Visa fullständig version : Metaforer
Metal_Boy är ju solklar kung inom detta område, men även Bolio m.fl. brukar få till det ibland. Vad använder sig kolomedlemmarna av för metaforer och hur har de kommit underfund med dessa?
har själv kommit på en herrans massa dåliga och vet inte om jag vågar nämna några.
Metal_Boy är ju solklar kung inom detta område, men även Bolio m.fl. brukar få till det ibland. Vad använder sig kolomedlemmarna av för metaforer och hur har de kommit underfund med dessa?
har själv kommit på en herrans massa dåliga och vet inte om jag vågar nämna några.
Hur menar du? Har folk metaforer på lager som de brukar använda? De gånger jag använder de är när jag skriver uppsatser / noveller. Egentligen alla skriftliga verk som kräver det och jag bryr mig om, alltså inte på kolozzeum.
Metalboy producerar väl mer liknelser än metaforer? Om jag tänkt rätt dvs :P
Hur menar du? Har folk metaforer på lager som de brukar använda? De gånger jag använder de är när jag skriver uppsatser / noveller. Egentligen alla skriftliga verk som kräver det och jag bryr mig om, alltså inte på kolozzeum.
Jag gillar liknelser och drömmer om att en gång bli en tvättäkta metal_boy. Nja det är klart, jag undrar väl mer över själva processen bakom hur man kommer fram till bra metaforer. Vore skoj att få se exempel några fyndiga metaforer helt enkelt. :)
Metalboy producerar väl mer liknelser än metaforer? Om jag tänkt rätt dvs :P
Är det inte i princip samma sak snyggen? Alltså för mig måste inte en liknelse stå i bibeln t.ex.
Jag gillar liknelser och drömmer om att en gång bli en tvättäkta metal_boy. Nja det är klart, jag undrar väl mer över själva porcessen bakom hur man kommer fram till bra metaforer. Vore skoj att få se exempel några fyndiga metaforer helt enkelt. :)
en klassisk metafor dvs att man inte säger "som en" bla bal vilket är en liknelse (speciell form av metafor(?)) är ju inte direkt något man bara producerar sådär och att det blir särskilt lyckat. om det ska bli bra måste det nästan vara något accepterat av många, liknelse är en annan femma, men även där är det lätt göra kassa liknelser som bara är vulgära.
Är det inte i princip samma sak snyggen? Alltså för mig måste inte en liknelse stå i bibeln t.ex.
En liknelse är en speciell form av metafor, enligt wikipedia. Har minne från gymnasiet att man skiljer på dom två.
Ok jag såg på Wikipedia att den fanns en viss skillnad, men de är så nära besläktade att jag tänker fortsätta använda båda. Men Metal Boy kör ju mest metaforer ā la nakenchock osv. förhudsgymnastik osv.? :D ä det Inga metaforer? Eller har förhudsgymnastik någon formellt uttalad betydelse?
Ok jag såg på Wikipedia att den fanns en viss skillnad, men de är så nära besläktade att jag tänker fortsätta använda båda. Men Metal Boy kör ju mest metaforer ā la nakenchock osv. förhudsgymnastik osv.? :D Inte metaforer? Eller har förhudsgymnastik någon formellt uttalad betydelse?
Tror inte det är metafor öht, han säger det han menar ;)
Jag gillar liknelser och drömmer om att en gång bli en tvättäkta metal_boy. Nja det är klart, jag undrar väl mer över själva porcessen bakom hur man kommer fram till bra metaforer. Vore skoj att få se exempel några fyndiga metaforer helt enkelt. :)
Nu är jag långt ifrån metaformästaren men de "bara kommer", precis som när man skriver vanligt. Man söker ett ord eller en förklaring och helt plötsligt dyker det upp något.
Skillnaden mellan liknelser och metaforer är väl att en metafor är en bildlig, mer konkret beskrivning av något mer abstrakt begrepp medan en liknelse helt enkelt liknar två ting vid varandra, skillnaden är inte stor alltså. Eller har jag fel?
Nu är jag långt ifrån metaformästaren men de "bara kommer", precis som när man skriver vanligt. Man söker ett ord eller en förklaring och helt plötsligt dyker det upp något.
Skillnaden mellan liknelser och metaforer är väl att en metafor är en bildlig, mer konkret beskrivning av något mer abstrakt begrepp medan en liknelse helt enkelt liknar två ting vid varandra, skillnaden är inte stor alltså. Eller har jag fel?
Ja det stämmer nog i princip, kortfattat så är metafor en konvention av uttryck som alla förstår som t ex "Vi har kommit långt tillsammans" (snott från wikipedia heh), där man inte direkt pratar om hur många mil man lyckats lägga bakom sig. Att hitta på egna metaforer leder nog bara till missförstånd.
Baanish: Om man säger något man menar är det väl en metafor? Hursomhelst så ägej Metal *ler*
Jag tror att du har rätt.
Metal_boy_
2006-05-16, 22:36
Haha, Skön tråd Big_Vik!:thumbup:
Om det är nått jag är bra på vet jag inte, men det finns nån form av dålig humor som man kan förmedla genom metaforer. Oftast handlar det om fräcka ord när det gäller Metal_boi. Det finns någon tjusning i att driva med sexuella ord och innebörder.
Haha, Skön tråd Big_Vik!:thumbup:
Om det är nått jag är bra på vet jag inte, men det finns nån form av dålig humor som man kan förmedla genom metaforer. Oftast handlar det om fräcka ord när det gäller Metal_boi. Det finns någon tjusning i att driva med sexuella ord och innebörder.
Helt klart. Men såklart att du är no.1. du behärskar ju t.o.m. liknelser vad jag sett? kommer inte ihåg vad det var, men t.ex. någonting är någonting.....som ett ollon, eller nåt? :D man borde ta på sig att skriva en lista med de mest underhållande verken.
Dumleman
2006-05-16, 22:48
Metal_boy_s unika ordbilder kan inte klassas som metaforer för en metafor har fler funktioner än att roa :).
Metal_boy_s unika ordbilder kan inte klassas som metaforer för en metafor har fler funktioner än att roa :).
Säger vem? Vilka funktioner uppfylls inte av dennes mästerverk?
Dumleman
2006-05-16, 22:57
Säger vem? Vilka funktioner uppfylls inte av dennes mästerverk?
Jag vet inte, kan du ge ett exempel? Jag har en tendens att glömma dem :D
Helt klart. Men såklart att du är no.1. du behärskar ju t.o.m. liknelser vad jag sett? kommer inte ihåg vad det var, men t.ex. någonting är någonting.....som ett ollon, eller nåt? :D man borde ta på sig att skriva en lista med de mest underhållande verken.
Vankas det koloträff med enbart två deltagare här..? :D *popcorn*
Jag vet inte, kan du ge ett exempel? Jag har en tendens att glömma dem :D
Ok.
Jag vill påstå att en metafor främst klart och tydligt skall redogöra för vilket fenomen den nu försöker beskriva utan tvetydigheter och det tycker jag sannerligen att t.ex. förhudsgymnastik gör. Om den är rolig är det en bonus och därför skall Metal Boys ordbilder klassas som metaforer av högsta dignitet.
Vankas det koloträff med enbart två deltagare här..? :D *popcorn*
Vi ska självklart enligt vad denne förespråkar ragga på och försöka få omull samtliga fruntimmer åsse.
Metal_boy_
2006-05-16, 23:08
Haha, tack för de positiva orden Vik. :) Hehe, ja du kan få äran att samla ihop alla "mästerverk" :D
Vi ska självklart enligt vad denne förespråkar ragga på och försöka få omull samtliga fruntimmer åsse.
Göra en segal om en säger *popcorn*
*stolt mamma, lunarkjam osv* :D
Hehe, ja du kan få äran att samla ihop alla "mästerverk" :D
:D Best of
Metal_boy_
2006-05-16, 23:26
:D Best of
:laugh: Jo, det skulle se ut va!?
Metal_boy_
2006-05-16, 23:30
På tal om ämnet. Jag ska nog inte berätta vad jag säger till vissa på msn, när jag ska göra tvåan på toaletten. :D
På tal om ämnet. Jag ska nog inte berätta vad jag säger till vissa på msn, när jag ska göra tvåan på toaletten. :D
Nej berätta inte. Snälla gör det inte. Ok då, du får berätta.
Shoot!! :D
Metal_boy_
2006-05-16, 23:35
Nej berätta inte. Snälla gör det inte. Ok då, du får berätta.
Shoot!! :D
Nja, det är lite över gränsen. Inga fula ord men somm sagt. :)
Nänä ok then..
Det lutar åt ett raggande pm här...:D
Och besudla viks fina metafor-tråd :nono: :D
:laugh: Jo, det skulle se ut va!?
Om kolo var mindre kristet skulle du va mkt mer välrepresenterad i den avdelningen anar jag :D
Metal_boy_
2006-05-16, 23:39
Och besudla viks fina metafor-tråd :nono: :D
Om kolo var mindre kristet skulle du va mkt mer välrepresenterad i den avdelningen anar jag :D
Haha, jag antar det :D
Metal_boy_
2006-05-16, 23:40
Det lutar åt ett raggande pm här...:D
Jasså, du ska fråga mig vad jag menar via pm? Ok, go for it! :)
Metal_boy_
2006-05-16, 23:53
Big_Vik du har Pm. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.