Logga in

Visa fullständig version : 1,2g protein /dag??

Valrossen
2002-11-30, 18:37
http://www.acc.umu.se/~oak/traningskost.htm

"Det finns idag klara indikationer på att kroppen inte kan ta till vara på
mera protein än max 1.2 g/kg kroppsvikt och dygn"

Vad säger ni om det här?? Rent skitsnack eller cvad??

MVH
jimmy

Grahn
2002-11-30, 19:02
Han kunde ju lämna en referens om han ville verka trovärdig....

Lord_X
2002-11-30, 22:30
Minns inte riktigt, men jag har för mig att jag läste något ådant, vad gäller protein/kolhydratmängd i en bok av
Ove Rytter.. "Avancerad bodybuilding". Jag kan faktiskt tänka mig att det är sant.. De som märks mest är ju trots allt de som är dopade och de kan definitivt tillgodogöra sig mycket mer protein än en vanlig ren byggare.

Officer
2002-11-30, 22:56
Öhm... va?? 1.2 g/kroppskilo?? fy fan då behöver jag ju fan bara runt 90 gram protein för min kropp som väger 80 kilo..
det får man ju i sig på bara 2-3 portioner mellanmål fan...

Det här tror jag inte på :nono:

Munter
2002-11-30, 23:33
Jag gissar på något liknande (1.2g/kg) för personer som inte tar sin medicin, men om jag skulle ersätta mitt höga proteinintag (säg, 300g/dag) med motsvarande mängd kolhydrater skulle det lägga sig som fett, och detta har jag erfarat, inget jag spekulerar mig till alltså. Jag menar, skulle jag bara ta bort 800 kcal skulle jag gå hungrig, och därför är protein utmärkt att äta i stora kvantiteter om man är "allergisk mot kolhydrater" som någon så fint uttryckte det. Det skadar aldrig att äta mycket proteiner, det garanterar maximal absorbtion till musklerna och man undviker att bulka på sig.

Påståendet att man [I]behöver[I] 2-4g/kg är ren humbug som kommer från tillverkarna. Det är i alla fall min åsikt efter herrans massa år med kostlaborerande, må så vara om den är felaktig.

Peter
2002-12-01, 00:09
Satt just och läste den forskningen som Eiselt hade tagit sina diagram från i hydrolyserat-tråden. Där skriver man:

In accordance with this theory, it has been demonstrated that significant stimulation of protein synthesis requires at least a twofold increase of plasma aminoacidemia above basal level (10, 18, 38). Results obtained with continuous feeding are also consistent with this interpretation. Indeed, protein intakes >1.5 g · kg1 · day1, which lead to hyperaminoacidemia (11, 19), generally induce a stimulation of protein synthesis (19, 31, 32), whereas it is seldom seen for low protein intakes (17, 28, 31, 32).

I kurslitteratur vad gäller kost för idrottare brukar man rekommendera ca 1,5 gram för vilken idrottare som helst, och lite mer för det som vill bygga muskler eller behålla muskelmassa under viktnedgång. Därför är 1,2 väldigt lite för muskeluppbyggnad.

De högsta nivåerna som det pratats om i vetenskapliga sammanhang är så vitt jag vet upp emot 3 g/kg hos kraftidrottare (report of Internationel Dietary Energy Consultative Group 1999)

Grahn
2002-12-01, 02:21
Det är ju dummt att ligga under maxupptag medans det knappast skadar att ligga lite över.

Sverker
2002-12-01, 08:12
1.2 g / kg kroppsvikt är en ren hypotetisk siffra.

En 90 kg kroppsbyggare skulle äta ca 110 g protein / dag. = 460 kcal, är andelen protein så lågt som 15 energi% blir kaloriintaget för denna stackare 3000 kcal.
Knappast en kalorimängd att öka muskelmassan med.

Med 110 g protein per dag så har stackaren en hyffsad chans att få i sig alla de aminosyror, i rätt mängd, som behövs för musklerna.
Ju mindre protein man äter desto större krav blir det på att kombinera olika proteiner till en bra blandning.
En person som väger 70 kg och vill öka sin muskelmassa med 5 - 10 kg på ett år, vilket är fullt möjligt, kommer att vara chanslös.

En bra blandad kost ger mer protein än 1.2 g / kg kroppsvikt:)

Valrossen
2002-12-01, 11:42
Originally posted by Sverker
1.2 g / kg kroppsvikt är en ren hypotetisk siffra.

"Tyska forskare kom till dessa resultat för bara
något år sedan efter att ha gjort mätningar hos tränade individer med kateter inopererad i muskulaturen."

Låter väl inte allt för hypotetiskt. Inte för jag vet om tyska forskare är något att lita på men..

Det kan inte ha något att göra med att sidan är gjord av och för styrkelyftare?? Och deras främsta mål är väl inte att bygga maximalt med muskler.

MVH
Jimmy

spinkoo
2002-12-01, 12:04
Saker man kan diskutera med siffran 1,2 gram/kg.

*Kan protein användas till annat än bara absorberas av musklerna? Dvs äter man exakt 1,2g/kg, får musklerna allt då? Antagliegen inte...

*Anabola signaler med hormoner. Kan dem peakas på ett bra sett av 1,2g/kg???
Antagligen inte...

*Absorberas över huvud taget varenda litet gram? Antaglien inte...

*Blir ens muskler bättre/sämre på att absorbera protein i förhållande till proteinintag?

*2-4 g/kg dåå kan man börja vara säker på att kroppen tar upp maximalt, även om 1,2g/kg räcker till musklerna...

:)

Matti
2002-12-01, 19:31
1.2 g / kg är skitsnack.

Lemon, PW, "Is increased dietary protein necessary or beneficial for individuals with a physically active life style?" Nutr. Rev. 54:S169-175, 1996:

"Together, these data suggest that the RDA for those who engage in regular endurance exercise should be about 1.2-1.4 g protein/kg body mass/d (150-175% of the current RDA) and 1.7-1.8 g protein/kg body mass/d (212-225% of the current RDA) for strength exercisers. "

-------

Tarnopolsky, MA, "Evaluation of protein requirements for trained strength athletes." J. Applied. Phys. 73(5): 1986-1995, 1992:

"Leucine kinetic and nitrogen balance (NBAL) methods were used to determine the dietary protein requirements of strength athletes (SA) compared with sedentary subjects (S). Individual subjects were randomly assigned to one of three protein intakes: low protein (LP) = 0.86 g protein.kg-1.day-1, moderate protein (MP) = 1.40 g protein.kg-1.day-1, or high protein (HP) = 2.40 g protein.kg-1.day-1 for 13 days for each dietary treatment. NBAL was measured and whole body protein synthesis (WBPS) and leucine oxidation were determined from L-[1-13C]leucine turnover. NBAL data were used to determine that the protein intake for zero NBAL for S was 0.69 g.kg-1.day-1 and for SA was 1.41 g.kg-1.day-1. A suggested recommended intake for S was 0.89 g.kg-1.day-1 and for SA was 1.76 g.kg-1.day-1. "

Lord_X
2002-12-01, 20:14
En tänkvärd sak är att om man ständigt äter för mycket protein så börjar kroppen göra sig av med det, vilket därmed gör att effekten försämras kraftigt. Håller man intaget till något över det man behöver så tillgodogör sig kroppen det bättre.
Kort sagt; kroppen svarar bättre på sådant den inte är van vid.

z_bumbi
2002-12-02, 11:43
Lord_X: Kul teori men var har du läst den ? Göra sig av med protein ?

Munter
2002-12-02, 12:23
Den där teorin var uppe för ett bra tag sen, att man skulle cykla proteinintaget. Personligen tycker jag det luktar humbug, men det är en kul teori. Helt appropå så borde det väl finnas motsvarande Ketostix för att kolla proteinhalten i urinen...så får man snabbt ett svar!

Grahn
2002-12-02, 12:27
Innan proteinet åker ut i urinen så måste väl dels blodet och depåerna vara mättade med aminosyror samt levern ointresserad av att omvandla det till glukos.
MAO det ska till mer än ett högt protein intag, hela systemet ska ju vara mättat av energi och överflödet som kroppen inte ens hinner ta hand om åker ut i urinen.

Eller?

Protein cykling gick väl mest ut på att maximera de positiva hormonella efekterna av högt protein intag, om man nu antar att de avtar.

Lord_X
2002-12-02, 14:50
Att köra proteinintag i cykler tror jag inte på.. Bara hålla ett måttligt intag.. Börjar man smälla i sig för mycket protein så får kroppen "nog" och svarar med att skapa ett enzym som bryter ner det, du får mindre effekt av det.

Grahn
2002-12-02, 15:12
Håller med dig om att det är onödigt med för högt proteinintag. Tycker som sagt 2g/kg är lagomt.

Niclaaas
2002-12-02, 18:38
hmm så ni tycker det är dumt att äta mer än 2gram/kg kroppsvikt? jag väger 76-77 nu och äter ca 200gram om dagen för att jag ska få i mig tillräckligt med kalorier utan att gå upp i fettvikt vilket jag har rätt lätt för....nåt förslag ni tycker är bättre isåfall?

Grahn
2002-12-02, 19:00
Byt inte om det funkar men du kan ju testa att äta mer fett och mindre protein ett tag iofs.

Niclaaas
2002-12-02, 19:05
ja jag lär pröva det och se hur det går.....funkar det inte är det ju bara att byta tillbaka så....tack för svar

Grahn
2002-12-02, 19:06
Lycka till! :)