handdator

Visa fullständig version : Jobb + träning + hund?

Isdrake
2006-05-14, 11:07
Jag älskar djur och är väldigt sugen på att skaffa en hund. För tillfället pluggar jag på distans och har rätt mycket fritid. Men framtiden är osäker men studier, jobb och sådant. Ja, sånt som dom flesta ungdomar kampas med.

Jag skulle vilja höra erfarenheter av folk med hund här hur ni får tiden att räcka till. Ett vanligt jobb tar ju upp väldigt mycket av dagen och ska man sedan träna så ryker några timmar till.

Är det någon hundägare här som skulle kunna berätta hur en vanlig vecka ser ut? Vad har du för ras? Hur mycket tid spenderar du på den osv. Eller är det bara styrketräning som tar upp all fritid? :)

Larsson
2006-05-14, 11:09
Skulle nog säga att du kanske ska vänta några år med att skaffa hund tills du vet mer hur din framtid ser ut. En hund tar mer tid än vad man tror.

Isdrake
2006-05-14, 11:15
Jo, jag borde göra det. Men nu har jag hittat den finaste hunden jag någonsin sett och jag är jätte sugen på att köpa den. Den är en otroligt frän liten Kinesisk nakenhund. Jag är för övrigt allergisk mot hundar.

Det känns bara så trisst att man ska vänta många, många år innan man törs börja leva i dagens samhälle. :( Jag mår bra av att vara i närheten av djur och har ingen lust att vänta tills man är 35+ eller så...

Men jag är ändå nyfiken på att höra vad hundägarna har att säga även om jag inte skaffar hund i nuläget. Dom flesta hungägare måste ju ha vanliga jobb och få ihop det ändå.

Lantz
2006-05-14, 11:27
Hej, jag tycker att du verkligen ska vänta med o skaffa hund. Jag har själv 3 hundar och jag vet hur mycket tid det tar om man verkligen vill ta hand om dem som man ska. Dvs upp tidigt och ut på promenad värje morgon, promenad efter lunch och en på kvällen. Sen under dagen ska man leka med hunden för att underhålla den etc. De behöver mycket utrymme och stimulering för att de ska förbli glada. Hundar vill bara leka o har kul, om man inte har tid för sånt ska man inte skaffa en. Glöm inte att när hunden är valp behöver den ännu mera tid, med träning etc för att den ska bli rumsren och så att den lär känna dig ordentligt. Jag tycker att det är hemskt med hundar som får vara hemma hela dagen tills matte eller husse kommer hem. Vänta tills du är äldre och har stor trädgård etc...TÄNK PÅ HUNDEN och inte på hur söt den är!

Kan oxå säga att det är dyrt med hund så du bör tänka på det!!

Hoppa att detta hjälper!!

Tänk ordentligt innan du skaffar hund, det blir som en familje medlem och den kräver lika mycket!

MvH
Lantz

Isdrake
2006-05-14, 11:38
Kanske ska tillägga att jag "har" hund redan nu. För sex år sedan när jag var 15 så köpte vi en Cairterrier. Hunden bor hos mina föräldrar men vi bor fortfarande i samma hus (men olika lägenheter) så jag är med hunden varje dag, tar promenader och så. :) Det tråkiga är att jag inte kan ha någon fysisk kontakt med honom eftersom jag får klåda.

I nuläget har jag tid med en hund och jag känner mig jätte peppad inför det. Men jag kan ju inte veta hur det ser ut om 1, 5 eller 8 år. :( Jag kommer nog inte skaffa hund än på ett tag. Men det känns åndå trist att man bara ska sutta och plugga och skjuta upp alla saker man vill göra.

Fast återigen så vill jag ha svar på mina frågor. Någon gång i framtiden så kommer jag också att ha ett stabilt jobb och jag är mycket nyfiken på hur andra har löst det rent praktiskt.

grisbil3n
2006-05-14, 11:38
Finns ju hundar som inte kräver vare sig uppmärksamhet eller någon nämnvärd mängd motion. Morsan har en King cavalier spaniel tror ja de heter. Har varit hundvakt en jävla massa, det har varit väldigt smärtfritt. Hunden ligger på backen konstant och vill inte vara ute länge än 5 minuter ett par ggr per dag. Och då pratar vi inte om någon butter hundjävel utan den är harmonisk och glad när man väl kommunicerar med den.

mini
2006-05-14, 11:59
Finns ju hundar som inte kräver vare sig uppmärksamhet eller någon nämnvärd mängd motion.
Men ingen hund mår bra av att vara ensam för mycket, och det är den risken man löper om man jobbar och har ett tidskrävande fritidsintresse.
Jag hade hund som var med på jobbet, en schäfer, men jag vet att jag hade extrem tur. Vad hade du tänkt att jobba med?
Min hund var mycket aktivitetskrävande. Det blev totalt närapå tre timmars promenad plus en eller ett par timmars övrigt arbete per dag.
Du har inte möjlighet att förhandla med dina föräldrar så de kan ha din hund på dagarna i framtiden?

Lantz
2006-05-14, 12:00
När jag säger att JAG har tre hundar menar jag då familjen...skälv pluggar jag utomlands så jag är knappt hemma. Så här ser en vecka ut för mina föreldrar som e hemma med hunden:

Min Far stiger upp vid 7 tiden för att jogga. Han tar med sig hundarna på en jogging tur på typ 45 minuter värje morgon. Hundarna kommer hem efter det och ska matas. Sen drar farsan till jobbet.

Min Mor som äger ett företag i sverige ( vi bor i Bryssel) brukar jobba hemifrån. Hon tar ut hundarna på en snabbis efter deras mat då de måste skita etc. Sen e dem ute i trädgården eller inne i huset ( bak dörren e öppen så de kan gå in o ut när vill).

Vid 12 tiden går de en lite runda. Sen äter de när klockan e 5..och vid 6 tiden ska de ut på en bajs tur. Om jag e hemma brukar jag dra till parken med de och kasta lite boll vid denna tid.

Under helgarna så brukar det bli långa promenader i skogen där de kan spring löst o lukat på allting etc.

Det e bra när morsan e hemma o jobbar för då kan hundarna vara ute, men när hon e ute o reser så får Farsan som jobbar från 9 till 7 komma hem vid luch o släppa ut de etc. Och det e inte så lätt att komma hem igenom bryssel trafiken o mata hundarna när han har en massa möten etc.

Hundarna är Parson Jack Russell Terrier, West Highland Terrier och Golden Retriever.

Som du ser är det mycket jobb och ibland ett helvete om man ska upp tidigt o gå om man har festat lite etc.

Så tänk på hunden, skaffa dig ett säkert jobb eller vänta tills du har familj ( om du vill ha det) och har bra utrymme så att hundarna får vara ute o springa av sig

Jag som har erfarenhet vet att det är mycket jobb...tänk oxå på alla sprutor de måste få när du ska resa etc etc

Hoppas detta hjälper

MvH
Lantz

Herkulez
2006-05-14, 12:02
har du föräldrar eller nå som kan ställa upp som hundvakt?

pluggar själv och tränar rätt mkt men har ändå hur mycket tid över för min hund som helst, och då när jag måste bort skeppar jag iväg han till mina föräldrar. Ridgeback/PB blandning förövrigt.

haiduc
2006-05-14, 12:06
Alla hundar behöver daglig psykisk stimluans (lydnasträning, problemlösning, spårning, inlärning av små konster osv, osv) Promenader och motion/lek är inte tillräckligt! Och ingen hund mår bra av fem-minuters promenader. Däremot så ger hunden upp och blir mer apatisk med tiden om man ej ger den möjlighet till ett bra liv, det är i det läget många tycker sig ha "uppfostrat" hunden för att den är så lugn och snäll och inte "vill" göra mer än att ligga och sova...:furious:

Hundar vill tillhöra och vara med sin flock får att må bra. Jobbar man heltid så får man lösa att någon passar hundar/ta den med sig. Att lämna hunden ensam hemma en hel arbetsdag är inte ok! Hunden vill vara med sin flock (ägaren) och är inte gjord för att vara ensam.

Vet man bara att man har ngn som kan passa hunden (förälder, farmor, syskon) om ens förhållanden förändras samt är införstådd med vad ett hundägarskap innebär så är ju hundägandet något av det roligaste som finns :)

Har själv en underbar Kelpie tik, Korad LP Tjh Benapis Diana. Är uppe i Lydnasklass III, inom bruks uppflyttad till lägre spår, är korad och godkänd tjänstehund inom bevakning. Har också tränat en del agility och ställt ut henne. Hon är alltid positiv och lättlärd, aldrig haft några problem med henne. Det bästa är nog ändå att hon är totalt viltren vilket min tidigare hund inte var...

Mental
2006-05-14, 12:21
Är du redo att skaffa barn? Om ja, så är du redo att skaffa hund med, så ser jag på det i alla fall

Isdrake
2006-05-14, 12:26
Men ingen hund mår bra av att vara ensam för mycket, och det är den risken man löper om man jobbar och har ett tidskrävande fritidsintresse.
Jag hade hund som var med på jobbet, en schäfer, men jag vet att jag hade extrem tur. Vad hade du tänkt att jobba med?
Min hund var mycket aktivitetskrävande. Det blev totalt närapå tre timmars promenad plus en eller ett par timmars övrigt arbete per dag.
Du har inte möjlighet att förhandla med dina föräldrar så de kan ha din hund på dagarna i framtiden?

Det jag satsar på är att bli illustratör, dvs jag kommer att jobba hemifrån och kommer inte ha några problem med hund senare alla fall. :) Förutsatt att jag klarar av att bli en illustratör.

Att ha hund här och nu skulle inte vara några problem. Vi delar på promenaderna (då tar man ju givetvis med sig båda hundarna när man går) och hunden skulle kunna kunna vara där nere eller i trådgården när jag är borta.

Men eftersom jag inte vet vart jag kommer att studera i framtiden så känns det väldigt osäkert och därför kommer jag inte skaffa någon hund i nuläget. Kan ju hända att jag skiter i att läsa någon djupare kurs utan försöker på egen hand, illustratör är inget man direkt utbildar sig till.

Tack för alla svaren alla fall. :) Jag blev bara så himla kär i den här hunden och jag önskar han kunde ha föds i framtiden istället för nu. :thumbup:

babbett
2006-05-14, 12:41
Jo, jag borde göra det. Men nu har jag hittat den finaste hunden jag någonsin sett och jag är jätte sugen på att köpa den. Den är en otroligt frän liten Kinesisk nakenhund. Jag är för övrigt allergisk mot hundar.

Det känns bara så trisst att man ska vänta många, många år innan man törs börja leva i dagens samhälle. :( Jag mår bra av att vara i närheten av djur och har ingen lust att vänta tills man är 35+ eller så...

Men jag är ändå nyfiken på att höra vad hundägarna har att säga även om jag inte skaffar hund i nuläget. Dom flesta hungägare måste ju ha vanliga jobb och få ihop det ändå.

Varför inte skaffa något annat husdjur som inte kräver lika mycket som en hund? Själv har jag haft egen hund i 17 år nu och tyvärr hinner jag inte med den jag har nu så mycket som jag planerat. Inte nog med att dom måste ut och göra sina behov x antal ggr samt mortioneras, dom ska även stimuleras mentalt.

I dec. skaffade vi råttor som sällskapsdjur och dom är verkligen underskattade som husdjur. Intelligenta, sällskapliga, rumsrena, tacksamma, tåliga, billiga i inköp och daglig underhåll och så vidare :D

Mr Zero
2006-05-14, 13:22
Jag tycker att du har valt en bra ras iallafall. Vi har en kines och hon är inte speciellt aktivitetskrävande av sig.
Om du dessutom kan få lite hjälp av dina föräldrar så ser jag inga problem alls.

Fed up
2006-05-14, 13:26
Kanske ska tillägga att jag "har" hund redan nu. För sex år sedan när jag var 15 så köpte vi en Cairterrier. Hunden bor hos mina föräldrar men vi bor fortfarande i samma hus (men olika lägenheter) så jag är med hunden varje dag, tar promenader och så. :) Det tråkiga är att jag inte kan ha någon fysisk kontakt med honom eftersom jag får klåda.

Varför skulle du inte få klåda av en annan hund? :confused:

Herkulez
2006-05-14, 13:28
Varför skulle du inte få klåda av en annan hund? :confused:
kinesisk nakenhund är väl allergifria?!

Mr Zero
2006-05-14, 13:41
Inte allergifria, men allergivänliga ska dom vara.

Herkulez
2006-05-14, 13:49
Inte allergifria, men allergivänliga ska dom vara.
aa det jag menade =)

Isdrake
2006-05-14, 17:01
Varför inte skaffa något annat husdjur som inte kräver lika mycket som en hund? Själv har jag haft egen hund i 17 år nu och tyvärr hinner jag inte med den jag har nu så mycket som jag planerat. Inte nog med att dom måste ut och göra sina behov x antal ggr samt mortioneras, dom ska även stimuleras mentalt.

I dec. skaffade vi råttor som sällskapsdjur och dom är verkligen underskattade som husdjur. Intelligenta, sällskapliga, rumsrena, tacksamma, tåliga, billiga i inköp och daglig underhåll och så vidare :D

Men i stort sett alla djur har ju päls vilket jag förmodligen inte tål (fast jag har inga problem med hästar dock). Fåglar är jag också väldigt förtjusta i men dom känns ju ännu mer krävande än en hund. Sedan återstår bara reptilerna som saknar dom egenskaper jag ser hos ett sällskapsdjur. :)

Men annars är råttor väldigt trevliga ja. :)

QUOTE=Fed up]Varför skulle du inte få klåda av en annan hund? :confused:[/QUOTE]

Kineserna (både den nakna och den med päls) ska vara bra för allergiker. Dock är det inte säkert att alla tål dem för det. Måste såklart kolla upp ifall jag tål nakenhundar först. :)

Krampus
2006-05-14, 17:19

Vad har du haft för ras?

babbett
2006-05-14, 17:34
Vad har du haft för ras?

Lite olika...

http://www.freewebs.com/babbett/hundar.htm

babbett
2006-05-14, 17:50
Men i stort sett alla djur har ju päls vilket jag förmodligen inte tål (fast jag har inga problem med hästar dock). Fåglar är jag också väldigt förtjusta i men dom känns ju ännu mer krävande än en hund. Sedan återstår bara reptilerna som saknar dom egenskaper jag ser hos ett sällskapsdjur. :)

Men annars är råttor väldigt trevliga ja. :)

QUOTE=Fed up]Varför skulle du inte få klåda av en annan hund? :confused:

Kineserna (både den nakna och den med päls) ska vara bra för allergiker. Dock är det inte säkert att alla tål dem för det. Måste såklart kolla upp ifall jag tål nakenhundar först. :)[/QUOTE]

Det här med allergi är så olika, det bästa är att testa med det djur man vill skaffa. Är själv allergisk men reagerar bara på vissa hundraser och vissa andra djur. Katter är nog värst...sen beror det lite på årstid och väder.
Har 2 dvärgpapegojor och dom kräver bara en % av vad hunden gör.. (har ett helt zoo när jag tänker efter)

Krampus
2006-05-14, 17:51
Lite olika...

http://www.freewebs.com/babbett/hundar.htm

:eek: Allright slottsträdgårdsmästaren! Kollar in mer senare. :)

babbett
2006-05-14, 17:54
:eek: Allright slottsträdgårdsmästaren! Kollar in mer senare. :)

Tänkte bara visa min fina hund... :em:

Saga
2006-05-14, 20:26
Att ha hund handlar inte om tid utan om livsstil. Jag har tillsammans med min sambo (Mr Zero) fyra hundar, därav en Kina Puff. De andra tre är Border Coillies. Att Bordrarna tar tid förstår ni säkert. Men det gör Kinesen också, oavsett om man väljer naken eller puff. Hon är inte krävande på samma sätt som arbetshundarna, men hon är en individ med krav på tillvaron. Sen har hon en päls som skall skötas och enbart det tar ca 3 h/veckan. Även på en naken är det en massa hår, eller hud jobb kan vi kalladet. Det skall smörjas, solas, rakas, noppas, smörjas igen osv.. Men, det är underbara hundar! Glada, busiga, gosiga jättemysiga hundar. En nackdel är priset på denna ras. Helt vansinnigt! För en Puff (hårig) ligger priset mellan 8-14 000kr. Och för en naken mellan 10-16000kr. Sen har det ploppat upp en hel drös med mer eller mindre seriösa uppfödare som spottar ut valpkullar i syfte att känna pengar på flygan. De har blivit lite för popis helt enkelt. En annan nackdel är att de blir väldigt diva- aktiga dessa små Kineser. Skaffar du en Kines och är hemma med den, utan att den behöver eller blir lämnad ensam, kan du få problem i framtiden. Vänjer den sig med att få hela din uppmärksamhet sina första månader så kommer den att kräva det resten av sitt liv. Något som kan bli stora problem om du inte har dagmatte eller kan ta med hunden när du börjar jobba. Många Kineser blir omplacerade pga detta. Så skaffa inte en Kines, eller annan ras om du inte vet att du fixar det om fyra fem år. Det fins nog med omplaceringshundar. Men att ha hund är underbart och älskar man hundar opch vill leva sitt liv som hundägare med allt det ansvar som följer så skall man göra det. Jag skulle inte klara mig utan mina hundar, även om de en belastning ibland. Hundar är livet helt enkelt.

mangemani
2006-05-14, 20:28
har man ej tid eller är osäker på att man inte kommer att ha tid,så ska man inte skaffa en hund.

Saga
2006-05-14, 20:33
Att ha hund handlar inte om tid utan om livsstil. Jag har tillsammans med min sambo (Mr Zero) fyra hundar, därav en Kina Puff. De andra tre är Border Coillies. Att Bordrarna tar tid förstår ni säkert. Men det gör Kinesen också, oavsett om man väljer naken eller puff. Hon är inte krävande på samma sätt som arbetshundarna, men hon är en individ med krav på tillvaron. Sen har hon en päls som skall skötas och enbart det tar ca 3 h/veckan. Även på en naken är det en massa hår, eller hud jobb kan vi kalladet. Det skall smörjas, solas, rakas, noppas, smörjas igen osv.. Men, det är underbara hundar! Glada, busiga, gosiga jättemysiga hundar. En nackdel är priset på denna ras. Helt vansinnigt! För en Puff (hårig) ligger priset mellan 8-14 000kr. Och för en naken mellan 10-16000kr. Sen har det ploppat upp en hel drös med mer eller mindre seriösa uppfödare som spottar ut valpkullar i syfte att känna pengar på flygan. De har blivit lite för popis helt enkelt. En annan nackdel är att de blir väldigt diva- aktiga dessa små Kineser. Skaffar du en Kines och är hemma med den, utan att den behöver eller blir lämnad ensam, kan du få problem i framtiden. Vänjer den sig med att få hela din uppmärksamhet sina första månader så kommer den att kräva det resten av sitt liv. Något som kan bli stora problem om du inte har dagmatte eller kan ta med hunden när du börjar jobba. Många Kineser blir omplacerade pga detta. Så skaffa inte en Kines, eller annan ras om du inte vet att du fixar det om fyra fem år. Det fins nog med omplaceringshundar. Men att ha hund är underbart och älskar man hundar opch vill leva sitt liv som hundägare med allt det ansvar som följer så skall man göra det. Jag skulle inte klara mig utan mina hundar, även om de en belastning ibland. Hundar är livet helt enkelt.

Här en bild på Kinesen, Lillis.
http://www.shepherdspride.se/bilder/upload/lillispro1.jpg

Tricklev
2006-05-14, 21:21
Hundar är så enormt underbara, fast du köper inte en hund fören du har tid att ge den samma energi som den ger dig.