handdator

Visa fullständig version : Nån som har tips på placering?

Metal_boy_
2006-05-14, 22:17
Jag har fått lite klagomål att det bankar och låter lite om mina digitala trummor. Jag trodde inte att dom hördes så mycket, men det tyckte tydligen en ganska nyinflyttad hyresgäst. Är det nån som har tips på hur jag kan dämpa detta? Placera dom på nått speciellt sätt eller nått? Inga tips som äggkartonger på väggarna tack :D

Destra
2006-05-14, 22:20
Lägg Frigolit under högtalarna.
Det varken syns eller förstör din ljudupplevelse.

ugglan
2006-05-14, 22:21
köp en stor spånskiva och spika fast 3-4cm höga fötter med gummitassar. Ställ trumsettet ovanpå

hahavaffan
2006-05-14, 22:22
Köp ett riktigt, och spela skiten ur det. Sen återgå till det digitala... då kommer grannen älska dina tysta, digitala trummor.

Dumleman
2006-05-14, 22:24
Häng upp en massa tomma äggkartonger i lägenheten.

Metal_boy_
2006-05-14, 22:25
Lägg Frigolit under högtalarna.
Det varken syns eller förstör din ljudupplevelse.

Glömde säga att det är ljudet från själva slagen som hörs, jag kör inte med förstärkare. Lite klumpigt av mig, men tack ändå!:thumbup:

Metal_boy_
2006-05-14, 22:25
köp en stor spånskiva och spika fast 3-4cm höga fötter med gummitassar. Ställ trumsettet ovanpå

Hindrar det vibrationerna från golv-vägg och upp alltså?

Metal_boy_
2006-05-14, 22:26
Häng upp en massa tomma äggkartonger i lägenheten.

:D

Löjtnant Blank
2006-05-14, 22:27
Jag hade en träplatta som bd-triggern och hh-triggern stod på. Själva ljudet från padsen går nog inte mycket att göra åt utan att ljudisolera själva rummet.

Löjtnant Blank
2006-05-14, 22:28
Såg inte ens ditt inlägg.

Det här blir absolut bäst!

mathor
2006-05-14, 22:35
Lägg en ljudisolerande gummimatta under. Det blir absolut bäst. Nu har jag även estetiken i åtanke, då en spånskiva blir jävligt fult. Om du ska göra det snyggt med upphöjning lär du inte använda spånskiva iallafall.

ugglan
2006-05-14, 22:36
Lägg en ljudisolerande gummimatta under. Det blir absolut bäst.

Det är ju å andra sidan inte lika roligt som att snickra.

Metal_boy_
2006-05-14, 22:36
Jag hade en träplatta som bd-triggern och hh-triggern stod på. Själva ljudet från padsen går nog inte mycket att göra åt utan att ljudisolera själva rummet.

Jag förstår. Det är ju iof bd:n som är viktigast att få ner vibrationerna lite på. speciellt om man (som jag) har en pedal med bra attack på samt använder plastdelen på klubbskallen. Det andra skulle iof gå att lösa med en serie mesh-pads men det blir dyrt. Det får kanske bli en senare fråga.

I värsta fall får man väl bygga nått jävla bås. Sheo kanske kan hjälpa mig han är ju bra på sånt. :D

Metal_boy_
2006-05-14, 22:37
Lägg en ljudisolerande gummimatta under. Det blir absolut bäst. Nu har jag även estetiken i åtanke, då en spånskiva blir jävligt fult. Om du ska göra det snyggt med upphöjning lär du inte använda spånskiva iallafall.

Vart får jag tag på en sådan matta?

grisbil3n
2006-05-14, 22:38
Va inne lite på ljudisolering o skit förut. Det jag lärde mig va att det måste finnas ett mellanrum mellan isoleringen och väggen/golvet etc för att det ska dämpa ordentligt. I övrigt så skulle gamla trasmattor och äggkartonger isolera en del men riktig isolering är rätt dyr.

mathor
2006-05-14, 22:42

Prova Estrad eller Jams percussion-butik i Stockholm.

Löjtnant Blank
2006-05-14, 22:42
Jag förstår. Det är ju iof bd:n som är viktigast att få ner vibrationerna lite på. speciellt om man (som jag) har en pedal med bra attack på samt använder plastdelen på klubbskallen. Det andra skulle iof gå att lösa med en serie mesh-pads men det blir dyrt. Det får kanske bli en senare fråga.

I värsta fall får man väl bygga nått jävla bås. Sheo kanske kan hjälpa mig han är ju bra på sånt. :D
Kan du inte ställa trumsetet i kuddrummet?

Metal_boy_
2006-05-14, 22:46
Kan du inte ställa trumsetet i kuddrummet?

Blir tvångs-intagen imorn men jag fick bara ta med mig tandborsten :(

Metal_boy_
2006-05-14, 22:47

Har dom någon hemsida man kan handla på?

ugglan
2006-05-14, 22:48

+ Slagverket på söder.

mathor
2006-05-14, 22:49
Har dom någon hemsida man kan handla på?

www.jam.se och http://www.4sound.se/stockholm/

Metal_boy_
2006-05-14, 22:50
Förresten, Jam känner jag ju till! Jag vet hemsidan dit redan.

LB: Jag blev osäker nu, menade du verkligen sovrummet? Jag trodde det var ett skämt på bekostnad av min psykiska ohälsa? :laugh:

Dumleman
2006-05-14, 22:55
Biltema, http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93058

mathor
2006-05-14, 22:56

G-u-m-m-i-m-a-t-t-a.

Metal_boy_
2006-05-14, 23:00

Verkar bra, men det var så små bitar man kunde köpa.

Dumleman
2006-05-14, 23:01
R-ä-t-t l-ä-n-k http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83277

E-l-l-e-r i-n-t-e, nu ger jag upp.

ugglan
2006-05-14, 23:02
Det var ju fortfarande inte det han syftade på. Finns speciella mattor för trumset.

Metal_boy_
2006-05-14, 23:04
R-ä-t-t l-ä-n-k http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83277

E-l-l-e-r i-n-t-e, nu ger jag upp.

Hehe, du menar att den ska vara på golvet ist för en spånplatta på fötter??

timoat
2006-05-14, 23:04
mattor på trummorna, eller klä toppen på trumpinnarna med något mjukt tyg?

Metal_boy_
2006-05-14, 23:06
mattor på trummorna, eller klä toppen på trumpinnarna med något mjukt tyg?

Mattor på trummorna? Hur menar du?

Nej nej, klär jag in stockarna med tyg där uppe blir det sämre respons.

Löjtnant Blank
2006-05-14, 23:07
LB: Jag blev osäker nu, menade du verkligen sovrummet? Jag trodde det var ett skämt på bekostnad av min psykiska ohälsa? :laugh:
Nej, min gode Metal, jag menade bokstavligen talat ett kuddrum. Det var det där mysiga rummet på dagis - det med mycket kuddar och leksaker! Det är utmärkt ljudisolering i ett kuddrum!

http://hem.bredband.net/b293245/kuddrum.jpg

Juliette
2006-05-14, 23:09
Vi har en mjuk plastmatta som man köper på löpmeter på bauhaus och liknande (för badrum, balkonger etc) ovanpå den har vi en trasmatta.

Först hade vi bara trasmattan, men efter att grannarna klagat så la vi in plastmattan under trasmattan, och sen dess har det bara varit glada miner i trapphuset :)

Metal_boy_
2006-05-14, 23:10
Nej, min gode Metal, jag menade bokstavligen talat ett kuddrum. Det var det där mysiga rummet på dagis - det med mycket kuddar och leksaker! Det är utmärkt ljudisolering i ett kuddrum!

http://hem.bredband.net/b293245/kuddrum.jpg

Optimalt som satan! Ett sådant måste jag skaffa! Jag ska be Thomas Di Leva om hjälp att inreda det!

Metal_boy_
2006-05-14, 23:12
Vi har en mjuk plastmatta som man köper på löpmeter på bauhaus och liknande (för badrum, balkonger etc) ovanpå den har vi en trasmatta.

Först hade vi bara trasmattan, men efter att grannarna klagat så la vi in plastmattan under trasmattan, och sen dess har det bara varit glada miner i trapphuset :)

Har ni också digitala trummor i lägenhet alltså?

Löjtnant Blank
2006-05-14, 23:14
Optimalt som satan! Ett sådant måste jag skaffa! Jag ska be Thomas Di Leva om hjälp att inreda det!
Inser du hur mycket punani du skulle få i ditt nya kuddrum?

ugglan
2006-05-14, 23:16
Hade jag haft ett extra rum hade det blivit ett kuddrum. Så kan man ha surroundljud och projektor där inne också.

Metal_boy_
2006-05-14, 23:17
Inser du hur mycket punani du skulle få i ditt nya kuddrum?

Tanken är frestande just nu. Det skulle innebära att jag kunde få hur många panikattacker som helst utan att ramla och slå mig också.

Löjtnant Blank
2006-05-14, 23:22
Hade jag haft ett extra rum hade det blivit ett kuddrum. Så kan man ha surroundljud och projektor där inne också.
Och speglar i taket!

ugglan
2006-05-14, 23:35
Och speglar i taket!

Ska man fightas där inne är det ju risk att speglarna pajjar, då kan det göra ont.

Sebbe_H
2006-05-14, 23:36
Ska man fightas där inne är det ju risk att speglarna pajjar, då kan det göra ont.

Ofta man typ slänger upp den andre i taket?

ugglan
2006-05-14, 23:36
Ofta man typ slänger upp den andre i taket?

Tänk om du har kwon på besök.

Sebbe_H
2006-05-14, 23:37
Tänk om du har kwon på besök.

Fan det har du rätt i :( inga speglar då inte!

Metal_boy_
2006-05-14, 23:38
Nämen vad tror ni, en platta på fötter med gummitassar OCH gummimatta på plattan?

ugglan
2006-05-14, 23:40
Nämen vad tror ni, en platta på fötter med gummitassar OCH gummimatta på plattan?

det är nog overkill för ett digitalt trumset

Löjtnant Blank
2006-05-14, 23:42
en platta på fötter med gummitassar
Det räcker.

Metal_boy_
2006-05-14, 23:44
Ok, tack boys! Är det nått mer jag bör tänka på? Inte för nära väggen? Se till att ha tavlor på väggarna så det inte ekar?

ugglan
2006-05-14, 23:45
inte för nära badkaret, inte så kul att ligga och plaska när elektriska apparater är farligt nära

mathor
2006-05-15, 00:02
gummimatta?

Det räcker.

Juliette
2006-05-15, 00:48
Har ni också digitala trummor i lägenhet alltså?
Jajamensan.. det är dem vi har ovanpå mattorna :D :hbang:

Juliette
2006-05-15, 00:52
Kanske ska tillägga att vi flyttade ut dem lite från väggen, så blev det oxå lite tystare mot grannarna (såg att nån annan skrivit liknande) och det gjorde ganska stor skillnad.

Sir Anselm
2006-05-15, 07:41
En polare till mig hade samma problem, någon granne som gnällde som fan om att det lät, hyresvärden trodde det var ett riktigt trumset, när han fick klart för sig vad det var för sorts trummor så släppte han hela grejen... Visst, om du pucklar på hela natten lång kan man ju förstå, eller om det är riktigt tunna väggar, men är det en normal lägenhet kan de ju fan inte begära att det ska vara knäpptyst hela dagarna.... Själv har jag rätt stora högtalare, Infinity Beta 50, som jag brassar på rätt bra med, ingen som dagt något än...:hbang:

Metal_boy_
2006-05-15, 11:22
En polare till mig hade samma problem, någon granne som gnällde som fan om att det lät, hyresvärden trodde det var ett riktigt trumset, när han fick klart för sig vad det var för sorts trummor så släppte han hela grejen... Visst, om du pucklar på hela natten lång kan man ju förstå, eller om det är riktigt tunna väggar, men är det en normal lägenhet kan de ju fan inte begära att det ska vara knäpptyst hela dagarna.... Själv har jag rätt stora högtalare, Infinity Beta 50, som jag brassar på rätt bra med, ingen som dagt något än...:hbang:

Haha, känner igen det där. Verkar som dom trodde det var riktigt trumset här med. Jag kan ställa in mitt akustiska sa jag, så ska ni få se på fan när jag blåser ut rutorna på andra sidan av byggnaden:D Det värsta är att dom som klagade inte är tysta direkt. Ok, deras unge tjuter på nätterna så man vaknar, men det räknas som normalt. Men häromdan så spikade dom kl.23:30 och slår i dörrar är dom med bra på. Så jag fattar inte hur en del kan vara så dumma o klaga. Helt plötsligt så kanske jag blir störd av dom nu, fast jag inte var det innan :)

Metal_boy_
2006-05-15, 11:25
Jajamensan.. det är dem vi har ovanpå mattorna :D :hbang:

Ok, skoj! Är det du som lirar?? :)

Juliette
2006-05-15, 12:58
Ok, skoj! Är det du som lirar?? :)

Nä, det är pojkvännens. Så det är jag som får öppna dörren när de ringer på och klagar och han sitter där med hörlurarna i sin egna lilla värld. :)
De har bara klagat en gång, men de verkade oxå tro att det var "riktiga" trummor, sen när vi förklarade att de var digitala så trodde de att vi hade högtalare kopplade till dem, för de bad oss dra ner på basen så skulle de bli glada..

Det här var dagtid, typ kl 15 en lördag.. visserligen hörs det ju, men fast jag är i samma lägenhet tycker jag inte det är så högt..

Metal_boy_
2006-05-15, 13:00
Nä, det är pojkvännens. Så det är jag som får öppna dörren när de ringer på och klagar och han sitter där med hörlurarna i sin egna lilla värld. :)
De har bara klagat en gång, men de verkade oxå tro att det var "riktiga" trummor, sen när vi förklarade att de var digitala så trodde de att vi hade högtalare kopplade till dem, för de bad oss dra ner på basen så skulle de bli glada..

Det här var dagtid, typ kl 15 en lördag.. visserligen hörs det ju, men fast jag är i samma lägenhet tycker jag inte det är så högt..

Ok, hehe. Vad är det för några han har då? Vad heter dom?

z_bumbi
2006-05-15, 13:17
Ok, tack boys! Är det nått mer jag bör tänka på? Inte för nära väggen? Se till att ha tavlor på väggarna så det inte ekar?

Tavlor gör nog ingen större skillnad men ha mycket textilier i rummet. Ett något fult men praktiskt sätt är att köpa vanliga täcken på någon lågprisbutik och hänga upp på väggarna. Köp passande påslakan till så blir det inte apfult i alla fall.

Metal_boy_
2006-05-15, 13:19
Tavlor gör nog ingen större skillnad men ha mycket textilier i rummet. Ett något fult men praktiskt sätt är att köpa vanliga täcken på någon lågprisbutik och hänga upp på väggarna. Köp passande påslakan till så blir det inte apfult i alla fall.

Kan ju kanske nita dit skiten på nån skiva innan man sätter upp? Och som sagt ha något snyggt tyg ovanför så det ser lite bättre ut iaf :)

Juliette
2006-05-15, 13:34
Ok, hehe. Vad är det för några han har då? Vad heter dom?
Hmm Roland nånting.. är på jobbet, minns ej beteckningen, kan kolla när jag kommer hem :)

mangs
2006-05-15, 14:04
En annan lösning är att köpa hus :D

Jag skulle framför allt sikta på att sikta på att dämpa kontakten mellan golvet och trumsetet då det säkerligen genererar mest buller. Sedan kan man ju även klä väggarn på något innovativt sätt med dämpmattor. Det beror ju helt på vilka ingrepp du är beredd att göra. Vill du vara riktigt seriös kan du bygga ett rum inne i rummet med ljudisolerade väggar,golv, tak och sedan ha en flytande upphängning. Det kostar såklart men dina grannar lär avguda dig framöver.

Metal_boy_
2006-05-15, 14:15
Hmm Roland nånting.. är på jobbet, minns ej beteckningen, kan kolla när jag kommer hem :)

Jag har också Roland. Det är gummipads som kluckar på rejält om man vill på dom jag har :)

Löjtnant Blank
2006-05-15, 15:00
Jag köpte tjocka gardiner som jag hängde upp i ena rummet i min tvåa. De täckte alla väggar inklusive fönstren, så det blev ganska mörkt, men det gjorde rummet betydligt bättre att mixa och banka på eltrummorna i.

Metal_boy_
2006-05-15, 15:05
Jag köpte tjocka gardiner som jag hängde upp i ena rummet i min tvåa. De täckte alla väggar inklusive fönstren, så det blev ganska mörkt, men det gjorde rummet betydligt bättre att mixa och banka på eltrummorna i.

Ok, tack för alla tips.

Det låter förresten som du inte har kvar trummorna?

Metal_boy_
2006-05-19, 18:07
Fungerar på att göra ett litet hörn i vardagsrummet

http://img55.imageshack.us/img55/5422/hrna5tl.jpg

Jag vet att jag ritade fel så man blir helt snurrig när man jämför taket och golvet. Jag vet också varför, men jag orkade inte ändra. Så jävla snyggt i övrigt ändå *rolleyes*

Man kan iaf få en liten bild av ungefär hur man vill ha det, genom att kluddra lite :)

reality.bites
2006-05-19, 19:24
(inte orkat läsa igenom hela tråden, kanske har någon tipsat detta redan)

Hade samma problem med mina innan jag bestämde mig för att kirra riktiga och ha dem i replokalen. Tvingades använda rods på de digitala. Riktigt surt ibland, men tränar ändå tekniken desto mer, samt gav mig ännu mer speed vid spel av riktiga drums.