Visa fullständig version : Kunder som får spel.
Idag stod jag på jobbet och tog hand om kunder, och allt var frid och fröjd. Sen kommer en kvinna som köpt lösgodis. Sagt och gjort, vi väger det, och det blir 51:50. Jag säger detta till henne, och hon utbrister att hon bara har femtio kronor.
Jag: "Okay, det var ju inte bra, hm..."
(Redan här börjar kvinnan bli sur, och hennes tonläge blir agressivt)
Kvinnan: "Vadå, vad vill du att jag ska göra?!"
Jag: "Uhm...Tja, ett förslag är ju att du tar bort en del av godiset, det är ju inte myck..."
Kvinnan: "Då pillar jag ju på allt!"
Jag: "Nej, du kan använda en slev, eller så kör du med en påse som handske (Pekar på våra plastpåsar som ofta används på detta sätt)
Kvinnan: "Va?! Menar du att *jag* ska *skopa* upp 1:50!!!"
Där står jag tyst och tittar på henne menande och min chef står en bit ifrån så jag vet att bjuda på de där 1:50 är inget alternativ, och efter ett sådant hugg så skulle jag inte göra det i alla fall.
Kvinnan går bort, argt, mot godiset och börjar tömma. Kommer tillbaka senare med godiset och står nu med godis för 39:50. Rejäl tömning, så jag sa priset till henne. Då hugger hon igen.
Kvinnan: "Väger du det folk tappar på golvet också?!"
Jag blir förvånad över utbrottet och reser på ögonbrynet.
Jag: "Nej... äter du det du tappar på golvet?"
Kvinnan: "Nej! Men 1:50!"
Jag: "Jo, så kan ju alla säga, och det blir en hel del i slutändan"
Kvinnan: "Ja, jag tycker ändå det är förjävligt!"
Jag: "...Om du fattas pengar när du köper en video eller två liter mjölk, reagerar du likadant då?"
Kvinnan: "Det är inte samma sak!"
Jag: "Det är det inte med godis som hamnar på golvet heller. Och ifall du verkligen, som vuxen, inte kan ta ansvaret utan att bete dig som ett bortskämt barn, då kan jag inte bemöta dig på ett tillräckligt vänligt sätt"
Efter det mumlade hon argt och gick.
Alltså...Hur fan tänker vissa? Visst, ibland kan man bjuda, men att förvänta sig/kräva det, är i min åsikt för jävligt.
Hur är ni när ni köper godis? Går ni in med förväntningar att bli bjudna?
Asså jag bjuder ofta på påsar och de är ju värda hela 1.50. En gång fattades det 50 öre för en snygg brud så det ordnade jag åsse :D men självklart bjuder man ingen som agerar på det där sättet. *screwy* Det jobbiga är ju att om en får billigare så ska alla ha det.... brukar oftast försöka gå kunden till mötes, så att de handlar fler gånger. Tänka lite långsiktigt :)
Rock'nRoll
2006-05-12, 17:33
Jag brukar brukar på summor i den storleken. Jag skulle dock aldrig göra det för en kund som beter sig så där. Skulle gjort likadant.
Asså jag bjuder ofta på påsar och de är ju värda hela 1.50. En gång fattades det 50 öre för en snygg brud så det ordnade jag åsse :D men självklart bjuder man ingen som agerar på det där sättet. *screwy* Det jobbiga är ju att om en får billigare så ska alla ha det.... brukar oftast försöka gå kunden till mötes, så att de handlar fler gånger. Tänka lite långsiktigt :)
Highroller som lägger ner 50 öre på de snygga brudarna! :thumbup:
hahavaffan
2006-05-12, 17:35
Fyfan. Jag äcklas så jävla grovt av sånna människor!
Stod själv i butik innan... och ibland hände det att pengarna inte räckte till. Ibland med över 20-30kr. Men är kunden glad och trevlig, eller en snygg tjej, så bjuder jag alltid på det. Men ibland blir det som i ditt läge, att man hellre hade skjutit personen med ett hagelgevär än att bjuda på något.
Så nej, jag skulle aldrig någonsin få för mig att ens i närheten bete mig som sånna jävla idioter.
Santiago
2006-05-12, 17:45
Haha... Ja du, vissa är för märkliga... Har oxå jobbat i butik, så jag vet hur det kan vara... En gång när jag satt i kassan kom en storvuxen dam med en knökfull kundvagn, har för mig att hela rasket gick på närmare två papp (juletider)... När hon har betalat och fått kvittot, så går hon inte åt sidan eller börjar plocka i sina varor, utan ställer sig helt sonika mitt framför kassan och lusläser kvittot (vilket var typ en meter långt :))... När hon ser att en flaska mineralvatten kostat en krona mer än vad som "stod i butiken" blir hon förbannad... Försöker förklara att den extra kronan är pant och att inga butiker räknar in denna kostnad i själva priset, men det köper hon inte... "Jaha, vill du lämna tillbaka flaskan isf, eller hur ska vi göra?" frågar jag... Jajjemen, det ville hon... Så otroligt löjligt. Köpa varor för 2000kr o sen tjafsa om en stackars krona!! Ville ge henne en örfil, men behövde verkligen jobbet då :)
MasterChief
2006-05-12, 17:54
Tyckte du agerade proffsigt (av vad jag kan läsa). Satan vad jag retar mig på såna där kärringar.
Hade jag stått bakom så hade jag skänkt henne 2 spänn. När hon sen skulle tacka så mycket skulle jag vräka mig ur: "Jag gjorde det inte för din skull utan för stackaren i kassan som får höra ditt pinsamma gnäll".
Känner man igen det där eller? :)
Men samtidigt tycker jag det kan vara oerhört underhållande när man vet att kunden har fel och de ändå ska fortsätta tjöta. Samt att det ger personalen lite att prata om. Har man inte material nog för att snacka skit om chefen så är det väl alltid nån kund som är mer eller mindre störd ;)
hahavaffan
2006-05-12, 17:59
Haha... Ja du, vissa är för märkliga... Har oxå jobbat i butik, så jag vet hur det kan vara... En gång när jag satt i kassan kom en storvuxen dam med en knökfull kundvagn, har för mig att hela rasket gick på närmare två papp (juletider)... När hon har betalat och fått kvittot, så går hon inte åt sidan eller börjar plocka i sina varor, utan ställer sig helt sonika mitt framför kassan och lusläser kvittot (vilket var typ en meter långt :))... När hon ser att en flaska mineralvatten kostat en krona mer än vad som "stod i butiken" blir hon förbannad... Försöker förklara att den extra kronan är pant och att inga butiker räknar in denna kostnad i själva priset, men det köper hon inte... "Jaha, vill du lämna tillbaka flaskan isf, eller hur ska vi göra?" frågar jag... Jajjemen, det ville hon... Så otroligt löjligt. Köpa varor för 2000kr o sen tjafsa om en stackars krona!! Ville ge henne en örfil, men behövde verkligen jobbet då :)GAAAAAAAHHHHHHHH!!!!!!!!! Sånna har jag varit med om också. Och i den affären jag jobbade var en retur ingen liten grej. Man skulle slå kvittonummer o hela baletten. Det är inte konstigt att jag mår så mycket bättre nu när jag slutat. Tack för att ni påminner mig om hur mycket jag hatar andra människor.:bow:
En kollega till mig hade en dam som kom in till ett kontor.
D: Jag skulle vilja växla till en hundring, sa damen och lägger upp 90kr
K: Det går bra men det där är ju bara 90kr
D: Jag sa att jag skulle vilja växla till en hundring!
K: Ja, men du har ju bara 90kr
D: Varför kan jag inte få en hundring?!
K: Men du har ju inte 100kr, du har bara 90kr
Då lägger damen upp tre kr till
D: Kan jag få växla nu?!?
K: Nej det är ju fortfarande inte hundra kronor
D: Ja men skit i det då för i Helvete!!! Skrek tanten så halva kontoret hoppade till
:D
En kollega till mig hade en dam som kom in till ett kontor.
D: Jag skulle vilja växla till en hundring, sa damen och lägger upp 90kr
K: Det går bra men det där är ju bara 90kr
D: Jag sa att jag skulle vilja växla till en hundring!
K: Ja, men du har ju bara 90kr
D: Varför kan jag inte få en hundring?!
K: Men du har ju inte 100kr, du har bara 90kr
Då lägger damen upp tre kr till
D: Kan jag få växla nu?!?
K: Nej det är ju fortfarande inte hundra kronor
D: Ja men skit i det då för i Helvete!!! Skrek tanten så halva kontoret hoppade till
:D
Gaaaahahahahhahahaha! :D Fan vad kungligt!
Hahaha, kommer skratta åt den hela dagen, det är så jävla fel!
Ni andra - Gott att höra att det inte var jag som var hemsk i det här läget, även om lagerchefen som såg det hela sade till mig efteråt att jag såg ut som om jag skulle förvändlas till en vampyr och dricka hennes blod om det hade pågått längre :P
En kollega till mig hade en dam som kom in till ett kontor.
D: Jag skulle vilja växla till en hundring, sa damen och lägger upp 90kr
K: Det går bra men det där är ju bara 90kr
D: Jag sa att jag skulle vilja växla till en hundring!
K: Ja, men du har ju bara 90kr
D: Varför kan jag inte få en hundring?!
K: Men du har ju inte 100kr, du har bara 90kr
Då lägger damen upp tre kr till
D: Kan jag få växla nu?!?
K: Nej det är ju fortfarande inte hundra kronor
D: Ja men skit i det då för i Helvete!!! Skrek tanten så halva kontoret hoppade till
:D
:laugh:
Aldrig trodde att såna här personer existerar
delta_mats
2006-05-12, 18:12
Är det bara gamla sura kärringar som gör sådär eller?
Idag stod jag på jobbet och tog hand om kunder, och allt var frid och fröjd. Sen kommer en kvinna som köpt lösgodis. Sagt och gjort, vi väger det, och det blir 51:50. Jag säger detta till henne, och hon utbrister att hon bara har femtio kronor.
Jag: "Okay, det var ju inte bra, hm..."
(Redan här börjar kvinnan bli sur, och hennes tonläge blir agressivt)
Kvinnan: "Vadå, vad vill du att jag ska göra?!"
Jag: "Uhm...Tja, ett förslag är ju att du tar bort en del av godiset, det är ju inte myck..."
Kvinnan: "Då pillar jag ju på allt!"
Jag: "Nej, du kan använda en slev, eller så kör du med en påse som handske (Pekar på våra plastpåsar som ofta används på detta sätt)
Kvinnan: "Va?! Menar du att *jag* ska *skopa* upp 1:50!!!"
Där står jag tyst och tittar på henne menande och min chef står en bit ifrån så jag vet att bjuda på de där 1:50 är inget alternativ, och efter ett sådant hugg så skulle jag inte göra det i alla fall.
Kvinnan går bort, argt, mot godiset och börjar tömma. Kommer tillbaka senare med godiset och står nu med godis för 39:50. Rejäl tömning, så jag sa priset till henne. Då hugger hon igen.
Kvinnan: "Väger du det folk tappar på golvet också?!"
Jag blir förvånad över utbrottet och reser på ögonbrynet.
Jag: "Nej... äter du det du tappar på golvet?"
Kvinnan: "Nej! Men 1:50!"
Jag: "Jo, så kan ju alla säga, och det blir en hel del i slutändan"
Kvinnan: "Ja, jag tycker ändå det är förjävligt!"
Jag: "...Om du fattas pengar när du köper en video eller två liter mjölk, reagerar du likadant då?"
Kvinnan: "Det är inte samma sak!"
Jag: "Det är det inte med godis som hamnar på golvet heller. Och ifall du verkligen, som vuxen, inte kan ta ansvaret utan att bete dig som ett bortskämt barn, då kan jag inte bemöta dig på ett tillräckligt vänligt sätt"
Efter det mumlade hon argt och gick.
Alltså...Hur fan tänker vissa? Visst, ibland kan man bjuda, men att förvänta sig/kräva det, är i min åsikt för jävligt.
Hur är ni när ni köper godis? Går ni in med förväntningar att bli bjudna?
Vad sa chefen om hur du hanterade situationen?
Själv skulle jag inte kunna reagera så bra som du gjorde. Blir helt förlamad i såna situationer. Jag skulle nog ropa på chefen eller nån kollega.
Det känns lönlöst att diskutera eller läxa upp en sådan person så hmm möjligt att det var lite överflödigt att ta en diskussion, men jag kan förstå att det är inte alltid lätt vara kall.
shadowfire
2006-05-12, 18:16
I ditt fall hade jag faktiskt tagit fram plånboken o sagt "eftersom tant har problem med ekonomin så skänker jag en allmosa" och verkligen grävt djupt o länge i plånboken o tittat tårögt på pengarna... sedan hade jag fräst några mindre välkomnande ord o sparkat ut kärringfan.
Det sjuka är att de där kärringarna finns överallt. Har också jobbat i butik o blivit halvt misshandlad med käpp o krycka och även blivit helt manglad o överkörd av rullator ett par gånger...
En kollega till mig hade en dam som kom in till ett kontor.
D: Jag skulle vilja växla till en hundring, sa damen och lägger upp 90kr
K: Det går bra men det där är ju bara 90kr
D: Jag sa att jag skulle vilja växla till en hundring!
K: Ja, men du har ju bara 90kr
D: Varför kan jag inte få en hundring?!
K: Men du har ju inte 100kr, du har bara 90kr
Då lägger damen upp tre kr till
D: Kan jag få växla nu?!?
K: Nej det är ju fortfarande inte hundra kronor
D: Ja men skit i det då för i Helvete!!! Skrek tanten så halva kontoret hoppade till
:D
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHA HAHAHA
Ojoj, du agerade jävligt bra! Har också knegat i livsmedelsbutik och jag kan säga dig att när jag jobbade som mest var jag mer eller mindre folkilsken, det är helt sjukt hur vissa beter sig mot personalen... och det värsta av allt är att man kommer inte ihåg de 600 kunderna som är normala och trevliga utan när dagen är slut kommer man bara ihåg 10 kukhuvuden :)
Ojoj, du agerade jävligt bra! Har också knegat i livsmedelsbutik och jag kan säga dig att när jag jobbade som mest var jag mer eller mindre folkilsken, det är helt sjukt hur vissa beter sig mot personalen... och det värsta av allt är att man kommer inte ihåg de 600 kunderna som är normala och trevliga utan när dagen är slut kommer man bara ihåg 10 kukhuvuden :)
Jag har inte själv jobbat i affär men har en del kompisar som gjort. Det märkt tydligt på humöret efter jobbet att alls inte är ok, som en gång när jag tränade med en kompis, han hade precis slutat jobba, han var sur som fan. Tror jag skojade med honom lite friskt (något han vanligtvis tog med ro) men nu tog han illa upp som fan. Löste sig dock i slutändan.
Lärdommen här är att ingen ska behöva jobba i affär, vi behöver investera mer i inteligenta robotar som kan ta skit alt har skarpa vapen så ingen vågar ge dom skit.
Rock'nRoll
2006-05-12, 19:20
Det värsta jag vart med om var en tant som skulle köpa VHS filmer av video affären jag jobbar i. Vi säljer ut alla gammla VHS filmer för 19 kr, det här gäller dock inte sf filmer utan dom måste man skicka tillbaka till sf. Om dom kommer bort så kostar det några hundra och om sf får reda på att man säljer ut dom så blir det åtskilliga tusen i böter. Att dom filmerna inte får säljas hadde jag dock glömt berätta för tanten. I alla fall så hittar hon fem filmer hon ska köpa. En av de filmerna är givetvis en sf film (Adam och eva, säsong 1)
Jag: Den här är tyvär inte till salu, vi äger inte den
Tanten: Vad menar du?
J: Du får tyvär inte köpa den vi måste skicka tillbaka den till sf
T: Du sa att jag fick köpa alla filmer för 19 kr styck.
J: Jo, men det gäller tyvär inte dom här
T: Det är inte mitt problem
J: Men asså. Vi får böta massa pengar om vi säljer den.
T: Det bryr jag mig inte om, du sa att alla va till salu.
Så här håller vi på en stund. Till slut ger hon med sig, ilsken så in i helvete och går.
10 min senare kommer hon in igen tar upp 6 plopp och kräver att få dem för att jag lurat henne.
polaren som jobbat i en del affärer berättade ett lite intressant fenomen nämligen att många äldre personer gillade sno smågrejer, dvs någon form av kleptomani. i princip handlade det om att dom köpte grejer för många hundralappar, säg tusenlappar, men försökte sno med batterier för några tior. som ett ex var dte någon som skulle köpa en borrmaskin och försökte sno med sig en godisbit inne i borrmaskinsförpackningen, sen blev det "oj hur hamnade den där? konstigt". detta var visst väldigt vanlgit förekommande hos pensionärer. något som någon känner igen?
10 min senare kommer hon in igen tar upp 6 plopp och kräver att få dem för att jag lurat henne.
Hahaha:laugh:
Hur reagerar man på något sånt, kan man göra något annat än att gapskratta?
Fick hon ploppen?
Niclaaas
2006-05-12, 19:31
:laugh: mer! mer!
polaren som jobbat i en del affärer berättade ett lite intressant fenomen nämligen att många äldre personer gillade sno smågrejer, dvs någon form av kleptomani. i princip handlade det om att dom köpte grejer för många hundralappar, säg tusenlappar, men försökte sno med batterier för några tior. som ett ex var dte någon som skulle köpa en borrmaskin och försökte sno med sig en godisbit inne i borrmaskinsförpackningen, sen blev det "oj hur hamnade den där? konstigt". detta var visst väldigt vanlgit förekommande hos pensionärer. något som någon känner igen?
har hört att pensionärer ska vara väldigt överrepresenterade när det gäller snatteri, mycket värre än ungdomar. fast det är bara som jag hört som sagt, har inga källor på det.
Rock'nRoll
2006-05-12, 19:43
Hahaha:laugh:
Hur reagerar man på något sånt, kan man göra något annat än att gapskratta?
Fick hon ploppen?
Man blev ganska chockad, "vad är det här för människ egentligen"?! Trodde det skulle bli mer bråk men ett kort "nej, där är dörren *peka*" räkte otroligt nog.
Jag hadde i det läget kunnat offra mitt liv för att hon INTE skulle få den ploppen ;)
Metal_boy_
2006-05-12, 19:48
En kollega till mig hade en dam som kom in till ett kontor.
D: Jag skulle vilja växla till en hundring, sa damen och lägger upp 90kr
K: Det går bra men det där är ju bara 90kr
D: Jag sa att jag skulle vilja växla till en hundring!
K: Ja, men du har ju bara 90kr
D: Varför kan jag inte få en hundring?!
K: Men du har ju inte 100kr, du har bara 90kr
Då lägger damen upp tre kr till
D: Kan jag få växla nu?!?
K: Nej det är ju fortfarande inte hundra kronor
D: Ja men skit i det då för i Helvete!!! Skrek tanten så halva kontoret hoppade till
:D
Finns det verkligen så dumma människor?*screwy*
En kollega till mig hade en dam som kom in till ett kontor.
D: Jag skulle vilja växla till en hundring, sa damen och lägger upp 90kr
K: Det går bra men det där är ju bara 90kr
D: Jag sa att jag skulle vilja växla till en hundring!
K: Ja, men du har ju bara 90kr
D: Varför kan jag inte få en hundring?!
K: Men du har ju inte 100kr, du har bara 90kr
Då lägger damen upp tre kr till
D: Kan jag få växla nu?!?
K: Nej det är ju fortfarande inte hundra kronor
D: Ja men skit i det då för i Helvete!!! Skrek tanten så halva kontoret hoppade till
:D
HAHAHAHAAHA jag kom direkt att tänka på den här kärringen -> http://www.flata.net/nattuggla.mp3 :hbang:
tror du inte bara det var så att hon kände sig ordentligt förudmjukad för att hon inte hade tillräckligt med pengar och var tvungen att gå tillbaka som ett litet barn och plocka ur?
Sen ursäktar inte det hennes beteende.
Men har jag bara begränsat med pengar brukar jag se till så jag verkligen ligger på den säkra sidan och inte övertraserar
Är det bara gamla sura kärringar som gör sådär eller?
gamla tjocka sura kärringar, ja
gamla tjocka sura kärringar, ja
Hahahaha dom är alltid tjocka också?? :laugh:
Hahahaha dom är alltid tjocka också?? :laugh:
Du har aldrig tänkt på att majoriteten av sura och tjuriga kvinnor är överviktiga?
Hahahaha dom är alltid tjocka också?? :laugh:
I adidasbyxor, svettiga och med blodsockerfall, ofta i kombination med barnvagn.
hahaha har också jobbat i butik, och kommer speciellt ihåg sista månaden, när man visste att "Du har varit duktig, men vi har tyvärr bara råd med dig en månad till". Hamnar du i liknande sits då är det dags för payback gentemot alla kunder som du retar dig det allra minsta på.
keffat_liv
2006-05-12, 20:06
tur man itne sitter i kassan. Jag hade bett henne köra upp påsen i röven och sen hade hon fått gå därifrån utan påsen (alternativt med påsen i röven)
MojjMojj
2006-05-12, 20:08
Varit med om liknande saker på CityMail, lr rättare sagt när man ar ute och delar.. Vissa människor verkligen avskyr postmän verkar det som och vissa är bara allmänt skumma.
Ex: springer upp och ner för trapporna ist för att åka hiss, skönare och snabbare. Sedan finns det ju folk som glömmer stänga grinden till hissen ordentligt och då kommer den ingenstans.
Iaf är på väg upp för trapporna i ett 4 våningshus, när jag är på 3:e våningen hör jag en gubbe i 60-70 års åldern skrika: "Är du dum i huvudet jävla idiot?!"
Springer vidare upp och där står han och trycker på hissknappen och är övertygad om att jag inte stängt hissen ordentligt, vilken jag inte använder för jag springer ju upp.
Då överraska jag mig själv faktiskt och sa: "Du behöver inte säga sådana dumma saker, men jag kan fixa det åt dig när jag springer ner igen"
Sedan kommer det ju ut ilskna tanter och skriker och svär åt en att man glömt deras tidning, typ häntExtra lr ellos (lr vad nu de vill ha) och man försöker trevligt förklara att det inte är citymail som delar ut dem utan posten..
Ärligt talat så tycker jag du gjorde fel. Du kan väl bjussa på 1:50, vem fan bryr sig? Ja, din chef, men då får du väl betala ur egen ficka då?
För att ta ett exempel. I min ica-affär kostar kassarna en krona har jag för mig. Men glömmer man att lägga på en kasse på bandet och säger det så slänger kassörskan dit en kasse medans man packar i varorna. En krona är en billig penning för affären att lägga ut om det får kunden att känna sig välbehandlad.
Ryska_raketen
2006-05-12, 20:13
Ärligt talat så tycker jag du gjorde fel. Du kan väl bjussa på 1:50, vem fan bryr sig? Ja, din chef, men då får du väl betala ur egen ficka då?
För att ta ett exempel. I min ica-affär kostar kassarna en krona har jag för mig. Men glömmer man att lägga på en kasse på bandet och säger det så slänger kassörskan dit en kasse medans man packar i varorna. En krona är en billig penning för affären att lägga ut om det får kunden att känna sig välbehandlad.
lol. Orka bjuda en kärringjävel som är dryg, som man dessutom inte vill ******. Säg 2 kronor 3 ggr om dagen , det blir en slant för magen.fniss
Metal_boy_
2006-05-12, 20:16
lol. Orka bjuda en kärringjävel som är dryg, som man dessutom inte vill ******. Säg 2 kronor 3 ggr om dagen , det blir en slant för magen.fniss
Om hon var ful borde hon dessutom få betalat en liten extra straffavgift?
keffat_liv
2006-05-12, 20:18
Om hon var ful borde hon dessutom få betalat en liten extra straffavgift?
iaf acceptera en plastpåse på huvudet när hon suger
Äsch, folk ska inte tro att de kan behandla servicefolk/butiksanställda hur som helst. På mitt jobb kan en trevlig kund spara flera hundra på att vara trevlig (genom att jag exempelvis ombokar en biljett då det egentligen enligt resevillkoren är för sent) medan otrevliga kunder definitivt får betala för allt de kräver.
Metal_boy_
2006-05-12, 20:19
iaf acceptera en plastpåse på huvudet när hon suger
En godispåse?
keffat_liv
2006-05-12, 20:20
En godispåse?
vilken sort?
AFanatic
2006-05-12, 20:22
Jag: "Det är det inte med godis som hamnar på golvet heller. Och ifall du verkligen, som vuxen, inte kan ta ansvaret utan att bete dig som ett bortskämt barn, då kan jag inte bemöta dig på ett tillräckligt vänligt sätt"
Att du hade såpass is i magen att säga det där var riktigt coolt. Vet inte om jag hade vågat säga det till någon kund. Fast å andra sidan är det ingen kund som inte vågar betala där jag jobbar. :D
Metal_boy_
2006-05-12, 20:23
vilken sort?
Hor..eh jag menar Karamellkungen? Fast det är papperspåsar va? Och väldigt små'? Får hoppas att kärringfan har strutshuve.
Det värsta jag vart med om var en tant som skulle köpa VHS filmer av video affären jag jobbar i. Vi säljer ut alla gammla VHS filmer för 19 kr, det här gäller dock inte sf filmer utan dom måste man skicka tillbaka till sf. Om dom kommer bort så kostar det några hundra och om sf får reda på att man säljer ut dom så blir det åtskilliga tusen i böter. Att dom filmerna inte får säljas hadde jag dock glömt berätta för tanten. I alla fall så hittar hon fem filmer hon ska köpa. En av de filmerna är givetvis en sf film (Adam och eva, säsong 1)
Jag: Den här är tyvär inte till salu, vi äger inte den
Tanten: Vad menar du?
J: Du får tyvär inte köpa den vi måste skicka tillbaka den till sf
T: Du sa att jag fick köpa alla filmer för 19 kr styck.
J: Jo, men det gäller tyvär inte dom här
T: Det är inte mitt problem
J: Men asså. Vi får böta massa pengar om vi säljer den.
T: Det bryr jag mig inte om, du sa att alla va till salu.
Så här håller vi på en stund. Till slut ger hon med sig, ilsken så in i helvete och går.
10 min senare kommer hon in igen tar upp 6 plopp och kräver att få dem för att jag lurat henne.
HAHAHAHAHAHHHAAHHA!!!
Hahaha, roliga historier i denna tråden. Själv jobbade jag tidigare deltid på systembolaget och har lite roliga historier därifrån.
T ex så har vi killen som kom in med en helt tom 3 liters bag-in-box och ville ha en ny för "han hade råkat hälla ut allt i vasken".
Eller han som frågade mig om priset på 17 öl + 1 back. Ölen kostade något i stil med 16,30kr st och han ville ha svaret snabbt. Om jag hade suttit i kassan så hade det ju varit lätt att slå men att räkna ut i huvudet, njaa...
Får inte glömma killen som pantade en back flera gånger genom att slänga sig in på bandet och dra ut den igen och göra om 20-30 gånger. Tjänade han rätt bra på tills vi ändrade maskinen och han följde med in på bandet.
A-lagaren som plockade ut bara de bruna flaskerna för att de smakade bättre. (bruna och gröna flaskor blandas ofta i samma back på bryggeriet och det är förstås precis samma öl i båda).
Snattaren som jag följde efter och stod bredvid vilken hylla han än stod vid, han flyttade runt hela butiken och gick till slut ut tomhänt. Jag gick ut på lastbryggan och tittade efter honom när han cyklade iväg. När han kommit 100m bort så stannar han, vänder sig om och skriker "snutjävel" till mig.
Snattare2 som stoppade på sig två flaskor i strumporna och går ut. Lite olyckligt för honom så slår han emot något på vägen ut och ena flaskan går sönder. Han lämnar en fin sträng av finlandia efter sig hela vägen och går snabbare och snabbare mot utgången.
Snattare3 som jag springer efter och tar lite utanför butiken. Han följer (snällt) med tillbaka till kontoret och sätter sig och inväntar polis. När polisen kommer så får han plocka upp sakerna han har i sin sportbag. Bl a plockar han upp en halvmeters machete. Blev lite skakis där.
Blinde alkoholiserade killen som blir uppretad när han inte har pengar och försöker sparka en av mina kollegor med sina träskor.
Den unge ligisten som blev arg av någon anledning (förmodligen fick han inte handla utan leg) och sparkar sönder ena skyltfönstret. Han kommer sedan tillbaka tre månader senare och försöker handla. Vi tar ställer honom förstås mot väggen och han säger först att det var hans bror, sedan ändrar han sig till att det faktiskt var han och av någon anledning vill han att vi ska ringa hans övervakare och att han (övervakaren) ska betala för fönstret.
Kunden som somnade och stod och sov mot en hylla och snarkade när vi stängde. Vakten fick hjälpa honom ut.
Nåja, detta var bara de märkliga saker jag kom på direkt. Händer väldigt mycket konstigt på systemet.
Nåja, de var de som jag kom på just nu iaf. Händer många många roliga saker på systemet.
/Jazz
AFanatic
2006-05-12, 20:49
Får inte glömma killen som pantade en back flera gånger genom att slänga sig in på bandet och dra ut den igen och göra om 20-30 gånger. Tjänade han rätt bra på tills vi ändrade maskinen och han följde med in på bandet.
A-lagaren som plockade ut bara de bruna flaskerna för att de smakade bättre. (bruna och gröna flaskor blandas ofta i samma back på bryggeriet och det är förstås precis samma öl i båda).
Haha 20-30 gånger...Hade ni ingen uppsyn mot tomglasbandet? :D
Jag kan meddela att det finns flertalet kunder som tydligt säger att de endast vill ha de _gröna_ flaskorna iaf när det gäller Anderssons, för de bruna smakar inte alls lika gott...
Shit jag garvar som fan här:laugh: Så många knasbollar man träffat på. Jag håller med dig - det händer bra mkt konstiga och roliga saker på Bolaget.
Haha 20-30 gånger...Hade ni ingen uppsyn mot tomglasbandet? :D
Jag kan meddela att det finns flertalet kunder som tydligt säger att de endast vill ha de _gröna_ flaskorna iaf när det gäller Anderssons, för de bruna smakar inte alls lika gott...
Shit jag garvar som fan här:laugh: Så många knasbollar man träffat på. Jag håller med dig - det händer bra mkt konstiga och roliga saker på Bolaget.
Haha, nej, tomran är lite avsides vid ingången och den skyms av en halvvägg. Man ser inte heller den från lagret för bandet går i en sorts lång, smal kanal in till lagret.
Men det var kul när han kom åkande in på lagret gallskrikande.
/J
... gör jag en en del om dagen innan man lägger upp nya kunder som ska handla mot faktura.
Självklart blir de som jag nekar kredit förbannade.
Dom brukar få rediga raseriutbrott där dom påstår ett deras ekonomi är utmärkt och att man inte kan lita på datorer och statistik mm.
Efter att ha fört en "diskution" med en sådan person brukar jag småle :em:
Santiago
2006-05-12, 21:00
Haha... Kom på en till härlig episod från min tid i butik... Jag har jouransvaret en kväll och en dam ringer in till butiken o vill prata med sin dotter...
"Ok, vad heter hon då?" frågar jag...
"Anette" säger damen...
"Hmm... vet inte av att vi har ngn Anette som jobbar här, är du säker på att du ringt till rätt butik?"
"Nej, alltså, hon jobbar inte hos er, hon är där och handlar. Tänkte att du kunde be henne köpa en halvliters förpackning grädde istället för en sån där liten"...
"Öhh, jaaa... men jag vet ju inte vem hon är?"
"Hon är ganska lång och blond"
"Hmmm... ok, jag säger det till hon om jag stöter på henne!" :)
Grejen är att jag inte jobbade på ngt lill-ica precis... Det var en ganska stor butik med en jävla massa kunder, så att springa runt o leta efter en lång blond tjej o fråga om hon hette Anette kändes inte överdrivet lockande... haha...
grisbil3n
2006-05-12, 21:03
Taktlösa idioter är roliga.
grisbil3n
2006-05-12, 21:05
Det värsta jag vart med om var en tant som skulle köpa VHS filmer av video affären jag jobbar i. Vi säljer ut alla gammla VHS filmer för 19 kr, det här gäller dock inte sf filmer utan dom måste man skicka tillbaka till sf. Om dom kommer bort så kostar det några hundra och om sf får reda på att man säljer ut dom så blir det åtskilliga tusen i böter. Att dom filmerna inte får säljas hadde jag dock glömt berätta för tanten. I alla fall så hittar hon fem filmer hon ska köpa. En av de filmerna är givetvis en sf film (Adam och eva, säsong 1)
Jag: Den här är tyvär inte till salu, vi äger inte den
Tanten: Vad menar du?
J: Du får tyvär inte köpa den vi måste skicka tillbaka den till sf
T: Du sa att jag fick köpa alla filmer för 19 kr styck.
J: Jo, men det gäller tyvär inte dom här
T: Det är inte mitt problem
J: Men asså. Vi får böta massa pengar om vi säljer den.
T: Det bryr jag mig inte om, du sa att alla va till salu.
Så här håller vi på en stund. Till slut ger hon med sig, ilsken så in i helvete och går.
10 min senare kommer hon in igen tar upp 6 plopp och kräver att få dem för att jag lurat henne.
D.Ö.D.A
Ärligt talat så tycker jag du gjorde fel. Du kan väl bjussa på 1:50, vem fan bryr sig? Ja, din chef, men då får du väl betala ur egen ficka då?
Jag förstår hur du tänker, men i och med att du tänker så, så misstänker jag (Och Nej, detta menar jag *inte* nedvärderande) att du inte jobbat i kassa förut, och sett hur många som dagligen har det här problemet. På bara fyra timmar så kan det komma över tio pers med det här problemet. Om jag skulle bjussa på 1:50 ur egen ficka, skulle jag på en vecka göra mig av med en hel del. Det blir mycket i längden, så är det. Och varför ska hon få det när hon beter sig som ett as?
Visa andra respekt så möts man med det.
Sicka historier det finns, vissa är ju helt otroliga, fast Ogges är fan mest kunglig hittills, det är så absurt!
Att du hade såpass is i magen att säga det där var riktigt coolt. Vet inte om jag hade vågat säga det till någon kund. Fast å andra sidan är det ingen kund som inte vågar betala där jag jobbar. :D
Tack! ;) Fast jag kände mig knappast cool, ville dricka hennes blod snarare ;)
Chefen sa till mig att han hade typ gjort samma sak och det inte ska behövas att någon kränger sig på det sättet. Jag har alltid undrat om de gör samma sak när de handlar i mataffären. Någon med erfarenhet? Jag kan bara inte tänka mig (I och för sig kunde jag fan inte tänka mig detta heller) att någon köper två liter mjölk och fattas två kronor och säger "Kan du inte bjuda på det?!"...
... gör jag en en del om dagen innan man lägger upp nya kunder som ska handla mot faktura.
Självklart blir de som jag nekar kredit förbannade.
Dom brukar få rediga raseriutbrott där dom påstår ett deras ekonomi är utmärkt och att man inte kan lita på datorer och statistik mm.
Efter att ha fört en "diskution" med en sådan person brukar jag småle :em:
Kan vara riktigt jobbigt ibland. Vi är ett företag som omsätter 50milj/året på 10 anställda. Pgav att en anställd fick p-böter och tog hem boten och inte betala den så har vi en anmärkning. De flesta ser det dock på "statistiken" och godkänner oss ändå.
Ärligt talat så tycker jag du gjorde fel. Du kan väl bjussa på 1:50, vem fan bryr sig? Ja, din chef, men då får du väl betala ur egen ficka då?
För att ta ett exempel. I min ica-affär kostar kassarna en krona har jag för mig. Men glömmer man att lägga på en kasse på bandet och säger det så slänger kassörskan dit en kasse medans man packar i varorna. En krona är en billig penning för affären att lägga ut om det får kunden att känna sig välbehandlad.
Du skulle baxna om du inser hur många som sätter i system att "glömma påsen" tills efter de har betalt... :D En del är satana snåla...
1:50 per kund blir en rätt fin summa under en dag på en större butik. Säg 200 kunder per kassa, 10 kassor - 2000 kunder a 1:50 - 3000 spänn.. lågt räknat då, motsvarar kostnaden för en anställd för butiken iallafall.
Varför ska man bjussa en otrevlig person på sina surt förvärvade slantar.. även om det inte är mycket det handlar om i just det läget.. skulle inte komma på tanken.
Jag jobbade en sommar i en konsumbutik. Just på sommaren så är det är sånt otroligt tryck i den butiken att kön till kassorna är väldigt långa hela dagen. Mitt i allt kaos så smyger det upp en väldigt gammal och väldigt liten dam till mig bakom kassan. Hon klagade på att hon hade fått betala för en plastpåse när hon i själva verket hade haft med sig en egen konsumpåse hemifrån och hade kvitto på att hon hade betalat för en. Jag kunde ju så klart inte se att hon hade haft med en egen och det hela slutade med att jag gav henne en krona ur egen ficka bara för att bli av med henne
Metal_boy_
2006-05-13, 00:33
Nästa gång får du olla hennes geléhallon.
sgtbarnes
2006-05-13, 00:40
kund: har ni ljus?
jag: eh... ja visst här är dom (går iväg och pekar på ljusen)
kund: nej jag letar efter ljus!
jag: ehh.. dom är ju där.
kund: nej nej nej, ljus att dricka!
jag: jasså juice!
hehehehe
Metal_boy_
2006-05-13, 00:56
kund: har ni ljus?
jag: eh... ja visst här är dom (går iväg och pekar på ljusen)
kund: nej jag letar efter ljus!
jag: ehh.. dom är ju där.
kund: nej nej nej, ljus att dricka!
jag: jasså juice!
hehehehe
Då säger man: Gå hem och lär dig prata och kom inte tillbaka till affären innan dess, om du så svälter ihjäl! Du är välkommen tillbaka till butiken när du vet vad fan sakerna du stoppar i dig heter!
Du skulle baxna om du inser hur många som sätter i system att "glömma påsen" tills efter de har betalt... :D En del är satana snåla...
Kan tänka mig att jag har uppfattats sätta det i system nån gång. Tidigare glömde jag det väldigt ofta och fortfarande händer det ibland. Hade inget med snålhet att göra i mitt fall, men jag har blivit bjussad på många påsar. Oftast för att jag redan betalt med kort när jag kommer på det och jag har nästan aldrig nå mynt på mig och sällan kontanter i mindre valörer än 100kr.
Jag tror dock denna snålhet skulle försvinna om det var ett rimligt pris på påsarna. Även om de bara tog 50 öre borde det väl fortfarande vara en del vinst på det.
Då säger man: Gå hem och lär dig prata och kom inte tillbaka till affären innan dess, om du så svälter ihjäl! Du är välkommen tillbaka till butiken när du vet vad fan sakerna du stoppar i dig heter!
Jag tror inte jobba i affär är något för dig. Tror du ska undvika människor öht :D :booty:
Kan vara riktigt jobbigt ibland. Vi är ett företag som omsätter 50milj/året på 10 anställda. Pgav att en anställd fick p-böter och tog hem boten och inte betala den så har vi en anmärkning. De flesta ser det dock på "statistiken" och godkänner oss ändå.
Självklart brukar P böter vara en vanlig anledning till dålig rating. Men är väl bara att betala in dem i tid?
Jag brukar inte reagera på det om ekonomin ser bra ut i övrigt.
Dagen före midsommar. Den lokale framgångsrike affärsmannen är i butiken där min kompis jobbar och storhandlar. Här ska bjudas på kalas minsann!
Kundvagnen är fylld till brädden. Dock känner affärsmannen att han bara MÅSTE stoppa ner en knippa dill (!) i kavajfickan. Min kompis som just då står och fyller på grönsaker, ser detta. Till saken hör att flera anställda i butiken haft på känn att det slunkit med ett och annat under åren när herr direktören handlat.
Till kassan och dags att betala med guldkortet. Min kompis frågar då vänligt om han inte glömt lägga upp dillen på bandet.
"Vilken dill?"
"Den du har i fickan"
"Jag har inget i fickan. Passa dig du, jag kan köpa hela den här jävla butiken om jag vill!"
Just då rasslar det till i kortterminalen och köpet nekas. Inga pengar på kontot.
Just då har butikschefen kommit upp vid kassan och dräper till med "Du, vi får nog göra upp överlåtelsen en annan dag för det blir i alla fall inget butiksköp idag, tydligen!"
Det blev för min kompis och butikschefen att plocka tillbaks varor för några tusenlappar i hyllorna. Men det blev ju ett stort garv på köpet också!
shadowfire
2006-05-13, 12:07
polaren som jobbat i en del affärer berättade ett lite intressant fenomen nämligen att många äldre personer gillade sno smågrejer, dvs någon form av kleptomani. i princip handlade det om att dom köpte grejer för många hundralappar, säg tusenlappar, men försökte sno med batterier för några tior. som ett ex var dte någon som skulle köpa en borrmaskin och försökte sno med sig en godisbit inne i borrmaskinsförpackningen, sen blev det "oj hur hamnade den där? konstigt". detta var visst väldigt vanlgit förekommande hos pensionärer. något som någon känner igen?
Ja, då jag jobbade på Elgiganten för några år sedan så tog vi folk för snatteri ett antal gånger, oftast de som handlat en plasmatv eller något o på något sätt tyckte de att de hade rätt till o stoppa på sig batterier. De hade ju handlat för så mycket pengar. Begreppet "snatteri" och varför larmbågen tjöt fattade de inte. Dock var det inte pensionärer, utan medelålders och oftast män.
Hahahaha det var en kund som sa att vi inte fick ta betalt för påsarna eftersom det är reklam för företaget eller något sådant :D
så här ser de ut btw
http://img.aftonbladet.se/noje/0605/12/kicki210.jpg
Pellefant
2006-05-13, 14:42
Ja, då jag jobbade på Elgiganten för några år sedan så tog vi folk för snatteri ett antal gånger, oftast de som handlat en plasmatv eller något o på något sätt tyckte de att de hade rätt till o stoppa på sig batterier. De hade ju handlat för så mycket pengar. Begreppet "snatteri" och varför larmbågen tjöt fattade de inte. Dock var det inte pensionärer, utan medelålders och oftast män.
Polisanmälde ni dem då? Eller struntade ni i det i "rädsla" för att de inte skulle köpa(/lämna tillbaka direkt) tv:n för flera tusen?
Pellefant
2006-05-13, 14:42
Det blev för min kompis och butikschefen att plocka tillbaks varor för några tusenlappar i hyllorna. Men det blev ju ett stort garv på köpet också!
Fick han med sig dillen?
Fick han med sig dillen?
Hehe! Vet inte hur det gick med den. Kanske lite dill var bra för farbrorns blodtryck?
hahavaffan
2006-05-13, 15:36
Hahahaha det var en kund som sa att vi inte fick ta betalt för påsarna eftersom det är reklam för företaget eller något sådant :DSånt är sjukt. Jäkla besserwissers.
Tiefensee
2006-05-13, 22:32
Hur fel kunden än har så har kunden i slutändan ALLTID rätt. Uppfattar kunden en butik som dålig så är butiken dålig.
Det man måste tänka på är att varje kund är "värd" ca 23 000:-/år.
Då är 1:- ett billigt sätt att behålla kunden på.
Undantaget är alkoholister och/eller pundare, där ska man absolut inte låna ut en krona då de ofta/alltid sätter det i system.
Värsta ärthjärnan jag har stött på i affären var en man, med hela familjen med sig i affären. Han hade blandat alla möjliga sorters lösvikt till alla möjliga olika priser. Jag ser självklart detta och påpekar detta mycket, mycket vänligt.
Då börjar mannen skrika att jag ska räkna ut "ett jävla snittpris på alla jävla lösvikter" han har handlat. Jag frågar då om han gör precis likadant när han köper frukt eller grönsaker i mataffären. Han står tyst där en sekund, och man ser att hans ådra som pumpar i pannan är nära på att spricka. :D Han börjar sedan gorma om sina rättighter som kund och om hur dåligt bemötande jag givit honom, varpå jag säger: "Nästa kund, tack." (Står en hel rad kunder bakom honom, då det är lönehelg) Kanske inte så smart, men hans söta dotter log iaf. :hbang:
Testa jobba på systemet.
Eftersom det är statligt tror folk att dom kan bete sig hur jävla illa som helst bara för det. De flesta som handlar där när jag jobbar är oftast trevliga, men har inställning av att systemet är ett snabbköp =P.
Galna, arga och förvirrade kundhistorier finns det massor av, men det är en stor del av "servicejobb". Jag kan inte mycket om vin/sprit-sorter, eftersom jag knappt dricker något själv. Är ingen fördel om man ska jobba på systemet, men det är sällan folk blir arga över det.
Att sitta bakom kassan på systemet är en av det mest otacksammaste jag varit med om, men man får ju lön. Vilket är bra.
Man får även huvudvärk av alla galna tanter som frågar efter vinet med katten på som dom köpte 1924 i gamla östtyskland. Men, man får ju lön.
Hur fel kunden än har så har kunden i slutändan ALLTID rätt. Uppfattar kunden en butik som dålig så är butiken dålig.
Det man måste tänka på är att varje kund är "värd" ca 23 000:-/år.
Då är 1:- ett billigt sätt att behålla kunden på.
Undantaget är alkoholister och/eller pundare, där ska man absolut inte låna ut en krona då de ofta/alltid sätter det i system.
23k i omsättning möjligtvis..
Tiefensee
2006-05-13, 23:12
23k i omsättning möjligtvis..
Ja absolut, i marginalkronor vore ju omöjligt att fastställa eftersom marginalerna skiljer sig markant.
Ca 23 000:-/år lägger varje människa (alla åldrar inräknat, så en familj på två vuxna och två barn landar alltså nästan på 100 000:-) på dagligvaror.
Värsta ärthjärnan jag har stött på i affären var en man, med hela familjen med sig i affären. Han hade blandat alla möjliga sorters lösvikt till alla möjliga olika priser. Jag ser självklart detta och påpekar detta mycket, mycket vänligt.
Då börjar mannen skrika att jag ska räkna ut "ett jävla snittpris på alla jävla lösvikter" han har handlat. Jag frågar då om han gör precis likadant när han köper frukt eller grönsaker i mataffären. Han står tyst där en sekund, och man ser att hans ådra som pumpar i pannan är nära på att spricka. :D Han börjar sedan gorma om sina rättighter som kund och om hur dåligt bemötande jag givit honom, varpå jag säger: "Nästa kund, tack." (Står en hel rad kunder bakom honom, då det är lönehelg) Kanske inte så smart, men hans söta dotter log iaf. :hbang:
Det är dock jäkligt irriterande när det är olika priser på lösgodiset. Det är högst två, tre affärer jag varit inne någonsin som har haft det. Är man inte van att handla på ett sånt ställe är det lätt att bli förvirrad. Har man dessutom hela familjen i släptåg så... Dock var han en fjant för att han blev upprörd. Liknelsen med frukt funkar ju inte riktigt. Då borde ju varje lösgodissort haft ett eget pris, dessutom väger en hallonbåt inte 120 gram.
Hur fel kunden än har så har kunden i slutändan ALLTID rätt.
Nej. Kunden är mänsklig, precis som den bakom kassan. Det senare kan vara lätt att glömma verkar det som.
Jag har vid några tillfällen sagt åt kunder att jag inte vill prata med dem just då om de inte kan hålla god ton och bett dem komma tillbaka till mig om några minuter om de inte klarar av att behandla mig med tillbörlig respekt när de är upprörda. Det funkar bra.
Rock'nRoll
2006-05-14, 09:06
Hur fel kunden än har så har kunden i slutändan ALLTID rätt.
Jag antar att du aldrig jobbat i butik?
Sicken fullmåne helg - Stod för stängning och de sista fem timmarna i butiken igår och vissa kunder har fan noll respekt för vårt arbete. Lät sina ungar slänga videofilmer runtomkring sig, kastade godisslevar på golvet och blev jätteförvånade och nästan förnärmade när jag bad snällt om att få den sleven som åkte i golvet så jag kan diska den.
En dam utbrast: "Amen vad gör det! Den hamnade bara på golvet!"
(Ska tilläggas, just idag såg golvet nästan förjävligt ut då jag hade haft så mycket att göra i kassan att jag inte hunnit fixa fram moppen)
Jag: "Ja, och golvet är väldigt smutsigt, och folk går ju här hela tiden. De bakterier och smuts som finns på golvet hamnar ju eventuellt bland godiset ifall du använder den sleven."
Damen: "... Sådant hade jag aldrig brytt mig om!"
Jag "Nä, det är ju din åsikt, men jag tror inte många kunder delar den egentligen. Så jag tar den *tar sleven vänligt från henne* och du tar den. *ger henne en slev som låg i slevboxen en halvmeter bort*
När jag kommer tillbaka med den diskade sleven hör jag ett "Klonk" och märker att hon tappat den sleven också. Hon tittar sig förstulet runtomkring och börjar sen gräva med den i godiset.
Mitt hopp i människors godhet går käpprätt åt helvete sådana helger ;)
Jag antar att du aldrig jobbat i butik?
Jag antar att du aldrig ÄGT en butik?
Lord_Real
2006-05-14, 10:15
En kompis till mig som arbetar i en liten mindre ICA-butik som bygger hårt på stamkunder fick ett rekordår. De hade aldrig gått så bra någonsin. Och till jultid för två år sedan så tänkte de då belöna sina stamkunder. Och via ICA-kortsregistret (big brother is watching you) så bjöd de alla kunder som köpt över en viss summa över året på en totalt gratis julskinka på 1,2 kilo. Bara för att vara snälla.
Snacka om att den planen backfirade. De fick ta emot så mycket gnäll över att julskinkan var för liten för att räcka hela julen (så att det hela var ett lurendrejeri och *gnäll gnäll gnäll*) eller att julskinkan var för stor så att den inte gick in i kylskåpet (och att vänligt be charkdisken att dela på den kunde de inte, utan gorma och skrika om det var mycket viktigare). Det finns tyvärr idioter överallt. För övrigt så orkade de inte bjuda på något igen eftersom de fick mest gnäll det året.
En kompis till mig som arbetar i en liten mindre ICA-butik som bygger hårt på stamkunder fick ett rekordår. De hade aldrig gått så bra någonsin. Och till jultid för två år sedan så tänkte de då belöna sina stamkunder. Och via ICA-kortsregistret (big brother is watching you) så bjöd de alla kunder som köpt över en viss summa över året på en totalt gratis julskinka på 1,2 kilo. Bara för att vara snälla.
Snacka om att den planen backfirade. De fick ta emot så mycket gnäll över att julskinkan var för liten för att räcka hela julen (så att det hela var ett lurendrejeri och *gnäll gnäll gnäll*) eller att julskinkan var för stor så att den inte gick in i kylskåpet (och att vänligt be charkdisken att dela på den kunde de inte, utan gorma och skrika om det var mycket viktigare). Det finns tyvärr idioter överallt. För övrigt så orkade de inte bjuda på något igen eftersom de fick mest gnäll det året.
Sånt är grymt jobbigt, i vilken situation det än gäller. Man gör något extra.., som man egentligen inte behöver göra... Sen blir det bara en massa gnäll*grr*
Men vi människor måste försöka förstå varandra om det ska bli någon förändring... så jag ska inte gnälla, de har väl sina skäl att vara sura, eller så förstår de inte bättre och det kan de ju inte hjälpa...
Tiefensee
2006-05-14, 10:45
Nej. Kunden är mänsklig, precis som den bakom kassan. Det senare kan vara lätt att glömma verkar det som.
Jag har vid några tillfällen sagt åt kunder att jag inte vill prata med dem just då om de inte kan hålla god ton och bett dem komma tillbaka till mig om några minuter om de inte klarar av att behandla mig med tillbörlig respekt när de är upprörda. Det funkar bra.
Jo kunden har alltid rätt. Om man som anställd inte klarar av att behandla kunden därefter så har man valt fel yrke. Ett butiksbiträde är i första hand ett serviceyrke. Hur mycket man än ogillar kunden eller hur fel kunden än har så skall denne behandlas som om den haft rätt.
Det finns två alternativ för hur ett problem kan urarta:
1: Kunden är nöjd innan det uppstår problem.
Då det uppstår ett problem blir kunden missnöjd.
Problemet hanteras dåligt, dvs inte enligt kundens önskan, och vi får därmed en missnöjd kund som går ifrån butiken, vilket är det vi (nu talar jag både ur företagsledarsynvinkel och från den anställdes synvinkel, det borde ligga i bådas intressen att ha nöjda kunder) absolut inte vill.
2: Kunden är nöjd innan det uppstår problem.
Då det uppstår ett problem blir kunden missnöjd.
Problemet hanteras bra, dvs man tillgodoser kundens önskan, och vi får därmed en nöjd kund, kanske till och med mer nöjd än innan han/hon gick in i butiken, vilket är det vi eftersträvar.
Jag rekommenderar alla butiksanställda och/eller butiksägare/butikschefer att läsa boken "Kunden är kung" som på ett enkelt och underhållande sätt visar varför kunden är så oerhört viktig.
Jo kunden har alltid rätt.
även när dom försöker stjäla/snatta?
även när dom försöker stjäla/snatta?
Då är det ju ingen kund längre...
Tiefensee
2006-05-14, 10:54
även när dom försöker stjäla/snatta?
En kund som snattar har begått en olaglig handling och då skall man göra en anmälan. Att snatta är ju inte rätt men kunden har ju inte framfört något klagomål eller kommit med ett problem som kunden vill ha löst.
Tiefensee
2006-05-14, 10:55
Då är det ju ingen kund längre...
Hehe "porta" alla snattare? :devil:
En kund som snattar har begått en olaglig handling och då skall man göra en anmälan. Att snatta är ju inte rätt men kunden har ju inte framfört något klagomål eller kommit med ett problem som kunden vill ha löst.
fast dom flesta fall som man har tagit upp här har ju just handlat om att kunden vill ha saker gratis eller försökt lura till sig varor till ett mindre pris alltså inte reguljär prutning. Men genom att vara fräck förväntas dom komma undan med det.
Hehe "porta" alla snattare? :devil:
Självklart. Det ser jag inga problem med. Har man försökt stjäla nåt ska man inte vara välkommen tillbaks i butiken. Nolltolerans är enda medicinen!
En jobbig kund är en jobbig kund, och det får personalen lära sig hantera. Men så fort det plockas ned saker och inte betalas för dem upphör de att vara kund och skall behandlas som det de är. Tjuvar. Nu är det ju mycket lättare att porta småglin än pensionärer och buisnessmän, men de måste också förstå att snatteriet inte är tolererat. Det snattas ju för sjuka summor i affärerna. Nolltolerans och portning visar för alla att denna butik inte tolererar snattning, kvittar vem man är, och vilken socila status man har.
delta_mats
2006-05-14, 11:05
Sicken fullmåne helg - Stod för stängning och de sista fem timmarna i butiken igår och vissa kunder har fan noll respekt för vårt arbete. Lät sina ungar slänga videofilmer runtomkring sig, kastade godisslevar på golvet och blev jätteförvånade och nästan förnärmade när jag bad snällt om att få den sleven som åkte i golvet så jag kan diska den.
En dam utbrast: "Amen vad gör det! Den hamnade bara på golvet!"
(Ska tilläggas, just idag såg golvet nästan förjävligt ut då jag hade haft så mycket att göra i kassan att jag inte hunnit fixa fram moppen)
Jag: "Ja, och golvet är väldigt smutsigt, och folk går ju här hela tiden. De bakterier och smuts som finns på golvet hamnar ju eventuellt bland godiset ifall du använder den sleven."
Damen: "... Sådant hade jag aldrig brytt mig om!"
Jag "Nä, det är ju din åsikt, men jag tror inte många kunder delar den egentligen. Så jag tar den *tar sleven vänligt från henne* och du tar den. *ger henne en slev som låg i slevboxen en halvmeter bort*
När jag kommer tillbaka med den diskade sleven hör jag ett "Klonk" och märker att hon tappat den sleven också. Hon tittar sig förstulet runtomkring och börjar sen gräva med den i godiset.
Mitt hopp i människors godhet går käpprätt åt helvete sådana helger ;)
Oj oj, jag harde kastat ut henne med huvudet före om jag varit dig i den situationen.
Tiefensee
2006-05-14, 11:10
fast dom flesta fall som man har tagit upp här har ju just handlat om att kunden vill ha saker gratis eller försökt lura till sig varor till ett mindre pris alltså inte reguljär prutning. Men genom att vara fräck förväntas dom komma undan med det.
Alldeles riktigt men kunden VET att han/hon agerat fel.
Självklart. Det ser jag inga problem med. Har man försökt stjäla nåt ska man inte vara välkommen tillbaks i butiken. Nolltolerans är enda medicinen!
En jobbig kund är en jobbig kund, och det får personalen lära sig hantera. Men så fort det plockas ned saker och inte betalas för dem upphör de att vara kund och skall behandlas som det de är. Tjuvar. Nu är det ju mycket lättare att porta småglin än pensionärer och buisnessmän, men de måste också förstå att snatteriet inte är tolererat. Det snattas ju för sjuka summor i affärerna. Nolltolerans och portning visar för alla att denna butik inte tolererar snattning, kvittar vem man är, och vilken socila status man har.
Jag förstår dig men tycker ändå man får bedöma fall från fall lite. Småbarn räcker det oftast med att ta in på kontoret och ringa upp deras föräldrar för att de aldrig mer ska snatta i hela sitt liv.
Jag förstår dig men tycker ändå man får bedöma fall från fall lite. Småbarn räcker det oftast med att ta in på kontoret och ringa upp deras föräldrar för att de aldrig mer ska snatta i hela sitt liv.
Givetvis är det en fall till fall bedömning. Ett litet barn som inte förstod bättre är en helt annan sak än en liten snorunge från socialklass 5 som blivit ertappad och reprimerad åtskilliga gånger.
Jo kunden har alltid rätt. Om man som anställd inte klarar av att behandla kunden därefter så har man valt fel yrke. Ett butiksbiträde är i första hand ett serviceyrke. Hur mycket man än ogillar kunden eller hur fel kunden än har så skall denne behandlas som om den haft rätt.
Det finns två alternativ för hur ett problem kan urarta:
1: Kunden är nöjd innan det uppstår problem.
Då det uppstår ett problem blir kunden missnöjd.
Problemet hanteras dåligt, dvs inte enligt kundens önskan, och vi får därmed en missnöjd kund som går ifrån butiken, vilket är det vi (nu talar jag både ur företagsledarsynvinkel och från den anställdes synvinkel, det borde ligga i bådas intressen att ha nöjda kunder) absolut inte vill.
2: Kunden är nöjd innan det uppstår problem.
Då det uppstår ett problem blir kunden missnöjd.
Problemet hanteras bra, dvs man tillgodoser kundens önskan, och vi får därmed en nöjd kund, kanske till och med mer nöjd än innan han/hon gick in i butiken, vilket är det vi eftersträvar.
Jag rekommenderar alla butiksanställda och/eller butiksägare/butikschefer att läsa boken "Kunden är kung" som på ett enkelt och underhållande sätt visar varför kunden är så oerhört viktig.
Jävligt bra skrivet. :thumbup: Inte alla av mina kollegor som tänker på det och det är en av anledningarna till att de aldrig skulle klara av att driva en egen butik.
Ack så rätt men ändå så fel.
En kund har aldrig aldrig rätt att kränka mig som person bara för att jag valt att arbeta med service. Han får gärna kritisera min yrkesroll och min prestation som yrkeskvinna. När han går ifrån den överenskommelsen vi har att han är kund och jag är servicearbetare och han går på mig som person har även jag rätt att frångå min roll.
Man måste inte äta bajs för att göra idioter glada. (Dessa personer blir sällan nöjda ändå enligt min erfarenhet.)
Alldeles riktigt men kunden VET att han/hon agerat fel.
tyvärr tror jag inte att alla uppfattar det så.
Många tycker nog att dom har rätt.
Jag skulle aldrig klara av att hantera dom så jag väljer att inte jobba i ett serviceyrke.
Tiefensee
2006-05-14, 12:46
Jag vet hur svårt det är att ta vissa kunder, men det är faktiskt så att alla som jobbar inom handeln har kunderna att tacka för sina jobb och man måste på alla sätt försöka att göra kunderna nöjda. Det är bara att bita ihop, naturligtvis är det inte kul att ta skit, speciellt om det är helt obefogat. Spring ut på lagret efter ni haft en jobbig kund och misshandla en pressad papp-bal eller nåt :)
När det gäller personliga kränkningar så är ju det en annan sak.
Tiefensee
2006-05-14, 12:49
tyvärr tror jag inte att alla uppfattar det så.
Många tycker nog att dom har rätt.
Jag skulle aldrig klara av att hantera dom så jag väljer att inte jobba i ett serviceyrke.
De kan tycka att deras handlande rättfärdigas av att priset, enligt dom, är för högt. Men de flesta inser att de gjort en brottslig handling och erkänner brott för den som tagit personen (anställd eller butikskontrollant). Mindre än 1% nekar till brott vilket i sin tur leder till rättegång.
Varför tar ni åt er överhuvudtaget när en kund går till personangrepp?
Varför tar ni åt er överhuvudtaget när en kund går till personangrepp?
Jag tar inte åt mig, men jag accepterar inte att människor behandlar mig respektlöst. Varför skulle jag göra det?
Om det inte är befogat tar jag inte åt mig alls. speciellt om det är en person som angriper i ren frustration.
Sen är jag ju ganska nyfiken på hur en kund kränker dig?
Jag tar inte åt mig, men jag accepterar inte att människor behandlar mig respektlöst. Varför skulle jag göra det?
Frågan är väl snarare. Varför lägga energi på att främlingar behandlar dig respektlöst?
Sen är jag ju ganska nyfiken på hur en kund kränker dig?
Å, det finns många sätt. När en kund går på mina personliga egenskaper till exempel.
Frågan är väl snarare. Varför lägga energi på att främlingar behandlar dig respektlöst?
Det är ju det jag inte gör. Vill de testa gränser så får de också svar på när det är stopp.
Oförskämda kunder i all ära, men ja jävlar vad det finns idioter med mindervärdeskomplex bakom disken många gånger. Folk som inte har i service yrket att göra överuvudtaget. Stroppiga, nonchalanta, otrevliga med "skiter väl jag i attityder". De som hatar sitt liv och har "sommarjobbet som aldrig tog slut" som huvudförsörjesle, och detta låter de gå ut över kunden.
Aaaaah den här tråden väcker många fina minnen :laugh:
kassörskekarriärer ger sånt ovärdeligt perspektiv på hur mkt SJUKT jävla folk det finns *screwy* :D så fördelarna av erfaranheten överväger klart nackdelarna, även om man både två och tio ggr viljat ta till våld med skitig godisskopa.
Oförskämda kunder i all ära, men ja jävlar vad det finns idioter med mindervärdeskomplex bakom disken många gånger. Folk som inte har i service yrket att göra överuvudtaget. Stroppiga, nonchalanta, otrevliga med "skiter väl jag i attityder". De som hatar sitt liv och har "sommarjobbet som aldrig tog slut" som huvudförsörjesle, och detta låter de gå ut över kunden.
sant *screwy*
klaga till chefen, det kan finnas en chokladask/kaffepaket väntande på just DEJ *popcorn* (sett det mer än en gång.. :D
delta_mats
2006-05-14, 14:25
Oförskämda kunder i all ära, men ja jävlar vad det finns idioter med mindervärdeskomplex bakom disken många gånger. Folk som inte har i service yrket att göra överuvudtaget. Stroppiga, nonchalanta, otrevliga med "skiter väl jag i attityder". De som hatar sitt liv och har "sommarjobbet som aldrig tog slut" som huvudförsörjesle, och detta låter de gå ut över kunden.
Det är helt sant. Inte alltid det är kunden som är besvärlig.
Highroller som lägger ner 50 öre på de snygga brudarna! :thumbup:
Ja för helvete, igår var det två damer som sa att jag var en fin och trevlig ungdom :) Blev så glad att jag skänkte en tablettask som gick ut vid jul till en jävligt snygg brud :D
Bredband
2006-05-15, 13:41
Hur fel kunden än har så har kunden i slutändan ALLTID rätt.
Den kund som tycker att hyllkantsetiketterna skall visa priset INKLUSIVE pant har rätt? Och den kund som tycker att hyllkantsetiketterna skall visa priset EXKLUSIVE pant har också rätt?
Detta är inget påhittat exempel. Kunder vet minsann hur en butik skall skötas! Och de har alltid rätt, jajamensan!
Den kund som tycker att hyllkantsetiketterna skall visa priset INKLUSIVE pant har rätt? Och den kund som tycker att hyllkantsetiketterna skall visa priset EXKLUSIVE pant har också rätt?
Detta är inget påhittat exempel. Kunder vet minsann hur en butik skall skötas! Och de har alltid rätt, jajamensan!
Tror du har missförstått innebörden. Grejen är att ibland får man låta kunden ha rätt fastän denne har fel. En kund som har fel men får rätt är en nöjd kund och en nöjd kund återvänder medans en missnöjd lika gärna kan gå till konsum 30 meter bort.
Metal_boy_
2006-05-15, 14:08
Jag tror inte jobba i affär är något för dig. Tror du ska undvika människor öht :D :booty:
:D
Sir Anselm
2006-05-15, 14:25
Tror du har missförstått innebörden. Grejen är att ibland får man låta kunden ha rätt fastän denne har fel. En kund som har fel men får rätt är en nöjd kund och en nöjd kund återvänder medans en missnöjd lika gärna kan gå till konsum 30 meter bort.
Nja, kan inte riktigt hålla med... Visst kan man släppa vissa grejer, men när kunden kommer tillbaka, ska man då fortsätta se genom fingrarna? Till slut måste man ju faktiskt säga ifrån, bättre då att göra det direkt. Sen ska man naturligtvis försöka göra det på ett bra sätt, förklara för kunden hur det fungerar och varför.
Tiefensee
2006-05-15, 22:36
Den kund som tycker att hyllkantsetiketterna skall visa priset INKLUSIVE pant har rätt? Och den kund som tycker att hyllkantsetiketterna skall visa priset EXKLUSIVE pant har också rätt?
Detta är inget påhittat exempel. Kunder vet minsann hur en butik skall skötas! Och de har alltid rätt, jajamensan!
Då anser förmodligen kunden att prisinformationen är otillräcklig och då bör det ju åtgärdas, en tydlig skylt där det klart framgår att pant på t ex 4:- tillkommer i priset.
I en sådan situation så ger man kunden medhåll om att prisinformationen är otillräcklig och lovar att åtgärda det snarast och gör det därefter.
Oftast räcker det med att erkänna att kunden har rätt och att man skall åtgärda "misstaget".
Man måste lyssna på sina kunder, det är inte för intet handlare/företag betalar tusentals kronor för kundundersökningar/kundattitydsundersökningar.
Jag hade däremot en fd kund (jag portade han på livstid) i helgen som verkligen fick spel. Ett fyllo som sket ner sig och pissade på sig inne i butiken. Diarre som sprutade ur hans äckliga blå mjukisbrallor, fy fan!
Det värsta var att han inte ens skämdes då jag bad honom fara och flyga utan svarade att han minsann kunde gå därifrån om han fick ta med sig ett par öl.
Den här tråden är inte lika rolig längre :(
Den här tråden är inte lika rolig längre :(
Mitt livsverk förstört. *cry*
Kör hårt *flex*
ikariotis
2006-05-16, 05:54
När jag jobbade på en städbutik (grossist) kom det in en kärring en gång och påstod att vi hade skickat hem reklam till henne där vi hade rea på typ alla produkter, eftersom det är en grossist och vi säljer mest till företag hade vi ingen aning vad hon pratade om men förklarade att der är dem angivna priserna som gäller vilka var grymt billiga, hursom helst börjar hon packa på sig massa varor och vi hjälper henna att bära och är allmänt trevliga och hjälpsamma mot henne som kund. När hon kommer fram till kassan blev totall summan lite över 1000 kr, vilket hon inte accepterade utan gav "vad hon ansåg" var dem prisena vi angivit i reklamen vi skickade ut, vilket var runt halva priset. Givitvis gick vi inte med på detta och hon började långsamt bege sig mot utgången med varorna. Vi tog vagnen och hon hotade med att polisanmäla oss och skriva till aftonbladet ect ect. Vi behöll lugnet och bad henne att hämta reklampappret vi skickat ut med priserna, då skrek hon "jävla svartskallar, det ända ni klarar av i det här samhället är att städa och inte ens det duger ni till"
...vet inte vad dessa tanter lider av, antaligen utnyttjar dem deras makt på nått sätt eller bara vill provocera folk
Wennerberg
2006-05-16, 08:16
låter som min pappas käring, hon är en sån äcklig människa
Ja för helvete, igår var det två damer som sa att jag var en fin och trevlig ungdom Blev så glad att jag skänkte en tablettask som gick ut vid jul till en jävligt snygg brud
Rutten frukt till dagisbarn nästa? :D ..gjorde liknande misstag med att skänka gammalt godis till en kund back in the days.. *popcorn* fick klagomål om 'ett jävla magont!!1' som tack nåra dar efter :angel:
Jag hade däremot en fd kund (jag portade han på livstid) i helgen som verkligen fick spel. Ett fyllo som sket ner sig och pissade på sig inne i butiken. Diarre som sprutade ur hans äckliga blå mjukisbrallor, fy fan!
Det värsta var att han inte ens skämdes då jag bad honom fara och flyga utan svarade att han minsann kunde gå därifrån om han fick ta med sig ett par öl.
Wtf!
mor min jobbade förr på en butik precis vid nån form av mentalsjukhus eller vad det var, scenariot du beskrev var i stort sett vardagsmat *spy* :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.