Visa fullständig version : Cykla mycket eller ofta?
Ni har säkert besvarat detta på flertalet tillfällen, har dock inte hittat.
Försöker övertala en vän att cykla 50km 1-2 gånger i veckan är sämre än att cykla 40-60 minuter varje dag. Hon försöker gå ner i vikt nämligen.
Nu frågar hon varför och jag står som ett frågetecken, har jag rätt?
King Grub
2006-05-14, 21:30
Att gå ner i vikt, fettvikt, handlar om att skapa ett energiunderskott. Energi in minus energi ut, över 24 timmar, om du använder ett dygn som mätperiod. Är energi ut större än energi in, kommer du att ha minskat i fettvikt när mätperioden är slut. Allt energigivande du stoppar i munnen hamnar under "energi in", medan all energiförbrukning, från basalmetabolism till medveten motion till vardagsbestyr hamnar under "energi ut". Cyklingen hamnar under "energi ut". Varken styrketräning eller konditionsträning i någon form ökar fettförbränningen jämfört med en vilodag.
Bättre och bättre. När det gäller att gå ner i vikt är det ju som sagt alltid den totala energimängden i slutet av dagen som är det som gäller.
Men om vi tar och säger dem båda alternativen med samma kost varje dag. Skulle jag nog satsa på det senare alternativet är bättre, 40-60 minuter varje dag.
Men en rätt löjligt grej att tjafsa om då det är så mycket saker som spelar in och man kan göra det på så olika sätt.
Cykelmannen
2006-05-14, 21:42
Det är ju bara att räkna. 50 km två gånger i veckan = 100 km/veckan. 60 min cykling varje dag med en medelhastighet på 20 km/h (vilket bör vara rimligt) = 140 km/veckan
Ju längre desto bättre, självklart.
Det är ju bara att räkna. 50 km två gånger i veckan = 100 km/veckan. 60 min cykling varje dag med en medelhastighet på 20 km/h (vilket bör vara rimligt) = 140 km/veckan
Ju längre desto bättre, självklart.
Självklart, men gäller det viktminsking så kan du jämföra att cykla 200km i veckan och inget alls. Du kan gå upp och ner på båda setten. Visst är det bättre o cykla. Men du kan tappa lika bra utan.
Var ju det de handlade om. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.