Logga in

Visa fullständig version : Mintchokladbollar!

martynj
2006-05-13, 19:06
Experimenterade lite i köket idag. Resultatet blev över förväntan och bollarna smakade mkt gott!

Receptet är från o l i m p . se men jag modifierade det lite för att jag inte hade alla ingredienser! :)

Chokladbollar

1,5dl sötningsmedel
3dl vassleprotein chokladsmak
2dl kaseinprotein mintchoklad (eller choklad)
50g kakao
300g keso mini
250g fiberhavregryn
60g russin
1tsk snabbkaffe
3dl mjölk (jag använde mellan, men en lättare variant hade funkat finfint)
kokosflingor om man vill, jag struntade i det.

Blanda proteinpulvren, kakao och sötningsmedel i en skål. Häll i mjölk under omrörning, lite åt gången. Det ska bli liknande konsistens som sockerkaksmet. Lägg alla ingridienser, inklusive proteinsmeten, i en matberedare alt stor skål(matberedare ger bättre resultat).
Blanda ordentligt till en massa. Låt stå svalt en stund så havregrynen får svälla och massan blir fastare i konsistensen.
Forma bollar i storlek efter smak och rulla i kokosflingor om du så vill.

Näringsvärde per 100g
Kcal ca 196
Protein ca 20g
Kolhydrat ca 20g
Fett ca 4g

http://img297.imageshack.us/img297/2277/chokladbollar8pi.jpg

Smaklig måltid! Ska äta två av dem nu. :eating:

Niclaaas
2006-05-13, 20:07
kul grej, ska testas! fast utan russin

martynj
2006-05-13, 21:04
kul grej, ska testas! fast utan russin

Fungerar säkert utmärkt utan russin också. Ska nog testa utan russin jag med nästa gång jag gör dem.

devi
2006-05-13, 21:32
Mums. Måste genast provas. :thumbup:

martynj
2006-05-13, 22:29
Mums. Måste genast provas. :thumbup:

Gör det! De är värda besväret. :D

Glömde skriva att efter ni har rullat bollarna ska ni låta dem stå i kylskåpet några timmar, som vanligt med chokladbollar.

timoat
2006-05-14, 11:16
Ser goa ut! Du kan ju kolla in mina banan/chokladbollar i bakverkstråden, de blev faktiskt helt ok, och bättre efter ett par dagar i kylen. Jag körde med havrekli, ännu bättre stats än fiberhavregryn.

martynj
2006-05-14, 13:46
Ser goa ut! Du kan ju kolla in mina banan/chokladbollar i bakverkstråden, de blev faktiskt helt ok, och bättre efter ett par dagar i kylen. Jag körde med havrekli, ännu bättre stats än fiberhavregryn.

Såg dem precis! Ska nog göra en variant av dem nästa gång :)

Jag har iofs inte något bananpulver, så de får bli mintchoklad de med.

timoat
2006-05-14, 14:30
Hehe, funkar nog också! Det som är så bra med dem under deffen/bantningen är att iom det är mycket fibrer i kli:et håller man sig mätt jäkligt länge.

Vimpyboy
2006-07-23, 23:40
Ojojoj, det här ser kalasgott ut. :)
Är tyvärr hos föräldrarna och det enda jag lyckades få hit var vaniljvassle, men man kan ju testa det med. ;)

martynj
2006-07-24, 00:47
Ojojoj, det här ser kalasgott ut. :)
Är tyvärr hos föräldrarna och det enda jag lyckades få hit var vaniljvassle, men man kan ju testa det med. ;)

Vaniljbollar blir säkert toppen! :)
Berätta om resultatet!

Vimpyboy
2006-07-24, 00:58
Yes. Ska jobba på konsum imorrn, så jag får se till att köpa hem lite ingredienser. ;)

Vimpyboy
2006-07-24, 20:40
Då har man gjort ett gäng bollar och jag måste säga att det smakade kanon. :)
Till och med min mamma som brukar klaga på mina tillskott tyckte det smakade kanon. Hon gillade det så mycket att hon tog receptet. :D

Vimpyboy
2006-07-24, 22:46
Alltså det här är ju inte sunt.. Kvällens prottepruttar får hitlers gaskammare att likna ett axe-doftande omklädningsrum. *flashbacks från högstadiet*

martynj
2006-07-25, 10:35
Hehe kul att det smakade!
Mindre kul att du fick gaser av dem haha. :)
Ska nog göra en sats jag med snart, men med lite annorlunda smaker. Typ banan/choklad som timoat föreslog.

Cykelmannen
2006-08-22, 16:46
Jättegoda mintchokladbollar..dock lite för mycket mintsmak eftersom jag bara hade mintchokladproteinpulver (och jordgubb, men det lär väl inte passa i det här sammanhanget). Rekomenderas! :thumbup:

Cykelmannen
2006-08-22, 16:52
Alltså det här är ju inte sunt.. Kvällens prottepruttar får hitlers gaskammare att likna ett axe-doftande omklädningsrum. *flashbacks från högstadiet*

Osmaklig liknelse måste jag säga :(