handdator

Visa fullständig version : Milen på 48min, på 2 månader

teufelhunde
2006-05-16, 16:35
Hur ska jag lägga upp min konditions träning + styrke träning
för att klara av den gränsen? hur, vad och när bör jag äta?
kan man träna styrka och kondition på samma dag ?

hahavaffan
2006-05-16, 16:37
Du kan ju börja med att tala om hur du presterar idag. Då är det ju "lite" lättare att göra en uppskattning.

Hur länge har du tränat? Hur fort springer du idag? Har du några skador? Hur ofta kan du träna? Käkar du bra? Är du överviktig? Har du tränat något annat tidigare i livet? Hur gammal är du? Osv...

teufelhunde
2006-05-16, 16:44
Just nu tränar jag stryka 4-5 ggr i veckan,
Kondition runt 2ggr i veckan
promenerar 50min varje dag i högt tempo (om det nu ger nån skillnad)

är 195cm väger runt 80kg

Har tränat kondition seriöst för 2år sen, för tillfället vet jag ej vilken tid jag har på milen,

och eftersom jag tänkte träna på sommarlovet så är jag ledig varje dag.
Detta är alltså en förberedning till inryck 31 Juli

MasterChief
2006-05-16, 17:24
Just nu tränar jag stryka 4-5 ggr i veckan,
Kondition runt 2ggr i veckan
promenerar 50min varje dag i högt tempo (om det nu ger nån skillnad)

är 195cm väger runt 80kg

Har tränat kondition seriöst för 2år sen, för tillfället vet jag ej vilken tid jag har på milen,

och eftersom jag tänkte träna på sommarlovet så är jag ledig varje dag.
Detta är alltså en förberedning till inryck 31 Juli

Tycker du borde klara 48-55 minuter redan nu...Testa först vad du klarar!

teufelhunde
2006-05-16, 17:46
Okej, men låt säga att jag skulle klara den på 55-60min, är det möjligt att träna mig till 48 min på den korta tiden ?

Da2
2006-05-16, 17:58
Okej, men låt säga att jag skulle klara den på 55-60min, är det möjligt att träna mig till 48 min på den korta tiden ?
Det är klart det är möjligt. Men det beror främst på hur mycket tid du är redo att lägga ner på det samt att du sköter kost och näring så att du orkar. Skulle tipsa dig om att lägga upp ett schema, där du pressar tiderna varje vecka med 2-3 min. Det är alltid lättare att uppnå ett stort mål med delmål.

davvan
2006-05-16, 18:00
Jag tycker absolut du kan jogga och styrketräna samma dag, jag gör det iaf, du bör väll undvika att träna ben samma dag dock...
Du verkar ju ha en bra grund från tidigare konditionsträning. Spring milen 4ggr i veckan så blir du nog inte alls missnöjd med resultatet. Varför just 48 minuter btw?

teufelhunde
2006-05-16, 19:01
48 minuter är kravet på Jägarutbildningen på K3, där jag rycker in den 31 Juli, därför vill jag helst klara det ;)

men vad ska jag få i mig före jag tränar och efter jag tränat?

maRRtin
2006-05-16, 19:12
Ät vanlig mat som du vill.

Ät inte för nära inpå träningspasset bara, 4 timmar innan kan vara lagom

Baan
2006-05-16, 19:36
jag har för mig att kondistestet görs lite senare i utbildningen men jag har ingen grym koll. vad jag kommer ihåg av vad en polare berättade så var det även springa med stridsutrustning, så kan vara värt testa springa lite med packning och så.

edvin
2006-05-16, 20:08
Men tjenare ska man springa en mil med stridsutrustning på 48 minuter? Det är ju ruskigt fort. Tror rätt många skulle få åka hem om det var kravet. Jag kan ju iofs ha missuppfattat vad du menar. Det brukar snarare vara 1km under 4 min med stridsutrustning. Något som är lite mera överkommligt. Men jag kan ha fel. Borde drälla av massa gamla jägare här eller?

kalle_balle
2006-05-16, 20:12
tjenare, varit på infohelg nyss eller? k3?

iaf, jag springer varje dag 20-25 minuter innan frukost, det funkar skit bra för mig iaf. sen springer jag 2-3 ggr på dagarna. (och jag tappade ingenting är jag börkade springa på morran.)

variera hela tiden. spring milen så snabbt du kan, spring med kängor, med packning, spring länge (typ 2-3 timmar). gör du det kommer du fixa det lätt sen!

BigForre
2006-05-16, 21:03
Men tjenare ska man springa en mil med stridsutrustning på 48 minuter? Det är ju ruskigt fort. Tror rätt många skulle få åka hem om det var kravet. Jag kan ju iofs ha missuppfattat vad du menar. Det brukar snarare vara 1km under 4 min med stridsutrustning. Något som är lite mera överkommligt. Men jag kan ha fel. Borde drälla av massa gamla jägare här eller?

48 minuter på milen med utrustning, hahaha...om samtliga jägaruttagna i landet klarar milen på 48 i träningskläder är iaf jag nöjd och glad. Det är tungt att springa i utrustning, 1 km med utrustning testas väl iaf...

jakke
2006-05-16, 21:49
Nej. jägare testas 10km med full stridsutrusning också. Minns inte tiden, dock är det mer än 48 min.

Baan
2006-05-16, 22:16

Nej fan, blåställ eller fan man kallade cirkuskläderna är det som gäller.

Stridsutrustning är som jag uppfattar något man ska klara på rimlig tid: tror inte det var något exakt krav (polaren sa aldrig något om det), jag uppfattade det mer som något man skulle klara, plus en intern kukmätartävling. Vågar inte gissa mig på vad polarens tid låg men det var inte ens nära 48 min, kanske en timme 10-15 min?

davvan
2006-05-17, 16:07
Ät vanlig mat som du vill.

Ät inte för nära inpå träningspasset bara, 4 timmar innan kan vara lagom

Är inte det väldigt lång tid?

maRRtin
2006-05-17, 17:58
Är inte det väldigt lång tid?
Jag tycker inte det, men man får väl prova sig fram och se vilket som passar en bäst.