exe
O9 - Extra button: Web Anti-Virus - {1F460357-8A94-4D71-9CA3-AA4ACF32ED8E} - C:\Program\Kaspersky Lab\Kaspersky Anti-Virus 6.0\scieplugin.dll
O20 - Winlogon Notify: klogon - C:\WINDOWS\system32\klogon.dll
O20 - Winlogon Notify: WRNotifier - C:\WINDOWS\SYSTEM32\WRLogonNTF.dll
O23 - Service: Kaspersky Anti-Virus 6.0 (AVP) - C:\Program\Kaspersky Lab\Kaspersky Anti-Virus 6.0\avp.exe" -r
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
O23 - Service: Webroot Spy Sweeper Engine (svcWRSSSDK) - Webroot Software, Inc. - C:\Program\Webroot\Spy Sweeper\WRSSSDK.exe
O23 - Service: TrueVector Internet Monitor (vsmon) - Zone Labs, LLC - C:\WINDOWS\system32\ZoneLabs\vsmon.exe

Inte en massa dynga. :cool:

hultman
2006-05-18, 09:46
Varför skulle jag vilja en massa onödiga processer i gång för den sakens skull, särskilt som en del av dom innebär säkerhetsrisker?

Jag antar att du har ett avp, och för den delen brandvägg. Oftast injicerar man inte en trojan i svchost, och om du nu absolut hade blivit infekterad så hade det nog inte hjälpt speciellt mycket om du nu stängt av processen. Med andra ord; säkerhetsrisken är inte direkt stor.

PeerGuardian, haha. Håller du på med dumma saker? ;)

King Grub
2006-05-18, 09:53
Som sagt: jag ser ingen anledning att ha onödiga tjänster och processer i gång när jag kan stänga av dom genom att ta 10 minuter efter en ominstallation av Windows och fixa det. Om jag installerar om Windows två gånger per dag tar det 20 minuter per år att ha ett system fritt från skräp och onödigheter.

jwzrd
2006-05-18, 09:59
Jag antar att du har ett avp, och för den delen brandvägg. Oftast injicerar man inte en trojan i svchost, och om du nu absolut hade blivit infekterad så hade det nog inte hjälpt speciellt mycket om du nu stängt av processen. Med andra ord; säkerhetsrisken är inte direkt stor.

PeerGuardian, haha. Håller du på med dumma saker? ;)

Försöker du argumentera för att det skulle vara bättre att köra onödiga saker just för att det finns en viss kostnad med att åtgärda det?

hultman
2006-05-18, 10:00
Försöker du argumentera för att det skulle vara bättre att köra onödiga saker just för att det finns en viss kostnad med att åtgärda det?

Ja, och att det tar lite tid. Själv är jag alldeles för lat för att bry mig om petitesser :naughty:

jwzrd
2006-05-18, 10:05
Ja, och att det tar lite tid. Själv är jag alldeles för lat för att bry mig om petitesser :naughty:

Ja det syns verkligen i den här tråden att du inte bryr dig om petitesser.

Sultanen
2006-05-18, 10:05
shit ja har 8 stycken =/

MasterChief
2006-05-18, 10:09
Ja det syns verkligen i den här tråden att du inte bryr dig om petitesser.

Ouch. Dagens ägning har därmed ägt rum. :D

kharon
2006-05-18, 12:24
Har nån tips på bra program för att stänga av skitprocesser och optimera windows och sånt?

King Grub
2006-05-18, 12:26
Har nån tips på bra program för att stänga av skitprocesser och optimera windows och sånt?

Gör som jag beskrev ovan.

Services.msc i Kör och sedan, med hjälp av guiden, stänger du av processer du inte använder eller behöver.

kharon
2006-05-18, 12:45
Gör som jag beskrev ovan.

Services.msc i Kör och sedan, med hjälp av guiden, stänger du av processer du inte använder eller behöver.

Ah allright! Ska göra det! :thumbup:

MasterChief
2006-05-18, 12:56

Ashampoo Winoptimizer finns som 30-dagars trial på download.com

Ruggigt effektivt för att stänga av allt onödigt (och det är en hel del). Det enkla upplägget och suverän layout gör programmet till en fröjd att använda.

Sen hjälper den även till att defragmentera (klart snabbare än xp:s), rensa register och allt möjligt. Den kan även kryptera och ta bort filer totalt. Så trevligt att jag faktiskt köpte det. :thumbup:

Buraken
2006-05-18, 12:57
Jag har 5 processer av svchost.exe igång.. Är detta normalt?

Andvänd -> http://www.processlibrary.com/

"Process File: svchost.exe
Process Name: Microsoft Service Host Process

Description: svchost.exe is a system process belonging to the Microsoft Windows Operating System which handles processes executed from DLLs. This program is important for the stable and secure running of your computer and should not be terminated.

Note: svchost.exe

Note: svchost.exe could also be a process which is registered as a trojan. This Trojan allows attackers to access your computer from remote locations, stealing passwords, Internet banking and personal data. It could also be a registered security risk and should be removed immediately.

Note: svchost.exe could also be a process registered as a backdoor vulnerability which maybe installed for malicious purposes by an attacker allowing access to your computer from remote locations, stealing passwords, Internet banking and personal data. If unaccounted for, this process should be removed immediately.

Note: svchost.exe could also be a process which belongs to the 007 Spy Software. This program is non-essential process to the running of the program, but should not be terminated unless suspected to be causing problems.

Note: svchost.exe could also be a process which is registered as a trojan. This Trojan allows attackers to access your computer from remote locations, stealing passwords, Internet banking and personal data. It could also be a registered security risk and should be removed immediately.

Determining whether this process is a virus or a legitimate Windows process depends on the directory location it executes or runs from in WinTasks.
For More Info About svchost.exe - Get WinTasks 5 Pro Now!

Recommendation: Should not be disabled, required for essential applications to work properly.
To get control over your running programs we suggest WinTasks"

aliquis
2006-05-18, 13:18

Jag hatar att ha onödiga tjänster, processer och skräp igång. Så här ser min HijackThis-log ut efter en uppstart:

Inte en massa dynga. :cool:Yuck, peer guardian, så drygt när det blockar typ blizzard, sony, sun, microsoft och alla andra företag på planeten. Det går att tillåta webtjosan men då gör man väl det till alla ställen.

Naturligtvis går det även att ta bort blockeringar men orka.

aliquis
2006-05-18, 13:19

PeerGuardian, haha. Håller du på med dumma saker? ;)Problemet var väl snarare att ju fler tjänster han kör desto större risk att han infekteras av någon dynga.

aliquis
2006-05-18, 13:22
Så trevligt att jag faktiskt köpte det. :thumbup:"Oj, det var djärvt att våga prova något nytt", hata pressbyrån ;)

Finns ju fler sådana där, undra vilket som är bäst, systers windows skulle säkert må bra av en liten bantning också, tror mitt drygt drygt 50MB ram efter omstart när jag hade pillat bort sådant där en gång i tiden.

Att jämföra med mitt nuvarande os med allt igång, gnome, firefox, en edit, gaim och en konsoll:
unknown% swap -s
total: 981192k bytes allocated + 28216k reserved = 1009408k used, 2099264k available

"Glää, windows använder så mycket resurser, gläää" ;D

hultman
2006-05-18, 13:24
Ouch. Dagens ägning har därmed ägt rum. :D

På vilket sätt blev jag ägd där? *screwy*

Problemet var väl snarare att ju fler tjänster han kör desto större risk att han infekteras av någon dynga.

Ja, det har jag inte skrivit någonting om. Men det är fortfarande en väldigt liten påfrestning för datorn, även om han nu mot förmodan skulle drabbas av något.

King Grub
2006-05-18, 13:57
Yuck, peer guardian, så drygt när det blockar typ blizzard, sony, sun, microsoft och alla andra företag på planeten. Det går att tillåta webtjosan men då gör man väl det till alla ställen.

Naturligtvis går det även att ta bort blockeringar men orka.

Använd rätt Blocklists...

Timme
2006-05-18, 14:11
Okej, vad är en svchost och vad gör den? Skulle någon kunna förklara?

jwzrd
2006-05-18, 14:16
Okej, vad är en svchost och vad gör den? Skulle någon kunna förklara?

Ja det har bara förklarats 2-3 gånger i tråden så vad sägs om att någon förklarar en gång till?

MasterChief
2006-05-18, 14:27
På vilket sätt blev jag ägd där? *screwy*

Du bryr dig inte om petitesser att sköta om datorn eftersom du är lat men att hänga i den här tråden och "tjafsa", det har du tid med (vilket under alla omständigheter också måste räknas till petitesser).

Tyckte det var roligt. :em:

Kwon
2006-05-18, 14:30

Inte en massa dynga. :cool:

Soft liten Hijack this, jag har typ FÖRTISJU olika processer på g samtidigt.