Visa fullständig version : Stå emot godissug...
Har någon nåt bra tips hur man kan stå emot godissug? *popcorn*
King Grub
2006-05-17, 14:36
Ta dig i kragen?
Jo, det gör jag för det mesta.. Men vissa dagar är det svårare...
Blir aldrig mätt...
King Grub
2006-05-17, 14:41
Vad äter du då, och hur mycket i förhållande till ditt energibehov?
Det här kanske låter extremt, men när suget sätter in så blandar en petflaska med vatten och fun light i valfri smak, LITE för söt, sen dricker jag den med så stora klunkar som möjligt, och vips, är sötsaker det sista jag är sugen på.
norsk_gadd
2006-05-17, 14:44
Bara att ta i och kämpa, jag ligger på 2400kcal/dag nu på 89,5kg och jag jobbar på bageri!!
Står och packar bullar, vetelängder, wienerbröd hela nätterna. Hur lätt tror du att det är då? :laugh:
Jo, det gör jag för det mesta.. Men vissa dagar är det svårare...
Blir aldrig mätt...
Ät potatis om du vill bli mätt. För du tror väl inte att godis är till för att mätta?
Bara att ta i och kämpa, jag ligger på 2400kcal/dag nu på 89,5kg och jag jobbar på bageri!!
Står och packar bullar, vetelängder, wienerbröd hela nätterna. Hur lätt tror du att det är då? :laugh:
That shit is fucked up! Men jag hr förstått på andra i bageribranschen att det söta lukten efter ett tag blir riktigt sjukligt söt och man gillar den inte alls efter ett tag.
Jag måste fråga, har du brytit ihop nån gång och bara tryckt i dig godsakerna?
Lasse Kongo
2006-05-17, 14:50
Ta dig i kragen?
Hjälper det verkligen att ta tag i kragen?!? :D ;)
Nej men jag håller med, disciplin och vilja för faen!
Jag har inget bra tips, men jag tänker på att sluta röka. Hur slutar man röka?
Man slutar tända ciggen och slutar dra in röken.
Vägen dit och metoderna skiljer sig nog en hel del åt dock. Jag tror man måste komma på vad som funkar för en själv. Man gör det man måste göra för att kunna sluta.
Det finns hursomhelst inte bara en väg tror jag. För en del funkar det att sluta tvärt, för andra inte osv.
Jag har inget bra tips, men jag tänker på att sluta röka. Hur slutar man röka?
Man slutar tända ciggen och slutar dra in röken.
Vägen dit och metoderna skiljer sig nog en hel del åt dock. Jag tror man måste komma på vad som funkar för en själv. Man gör det man måste göra för att kunna sluta.
Det finns hursomhelst inte bara en väg tror jag. För en del funkar det att sluta tvärt, för andra inte osv.
Jag håller med... Jag får fortsätta kämpa =)
Cerberus
2006-05-17, 15:08
Ät massa frukt och bär, alternativt tryck i dig tonvis med grönsaker.
Sara_Linda
2006-05-17, 15:21
Kragar ska man inte slita i för mycket, tappar passformen efter ett tag då ju!;)
Potatis, grönsaker - vad som helst och hur mycket som helst!!! (nästan)...rivna morötter, vitkål och annat mojs som tar en massa utrymme i magen funkar bra för mig. Det här låter kanske konstigt men ugnsgrillade rotsaker (potatis, morötter, palsternacka osv) m örtkryddor, salt och olivolja brukar stilla mina mesta galna begär efter sött....
Verkliga super-nödlösningen när ABSOLUT INGENTING verkar hjälpa och psyket skriker "ja-vill-ha-chåååkla!!" är light-choklad-pulver i kaffekoppen..eller en bar med chokladsmak. Då känner jag att jag biter i något chåkladigt samtidigt som jag valt ett något bättre alternativ än Japp/Dajm/lösgodis/Marabou'n...
Jag fortsätter på linjen disciplin. Det finns inga enkla genvägar.
Disciplin är ju det bästa, men sen kan ju lightläsk och typ läkerol hjälpa lite. Gör det iaf. för mig.
Cerberus
2006-05-17, 15:47
lightläsk e kanon! det ska jag ta o köpa nu...så gött :D ingen har ju dött av lite cancer :hbang:
lightläsk e kanon! det ska jag ta o köpa nu...så gött :D ingen har ju dött av lite cancer :hbang:
Jag tippar på att mindre än 1% av alla personer som har drabbats av cancer, har fått det av sötningsmedel i lightläsker. Mängden som finns i varje läsk är obefintlig, så drick på. Det gör jag iaf. :thumbup:
Har någon nåt bra tips hur man kan stå emot godissug?
Det dar kanner jag igen, hehe... Choklad och snabbmat och chips kan jag klara mig helt utan, men godis (framfor allt lakrits) maste jag ha minst en gang i veckan!
Som nagon namnde innan kan lakerol eller annat sockerfritt godis, typ dietorelle, minska sockersuget ett tag. Men det biter inte sarskilt bra pa mig. Det baste alternativet for mig har varit att bestamma mig for att ata godis en gang i veckan, en viss dag, en viss tid. Om det skulle bli allt for svart sa kan du ju unna dig nagra godisbitar med proteinpulver istallet for gainern efter styrketraningen.
Jag vet inte om du deffar eller haller en sarskilt diet just nu, men det absolut basta botemedlet mot godissug ar att helt enkelt halla en balanserad kosthallning. At frukt och langsamma kolhydrater fran starkelse tillsammans med mycket protein och en del fett. Det haller styr pa aptiten.
Sen sa ar det sa for mig att nar jag ar sugen pa saltlakrits kan det bero pa att kroppen behover salt, for oftast racker det for mig att bara fa i mig nagon salt produkt. Oliver, parmachips (skivor av parmaskinka grillad pa bakplatspapper i ugnen 10 min) t.ex. Du kanske bara har lagt blodsocker och kroppen skriker efter kolhydrater (snabba da, saklart). Ta en macka grovt brod med skinka t.ex. sa gar det kanske over?
Min favorit ar tinade frysta hallon+blabar med kesella+funlight toppat med kanel. Riktigt smarrigt!
Sista tipset: Ut och gor nagot. Att trana intensiv cardio tar bort sotsuget for mig helt (konstigt nog). Men om man inte vill trana cardio sa hitta pa nagot annat! Distrahera dig, fa tankarna pa annat hall helt enkelt. Plotsligt sa har du glomt bort godissuget helt.
Hoppas du fatt lite anvandbara tips iaf.
christian
2006-05-17, 16:33
Bara ge in. Energi är anabolt. :D
norsk_gadd
2006-05-17, 16:38
That shit is fucked up! Men jag hr förstått på andra i bageribranschen att det söta lukten efter ett tag blir riktigt sjukligt söt och man gillar den inte alls efter ett tag.
Jag måste fråga, har du brytit ihop nån gång och bara tryckt i dig godsakerna?
Nja, brytit ihop är att ta i men jag testade att sänka kolhydraterna en period och då jobbade jag en 12-timmmars skift vilket slutade med att golvet började luta och jag blev väldigt vimsig. Men 5 riktigt ljusa frallor senare så va jag människa igen, haha!
*Ät ordentligt och regelbundet.
*Utarbeta en akutplan. När godissuget kommer - gör något annat. Ta en kopp te, borsta tänderna, ät en morot, jogga. Gör något.
*Tugga tuggummi, ät läckerol, drick lightdryck.
*Fokusera på ett mål. Ha en tydlig målbild, gärna en faktisk bild på hur du vill se ut.
*Bestäm dig för om du vill tillåta dig själv en dag att äta onyttigare eller ej. Håll dig till ditt beslut.
*Handla inte hungrig.
*Om du missar någon gång, gå vidare. Äter du en godisbit är inte hela dagen förstörd, och det är ingen anledning att ge upp för dagen/veckan.
*Håll ut, suget är övergående.
mangemani
2006-05-17, 17:59
hur enkelt som helst...LÅT BLI BARA!
vill du så kan du.
Rompestompa
2006-05-17, 18:14
jag hade åxå ett sjukt godisbehov, men köpte kromtabletter, å se på tusan nada godissug :cool:
Har någon nåt bra tips hur man kan stå emot godissug? *popcorn*
hur enkelt som helst...LÅT BLI BARA!
vill du så kan du.
Du får det att låta så lätt. Synd att det inte är det...
mangemani
2006-05-17, 18:58
har man viljan och diciplinen,så är det lätt,annars kan det vara svårt.
mystic[-_-]
2006-05-17, 19:32
det ÄR så lätt...
det är jävligt lätt. se till att inte ha något godis hemma så är det nemas problemas. Handla alltid efter att du har ätit en stor måltid och skriv matlista så att du slipper stå och fundera i kassakön vilket kan leda till impulsköp.. av godis.
det tar inte många veckor så är du avgiftad sen. lycka till! :D
det är jävligt lätt.
det tar inte många veckor så är du avgiftad sen.
']det ÄR så lätt...
Jupp. :thumbup:
Cerberus
2006-05-17, 20:10
tips är att äta mer frukt och bär, cyklade nyss i 65 min på motionscykeln och blev grymt sötsugen, åt lite hallon och björnbär och tyckte det smakade uuuunderbart..
tips är att äta mer frukt och bär, cyklade nyss i 65 min på motionscykeln och blev grymt sötsugen, åt lite hallon och björnbär och tyckte det smakade uuuunderbart..
500 g lösgodis, ca 1750 kcal
500 g frukt, ca 250 kcal
Även om 500 g lösgodis mättar betydligt mer så är valet ganska enkelt om håller diet.
Cerberus
2006-05-17, 20:34
500 g frukt, ca 250 kcal
Även om 500 g lösgodis mättar betydligt mer så är valet ganska enkelt om håller diet.
jag åt bär...frysta bär, på sin höjd så fick jag i mig 60kcal kanske?
Nordenator
2006-05-17, 20:44
Oavsett vad man sätter i sig som substitut är det ju någonting man sätter i sig i onödan i regel.
Självdiciplin i en vecka, sen tycker jag personligen att alla egentliga konstgjorda behov gradvis avtar.
Som Farbror Barbro hade sagt...
Det finns inga genvägar till den perfekta deffen.
Kanske kapar tråden lite, men hur ser ni experter på naturgodis, dvs choklad- och yogurthdoppade nötter kontra "vanligt" hårt och mjukt gelatinbaserat godis typ sega råtter? För mkt socker kanske? Men det borde vara en del bra fetter..
Själv älskar jag yogurthdoppade cashews..
Cerberus
2006-05-17, 20:55
grönsaker nämner jag igen, iof inte i närheten så gott som godis men efteråt så känns det gott att ha stoppat i sig massa nyttig mat som ger lite energi, ger mig mättnad och är ett steg närmare mot målet istället för bakåt som det blir med godis.
Kanske kapar tråden lite, men hur ser ni experter på naturgodis, dvs choklad- och yogurthdoppade nötter kontra "vanligt" hårt och mjukt gelatinbaserat godis typ sega råtter? För mkt socker kanske? Men det borde vara en del bra fetter..
Om du deffar - nono. Om du inte gör det och är godissugen så visst. Inte lika värdelöst som annat godis.
Nordenator
2006-05-17, 21:08
Då cashew-nötter är giftiga direkt från växt är de ju tillagade i någon mån av olja/fett, och jag skulle tippa på att de inte hamnar under den nyttiga kategorien.
Däremot som avseendet är att äta det just som godis säger jag i alla fall go for it, variation är ju alltid fint.
Nötter är ju relativt proteinrikt också.
Fredrik_S
2006-05-17, 21:14
500 g frukt, ca 250 kcal
Å då har du ändå hittat rätt kalorisnålt godis
500 g choklad ger över 2700 kcal
Och köper du lösvikt med lite choklad kommer du nog inte under 2000 kcal
Jag läste ett grymt bra tips någonstans på forumet. Du sätter helt enkelt ett gummiband runt handleden och varje gång du blir sugen på godis drar du i det och släpper det. Tillslut har du lärt dig att det gör ont att vara godissugen, aja baja. :D
Annars räcker det för mig att äta regelbundet och tänka att det ändå bara är t.ex. en timma kvar tills nästa mål. Är det riktigt illa dricker jag ett glas (har inte råd med koppar) med kaffe men det är svårt om det är sent på kvällen och man ska sova ganska snart.
mangemani
2006-05-17, 21:46
Jag läste ett grymt bra tips någonstans på forumet. Du sätter helt enkelt ett gummiband runt handleden och varje gång du blir sugen på godis drar du i det och släpper det. Tillslut har du lärt dig att det gör ont att vara godissugen, aja baja. :D
ja,eller så hugger man tag i kulorna sina och vrider åt varje gång man tänker på godis...då jäklar får man nog diciplin kan jag lova.
racePete
2006-05-17, 22:24
ja,eller så hugger man tag i kulorna sina och vrider åt varje gång man tänker på godis...då jäklar får man nog diciplin kan jag lova.
Plus att testosteronutsöndringen ökar :thumbup: *flex* :D
Sara_Linda
2006-05-17, 22:32
....ja, som Pavlovs hundar, fast omvänd effekt...:thumbup:
Brukar hänga fram bikinin på bra synlig plats i köket. Tar skruv rätt bra och ger massa "nej, nu #"¤%"#¤-disciplin" i de tunga perioderna....
ALDRIG handla hungrig!
Pellefant
2006-05-17, 23:02
Exotic snacks har börjat sätta upp kcal/fett/protein/kolh samt innehåll på varje behållare nu(eller så har jag missat det förut), såg att nån slags choklad runt nån frukt(eller nöt?) innehåller över 650 kcal, samt de flesta andra sorterna runt 450-550 kcal. Tycker det verkar lika dåligt som vanligt smågodis.
Om man äter tillräckligt lite då blir mat som godis :hbang:
Nää... Jag försöker låsa det ute mentalt. Har inte tagit en enda bit sen jag började för 2 månader sen. Om man tar en så sätter belönings systemet in och då blir det lätt fler..... Jag har också hört att killar inte riktigt kan förstå hur sugen en tjejj är på godis.. ;)
Käkade godis som en ja... käkade iaf väldigt mycket förut sen bestämmde jag mig och nu käkar jag inget alls..säg bara nej=)
Cerberus
2006-05-18, 16:36
Ät mer potatis och grönsaker.
1kg spenat typ 200kcal...om du vill trycka i dig så mycket då :D
Annat tips är att göra egen pizzasallad på vitkål, vitvinsvinäger, lite rapsolja och grovt malen svartpeppar. Blir svingott och nyttigt.
Enda grönsaksmixen som jag faktiskt tycker smakar GOTT.
Ottenbaum
2006-05-18, 23:42
Hur illa är det att unna sig ~200g godis en gång i veckan när man precis börjat sin deff och satsar på att gå ner ~10kg?
Hur illa är det att unna sig ~200g godis en gång i veckan när man precis börjat sin deff och satsar på att gå ner ~10kg?Se det som 800kcal som inte gör något som helst för din viktnedgång. Istället för 800kcal från fettet så blir det 800kcal från godis.
Frågan är snarare hur folk orkar äta så mycket protein var tredje timme som vissa gör, klart att det är en disciplin fråga det också. Men hur får ni tiden och tillfällena? Gått ner kanske tre-fyra kilo nu när det hela tiden är mycket att göra, missar måltider konstant, borde kanske gå runt med proteinshakar och nötter hela tiden, fast vart ska man då ha det =p
Hur illa är det att unna sig ~200g godis en gång i veckan när man precis börjat sin deff och satsar på att gå ner ~10kg?
Se det så här, om du planerat gå ned ett halvkilo i veckan, så går du ned 10kg på 20 veckor utan godis, och med godis så får du räkna med lite mer än 2 veckor till innan du når målet, sen är det upp till dig om det är värt det.
Du kan ju även öka motionsmängden, eller minska ytterligare på den vanliga maten för att kompensera för snasket, men det är ju upp till dig.
Exotic snacks har börjat sätta upp kcal/fett/protein/kolh samt innehåll på varje behållare nu(eller så har jag missat det förut), såg att nån slags choklad runt nån frukt(eller nöt?) innehåller över 650 kcal, samt de flesta andra sorterna runt 450-550 kcal. Tycker det verkar lika dåligt som vanligt smågodis.
beror på vad du menar med dåligt, om högt energiinehåll per automatik betyder dåligt så är det kasst ja, men så även olivolja, lax andra energitäta saker.
Om du är godissugen, och bestämmer dig för att du vill köpa snacks och att morotsstavar inte räcker hela vägen fram, så är en kashewnöt doppad i choklad att föredra framför en klick syntethallonsmakande sockergelatinmassa rullad i strösocker, näringsmessigt då, även om nöt+choklad innehåller mer kalorier, så innehåller den ju bra fett och div näringsämnen som ett gelehallon inte riktigt når upp till.
när man stått emot ett tag försvinner suget.
Finns det ingen studie som påvisar hur extremt dåligt godis är? :D
Cerberus
2006-05-19, 07:34
Se det som 800kcal som inte gör något som helst för din viktnedgång. Istället för 800kcal från fettet så blir det 800kcal från godis.
Frågan är snarare hur folk orkar äta så mycket protein var tredje timme som vissa gör, klart att det är en disciplin fråga det också. Men hur får ni tiden och tillfällena? Gått ner kanske tre-fyra kilo nu när det hela tiden är mycket att göra, missar måltider konstant, borde kanske gå runt med proteinshakar och nötter hela tiden, fast vart ska man då ha det =p
Jag tar med mig en väska med några måltider som räcker för dagen(går på kurs fast jag missade tåget för jag gillar att sova...), proteindrinkar och frukt kommer väl till hands.
Alexlindgren
2006-05-19, 16:21
Vad säger ni om chilinötter? :P
Har för mig att det var 600kcal / 100g i eldorados chili nötter. Så det är väl knappast nyttigt.
Inte helt säker dock, var ganska längesen jag tittade upp det.
King Grub
2006-05-19, 18:06
Har för mig att det var 600kcal / 100g i eldorados chili nötter. Så det är väl knappast nyttigt.
Stor energimängd är inte = onyttigt. Det beror på vad energin består av.
Ursäkta :) Men det var mycket av det som var fett iaf.
King Grub
2006-05-19, 18:23
Japp. Men är det bra fett går det utmärkt att använda produkten som fettkälla, även om energimängden per 100 gram är högt. Fett ger helt enkelt mycket energi, och man får anpassa intaget efter det.
Det här är inte så svårt igentligen. Det konstiga är att ifall man avstår helt från godis, så har sötsuget ändå en sorts kontroll över en. Man måste vakna och börja ta ansvar för sina handlingar helt enkelt, svårare än så är det inte.
Cerberus
2006-05-19, 18:59
Det här är inte så svårt igentligen. Det konstiga är att ifall man avstår helt från godis, så har sötsuget ändå en sorts kontroll över en. Man måste vakna och börja ta ansvar för sina handlingar helt enkelt, svårare än så är det inte.
japp, sötsuget är ett konstgjort behov. Bra insulinkänslighet är inte bara bra för form och muskelbyggande men det saktar ju ner det fysiska åldrandet också..
Absinteh
2006-05-19, 21:48
Jag tycker det finns så mycket annat som är gott än godis.
Ni verkar ju ha seriösa problem med att inte stoppa i er godis.
Personligen när jag är lite sugen blir det mat!*popcorn* :eating:
Fredrik_S
2006-05-19, 22:11
Inte så lätt när man blivit van i alla år från barnsben att godis e gott. Mat e också gott men godis var det man åt när man ville ha något gott.
Så var det för mig och så har det nog varit hela tiden. Klarat mig ett bra tag nu iallafall och ´hoppas det håller i sig... ca 100g choklad och några kakor på 5-6 veckor.....rekord tror jag.
pragmatist
2006-05-20, 10:45
Att man har ett visst sötsug kan jag förstå, men att detta sug ska riktas mot just godis (som ju innehåller typ noll näring) är något som man borde kunna göra något åt, om man har fri vilja. Det finns ju saker som är söta och nyttiga, framför allt frukt. Själv tycker jag t.ex. färsk ananas är sjukt gott, och att ett par äpplen eller päron är ett bra sätt att tillfredsställa alla eventuella sötbehov man kan ha.
Ja, exakt. Godis är ingenting i jämförelse med tex en härlig stek med pommes och beasås.. aaaaah
Ibland kan det var riktigt hemskt, man blir liksom alrdig mät och orkar inte äta mer. Dessutom hjälper det ju inte att man växer som en häst!
En timme efter man har käkat börjar man redan känna sig hungrig igen.
Bra insulinkänslighet måste vara bra, men även riktigt jobbigt ibland!
*popcorn*
Bra insulinkänslighet måste vara bra, men även riktigt jobbigt ibland!
*popcorn*
på vilket sätt är det jobbigt? *rolleyes*
Det GÅR inte att hålla emot suget! :cryout:
Jag går in i någon sorts trans och glömmer bort allt som har med träningen att göra när suget väl har satt sig.
Gick 1,5h morgonpromenad i regn imorse men likväl vaknade jag ur "transen" nyss och märkte att jag hade käkat en stor bit daimtårta
buhuu
Samma sak händer flera ggr i veckan
Fan va jag är värdelös haha
Ingen disciplin överhuvudtaget
Gällande transen ja, Helt plötsligt kan jag sitta i bilen halvägs till affären innan jag tänker hur fan hamnade jag här?!
Jag går in i någon sorts trans och glömmer bort allt som har med träningen att göra när suget väl har satt sig.
Gick 1,5h morgonpromenad i regn imorse men likväl vaknade jag ur "transen" nyss och märkte att jag hade käkat en stor bit daimtårta
buhuu
+1*cry*
Cerberus
2006-05-20, 12:48
Nog för att det är viktigt med näringsrik mat men om man någon gång äter choklad eller någon kaka lär det knappast göra stor skillnad i det stora hela(förutsatt att man bara äter lite...). Så länge man inte baserar sin kost på daim, pizza och choklad så borde det ändå va relativt lugnt.
Många blandar ju malto och dextro i sina proteindrinkar och det är ju helt befriat från näring och ger enbart energi, det tjänar iof ett visst syfte dock men om någon måltid/snacks är skräp så tror jag knappast man förlorar så mkt i längden.
Att man har ett visst sötsug kan jag förstå, men att detta sug ska riktas mot just godis (som ju innehåller typ noll näring) är något som man borde kunna göra något åt, om man har fri vilja. Det finns ju saker som är söta och nyttiga, framför allt frukt. Själv tycker jag t.ex. färsk ananas är sjukt gott, och att ett par äpplen eller päron är ett bra sätt att tillfredsställa alla eventuella sötbehov man kan ha.
Vad man kan göra är att programmera hjärnan att uppskatta rätt saker. Förr i tiden brukade jag exempelvis tänka hamburglare, pizza eller annat onyttigt när jag kände mig hungrig. Idag blir jag sugen på riktigt käk istället. På samma sätt kan man lockas av frukt istället för godis.
Det behöver inte bara gälla mat. När jag slutade snusa och fick nikotinabstinenser försökte jag hela tiden fokusera på hur mycket friskare det kändes i käften. Efter ett tag blev nikotinsuget istället en känsla av hur skönt det var utan snus - och det var ju inte direkt något jag ville offra för att stoppa lite skit i munnen.
Lyckas man inte med det här kommer det alltid finnas en massa lockelser som tär på viljan - och vem står ut med det?
Cerberus
2006-05-20, 16:34
Tyvärr finns inte självdisciplin på burk, det får man öva upp som fan om man inte redan har det.
Visualisering är annars en väldigt bra teknik, att i huvudet visualisera hur ni kommer se ut med mindre kroppsfett som döljer våra vackra muskler...
Tyvärr finns inte självdisciplin på burk, det får man öva upp som fan om man inte redan har det.
Visualisering är annars en väldigt bra teknik, att i huvudet visualisera hur ni kommer se ut med mindre kroppsfett som döljer våra vackra muskler...
har man dålig fantasi är det bara att slå på femman kl22.00 på torsdagar. Stallone ftw!
på vilket sätt är det jobbigt? *rolleyes*
Som jag skrev: ibland blir man aldrig mätt! Det är väldigt psykisktkrävande att vara konstant hungrig 24 h om dygnet. Då vill man bara äta lite godis så slipper man vara hungrig.
Fredrik_S
2006-05-20, 23:21
buhuu
Som jag skrev: ibland blir man aldrig mätt! Det är väldigt psykisktkrävande att vara konstant hungrig 24 h om dygnet. Då vill man bara äta lite godis så slipper man vara hungrig.
Varför vara hungrig 24h om dygnet??? När fan e man det? man slipper vara hungrig om man äter ett halft kilo morötter 2 äpplen 1 liter vatten och 3 apelsiner också.
Stek ett kilo wokgrönsaker med massa kryddor och äggvitor å soja... Finns ju hur mycket som helst som är mättande om man bara äter tillräckligt mycket.
Cerberus
2006-05-21, 00:09
du misstar inte hunger för sug??? Jag kan va jävligt sugen på att äta grejer men jag är kanske inte "hungrig" direkt..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.