handdator

Visa fullständig version : Mäklararvode

O.W.
2006-05-14, 12:20
Ungefär hur stort arvode tar mäklarna i Stockholm vid försäljning av en bostadsrätt?

Jag ska sälja min så jag är på jakt efter en mäklare.

grisbil3n
2006-05-14, 12:24
3-4% eller så har jag fel : >

babbett
2006-05-14, 12:45
Det brukar vara på mellan 4 och 6 % men oftast ett minstabelopp, typ 25-30 000..man måste även kolla vad som ingår. Dom som tar 4% kanske inte har lika bra villkor som dom som tar 6%.

Själv sålde jag en lght. förra året för 450 000, mäklaren tog 30 000 (fast förhoppningsvis får jag tbx. 50% av beloppet på skatten sedan jag gick i förlust på just arvodet..

Action
2006-05-14, 12:48
De flesta ligger på omkring 4%, sen går det att pruta lite och få rabatt. Jag sålde min hos en av de största mäklarna och gav 2%. Kände lite oro att det kunde ge sämre service, men inte det minsta. Är supernöjd.

www.erikolsson.se

Edit: Kanske ska tillägga att de hade haft halva priset på arvodet strax innan jag sålde min...

mini
2006-05-14, 12:48
Beror lite på vad din bostadsrätt är värd. 3-6%, eller ett fast pris på kanske 25 000 beroende på firma och ort. Det lönar sig ofta att se sig om på olika firmor och förhandla lite. Värderingar brukar vra kostnadsfria. Tänk inte bara pris, välj en mäklare du får förtroende för.

babbett
2006-05-14, 12:54
Tänk inte bara pris, välj en mäklare du får förtroende för.

Håller med! Jag fick strul med en mäklare....han la inte ut lght när vi hade bestämd...för han skulle på senester plötsligen...därför fick jag till slut byta mäklare och lght såldes 9 månaders för sent :furious:

Fettecke
2006-05-14, 14:30
Finns ju ett annat alternativ... styr upp delar av försäljningen själv, skaffa intressenter osv, sen styr upp det juridiska hos en advokat... mkt billigare.!

har en släkting som gjorde så, advokaten kostade "bara" några tusen kronor, samt lite inhydra personer som kollade huset osv (några tusen till)...
sen var han av med sitt hus.

(mer vet jag inte om fallet)

Yankeee
2006-05-14, 18:21
Finns ju ett annat alternativ... styr upp delar av försäljningen själv, skaffa intressenter osv, sen styr upp det juridiska hos en advokat... mkt billigare.!

har en släkting som gjorde så, advokaten kostade "bara" några tusen kronor, samt lite inhydra personer som kollade huset osv (några tusen till)...
sen var han av med sitt hus.

(mer vet jag inte om fallet)

Fördelen med en mäklare är ju att de kan ordna en grym budgivning med lockpriser osv :D Det är kanske inte så lätt att fixa själv.

Cilia
2006-05-14, 18:23
Köper man en lägenhet kan man ofta få bra pris på försäljningen av sin gamla lägenhet om man använder samma mäklare som man köpte av.

Men det går bra att göra en enkel upphandling med och ställa priserna och kvalitet mot varandra.

Johanna
2006-05-14, 18:45
Fördelen med en mäklare är ju att de kan ordna en grym budgivning med lockpriser osv :D Det är kanske inte så lätt att fixa själv.

Det är det inte någon seriös mäklare som går med på, om det skulle komma fram blir man avregistrerad. Men en av fördelarna med att anlita en mäklare är ju att de oftast kan få ett bättre pris för ens bostad eftersom de har möjligheter att nå fram till fler köpare.

Yankeee
2006-05-14, 18:50
Det är det inte någon seriös mäklare som går med på, om det skulle komma fram blir man avregistrerad. Men en av fördelarna med att anlita en mäklare är ju att de oftast kan få ett bättre pris för ens bostad eftersom de har möjligheter att nå fram till fler köpare.

:D fanns där av en anledning ;)

Caixa**
2006-05-14, 18:53
De flesta ligger på omkring 4%, sen går det att pruta lite och få rabatt. Jag sålde min hos en av de största mäklarna och gav 2%. Kände lite oro att det kunde ge sämre service, men inte det minsta. Är supernöjd.

www.erikolsson.se

Edit: Kanske ska tillägga att de hade haft halva priset på arvodet strax innan jag sålde min...

Jag ska börja jobba där till hösten!!! Som sk. "visningsflicka"!;) Min syrra jobbar där just nu som och blev utnämnd till toppmäklare förra året. Skicka ett meddelande om ni vill ha kontakt med henne..:D

Cilia
2006-05-14, 19:28
Jag ska börja jobba där till hösten!!! Som sk. "visningsflicka"!;) Min syrra jobbar där just nu som och blev utnämnd till toppmäklare förra året. Skicka ett meddelande om ni vill ha kontakt med henne..:D
kan hon ge oss bra pris?

Baha
2006-05-14, 19:39
Trodde inte ens det fans en enda seriös mäklare i sverige eller ngt annat land heller för den delen, seriös mäklare=dålig mäklare

ugglan
2006-05-14, 19:44
Trodde inte ens det fans en enda seriös mäklare i sverige eller ngt annat land heller för den delen, seriös mäklare=dålig mäklare

Definiera seriös.

Baha
2006-05-14, 19:47
seriös i detta falletfårvälsessomregelochlaglydig

Utanmäklare vore världen en bättre plats, det är en sak som är säker, jävla parasiter

hemnet skulle ju kunna funka bra utan mäklare inblandat tex.

nej mäklare *spy* *spy* *spy* *spy*

ugglan
2006-05-14, 19:50
nej mäklare *spy* *spy* *spy* *spy*

:thefinger