handdator

Visa fullständig version : springer man snabbare om man...?

pecson
2006-05-13, 21:22
kanske en dum fråga men springer man snabbare om man skulle väga 70 kg istället för 80 kg med nästan lika mycket muskler ? teoretiskt sett så borde man göra det. jag var snabbare på 60 meter innan jag började träna på gym än efter jag tränat ett år.

King Grub
2006-05-13, 21:23
Hur går du från 80 till 70 kilo och fortfarande har "nästan lika mycket muskler"?

10 kilo är mycket muskler.

Är det 10 kilo fett som skiljer så är svaret antagligen, ja, du blir snabbare.

Vimpyboy
2006-05-13, 21:24
Det blir ju mindre att bära.. På korta distanser är det dock explosiviteten som är viktigast.

Finns ju en anledning till varför trådsmala kenyaner vinner marathon år efter år.

pecson
2006-05-13, 21:29
ja tio kilo fett var det jag menade. finns det någon formel som man kan räkna ut hur mycket snabbare man skulle bli? t ex så springer jag 60 m på 8.20 s kanske snabbare på en bra dag. väger ungefär 78 hur snabbt skulle jag springa om jag vägde 70?

Tenzu
2006-05-13, 21:32
Rörelseenergin verkar ju mot kvadraten på hastigheten så påfrestningen på leder etc blir följdaktligen avsevärt större även vid små skillnader i kroppsvikt.

delta_mats
2006-05-13, 21:33
ja tio kilo fett var det jag menade. finns det någon formel som man kan räkna ut hur mycket snabbare man skulle bli? t ex så springer jag 60 m på 8.20 s kanske snabbare på en bra dag. väger ungefär 78 hur snabbt skulle jag springa om jag vägde 70?

Finns ingen formel som kan räkna ut något sånt.

Tenzu
2006-05-13, 21:46
nvm, "även vid små skillnader i hastighet" ska det va såklart och det var ju int så relevant för din fråga

Sniggel
2006-05-13, 22:14
Jag är mycket slöare nu på 100 meter vid en vikt av 82 jämfört med 64. Trots att jag har mycket mer muskler nu. Fast jag har något högre BF nu också men det kan inte skilja mycket.
Sen är jag fruktansvärt mycket slöare på långdistans än tidigare. Jag rä glad om jag klarar av att jogga 5km utan att att stanna och gå på vägen.

Apos78
2006-05-13, 22:53
Finns ju en anledning till varför trådsmala kenyaner vinner marathon år efter år.

Den största orsaken är dock inte den lätta kroppen.

delta_mats
2006-05-13, 22:54
Den största orsaken är dock inte den lätta kroppen.

Så du menar att det skulle finnas någon människa med en kroppsvikt på 90 pannor som skulle kunna vinna maraton? Knappast!

Olsson
2006-05-14, 03:16
Så du menar att det skulle finnas någon människa med en kroppsvikt på 90 pannor som skulle kunna vinna maraton? Knappast!

Tänkte du innan du skrev det där?

Han skrev väl ändå att "det inte var den största ordsaken". För största ordsaken till att de är så bra på marathon är ändå däras goda kondition. Sen är det klart att de inte hade presterat samma topptid om de vägt 90kg.

Jonas Colting väger ca 85kg. Han vinner inte nån mara men han räknar med att springa sthml marathon på 2:23-2:24. PR på 2:44 under ett triathlon efter 3800m sim, och 180km cykling.

Ta en random 50 kilos kille och låt honom springa maran o se om han klarar samma tid. Knappast! Men om de varit någon som gjort det så hade det varit tack vare en god kontion.

delta_mats
2006-05-14, 07:34
Tänkte du innan du skrev det där?

Han skrev väl ändå att "det inte var den största ordsaken". För största ordsaken till att de är så bra på marathon är ändå däras goda kondition. Sen är det klart att de inte hade presterat samma topptid om de vägt 90kg.

Jonas Colting väger ca 85kg. Han vinner inte nån mara men han räknar med att springa sthml marathon på 2:23-2:24. PR på 2:44 under ett triathlon efter 3800m sim, och 180km cykling.

Ta en random 50 kilos kille och låt honom springa maran o se om han klarar samma tid. Knappast! Men om de varit någon som gjort det så hade det varit tack vare en god kontion.

Nej han skrev inte att det var den största orsaken. Men du hittar likväl ingen maratonlöpare i världsklass med en kroppsvikt över 90 kg, hur bra kondition han än må ha.

tano
2006-05-14, 08:24
kanske en dum fråga men springer man snabbare om man skulle väga 70 kg istället för 80 kg med nästan lika mycket muskler ? teoretiskt sett så borde man göra det. jag var snabbare på 60 meter innan jag började träna på gym än efter jag tränat ett år.

Att kroppsvikten påverkar löphastigheten är klart för de flesta.
Att den har väldigt stor betydelse kanske inte är så självklart för alla.
Om du ökar tio kilo muskler är det inte alls säkert du springer snabbare. Om du ökar tio kilo fett? Ja du förstår säkert.

Du måste bli väldigt mycket starkare i musklera, samt öka kroppens förutsättningar för användandet av elastisk energi.
Om detta sker samtidigt som ökningen i kroppsvikt så kan resultaten bli positiva.

Sniggel
2006-05-14, 10:58
Inte nog med att kenyanerna är lättviktare, deras ben är taniga också, vilket innebär att de slösar mindre energi varje gång de lyfter dem.

Allan
2006-05-14, 11:09
Det är en ständig kamp för löpare att hitta en perfekt balans mellan massa och längd för att få maximalt bra uteffekt. John Smith sa i nån intervju att hans elever ofta hade en övertro på styrketräning, vilket gjorde att deras biffighet gick ut över snabbheten. Då vart det till att trimma ner sig.
De värsta muskelpaketen hittar vi antagligen i början av sjuttiotalet. Jim Hines, Bob hayes med flera var rejäla bestar, som sprang oerhört fort på taskigt underlag. Även Hasley Crawford var en rejäl bit, liksom många fler. Men det finns precis lika många exempel på den slanka sprintern.
Om vi däremot går upp mot distanserna 400 och längre är det inget snack - en lätt kropp presterar mer än en tung. Punkt.

allan

Kagen
2006-05-14, 11:14
Inte nog med att kenyanerna är lättviktare, deras ben är taniga också, vilket innebär att de slösar mindre energi varje gång de lyfter dem.

Japp, var en dokumentär om det "Kenyanska löparundret". Där de undersökte varför kenyaner var så duktiga långdistanslöpare. En forskargrupp undersökte tes efter tes men utan framgång, långt till skolan så de springer dagligen, kosthållningen, vikten osv.
Ända tills de började undersöka de duktiga löparnas underben och fann att de var väldigt smäckra.

Forskargruppen menade att om man skulle peka på en faktor som förklaring till det kenyanska löparundret så var det just de smäckra underbenen hos många kenyaner och nästan uteslutande hos de som blev riktigt duktiga på att springa långt.

edvin
2006-05-14, 17:17
Forskargruppen menade att om man skulle peka på en faktor som förklaring till det kenyanska löparundret så var det just de smäckra underbenen hos många kenyaner och nästan uteslutande hos de som blev riktigt duktiga på att springa långt.

Så då ska man lägga allt vad vadträning heter på hyllan om man ska bli snabb löpare alltså. Konstigt på ett sätt eftersom jag tycker vaderna brukar ta stryk när man är ute och springer. Jag menar vart brukar man får kramp först :) Någon teori kring detta?