Visa fullständig version : rökning, gå upp i fett
Min tjej påstår att det finns vissa som får förändrad ämnesomsättning när man slutar röka, vilket då medför att de som slutar röka går upp i vikt utan att äta mer. detta tvivlar jag på.
hur ligger det till?
King Grub
2006-05-16, 20:15
Du behöver inte tvivla längre, eftersom det stämmer. Nikotin ökar metabolismen rätt kraftigt.
Sen är det dock inte så att man går 10-15 kg utan att ha ätit sig till det.
Om man äter som man gjorde innan och rör sig lika mkt (eller lite) så tror jag det brukar handla om 2-3 kg.
Scratch89
2006-05-16, 20:17
Du behöver inte tvivla längre, eftersom det stämmer. Nikotin ökar metabolismen rätt kraftigt.
Men om den ökar så borde man väl gå ner i vikt? Eller har jag missat något som vanligt?
King Grub
2006-05-16, 20:19
Men om den ökar så borde man väl gå ner i vikt? Eller har jag missat något som vanligt?
Nu tänkte du inte så långt, va? Slutar man röka slutar man väl med nikotinet också?
Om den ökar av nikotin så minskar den väl om man slutar med nikotin:)
okay... så jag som snusare, snusar i princip konstant snusar dagtid har högre basmetabolism än om jag hade haft om jag inte hade snusat?
okay... så jag som snusare, snusar i princip konstant snusar dagtid har högre basmetabolism än om jag hade haft om jag inte hade snusat?
Nej.
Men nikotinets påverkan på förbränningen är högre dvs den finns där.
Nej.
Men nikotinets påverkan på förbränningen är högre dvs den finns där.
där hängde jag inte med..
King Grub
2006-05-16, 20:26
Inte högre basmetabolism, men högre vilometabolism.
okay, jag som använde fel term då, för det var vilometabolism jag menade :)
beror detta på att hjärtat får arbeta hårdare eller nånting annat?
King Grub
2006-05-16, 20:55
Det är en termogen effekt, till viss del medierad genom det sympatiska nervsystemet; att röka cigaretter innehållande 0.8 och 1.74 mg nikotin ökar RMR med 5.2 resp 6.9% (Metabolism 1996;45:923–6).
Nikotin har dessutom en anorektisk effekt.
Doctor Snuggles
2006-05-16, 21:00
Frågan är ändå om den större delen av den förmodade viktuppgången inte är att det är svårt att bli av med den orala fixeringen; hela tiden stoppa ngt i käften.
Scratch89
2006-05-16, 21:23
Nu tänkte du inte så långt, va? Slutar man röka slutar man väl med nikotinet också?
Oj, vände på det helt. Nu förstår jag. Tack för mig. :D
Frågan är ändå om den större delen av den förmodade viktuppgången inte är att det är svårt att bli av med den orala fixeringen; hela tiden stoppa ngt i käften.
det tror jag också.. men den delen kan jag hjälpa henne med :D
Vad menar du med det?
Vad menar du med det?
Anorektisk= Aptitdödande?
King Grub
2006-05-17, 08:56
En anorektiskt effekt medierad både via centrala och perifera signaler.
In addition to nicotine's anorectic effect being mediated via a direct central action, nicotine also acts peripherally via hepatic vagal afferents from sensors of nicotine in the hepato-portal region
AUTONOMIC NEUROSCIENCE-BASIC & CLINICAL, fascicolo: 1-2, volume: 93, anno: 2001, p: 48 - 55
Det är en termogen effekt, till viss del medierad genom det sympatiska nervsystemet; att röka cigaretter innehållande 0.8 och 1.74 mg nikotin ökar RMR med 5.2 resp 6.9% (Metabolism 1996;45:923–6).
Är det mycket/lite?
När jag slutade snusa märkte jag iaf inte mycket, mer än att sötsuget ökade.
En anorektiskt effekt medierad både via centrala och perifera signaler.
AUTONOMIC NEUROSCIENCE-BASIC & CLINICAL, fascicolo: 1-2, volume: 93, anno: 2001, p: 48 - 55Frågan kvarstår. Vad är en anorektisk effekt?
King Grub
2006-05-17, 09:12
Att den som påverkas låter bli att äta så klart.
Koffein tillsammans med nikotinet ökar effekten.
Ger koffein ensamt nån anorektisk effekt?
King Grub
2006-05-17, 12:01
Ja, koffein interagerar med alpha-helical-CRH(9-41) och ger en måttlig anorektisk effekt vid akut intag, främst hos män.
Kaffe på maten låter helt plötsligt som ett ganska bra påhitt.
King Grub
2006-05-17, 12:05
Kaffe på maten låter helt plötsligt som ett ganska bra påhitt.
Ökar energiförbrukningen något, men försämrar ju akut insulinkänsligheten och gör att måltiden frisätter mer insulin än den hade gjort utan koffeinet.
Ökar energiförbrukningen något, men försämrar ju akut insulinkänsligheten och gör att måltiden frisätter mer insulin än den hade gjort utan koffeinet.
Kapar tråden lite, hoppas jag får svar ändå. :thumbup:
Om koffein har en halveringtid på fyra timmar innebär det då att om jag tar 100mg koffein nu och äter fyra timmar senare när det finns 50mg kvar att insulinkänsligheten är hälften så försämrad (linjär) som om jag hade ätit direkt efter kaffet?
Hur mycket försämrad är egentligen insulinkänsligheten, spelar det någon roll? Egentligen spelar det inte särskillt stor roll för mig vad svaret blir men jag är ändå intresserad av att veta hur det fungerar. :)
Insulinkänslighet föresten, det är ett mått på hur mycket insulin man behöver för att sänka halten blodsocker, right? Alltså dålig (försämrad) IK innebär högre insulinnivåer i blodet för att ta hand om blodsockret (och vice versa) vilket påverkar fettförbränningen negativt?
King Grub
2006-05-17, 12:32
3 mg koffein/kilo kroppsvikt försämrar insulinkänsligheten med runt 15%.
Diabetes Care. 2002 Feb;25(2):364-9. Caffeine can decrease insulin sensitivity in humans. (http://care.diabetesjournals.org/cgi/content/full/25/2/364?ijkey=869475f20c4de9960f8370d4af761b90a3a66b03 )
Men just kaffe kunde väl om jag minns rätt förbättra insulinkänsligheten på sikt? Det blir ett tufft val nu va? :D
King Grub
2006-05-17, 13:28
Skyddar mot insulinresistens.
Lasse Kongo
2006-05-17, 14:43
Offtopic men ändå:
BigP berätta ju att han hade hört att nikotin skulle öka förbränningen, så det var strax innan tävling som han klev in på apoteket och bad om de starkaste nikotinplåstren som fanns, han satt väl typ plåster över hela kroppen haha.
Bör tilläggas att han varken hade rökt eller snusat innan, behöver man säga att han spydde på rätt bra efteråt :laugh:
det tror jag också.. men den delen kan jag hjälpa henne med :D
:hbang: :laugh:
Offtopic men ändå:
BigP berätta ju att han hade hört att nikotin skulle öka förbränningen, så det var strax innan tävling som han klev in på apoteket och bad om de starkaste nikotinplåstren som fanns, han satt väl typ plåster över hela kroppen haha.
Bör tilläggas att han varken hade rökt eller snusat innan, behöver man säga att han spydde på rätt bra efteråt :laugh:
jag har hört talas om tömning före tävling, men det här är ju löjligt:-)
du har en förmåga att göra en förbryllad
vad är skillnaden mellan dom två metabolismerna?
vad är skillnaden mellan dom två metabolismerna?
Basalmetabolismen utgörs av den energiförbrukning som de naturliga livsuppehållande processerna i kroppen står för.
Vilometabolismen inkluderar basalmetabolismen men innefattar även i det här fallet yttre stímuli som höjer energiförbrukningen, dvs. nikotinets termogeneshöjande inverkan.
Basalmetabolismen utgörs av den energiförbrukning som de naturliga livsuppehållande processerna i kroppen står för.
Edit: Det finns ett flertal benämningar för det som generellt kallas för basalmetabolism (BMR) men det skiljer sig åt en aning beroende på hur väldefinierade parametrarna är i samband med att energiförbrukningen uppmäts, men generellt används BMR som ett mått på energiförbrukning vid total vila.
För oss som inte är så utbildade som er andra, exakt hur påverkar nikotin förbränningen av fett? Gör den att man förbränner bättre eller sämre?
För oss som inte är så utbildade som er andra, exakt hur påverkar nikotin förbränningen av fett? Gör den att man förbränner bättre eller sämre?
om du läst tråden hade du sett att nikotin ökar förbränningen av fett.
Mer nikotin = högre förbränning?
King Grub
2006-05-28, 10:51
Nej, inte över en viss gräns.
One milligram of nicotine has a pronounced thermogenic effect, which can be increased by approximately 100% by adding 100 mg caffeine. Increasing the nicotine dose to 2 mg does not increase the thermogenic effect but produces side effects in most subjects.
Am J Clin Nutr. 2003 Jun;77(6):1442-7.
Mer nikotin = högre förbränning?
om du läst tråden hade du hittat svaret.
"att röka cigaretter innehållande 0.8 och 1.74 mg nikotin ökar RMR med 5.2 resp 6.9% (Metabolism 1996;45:923–6)."
slutsats: ja, förbränningen ökar, dock inte linjärt med nikotinintaget.
Vilometabolismen inkluderar basalmetabolismen men innefattar även i det här fallet yttre stímuli som höjer energiförbrukningen, dvs. nikotinets termogeneshöjande inverkan.
tack för svaret och vilken av dessa två är det man brukar prata om här när man pratar om när man pratar om förbränning innan träning?
Den formeln som Grubb har lagt upp ett par gånger är det bas eller vilo?
tack för svaret och vilken av dessa två är det man brukar prata om här när man pratar om när man pratar om förbränning innan träning?
Den formeln som Grubb har lagt upp ett par gånger är det bas eller vilo?
Formeln (Harris-Benedcit) som KG lagt upp är till för att uppskatta basalmetabolismen (BMR).
För att klargöra så är det ingen större skillnad mellan BMR och vilometabolism (resting energy expenditure = REE) egentligen, det skiljer ca 5-10 % beroende på var man kollar. Vanligtvis används dessa två begrepp för att beskriva samma sak men om man ska vara korrekt så är det vilometabolism man ska använda om man syftar på energiförbrukning innan träning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.