handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är baksida axlar??

dared
2002-12-01, 13:09
Jag tränade baksida axlar rätt mycket förut men nu har jag inte gjort det på ca 6mån... rent styrkemässigt har det inte gjort mig något och volymmässigt bryr jag mig inte heller. Det kanske kan märkas på kroppshållningen om man inte tränar det allas på några år men jusst nu sysn inget. Axlarpasset är rätt långt så nu undrar jag hur viktigt är det med baksida axlar?

Räcker dem att tränas 2-3 mån per år?

Grahn
2002-12-01, 13:21
Skulle tro att för många får de nog med stryk av roddövningar.

spinkoo
2002-12-01, 13:22
Jag har inte samma förutsättningar som du där, men för mig var nog baksida axlar det viktigaste att träna, även om jag itne insåg det själv. Jag har haft enormt fula framåtlutande axlar och det vill man inte ha, tro mig. Det förstör hela kroppen som ser skit ut. Dock började jag ju träna för x antal månader sen och de snälla människorna här sade att baksida axlar och stretch var min problem-lösare! Jag fattade inget och tränade därefter.

Idag, 9 mån senare sitter mina axlar nästan där de ska. Observerade imorse att nu börjar det bli riktigt snyggt (dvs inga framåtlutande axlar). Baksida axel volymen har ökat kraftigt och jag har aldrig stretchat i hela mitt liv (så som man skulle).

Jag tränade bara rodd-övningar tungt som fan, tror även att marklyft hjälpte till. Nu har jag inte framåtlutande axlar knappt! Baksida axlar är med andra ord viktigt, även om jag aldrig kört en övning för dem, dem får stryk i basövning: rodd osv...

Kom just på att detta inte var ett sånt svar du ville ha men strunt samma. Nån i samma situarion som jag kanske kan ha nytta av det...:)

Linnet
2002-12-01, 13:24
Jag är övertygad om att snedtränade axlar är en av de vanligaste anledningarna till att folk skadar sig. Varför inte slänga in en övning för baksida? Det tar inte lång tid och det är en försäkring mot framtida senedträning och skador, jag ångrar bittert att jag inte tog axelträningen på allvar, nu är jag inne på sjunde månaden utan seriös träning.

Åse Columbus
2002-12-01, 13:39
Baksida axlar är viktiga i att dra axlarna rätt så de inte är för framåtlutade.....hur mycket man behöver träna dem beror ju då på graden av framåtlutning...men samtidigt måste man då sträcka bröst och framsida axel.

Lägger här in en länk som jag lade förut nånstans som handlar om Hållning inom styrketräning. Kan kanske vara kul att läsa.

http://www.bodybuilding.se/artikel/...l.php?artikel=9

Muskelsmurfen
2002-12-01, 13:44
Finns det någon övning som är bättre än de andra för baksida axlar?

Åse Columbus
2002-12-01, 14:10
Prova lite olika, o välj den som passar dig. Vi är alla olika och reagerar olika på övningar.

här är muskeln..
http://www.exrx.net/Muscles/DeltoidPosterior.html

här är övningar
http://www.exrx.net/Lists/ExList/ShouldWt.html#anchor1933886

titta under posterior..

finns fler övningar, men dessa räcker till en början.

Hoppas det hjälper lite.

dared
2002-12-01, 15:35
Jag har inget större problem med framåtlutande axlar ännu... Men det kanske är likabra att köra 2set baksida axlar iaf....

Skall börja strecha ordentlig nu också, all muskelggrupper, fan det har jag slarvat med rejält :nono:

AnderssoN
2002-12-01, 17:45
Jag klarar inte av att köra så värst många övningar för baksida axlar, beroende på en skada som gör att ena axeln hoppar ur led. Men den jag kör nu, omvänd Pec-dec, tycker jag är väldigt bra.

Annars är det som Grahn säger, baksidan får nog mkt träning i roddövningar, men även chins.

drpepper
2002-12-01, 18:05
släng in en övning för baksida, varför inte!

Lord_X
2002-12-01, 19:24
Hantellyft åt sidan stående framåtlutad parallellt med golvet.
Håll ett sådant grepp att handflatorna pekar bakåt.. Tar garanterat bäst av dem alla övningar för baksida axlar.

En annan sak jag tycker är värd att tillägga för hantellyft åt sidan ståendes upprätt är att lillfingersidan ska vara högst, ungefär som om man tömmer ut innehållet ur en flaska, då tar det på mitten av deltahuvudet som den ska.. och man bör inte lyfta hantlarna så att händerna kommer högre upp än axlarna.. Det stressar annars skulderlederna väldigt mycket.
das war alles!!

Åse Columbus
2002-12-07, 13:37
Originally posted by Lord_X
Håll ett sådant grepp att handflatorna pekar bakåt.. Tar garanterat bäst av dem alla övningar för baksida axlar.

En annan sak jag tycker är värd att tillägga för hantellyft åt sidan ståendes upprätt är att lillfingersidan ska vara högst, ungefär som om man tömmer ut innehållet ur en flaska, då tar det på mitten av deltahuvudet som den ska.. och man bör inte lyfta hantlarna så att händerna kommer högre upp än axlarna.. Det stressar annars skulderlederna väldigt mycket.
das war alles!!

Precis sååååå!!!!!

Många som gör fel här....o vänder tummen upp....blir framåtriktade axlar om man gör fel för länge.

Åse:kickass:

Pudzianovski
2002-12-07, 13:57

das war alles!!

jag kör högre. tycker det är brutalare.

Dessutom stannar jag 5-10 cm innan jag går emot benen, dvs jag slappnar aldrig av utan kör den hela tiden utan vila så det bränner rejält och så det är AXLARNA som får arbeta.

:bpump:

Sve
2002-12-07, 16:43
tycker inte det blev nåt svar på om verkligen inte andra övningar tar lika bra.
jag har själv haft dålig hållning, men inte kört baksida axlar specifikt.
sen kan man ju fråga sig om det verkligen är den lilla bakre deltoiden som gör att folk har dålig hållning. Jag tycker det ser ut som om hela deras ryggar är förskappade.

Lord_X
2002-12-07, 19:26
Originally posted by Sve
tycker inte det blev nåt svar på om verkligen inte andra övningar tar lika bra.

Man får se på det individuellt.. Vissa har svårt för att få dem att utvecklas och kanske måste träna baksida specifikt, medans de på andra växer så det knakar bara de berörs lite.

cjs
2003-01-30, 22:06
[..] lillfingersidan ska vara högst, ungefär som om man tömmer ut innehållet ur en flaska, då tar det på mitten av deltahuvudet som den ska..

Hade aldrig hört det förut, brukar alltid bara lyfta åt sidan helt enkelt, utan att luta lillfingersidan uppåt eller så. Men nu när jag provat att göra som du säger så tycker jag att det tar på underarmarna alltför mkt. Fast det kanske bara är för att jag lutar för kraftigt isåfall?

Nadia
2003-01-31, 06:14
Originally posted by cjs

Hade aldrig hört det förut, brukar alltid bara lyfta åt sidan helt enkelt, utan att luta lillfingersidan uppåt eller så. Men nu när jag provat att göra som du säger så tycker jag att det tar på underarmarna alltför mkt. Fast det kanske bara är för att jag lutar för kraftigt isåfall?

Kan någon ge mig en länk till hur denna övning ser ut?

Annars kan jag säga att sedan jag började med baksida axlar så har min spänningshurvudvärk försvunnit. Mina muskelknutar i nacken är oxå borta! Snyggare hållning har jag fått på köpet och det är ju inte helt fel.

Lägg in baksida axlar, det är värt det.

Lellan
2003-01-31, 13:40
På mitt första pass någonsin ever ever på gymet hade jag en vän som visade mig. När vi skulle köra omvänd Pec Dec så skrattade han till och sa "men du har ju ingenting här? Minus? Noll??" (på varje övning så höll han på muskeln jag skulle använda i övningen, ett bra tips om ni visar någon så att man lär sig muskelkontakt förresten!).

Den kommentaren sved.. :insane: På andra övningar så fanns det iaf en otränad muskel, här hittade vi inte nåt som kunde jobba. :(

Han jobbade extra som massör och sa att när han masserade tex kassörskor så fattade han inte att de stod ut - de hade oftast inga muskler att massera utan var mest bara trasiga..

Jag bestämde mig för att jag banne mig skulle ha en baksida! Prioriterade den ett år, och TADAAA nu kan jag spänna den om jag vill - när jag tränat baksida axlar får jag pump där osv och det är lite lycka att SE den (gått från minus till plus!). Fånigt men sant.. :)

Har testat alla möjliga övningar, varierar. Den som är skönast just nu är faktiskt enarmsdrag i trissa (man står framåtlutad och drar från nedre trissan med rak låst arm och lillfingret uppåt). Tycker det är lätt att "träffa" rätt och variera var den tar lite med den. Men det gäller att vara superstrikt i den och tänka på negativa fasen, inte stå å slänga!

EDIT: hrrmm.. *harkel* Tja, jag hade ju alltså inget svar på frågan.. :em: .. men jag måste ju göra skäl för att vara "babblig medlem"... :rolleyes:

Pontus
2003-02-01, 13:48
Jag behöver träna bakre axlar, men vilken övning tar MEST? Jag kör bröst, axlar, triceps samma dag så jag orkar inte köra allt för många.
Just nu kör jag hantellyft åt sidan (rakt stående), hantellyft framåt (en arm i taget) och någon slags militärpress men i maskin (inte med en fri skivstång, gillade inte den).
Vad jag vet så är ingen av dem huvudträning för just bakre axlar så därför skulle jag behöva EN bra övning för det? (att lägga till eller ersätta med någon annan)

Är någon av de här bra, eller ska det va fria vikter.

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/CBSeatedRearLateralRaise.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/CBRearLateralRaise.html

Edit: Behöver man ens stretcha bakre axlar eller övre ryggen? Det är väl bara bra att musklerna drar ihop sig, borde ju bli bättre hållning då? Eller?

Åse Columbus
2003-02-01, 17:54
Originally posted by Pontus
Jag behöver träna bakre axlar, men vilken övning tar MEST? Jag kör bröst, axlar, triceps samma dag så jag orkar inte köra allt för många.
Just nu kör jag hantellyft åt sidan (rakt stående), hantellyft framåt (en arm i taget) och någon slags militärpress men i maskin (inte med en fri skivstång, gillade inte den).
Vad jag vet så är ingen av dem huvudträning för just bakre axlar så därför skulle jag behöva EN bra övning för det? (att lägga till eller ersätta med någon annan)

Är någon av de här bra, eller ska det va fria vikter.

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/CBSeatedRearLateralRaise.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/CBRearLateralRaise.html

Edit: Behöver man ens stretcha bakre axlar eller övre ryggen? Det är väl bara bra att musklerna drar ihop sig, borde ju bli bättre hållning då? Eller?

Om du tar första länken o lägger dig på en bänk o drar uppifrån istället.......

ÅC

Pontus
2003-02-01, 21:22
Originally posted by Åse Columbus

Om du tar första länken o lägger dig på en bänk o drar uppifrån istället.......

ÅC

Drar uppifrån och ned? Borde man inte träna bröst då? Ska man ligga på rygg eller mage? Borde ju va rygg man ska ligga på då....?

Lellan
2003-02-02, 09:23
Originally posted by Pontus

Drar uppifrån och ned? Borde man inte träna bröst då? Ska man ligga på rygg eller mage? Borde ju va rygg man ska ligga på då....?

Nej, det blir inte briöst - precis samma övning - tänk dig gubben upp och ner bara! (ställ dig på huvet eller nåt.. :)) Alltså med ryggen på bänken och att handtagen är fästa i övre trissorna. Exakt samma rörelse! :thumbup: