Visa fullständig version : Inspirerande och upplyftande filmer?
Den här tråden är tillängad filmer som förmedlar en positiv livssyn; filmer som är inspirerande och upplyftande... till skillnad från mycket av den dynga som tillåts förpesta bioduken.
Jag börjar med det mest självklara - Shawshank Redemption. Den får stå lite för vad tråden handlar om(och jag tänker helt fräckt utgå ifrån att alla har sett den).
shadowfire
2006-05-13, 19:15
Four Feathers - inspirerande, men kryddad med humor
Cutaway - fick mig o ta fallskrämscertifikat, lite offtopic dock :)
Vem är Forresster - kreativ o med ett skönt stuk
Spirited Away - Kanske varken direkt inspirerande eller upplyftande, men den påverkade på något sätt ändå. :)
What a wounderful life - Gammal men utmärkt vad jag brukar kalla bakisfilm. Man mår gott efter den och man får sig en tankeställare
Pay it forward
We are the titans
Pumping Iron - mer inspirerande och upplyftande film finns inte. :thumbup:
http://video.google.com/videoplay?docid=-2012597723924762408&q=ronnie+coleman
kollar på den ett par gånger före varje pass
What a wounderful life - Gammal men utmärkt vad jag brukar kalla bakisfilm. Man mår gott efter den och man får sig en tankeställare
Vad är det för film? Eller menar du typ Life Is Beautiful? Eller It's a Wonderful Life?
Jag börjar med det mest självklara - Shawshank Redemption. Den får stå lite för vad tråden handlar om(och jag tänker helt fräckt utgå ifrån att alla har sett den).
Jak har inte sett.:em:
Har boken hemma. Ska jag läsa boken först eller hoppa på filmen direkt? Boken ser jävligt skräckinjagande ut.:em:
rocky var rätt ok, men det är ju inte inspirerande på det sätt du ville ha. Jag är sämst på att ihåg saker, så svårt att komma på några "må bra filmer". K-pax tycker jag är bra, men den passar ju inte heller in. The crow gillar jag.
"Ingen älskar mig" tycker jag är suverän. Vet inte hur lätt det är att få tag på den dock, då det är en tysk film (originaltitel: "Keiner liebt mich", manus: Doris Dörrie).
Pay it forward
We are the titans
Remember the titans är det ju.
MasterChief
2006-05-13, 20:07
Men of Honor är en riktig kanonrulle!
MasterChief
2006-05-13, 20:08
Jak har inte sett.:em:
Har boken hemma. Ska jag läsa boken först eller hoppa på filmen direkt? Boken ser jävligt skräckinjagande ut.:em:
Boken är ju väldigt kort (100 sidor?); alltså snarare en novell. Jag skulle faktiskt rekommendera filmen först. Det är en otrolig film och en medelmåttig novell.
Ingen film, men ändock så inspirerande.
Navy SEALs BUDS Class 234, Discoverydokumentär.
WheyProtein
2006-05-13, 20:14
Jag börjar med det mest självklara - Shawshank Redemption.
Dito.
Boken är ju väldigt kort (100 sidor?); alltså snarare en novell. Jag skulle faktiskt rekommendera filmen först. Det är en otrolig film och en medelmåttig novell.
Hah, såg att det var en novellsamling nu. Då blev den mkt mindre skräckinjagande.;)
Har läst otroligt mycket bra om filmen på internet så jag gör nog som du säger.
reinholdsson
2006-05-13, 20:31
Har inte sett Shawshank jag heller tror jag, men vi kollar på den i skolan nu :)
Bron över floden Kwai tycket jag är bra och upplyftande på ett sätt.
grisbil3n
2006-05-13, 21:43
Vägvisaren
Kebab-Arne
2006-05-13, 21:53
The Big Lebowski
Tigerkotten
2006-05-13, 22:33
Shawshank Redemption(nyckeln till frihet) är bra, han ger aldrig upp den killen..
Själv så gillade jag Coach Carter som är rätt ny med många flera.
I am Sam - helt underbar film med en mycket bra Sean Penn, om en utvecklingsstörd pappa som försöker ta hand om sin snabbt växande dotter.
Station Agent - Underbar "feel good" film om några personers vardag.
Dear Frankie - Otroligt vacker film om en mamma/dotter relation.
Umberto D. - Underbar film som i alla fall berörde mig. Måste ses !
finns ju så många
Bästa filmen jag sett på väldigt länge är "V for Vendetta". Riktigt bra utförd "serietidningshjälte blir till film", och det bästa av allt var att filmen hade en jäkla massa vettigt att säga. Det enda jag inte gillade var Natalie Portman, som helt enkelt inte hörde hemma i filmen.
High1ander
2006-05-14, 00:05
http://www.afi.com/Docs/tvevents/pdf/cheers300.pdf
AFI lista over de 300 mest inspirerande filmerna (amerikanska)
I july kommer de namne de 100 basta...
Löjtnant Blank
2006-05-14, 00:10
Bo Widerbergs Elvira Madigan.
http://www.imdb.com/title/tt0061620/
Bästa filmen jag sett på väldigt länge är "V for Vendetta". Riktigt bra utförd "serietidningshjälte blir till film", och det bästa av allt var att filmen hade en jäkla massa vettigt att säga. Det enda jag inte gillade var Natalie Portman, som helt enkelt inte hörde hemma i filmen.
Portman hör hemma i alla filmer :love:
Nää, håller med dig lite faktiskt.. tycker dock tjejen är så ruskigt bra skådis så det funkade ganska bra ändå.
Station Agent - Underbar "feel good" film om några personers vardag.
+1 på den
Sen tycker jag Love Actually kan passa in.
Och på ett annorlunda sätt Spellbound - Dokumentär om 8 barn i USA som tävlar om att bli 1999 års nationella spelling bee-mästare.
http://www.afi.com/Docs/tvevents/pdf/cheers300.pdf
AFI lista over de 300 mest inspirerande filmerna (amerikanska)
I july kommer de namne de 100 basta...
Det fanns en del intressant där(och faktiskt en hel del dåligt också :D ).
Portman hör hemma i alla filmer
Nää, håller med dig lite faktiskt.. tycker dock tjejen är så ruskigt bra skådis så det funkade ganska bra ändå.
Problemet tycker jag är att Portman bara lyckas spela svag och patetisk. Det gjorde dels att jag störde mig som f-n på henne, och dessutom blev inte relationen med V ett dugg trovärdig. Egentligen borde han varit helt ointresserad av henne.
Nä, jag vill ha en directors-cut med en riktig kvinna istället! :D
Tycker Livet från den ljusa sidan med Jack Nicholson är inspirerande på det sätt att folk kan alltid förbättra sig även dom värsta fallen ;)
A Perfect World. :thumbup:
Perscitus
2006-05-14, 16:04
Ingen film, men ändock så inspirerande.
Navy SEALs BUDS Class 234, Discoverydokumentär.
Sannerligen. :bow:
Relationsdraman kan slänga sig i väggen, närmare människors verkliga insida kommer man inte!
A Perfect World. :thumbup:
Det är väl samma som Livet från den ljusa sidan :cool:
Och ja, den är bra! Bör ses minst 2 ggr.
http://video.google.com/videoplay?docid=-2012597723924762408&q=ronnie+coleman
kollar på den ett par gånger före varje pass
:laugh: :laugh: Stannar upp i sista repetetitionen för att säga Lightweight :D.
Det är väl samma som Livet från den ljusa sidan :cool:
Och ja, den är bra! Bör ses minst 2 ggr.
Nej Livet från den ljusa sidan heter As good as it gets på engelska.
A perfect world är riktigt bra den med.
rocky var rätt ok, men det är ju inte inspirerande på det sätt du ville ha. Jag är sämst på att ihåg saker, så svårt att komma på några "må bra filmer". K-pax tycker jag är bra, men den passar ju inte heller in. The crow gillar jag.
Så klart att Rocky är inspirerande
Fick mig att börja med boxning :)
Good Will Hunting! "I have to see about a girl"
MasterChief
2006-05-14, 17:02
Proof of Life!
Nej Livet från den ljusa sidan heter As good as it gets på engelska.
A perfect world är riktigt bra den med.
Flåt..
Sannerligen. :bow:
Relationsdraman kan slänga sig i väggen, närmare människors verkliga insida kommer man inte!
Oj, en soulmate ;)
Tror inte jag har fått mer inspiration och motivation av något annat än den dokumentären. Tänk om man hade samma vilja, motivation och inställning som de har. Vilken känsla att sätta allt åt sidan, totalt ignorera vad kroppen vill för att man mentalt har bestämt att man ska klara något. Heh, kan skriva i oändlighet om detta :)
Pudzianovski
2006-05-14, 18:02
Sen tycker jag Love Actually kan passa in.
Mycket bra.
MasterChief
2006-05-14, 18:18
Oj, en soulmate ;)
Tror inte jag har fått mer inspiration och motivation av något annat än den dokumentären. Tänk om man hade samma vilja, motivation och inställning som de har. Vilken känsla att sätta allt åt sidan, totalt ignorera vad kroppen vill för att man mentalt har bestämt att man ska klara något. Heh, kan skriva i oändlighet om detta :)
Finns en del bra SAS-böcker som också inspirerar en ordentligt.
Finns en del bra SAS-böcker som också inspirerar en ordentligt.
Åååååh, böcker ;)
MasterChief
2006-05-14, 18:20
Åååååh, böcker ;)
Japp, och som vanligt ger de mer än en film. :thumbup:
Japp, och som vanligt ger de mer än en film. :thumbup:
Fast gäller ju hitta en bra bok också, finns ju massvis med böcker på temat elitsoldater, men ett par tips är att leta efter någon som har ett fattigt språk, svär mycket osv ;) Nej men mer seriöst så tror jag det var en bok av en fd Seal (alt något annat amerikanskt, kanske delta force vette fan) där ordet fuck förekom ganska många gånger :D
Lite annorlunda bok som jag stötte på, men har inte läst så inget jag direkt tipsar om, är väl en bok om Spetznaz (stavning bläh), finns inte så många böcker om dom som det finns om SAS t ex
Hmm, Forrest Gump är inte så tokig.. Å med risk för å låta lagom brudig (Jag tar den!) så måste nog både Crouching Tiger och Jerry McGuire få va med åkså.
Pay it forward
Pumping Iron
American History X
Crash (http://www.imdb.com/title/tt0375679/)
Hur kan ni har glömt detta mästerverk? När jag såg den var jag lite smått deprimerad men den här filmen lät råda bot på det med råge, läskigt bra. :thumbup:
Cinderella Man (http://www.imdb.com/title/tt0352248/)
Samma sak med den här, fast då var jag bara allmänt omotiverad. :)
Million Dollar Baby (http://www.imdb.com/title/tt0405159/)
När vi ändå är inne på temat boxning (Rocky nämndes tidigare) och motivation slår nog faktiskt inget den här. Fick mig att lägga in en extra växel i intensiteten och jag tänker fortfarande på den när jag börjar slöa till lite.
12 Angry Men (http://www.imdb.com/title/tt0050083/)
Måste bara rekomendera den här filmen i hopp om att man tänker om lite kanske. Inte direkt upplyftande och inspirerande som de andra men den får dig att tänka annolunda.
Jag kan skriva upp ett tiotal bra filmer till som verkligen har påverkat mig starkt men jag tror att det här räcker för idag. ;) Självklart ligger Shawshank Redemption MYCKET varmt och hjärtat också men den har redan varit uppe så mycket i tråden redan.
Remember the titans är det ju.
Nej! Remember the tight ones :D
Btw tycker jag att Spongebob är en upplyftande liten figur, han vet hur man ska se saker positivt.
Löjtnant Blank
2006-05-14, 19:12
Crash (http://www.imdb.com/title/tt0375679/)
Hur kan ni har glömt detta mästerverk? När jag såg den var jag lite smått deprimerad men den här filmen lät råda bot på det med råge, läskigt bra.
Tyckte inte du Crash var det minsta pretentiös?
Set It Off Påverkade mig väldigt mycket när jag såg den i högstadiet. Nog den enda film jag fällt en tår till på riktigt..
Tricklev
2006-05-14, 21:38
Btw tycker jag att Spongebob är en upplyftande liten figur, han vet hur man ska se saker positivt.
Tummen upp för det ffs:thumbup:
Happy Gilmore gör mig alltid på bra humör. :D
Gökboet
The Commitments
The Great Escape
The Right Stuff
Cool Hand Luke
Tyckte inte du Crash var det minsta pretentiös?
Det var trots allt ett tag sedan den kom ut och det är svårt att svara på frågan just nu men jag fick inget intryck av att den var pretentiös då. Kanske ändrar jag åsikt lite om jag ser den igen och vet vad den innehåller.
Shawshank :bow:
Har ett gäng hemvideofilmer från 80-talets släktträffar som oxå lätt placerar sej i kategorin :D
Perscitus
2006-05-15, 16:58
Oj, en soulmate ;)
Hoo-yah! ;)
Avgudar dessa människor! Attityden, kulturen, inställningen, allt. De är så annorlunda än majoriteten av alla människor som ofta är så viljeslösa. Att bestämma sig för ett mål, bedöma om det är möjligt att nå dit, och i så fall göra det. Att lära sig gränsen för vad som är möjligt, de flesta har en skrattretande dålig uppfattning om sina egna förmågor. När befälen så grundligt redogör för hur allt ligger till utan tvekan i rösten, allt har en anledning. Sen allt runtomkring, allt är ordentligt och inget lämnas åt slumpen. Städningen sköts klanderfritt, allting görs med perfektion. Pay attention to detail! Gillar lugnet när de efter en övning står uppställda, darrandes av köld, raka i ryggen med framåtriktade och nervöst flackande blickar och inväntar nya order.
Och inte minst - att se en grupp av 70 stycken välskapta unga, friska män springa på en strand är underbart. Och nej jag är inte homosexuell jag bara tycker om människor som är i bra skick.
Brister motivationen nån gång är det bara att se på någon dokumentär i stil med Class 234 så är den snart tillbaka, it pays to be a winner!
MasterChief
2006-05-15, 17:21
Hoo-yah! ;)
Avgudar dessa människor! Attityden, kulturen, inställningen, allt. De är så annorlunda än majoriteten av alla människor som ofta är så viljeslösa. Att bestämma sig för ett mål, bedöma om det är möjligt att nå dit, och i så fall göra det. Att lära sig gränsen för vad som är möjligt, de flesta har en skrattretande dålig uppfattning om sina egna förmågor. När befälen så grundligt redogör för hur allt ligger till utan tvekan i rösten, allt har en anledning. Sen allt runtomkring, allt är ordentligt och inget lämnas åt slumpen. Städningen sköts klanderfritt, allting görs med perfektion. Pay attention to detail! Gillar lugnet när de efter en övning står uppställda, darrandes av köld, raka i ryggen med framåtriktade och nervöst flackande blickar och inväntar nya order.
Och inte minst - att se en grupp av 70 stycken välskapta unga, friska män springa på en strand är underbart. Och nej jag är inte homosexuell jag bara tycker om människor som är i bra skick.
Brister motivationen nån gång är det bara att se på någon dokumentär i stil med Class 234 så är den snart tillbaka, it pays to be a winner!
Då måste du läsa denna:
Alfred Lansing: Endurance: Shackleton's Incredible Voyage (http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=078670621X&mscssid=ESD2FWCNLV1P8MAPWHF93BJQFDDL9CC9&shopperid=6V5MD7A4JVJ18PV2JSK08M9HEVVMBT32&checked=1&checked=1)
Dessa män får SEALs att likna dagisbarn. http://www.smilies-world.de/smilies/smilies_Picture/erstaunt/13.gif
Hoo-yah! ;)
Håller med om vartenda ord!
Hade jag inte varit så insnöad på styrketräning hade jag sprungit mer seriöst (kanske blir seriösare om knät vill :)), simmat och varit en tvättäkta sealwannabe på många sätt. Just nu vill jag bara dra ut och springa, långt, men det får vänta till på fredag.
http://members.shaw.ca/bbogdan/blog_images/USANavySeals.jpg
Tihi :em:
MasterChief
2006-05-15, 18:00
Hade jag inte varit så insnöad på styrketräning hade jag sprungit mer seriöst (kanske blir seriösare om knät vill :)), simmat och varit en tvättäkta sealwannabe på många sätt. Just nu vill jag bara dra ut och springa, långt, men det får vänta till på fredag.
Jag har faktiskt tränat med en ex SEALs. Han var rätt normal fysiskt men däremot rätt hård mentalt.
*drar ner byxorna så Yankeeeeee kan pussa mig på stjärten*
Jag har faktiskt tränat med en ex SEALs. Han var rätt normal fysiskt men däremot rätt hård mentalt.
*drar ner byxorna så Yankeeeeee kan pussa mig på stjärten*
Fysiskt så skulle jag förmodligen inte ligga speciellt långt efter, men det är den mentala biten som de totalt dominerar. Det är just det som är så grymt :)
Ryska_raketen
2006-05-15, 18:30
Gay army`?
MasterChief
2006-05-15, 18:33
Fysiskt så skulle jag förmodligen inte ligga speciellt långt efter, men det är den mentala biten som de totalt dominerar. Det är just det som är så grymt :)
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1537581&postcount=4
Vi har förstått det. :thumbup:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1537581&postcount=4
Vi har förstått det. :thumbup:
Haha, där syftar jag iof på styrketräning. Löpning och annan kondition är en helt annan femma :)
Perscitus
2006-05-16, 17:41
Underbar syn!
Ja, när jag först såg dem blev jag förvånad över deras "låga" nivå på fysiken, och rörligheten. Tänkte "I can be a SEAL!", sen när det slog mig att simma 50 meter under vattnet när man redan är sliten som aldrig förr är en helt annan femma. Eller att göra 20 dips efter att du innan fått lyfta stockar över huvudet i 45 sekunder i förbannelse för att en av dina kamrater misslyckades. Det är den mentala biten som är den svåra, men har vänt det till något positivt i livet: se allt som en utmaning och möjlighet att minska gapet mellan en själv och en SEAL. Är det jobbigt att gå upp på morgonen: skrattar åt en själv. Eller när det för den delen ösregnar, är kämpigt i löpspåret, eller är lite kallt i McKinleysovsäcken på amatörcampingberget: löjligt i jämförelse.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.