handdator

Visa fullständig version : Vad heter din jabberuser?

aliquis
2006-05-12, 20:20
Jabber (http://www.jabber.org/) är ett öppet IM protokoll som stöds av flera klienter. Det var även det protokoll google valde att använda till sitt Google talk (http://www.google.com/talk/), det var väl antagligen enklast så. Jag har för mig att gizmo project har integrerad jabberklient i sin SIP-programvara också.

På websidan för jabber finns en drös klienter o servrar, jag har valt att använda mig av http://jabber.cd.chalmers.se/.

Så vad heter era users? Och är det ok att folk addar er? ;/
Allt för att göra det större ;)

aliquis@jabber.cd.chalmers.se

Allan
2006-05-12, 20:21
Inte för att jag kan tillföra nåt...men vafan pratar karln om?

allan

Yankeee
2006-05-12, 20:22

allan

Någon onödig instant messege-service (t.ex msn icq) som ingen använder.

aliquis
2006-05-12, 20:23
allanTyp samma sak som MSN (och ICQ o dylikt) fast det är inte Microsoft som har gjort det o bestämmer.

Trance
MSN fast det är egentligen "bättre" men i realiteten inte eftersom användarna är allt i sådana system och jabber inte alls lika utbrett. Jag har google talk med använder det inte i miranda. Dock ibland på skoj när man ser folk inloggade i gmail samtidigt.

aliquis
Någon onödig instant messege-service (t.ex msn icq) som ingen använder.Hörredu jag har TVÅ på min lista. En som aldrig skulle använda något som inte var fritt och en som tycker det är smidigt att kunna nå sina kontakter på jobbet via gmail.

ugglan
2006-05-12, 20:24
om det är "typ samma sak som MSN", varför skulle folk använda det då?

Enbart för att det inte är microsoft?

Yankeee
Hörredu jag har TVÅ på min lista. En som aldrig skulle använda något som inte var fritt och en som tycker det är smidigt att kunna nå sina kontakter på jobbet via gmail.

En retard och en oskuld mao.

aliquis
MSN fast det är egentligen "bättre" men i realiteten inte eftersom användarna är allt i sådana system och jabber inte alls lika utbrett. Jag har google talk med använder det inte i miranda. Dock ibland på skoj när man ser folk inloggade i gmail samtidigt.Vettefan om jag tycker jabber är bättre än MSN, jag tycker ICQ fungerar :)

Det konstiga var ju att ALLA hade ju ICQ förr, men MSN kom väl med uppköpet av hotmail antar jag, och ALLA hade ju hotmail också, nästan.

aliquis
2006-05-12, 20:25
En retard och en oskuld mao.Den senare är jag rätt säker på att han inte är oskuld, den förstnämnda vet jag inte.

Löjtnant Blank
2006-05-12, 20:25
Ali Quiz, dina nördtrådar luktar kiss och lite bajs.

Larsson
2006-05-12, 20:26
Räcker det inte bara med msn och icq?

Diggler
2006-05-12, 20:27
Jag förstår ingenting? Jwzrd kom och hjälp mig!

aliquis
2006-05-12, 20:27
om det är "typ samma sak som MSN", varför skulle folk använda det då?

Enbart för att det inte är microsoft?Jag tror att en faktor till att det dök upp var att ICQ och kanske även Microsoft höll på o ändrade på sina protokoll med jämna mellanrum så om man gjorde en klient för det o det protokollet så kunde den helt plötsligt sluta fungera bara för att företagen bakom kände för det / tyckte att alla skulle använda deras klient. Det är väl dessutom enklare att skriva en jabberklient till valfritt os (eller överhuvudtaget) när det går att läsa sig till hur det fungerar istället för att försöka lista ut det på egen hand.

Mirabilis ICQ klient var ju verkligen bajs, och är det antagligen fortfarande. Så folk ville ju köra något lättare, typ miranda.

Btw Nina L får inte skriva i den här tråden½!

Bolio
2006-05-12, 20:30

Do not flatter yourself boy. Nina är för snygg för denna tråd. Egentligen är nog till och med jense det, för att nämna två extremiteter.

Löjtnant Blank
2006-05-12, 20:30
Jag tror att en faktor till att det dök upp var att ICQ och kanske även Microsoft höll på o ändrade på sina protokoll med jämna mellanrum så om man gjorde en klient för det o det protokollet så kunde den helt plötsligt sluta fungera bara för att företagen bakom kände för det / tyckte att alla skulle använda deras klient. Det är väl dessutom enklare att skriva en jabberklient till valfritt os (eller överhuvudtaget) när det går att läsa sig till hur det fungerar istället för att försöka lista ut det på egen hand.

Mirabilis ICQ klient var ju verkligen bajs, och är det antagligen fortfarande. Så folk ville ju köra något lättare, typ miranda.

:confused:

Är du hög? Full? Besatt? Vad YRAR du om?

aliquis
2006-05-12, 20:33
Do not flatter yourself boy. Nina är för snygg för denna tråd. Egentligen är nog till och med jense det, för att nämna två extremiteter.Oh vad jag vill skriva "skojar du? ..."

Men det går ju inte. Istället får jag skriva att en del snygga faktiskt är skrivkunniga!

Bolio
2006-05-12, 20:34
Oh vad jag vill skriva "skojar du? ..."

Men det går ju inte. Istället får jag skriva att en del snygga faktiskt är skrivkunniga!

Vad har du rökt egentligen pojk? Nerd's night out? *screwy*

Allan
2006-05-12, 20:36
Låter som en tråd för såna där som skruvar isär datorer och sedan bara får en massa problem med dem....

allan

Löjtnant Blank
2006-05-12, 20:36
http://members.aol.com/aliasmadrona/images/the%20twilight%20zone.jpg

Bolio
2006-05-12, 20:39
aliquis h4r 5n0rtat d0ed5qn1rq (för att tala hans språk).

Nu kommer aliquis att svara mmap2(); eller något liknande.

aliquis
2006-05-12, 20:40
http://members.aol.com/aliasmadrona/images/the%20twilight%20zone.jpgOk.
1) ICQ fanns för att skicka direktmeddelanden till varandra.
2) Originalklienten såg ut som skit och tog en massa minne och var seg.
3) Någon ville göra en egen klient.
4) ICQ ändrade på det protokoll som användes.
5) Någon fick ändra på sin klient så den fungerade igen.
6) ICQ/Mirabilis ändrade igen
osv.. Inte säkert på att det ensamt var den bidragande orsaken dock, eller ens en. Men det blir enklare när ingen har makten att kunna förstöra för en.

Ryska_raketen
2006-05-12, 20:41
Alltså seriöst, vilka jävla trådar du skapar aliquis. Sjukt är det.

Bönne
2006-05-12, 20:49
Låter som en tråd för såna där som skruvar isär datorer och sedan bara får en massa problem med dem....

allanMycket bra sagt! HAHAHA

Alltså seriöst, vilka jävla trådar du skapar aliquis. Sjukt är det.Ähh, låt killen vara. Låt han ha sina intresse...

Tolkia
2006-05-12, 21:06
Alltså seriöst, vilka jävla trådar du skapar aliquis. Sjukt är det.
Ja, HELT sjukt. Tacka vet jag sunda, normala trådar som "Är Herkulez en kissballong?", "Tvättar du händerna för eller efter du pissat?", "Ny (fläns)ost?" och "Hur ofta offrar du en nallebjörn till porslinsguden?"

aliquis
2006-05-12, 21:06
Alltså seriöst, vilka jävla trådar du skapar aliquis. Sjukt är det.SÅ SA DU INTE I NINAS TRÅD!"#¤!#b ;D

Niclaaas
2006-05-12, 21:11
vad alla är på aliquis...

Tolkia
2006-05-12, 21:13
vad alla är på aliquis...
Muskelmännen känner sig idiotförklarade, typ. :D

Niclaaas
2006-05-12, 21:13
Muskelmännen känner sig idiotförklarade, typ. :D

fast jag tycker det händer i varje tråd där aliquis skriver

sundvall
2006-05-12, 21:16
Ja, HELT sjukt. Tacka vet jag sunda, normala trådar som "Är Herkulez en kissballong?", "Tvättar du händerna för eller efter du pissat?", "Ny (fläns)ost?" och "Hur ofta offrar du en nallebjörn till porslinsguden?"

:laugh: :laugh:

Word! :thumbup:

aliquis
2006-05-12, 21:18
vad alla är på aliquis...det är väl meningen? nästan? jag tar inte illa vid mig i den här typen av tråd =P

Synd bara att man spenderar så mycket tid på skiten, vet inte varför jag hamnade på kolo igen, får väl skärpa mig.

jwzrd
2006-05-12, 21:19
Jag förstår ingenting? Jwzrd kom och hjälp mig!

Jabber är själva modermodemet i datorn.

(Det är sånt bajs folk som inte orkar använda det som fungerar pysslar med).

aliquis
2006-05-12, 21:21
fast jag tycker det händer i varje tråd där aliquis skriverSom förklarning till ovanstående, det blir mest bara jobbigt när det kommer in personer som har lika mycket tid och är minst lika misslyckade som en själv, typ jwzrd o baan ;), orka älta något i all oändlighet när man ändå vet att man har rätt ;)

aliquis
2006-05-12, 21:23

(Det är sånt bajs folk som inte orkar använda det som fungerar pysslar med).Mjae, 50% av användarna i min lista vill inte köra programvara som inte uppfyller DFSG.

jwzrd
2006-05-12, 21:25
Mjae, 50% av användarna i min lista vill inte köra programvara som inte uppfyller DFSG.

Exakt.

bear.flowertwig
2006-05-12, 21:27

är det modermodemet som styr mugghållaren? :MrT:

Bigsize
2006-05-12, 21:28
Kör googletalk och där har jag biggebum@gmail men det är så nära jag kommer.

Löjtnant Blank
Du kan oändligt mycket om datorer, aliquis, det ger jag dig, men jag förstår aldrig vad du menar, eller vilka du riktar dina trådar till. Du frågar oss vad vi heter på "Jabber". Inget fel i det. Men ditt svar på frågan varför vi skulle byta till "Jabber" blir:

"Jag tror att en faktor till att det dök upp var att ICQ och kanske även Microsoft höll på o ändrade på sina protokoll med jämna mellanrum så om man gjorde en klient för det o det protokollet så kunde den helt plötsligt sluta fungera bara för att företagen bakom kände för det / tyckte att alla skulle använda deras klient. Det är väl dessutom enklare att skriva en jabberklient till valfritt os (eller överhuvudtaget) när det går att läsa sig till hur det fungerar istället för att försöka lista ut det på egen hand."

Jag menar, wtf. Kom igen. Bättre än så kan du. Eller?

Ryska_raketen

Exakt, bra att du har fattat det. Din kissballong aka hater!!!!!

Kwon
2006-05-12, 21:29
Bojkottar du Microsoft Hagge? :D

Trance
2006-05-12, 21:30
Tanken är ju inte dum. Att t.ex. html har varit en öppen standard har man ju tjänat rätt rejält på, även om Microsoft har fulat sig lite där med. Men det krävs ju någon med tyngd(kanske google) att göra jabber populärt.

Problemet är ju att fjortisarna väljer det lättaste(msn finns "inbyggt") och nördarna som vill ligga med fjortisarna följer efter.

aliquis
2006-05-12, 21:33
Du kan oändligt mycket om datorer, aliquis, det ger jag dig, men jag förstår aldrig vad du menar, eller vilka du riktar dina trådar till. Du frågar oss vad vi heter på "Jabber". Inget fel i det. Men ditt svar på frågan varför vi skulle byta till "Jabber" blir:

"Jag tror att en faktor till att det dök upp var att ICQ och kanske även Microsoft höll på o ändrade på sina protokoll med jämna mellanrum så om man gjorde en klient för det o det protokollet så kunde den helt plötsligt sluta fungera bara för att företagen bakom kände för det / tyckte att alla skulle använda deras klient. Det är väl dessutom enklare att skriva en jabberklient till valfritt os (eller överhuvudtaget) när det går att läsa sig till hur det fungerar istället för att försöka lista ut det på egen hand."

Jag menar, wtf. Kom igen. Bättre än så kan du. Eller?Jag ser ingen bra anledning till att byta till jabber ;), om det nu inte skulle vara för att "varför inte det också när min klient ändå stödjer det", i slutändan blir det ju dock lite drygt om man skall ha alla på alla möjliga protokoll, hade ju varit så mycket bättre om det fanns en standard, som med typ e-mail. Alla kan prata med alla o så är det bra med det. Men nej då, några var ju tvungna att göra sina egna alternativ.. *host* microsoft.

aliquis
2006-05-12, 21:35
Tanken är ju inte dum. Att t.ex. html har varit en öppen standard har man ju tjänat rätt rejält på, även om Microsoft har fulat sig lite där med. Men det krävs ju någon med tyngd(kanske google) att göra jabber populärt.

Problemet är ju att fjortisarna väljer det lättaste(msn finns "inbyggt") och nördarna som vill ligga med fjortisarna följer efter.Laddar man inte ner msn? Kanske finns inbyggt också? Annars så är det ju huvudet på spiken, jag får ju regga MSN så fort jag vill tala med någon fjortis som ändå inte vill ligga :confused:

grisbil3n
2006-05-12, 21:41

allan

Haha det undrar jag med.

nemd
2006-05-12, 22:28
Laddar man inte ner msn? Kanske finns inbyggt också? Annars så är det ju huvudet på spiken, jag får ju regga MSN så fort jag vill tala med någon fjortis som ändå inte vill ligga :confused:

Det är inte på msn du får ligga.

Gå nu in på lunar och skriv på klotterplanket att du är villig att köpa ut åt 14-15åriga tjejer enbart för deras mobilnumer. Sen är det bara o samla på dig och sen pricka av på listan. Eller så gör du det lätt för dig och åker till nåt varmt land på en semester och så tar du det andra där också, billigt och bra. 2 flugor i en smäll, det är inte dåligt.

aliquis
2006-05-12, 22:33
14-15 är lite för ungt, och jag vill inte ha något sär som åker utomlands för att ****** runt.

jwzrd
2006-05-12, 22:43
Som förklarning till ovanstående, det blir mest bara jobbigt när det kommer in personer som har lika mycket tid och är minst lika misslyckade som en själv, typ jwzrd o baan ;), orka älta något i all oändlighet när man ändå vet att man har rätt ;)

När tänkte du delta i den första diskussionen menar du? Det här är bara ännu en av dina monologer, du har inte rätt för att du tycker just det du tycker.

nemd
2006-05-12, 22:53
14-15 är lite för ungt, och jag vill inte ha något sär som åker utomlands för att ****** runt.

Är det inte den åldern dem är fjortisar, men 16-17då?

Men dem du har åker ju inte utomlands, dem är ju redan i det landet och bor där .

Man får inte vara kräsen om man är desperat.

aliquis
2006-05-12, 22:58
jag tror inte jag är så desperat ;)

tuben
2006-05-12, 23:19

Jag skulle inte rekommendera en tjej att köra raka mark framför dig iaf.

nemd
2006-05-12, 23:21

Ok. bara intrycket man får när du nämner att ligga med fjortisar från msn, bara nån random..första bästa. Och att det är enda syftet du ligger inne med MSN.

Men men, säger du det så.

aliquis
2006-05-12, 23:23
Jag skulle inte rekommendera en tjej att köra raka mark framför dig iaf.Titta får man väl?

Om jag nu hade varit så desperat så hade väl inte saker o ting varit som de är.. finns nog en rätt stor andel av befolkningen som är desperatare..

aliquis
2006-05-12, 23:24
Ok. bara intrycket man får när du nämner att ligga med fjortisar från msn, bara nån random..första bästa. Och att det är enda syftet du ligger inne med MSN.

Men men, säger du det så.Jamenvafan skulle jag med msn till annars? :D, jag säger ju att det är värdelöst ;D

Peta iväg ett msg till karl_alfred någon enstaka gång då o då och adda potentiella kandidater är ju det enda jag har det till, något fel med det?

nemd
2006-05-12, 23:29
Jamenvafan skulle jag med msn till annars? :D, jag säger ju att det är värdelöst ;D

Peta iväg ett msg till karl_alfred någon enstaka gång då o då och adda potentiella kandidater är ju det enda jag har det till, något fel med det?

Snacka med folk, om vettigt eller bara skit. Bra att hitta folk som man kan klaga lite till, om hur bra livet är och hur bra allt går osv. Det går också.

Och det är verkligen inget fel med det. Alla använder vi saker olika. Jag använder mitt msn i passivt läge för att tabba ur nån gång då och då när spelandet är tråkigt och kolla hur många kontakter är inne som ente vill snacka med mig. Haha. Det är skitkul, då försvinner hela 15-20 sekunder. Så kan man gå tillbaka till spelet med gott humör igen och inse att livet inte har blivit bättre och att jag kan fortsätta spela...

jakke
2006-05-12, 23:32
När ska du fatta att pengar styr denna planet?
Acceptera och gå vidare. Ganska självklart att ett vinstdrivande företag vill att alla ska använda deras klient.Hur ska dom annars tjäna in pengar som det kostade att utveckla protokollet osv.

Kwon
2006-05-12, 23:37
Ganska intressant att denna jabberuser-tråd utvecklades (eller kanske uppenbarade sig) som ännu en raggning-på-nätet-tråd av Aliquis! :D

Det e bara att köra hårt Hagge!

Finns många veganer i Sverige eller vad?

aliquis
2006-05-13, 00:04
Ganska intressant att denna jabberuser-tråd utvecklades (eller kanske uppenbarade sig) som ännu en raggning-på-nätet-tråd av Aliquis! :D

Det e bara att köra hårt Hagge!

Finns många veganer i Sverige eller vad?VADÅ AV ALIQUIS?!
Ofta det finns, alla ser ju ut som kadaver. Någon kommenterade med.. uhm, vänta skall jag kolla:
"Även om jag bara var halvsnygg så skulle det ta emot att ligga med något som har per gessles frisyr och tonade glasögon. Ledsen!"

Jag menar wtf?!
Om du(?, personen i fråga) ser ut som nedanstående har du väl ingen som helst talan?
http://www.vegan.nu/images/users/8922.jpg

Kwon
2006-05-13, 00:05
VADÅ AV ALIQUIS?!
Ofta det finns, alla ser ju ut som kadaver. Någon kommenterade med.. uhm, vänta skall jag kolla:
"Även om jag bara var halvsnygg så skulle det ta emot att ligga med något som har per gessles frisyr och tonade glasögon. Ledsen!"

Jag menar wtf?!
Om du(?, personen i fråga) ser ut som nedanstående har du väl ingen som helst talan?
http://www.vegan.nu/images/users/8922.jpg

Det där var väl en riktig sötnos Hagge? :D

aliquis
2006-05-13, 00:06
Förövrigt, hett tips till alla intresserade tjejer:
Om ni inte riktigt vet hur ni skall visa ert intresse, fråga mig om jag inte kan kolla hur det ser ut medans ni kör raka mark!

Kwon
2006-05-13, 00:07
Förövrigt, hett tips till alla intresserade tjejer:
Om ni inte riktigt vet hur ni skall visa ert intresse, fråga mig om jag inte kan kolla hur det ser ut medans ni kör raka mark!

Och nu fylldes din PM-Box! (med anständiga förslag) :D

aliquis
2006-05-13, 00:07
Snacka med folk, om vettigt eller bara skit. Bra att hitta folk som man kan klaga lite till, om hur bra livet är och hur bra allt går osv. Det går också.

Och det är verkligen inget fel med det. Alla använder vi saker olika. Jag använder mitt msn i passivt läge för att tabba ur nån gång då och då när spelandet är tråkigt och kolla hur många kontakter är inne som ente vill snacka med mig. Haha. Det är skitkul, då försvinner hela 15-20 sekunder. Så kan man gå tillbaka till spelet med gott humör igen och inse att livet inte har blivit bättre och att jag kan fortsätta spela...Ja, jag kanske bara behöver wow egentligen?

aliquis
2006-05-13, 00:08
När ska du fatta att pengar styr denna planet?
Acceptera och gå vidare. Ganska självklart att ett vinstdrivande företag vill att alla ska använda deras klient.Hur ska dom annars tjäna in pengar som det kostade att utveckla protokollet osv.För den kostnaden är ju inte högst marginell? Snarare att driva servrar, men inte heller det lär kosta särskilt mycket. Men klart de vill ha reklamintäkter (både icq o msn hade väl reklam?)

aliquis
2006-05-13, 00:09
Det där var väl en riktig sötnos Hagge? :DDET kan bara älskas av sin egen moder!

Kwon
2006-05-13, 00:10
DET kan bara älskas av sin egen moder!

Så kräsen du är! Experimentera lite innan du blir gammal! :D

aliquis
2006-05-13, 00:11
Och nu fylldes din PM-Box! (med anständiga förslag) :DMen kompis som förövrigt äger domänen http://www.ugly.nu/ var så jäkla ball, han hade en text om att alla tjejer med fast lina (det här var några år sedan o själv satt han väl på modem) skulle sända honom ett e-mail bla bla ;)

Sedan fick han så tag på en hona tillslut och ändrade texten till nedanstående:
"Å till alla tjejer me fast lina som mailat mig som galningar...lessen asså, ja ä upptagen redan:)"

Hans "info" (http://www.ugly.nu/svenska/info.html) är underbar också, rekommenderar en titt!