handdator

Visa fullständig version : bilköp, ägare/försäkrare

MUGEN
2006-05-12, 18:56
är inte helt updaterad på denna bit så jag tänkte friska upp kunskapen snarast.
i ett bilköp:
Måste köparen som skriver på papprena tilsammans med säljaren vara samma person som sedanmera tecknar tex. trafikförsäkring på bilen ifråga hos ett försäkringsbolag, låter rimligt? :)

exempel: jag ensam åker och köper en bil, men för att dra ned kostnaderna beslutar vi att min flickvän tecknar försäkring på bilen i hennes namn.. går väll inte?*screwy*

tacksam för svar

Baan
2006-05-12, 19:01
hm jag kan inte ge dig något definitivt svar förut att tipsa om vägverkets hemsida, som borde ha svaret

annars bryr sig ingen om du förfalskar namnteckningen alt någon surts fullmakt om du vil vara laglig

MUGEN
2006-05-12, 19:12
hm jag kan inte ge dig något definitivt svar förut att tipsa om vägverkets hemsida, som borde ha svaret

annars bryr sig ingen om du förfalskar namnteckningen alt någon surts fullmakt om du vil vara laglig

har letat men inte hittat svar på om det går.

frågan är ju om det går att jag skriver på ägarbytet på baksidan av registreringsbeviset och skickar detta till VV.

och min flickvän/mamma/lågprisförsäkrare kan täckna en trafikförsäkring(jag skall inte ha mer..) för det fordonet.

Jorgen
2006-05-12, 19:15
Från trygghansa.se

Svar: Nej, absolut inte! Rent juridiskt gäller försäkringen för ditt ekonomiska intresse som civilrättslig ägare till fordonet. På ren svenska betyder det att du gör dig skyldig till försäkringsbedrägeri och kan bli utan ersättning vid en skada om du låter någon annan stå som ägare och försäkringstagare för din bil.

MUGEN
2006-05-12, 19:17
Från trygghansa.se

tack, då vet jag säkert.

letade noggrant och fann, fanns inte så många sätt att tolka det på :)
Den nya ägaren ska teckna en trafikförsäkring, om fordonet är trafikförsäkringspliktigt. Försäkringen ska gälla från det ägarbytesdatum som anmäls.

då var det som jag befarade trots allt

Baan
2006-05-12, 19:18
går det kanske ordna, som jag föreslog innan, med någon fullmakt?

Pepparkakssmurfen
2006-05-12, 20:43
går det kanske ordna, som jag föreslog innan, med någon fullmakt?

Nej,bilägare måste vara samma person som försäkringstecknare