handdator

Visa fullständig version : Omega 3, hur viktigt??

Jo0oHaN
2002-12-01, 18:48
jag äter i princip aldrig fisk...hatar det som fan....
hur viktigt är det egentligen att man äter fisk när man tränar?
borde jag, eller måste jag få i mig fisk när jag tränar? eller går det bra om jag köper sån Omega 3 tilskott...?

tack/johan

Grahn
2002-12-01, 19:46
Tycker fiskolja är väldigt prisvärt. :)
Ett av de bättre tillskotten.

Sverker kanske vet om man kan "ersätta" den med tex rapsolja som oxå innehåller omega3(9g/100g). Dvs om man äter mycket rapsolja kanske det räcker.

Jo0oHaN
2002-12-01, 20:45
på vilket sätt kommer jag märka positiv förändring om jag börjar ta sån flyttande omega 3 efter varje måltid???

Grahn
2002-12-01, 22:03
http://www.halsokostradet.se/pdf/HKR_Fiskolja.pdf

Sverker
2002-12-02, 07:24
Det tar lång tid att märka skillnader med fett Jo0oHaN.

Har man brist på något eller någon felaktig balans mella Omega-3 och 6 så tar det minst 10 veckor innan effekterna blir tydliga. Först måste fettet lagras in på rätt ställe innan de därefter kan börja användas till prostaglandintillverkning.

Visst kommer fiskfetterna att öka känsligheten för insulin men det är mycket tveksamt ifall du kommer att märka det utåt.

Det är ju betydligt lättare att visa att ens blodtryck sjunker, att kolesterolhalten sjunker och kvoten HDL / LDL blir bättre och att blodets levringstid blir längre. Dvs de klinsiskt visade effekterna av fiskfett.

Balansen Omega 6 : Omega 3 är ju det viktigaste. Oftast äter vi i västerlandet alldeles för lite Omega -3 och all tillskott av fiskfett och linolensyra är possitivt. Att fylla på med rapsolja är bra eftersom förhållandet är 2 : 1 med 25 % fleromättat fett. Rapsoljan duger.
Linolja har förhållandet 1 : 4 dvs betydligt mer linolensyra och totalt 70 %& fleromättat fett.
Linoljan fördel är alltså att den är mer konsentrerad.

Åse Columbus
2002-12-02, 08:33
Jag var på ett seminarium den 22 nov, där talade en läkare som heter Olle Haglund om Omega 3 fettsyror. Istället för att jag tolkar eller skriver fel så finns det denna länk som ni kan läsa på.

http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1504&search=eye%20Q

Vår hjärna är den muskel som kanske kräver mest fett.

Åse:)

Sverker
2002-12-02, 09:58
En bra artikel du har Åse !

Klart läsvärd.

Officer
2002-12-04, 08:12
Dags o köpa Omega-3 tabletter kanske !

Massivf
2002-12-04, 13:49
Tabletter hit o tabletter dit...=))
Ät fet fisk, blunda, tugga och svälj...
Vill du fuska, drick olja, UDO´s Choice! (rekomenderas starkt)

Dricker själv en slurk 3 ggr om dagen.
Har blivit av med både DAMP och ADHD...;-)

//M

EiseltUK
2002-12-04, 19:01
Sverker -> Har för mig att DHA och EPA påverkade andra prostaglandiner är linolensyra? Annars är ju linfröolja ett ganska prisvärt alternativ.

Mvh
Henrik

Sverker
2002-12-05, 07:12
Alfa-linolensyra, ALA är startmaterialet för både EPA och DHA.

ALA omvandlas till fettsyran SDA med enzymet delta-6-desaturas. SDA förlängs och görs ytterligare omättad till EPA och sist DHA.

Frågan var ifall rapsolja var en bra källa till omega-3, vilket den är men linoljan blir ett mer koncentrerat alternativ då.

Det begränsade steget i omvandlingen till EPA / DHA och slutligen till olika prostaglandiner är delta-6-desaturas. Detta kan man undvika genom att låta fisken göra arbetet och förse oss med EPA/DHA.

Slutsatsen blir att vi behöver både fisk och lin-/rapsolja för att få hela spektrat av fettsyror.

Spännande att det nu pratas om att EPA kan hjälpa " bokstavsbarnen "

Huldagranat
2002-12-05, 13:11
Pratade med en dansk som stod å marknadsförde UDO´s Choice på expot. Han nämnde en rad negativa effekter med att ta Omega3-tillskott i kapslar, bl.a för att en hel del forskning tyder på att många av dess positiva egenskaper försvinner, eller i alla fall minskar avsevärt när man frystorkar det för att sedan lagra det i kapslar... Ytterligare en fördel med att ta tillskott av omega3 i flytande form, verkar ju vara att koncentrationen är så pass mycket högre än i kapslarna. Det mest negativa med UDO´s Choice, som jag ser det, är det skyhöga priset... :eek:
En annan intressant grej som marknadsfördes på expot var "hajolja" E det nån som har provat det??

Åse: Seminariet som du var på, var det möjligtvis Kost&Kropp-grejen på expot? Å i så fall, var det värt pengarna? Själv avstod jag just för att det belastade min plånbok lite väl mycket... :booty:

Grahn
2002-12-05, 16:52
Ngn mer än jag som tycket att hajolja är lite bissart? Utrotningshotade som de är...

Huldagranat
2002-12-07, 00:45
vad jag förstod så var det inte "utvunnet" ur någon utrotningshotad art...

Örjan
2002-12-07, 02:22
Angående denna fiskolja. Smakar den något? Jag har luktat på två olika och en (stars) luktade ingenting, inte heller om man krossade kapseln, den andra (Eskimo-3) luktade något fruktansvärt bara man kom nära glasburken. Jag fick nypa tag i en bilring varje gång för att motivera mig och samla mod innan jag vågade öppna burken. Viss olja bör vara smak- och luktfri då den finns i smörgåsmargarin.

Så lukten skiljer sig mellan märkena, och vad beror det på? Är fiskolja ett tillskott som man måste köpa de dyra alternativen av?

GhostFace
2002-12-07, 07:15
Originally posted by Grahn
Ngn mer än jag som tycket att hajolja är lite bissart? Utrotningshotade som de är...

Ex. Vithaj Carcharodon carcharias är en utrotningshotad haj, men inte all haj.

Hajjar du?

Tror inte heller oljan har utvunnits från en utrotningshotad hajart utan en mera "vanlig" art, om den oljan bestämt innehåller just fett fr. "haj" som de påstår...:confused:

Grahn
2002-12-07, 10:13
Ghostface: Ja men väldigt många hajarter är sällsynta. Men det är sant att inte alla är utrotningshotade, ännu.

GhostFace
2002-12-07, 22:17
Ghostface: Ja men väldigt många hajarter är sällsynta. Men det är sant att inte alla är utrotningshotade, ännu.

Kan du namnge några...jag hittade aldrig några i en kortare sökning imorse ;)

Grahn
2002-12-07, 23:40
orka :) det får du söka reda på själv.

Thin Lizzy
2002-12-08, 18:05
Hur är det...? hittar man någon högkvalitativ omega3 i
makrillfilékonserverna?
En ny fråga, men tyckte jag kunde hänga in den på denna tråd.:rolleyes:

Sverker
2002-12-09, 13:14
I det ögonblicket makrillen hamnar i burken och kokas till konserv " stannar " tiden.
Oljan är väl bevarad med lång hållbarhet tills burken öppnas. Då bör fisken ätas ganska omgående.

Visst får du bra fett i en burk makrill. Ca 12 - 13 g fett varav ca 0.5 - 1 g EPA och 1 - 1.5 g DHA vilket troligen är minsta mängden Omega-3 per dag vi bör äta.

Själv fick jag en Ahaa-upplevelse i höstas efter det jag läst om antioxidanten Lycopen.
Lycopen finns i tomat men tomaterna skall vara kokta för att vi skall kunna ta upp lycopenet. Detta gör att ketchup är en bra källa till denna antioxidant och jag kände direkt att jag inte får i mig Lycopen eftersom jag inte äter ketchup. Tills jag kom på att jag äter 5 -6 burkar Makrill i Tomatsås / vecka :D

GhostFace
2002-12-09, 13:43
orka :) det får du söka reda på själv.

Jahaja, det var tacken det ! :D ;)

EiseltUK
2002-12-11, 00:58
Originally posted by Örjan
Angående denna fiskolja. Smakar den något? Jag har luktat på två olika och en (stars) luktade ingenting, inte heller om man krossade kapseln, den andra (Eskimo-3) luktade något fruktansvärt bara man kom nära glasburken. Jag fick nypa tag i en bilring varje gång för att motivera mig och samla mod innan jag vågade öppna burken. Viss olja bör vara smak- och luktfri då den finns i smörgåsmargarin.

Så lukten skiljer sig mellan märkena, och vad beror det på? Är fiskolja ett tillskott som man måste köpa de dyra alternativen av?

Eskimo-3 är en bra olja. Jag har varit på flera föreläsningar och sett olika stabilitetstester osv. Kanske hade du en gammal burk eller så var det en kapslel som var trasig och därmed hade oxiderat. Vissa oljor kan lukta och smaka lite som typ markill, vilket är helt ok. Visste inte att Star hade fiskolja.

Jag tycker att man ska kosta på sig ett bra fabrikat när man köper fiskolja eftersom det är en känslig råvara som lätt oxiderar. Ingen missade väl när något program på SVT visade hur Naturapotikets jättenattljusolja tillverkades i Kina. :D Oxiderad fiskolja är värre än att inte äta fiskolja alls.

Vi har själva valt att använda en riktigt bra olja i vår Omega-3. Oljan kommer från Pronova i Norge som är en av de ledande (dock inte kända för att vara billiga) och sedan tillverkas kapslarna hos RP Scherer i England i en syrefri miljö enligt GMP. Priset är helt ok ändå.

Mvh
Henrik

Tomten
2002-12-14, 10:42
Hur bra är TRIOMEGA från Pronova, Omega-3 Oljan som man kan köpa i vanliga matvarubutiker, typ Konsum.

Har köpt den, men har ingen aning vad det är för kvalitet.

Mallan
2002-12-14, 11:53
Angaende Triomega fran Pronova..
http://www.pronova.com/hits/osl02516.nsf/AllById/F0D38ABE1006205E412568D500365BF6?OpenDocument

Kollade även runt lite bland det tyska hemsidorna ang. GLA/DHA.

Det verkar ganska vanligt att man blandar fiskolja med ngn form av "växtolja" typ "Nacktkerzenöl"=Nattljusolja, Hanföl, Borettschöl eller Schwarskümmelöl (har ingen aning om vad de tre sista är pa svenska, far aterkomma senare...)
Rekommenderas ibland mot hudproblem.

http://www.meine-erste-homepage.com/smilies/tiere/tier010.gif

Sverker
2002-12-14, 14:43
Oj?

På måndag har jag OljeLexikonet med korrekt översättning men :

Jättenatljusolja ( GLA )
Borage ( Starflower )-olja
Hampfröolja
Svartavinbärsfröolja

:D

PDS
2002-12-14, 17:58
En studie gav cyklister,löpare och styrketränande 3 eller 6gram fiskolja/dag i 6 veckor.Även en placebo grupp som enbart fick vanlig matolja var med i försöket.De som fick fiskoljan förbättrade sin maximala syreupptagningsförmåga med 4-10%.Syreupptagningsförmågan anges i VO2max och är ett mått på konditionen.Dessa ökningar klassas som oerhört bra.

Skrivet av Paulun.

Mallan
2002-12-14, 19:22
Okej, var förbi Hälsokosten a´la Deutschland för att kolla in de olika alternativen för olja i kapslar.

Följande tva fanns:
*Jättenattljusolja
*Svartavinbärsfröolja

Lite information för den som är intresserad av just Jättenattljusolja:

Sägs bidra till viktminskning och köps som hjälpmedel vikt önskad viktnedgang samt att tjejer/kvinnor kan ta det veckan/dagarna innan PMS. Ska ha en välgörande verkan i samband med att GLA´t paverkar ämnesomsättningen (?!?). Ska även vara bra da dagarna innan mens/PMS ska störa välbefinnandet.
Huden ska även bidra till en stram och sund hud samt starka naglar och har. Kan motverka eller hjälpa mot mjäll och haravfall.

GLA ska tydligen paverka "Prostaglandinen" (heter det sa pa svenska?) som i sin tur paverkar talgkörtlarna (hudens smidighet) sexualhormonerna samt nagot som jag har svart att översätta men som har med energileveransen i muskelcellerna att göra.

I en jämförelse mellan Jättenattljusolja, Majsolja, Solrosolja och Olivolja, när det gäller Linolsyra ser det ut enligt följande:
*Jättenattljusolja 71%
*Majsolja 55%
*Solrosolja 39%
*Olivolja 8%

..dito gällande Gamma-Linolensyra:
*Jättenattljusolja 9%
*Majs-, Solros- & Olivolja 0%

1 kapsel innehaller 1 000mg Jättenattljusolja, varav 100mg är Gamma-Linolensyra och 25 IE Vitamin-E
90 kapslar kostar ca 360:-

http://www.hallospass.de/smilies/smilie_lolexpl.gif

Ooopss, sag via en svensk hemsida att det används mot premenstruella besvär, eksem och i övergangsaldern...

http://www.shenet.se/ravaror/nattljusolja.html

EiseltUK
2002-12-14, 23:03
Originally posted by Tomten
Hur bra är TRIOMEGA från Pronova, Omega-3 Oljan som man kan köpa i vanliga matvarubutiker, typ Konsum.

Har köpt den, men har ingen aning vad det är för kvalitet.

Det är en bra olja/råvara, men såg att den var i någon typ av aluminumflaska och jag vet inte hur det påverkar oljan.

/ Henrik

Sverker
2002-12-15, 08:16
GLA ( gamma-linolen-syra ) är den mest potenta av alla fettsyror. Har man brist på den kommer förbättringarna snabbt när man börjar äta oljor med den i.

Kroppen använder de essentiella fettsyrorna linolsyra ( LA ) , Omega-6 och linolensyra ( ALA ) Omega-3 till att göra prostaglandiner och tromboxaner. Prostaglandiner är en sorts hormon som verkar i cellen eller i närområdet där den tillverkats.

Mest känt är att ALA görs mer omättad och längre och bildar EPA och sist DHA i Omegas-3 serioen.
LA omvandlas till GLA och i sista steget till arakidonsyra ( ARA ) innan den blir en prostaglandin i Omega-6 serien.

Det steg som begrännsar i de båda serierna är det första omvandlingssteget där enzymet delta-6-desatauras omvandlar LA till GLA eller ALA till SD och slutligen EPA/DHA.
I omega-3 serien kan vi komma förbi detta problem genom att äta fiskfett.
I Omega-6-serien är det svårare att få i sig arakidonsyra från andra livsmedel och GLA i sig är också potent och verkar som gas och broms i omvandlingsserien fram till prostaglandiner. Bästa källorna till GLA är Jättenattljusolja, olja från Borage / Starflower ( känner inget svenskt namn ) och olja från svarta vinbärsfrön ( biprodukt när man pressar bären till saft ! ).

Jättenattljusolja finns faktiskt som ett registrerat läkemedel mot atopiska eksem ( tunn och irriterad hud ).
Jättenattljusoljan är också synnerligen effektiv att lindra psoriasis. Psoriasispasienter upplever lindring med fiskolja men för ytterligare förbättringar med Jättenattljusolja.
Flickor har i perioder kraftig ökad bildning av prostaglandiner där råvaran GLA misstänks vara begrännsande. Därför upplever många flickor lindring av PMS-bevär när de använder GLA.
Diabetiker, både typ 1 och 2 får lindrigare och fördröjda åldersrelaterade besvär som kallbrand, bensår och nedsatt njurfunktion vid regelbunden användning av GLA.