Logga in

Visa fullständig version : En liten fundering

Radiohead
2006-05-13, 15:47
Hur länge har man förhöjd förbränning om man gjort ett måttligt styrketräningspass. Säg att man delar upp kroppen i två olika pass, en dag där man tränar överkropp och en dag där man tränar underkropp + mage. Om man tränar så här:

dag1: överkropp, kondition
dag2: underkropp + mage, kondition
dag3: kondition (eller vila)

och sen startar om igen så borde man ju ha en konstant förhöjd förbränning utan att man riskerar att "överträna" vissa muskelgrupper? Är jag ute och cyklar? =)

King Grub
2006-05-13, 15:56
Mer än ett dygn efter styrketräning är ämnesomsättningen förhöjd. Det är dock inte en uppreglering av fettförbränningen över dygnet det handlar om, utan ökad kolhydratoxidation. Varken styrketräning eller konditionsträning i någon form ökar fettförbränningen jämfört med en vilodag.

Radiohead
2006-05-13, 16:00
Mer än ett dygn efter styrketräning är ämnesomsättningen förhöjd. Det är dock inte en uppreglering av fettförbränningen över dygnet det handlar om, utan ökad kolhydratoxidation. Varken styrketräning eller konditionsträning i någon form ökar fettförbränningen jämfört med en vilodag.

Ahaa, där ser man. Men det du menar är alltså att kroppen tar upp mer näring från magsäcken än om man inte hade styrketränat? Men det är väl också bra antar jag. Men vad är det egentligen som drar fett från kroppen? Är det när man utför den fysiska aktiviteten och/eller sker detta när kroppen drar bränsle för att uppehålla livsnödvändiga funktioner (organ,muskler m.m)?

King Grub
2006-05-13, 16:01
I magsäcken tas ingen näring upp.

Att gå ner i vikt, fettvikt, handlar om att skapa ett energiunderskott. Det spelar ingen praktisk roll man bränner kolhydrat eller fett under aktiviteten i den synvinkeln. Hamnar man på energiunderskott vid slutet av den givna mätperioden har man gått ner i vikt, fettvikt.

Förbränner du mestadels fett under aktiviteten,minskar fettförbränningen vid andra tidpunkter under dygnet i stället. Förbränningsträning postprandialt innebär högre kolhydratoxidtation under aktiviteten, men då förbränner man mer fett vid andra tidpunkter i stället.

Radiohead
2006-05-13, 16:04
Asså vitaminer, mineraler och sånt tas väl upp via tjocktarmen. Men jag menar fett, protein och kolhydrat, var tar kroppen upp dessa?

Radiohead
2006-05-13, 16:06
Nu tror jag det börjar klarna. Den förhöjda förbränningen drar inte energi från kroppsfettet MEN den hjälper till att ligga på kaloriminus eftersom kroppen har inte tillräckligt med energi kvar och då måste den dra från kroppsfettet?

King Grub
2006-05-13, 16:10
Asså vitaminer, mineraler och sånt tas väl upp via tjocktarmen. Men jag menar fett, protein och kolhydrat, var tar kroppen upp dessa?

I esofagus och magsäcken absorberas vatten och alkohol. I duodenum absorberas monosackarider, kalcium, magnesium, järn och vatten. I jejunum monosackarider, fettsyror, peptider, aminosyror, vattenlösliga vitaminer och vatten. I ileum peptider, aminosyror, B12, gallsalter och vatten. I grovtarmen natriumklorid, vatten och korta fettsyror.

Radiohead
2006-05-13, 16:12
I esofagus och magsäcken absorberas vatten och alkohol. I duodenum absorberas monosackarider, kalcium, magnesium, järn och vatten. I jejunum monosackarider, fettsyror, peptider, aminosyror, vattenlösliga vitaminer och vatten. I ileum peptider, aminosyror, B12, gallsalter och vatten. I grovtarmen natriumklorid, vatten och korta fettsyror.

Att jag inte visste det:MrT:

King Grub
2006-05-13, 16:12
Nu tror jag det börjar klarna. Den förhöjda förbränningen drar inte energi från kroppsfettet MEN den hjälper till att ligga på kaloriminus eftersom kroppen har inte tillräckligt med energi kvar och då måste den dra från kroppsfettet?

Energi in minus energi ut, över 24 timmar, om du använder ett dygn som mätperiod. Är energi ut större än energi in, kommer du att ha minskat i fettvikt när mätperioden är slut. Allt energigivande du stoppar i munnen hamnar under "energi in", medan all energiförbrukning, från basalmetabolism till medveten motion till vardagsbestyr hamnar under "energi ut".

Sniggel
2006-05-13, 18:07
Ett sätt att förstå att ökad kolhydratoxidation kan bidra till minskad fettinlagring:

Tänk dig att du inte tränar och äter för mycket. Av de kolhydrater du äter sparas en del som fett (eftersom dina glykogendepåer är fulla vid flertalet tillfällen)

Tränar du och förhöjer kolhydratoxidationen kommer glykogendepåerna att sjunka oftare, vilket innebär att de kolhydraterna du får i dig sparas som glykogen och dessutom "får plats" i glykogendepåerna och därför blir det inga "överskottskolhydrater" som lagras som fett.

Återigen, energi in = energi ut, oavsett form.