Visa fullständig version : Bredband i Sverige och Världen
Snubblade över en rapport på OECD's hemsida. Sverige hamnar på nionde plats med totalt 1 830 000 bredbandsabonnenter. Först tyckte jag det lät lite men inser att det finns väldigt många hushåll där man delar på en uppkoppling. Tillkommer gör även att man lätt blir blind på sin egen umgängeskrets där i stort sett alla har bredbandsuppkoppling.
Statistik (http://www.oecd.org/document/39/0,2340,en_2649_201185_36459431_1_1_1_1,00.html)
Om ni skulle skatta en procentsats på hur många av era vänner/släkt/bekanta som har bredband, vad säger ni då? Själv tror jag 90% av mina omkrets har bredband i någon form.
Hjo men sen definitionen på bredband är typ 256k adsl i många länder så är statistiken rättvis?
Det borde vara bandbredd per invånare, och där är jag rätt säker på sverige skulle kliva in ibland top 3.
Dumleman
2006-05-12, 14:54
Sverige har många pensionärer som inte är anslutna men det är egentligen de som skulle få ut mest av bredband och dator :).
tossefar
2006-05-12, 15:03
Sverige har många pensionärer som inte är anslutna men det är egentligen de som skulle få ut mest av bredband och dator :).
Oh? Exakt hur skulle en pensionär få ut mer av datoranvändande än t.ex. mig?
Hjo men sen definitionen på bredband är typ 256k adsl i många länder så är statistiken rättvis?
Det borde vara bandbredd per invånare, och där är jag rätt säker på sverige skulle kliva in ibland top 3.
Sant! Det blir iofs lite problem om man ska räkna den angivna bandbredden (från leverantör) eller den folk får ut i praktiken. De två brukar diffa en smula.
Ingen av de jag umgås med har under 8mbit.
Jag bekantar mig inte med människor som har ADSL, de är lägre stående!
Dumleman
2006-05-12, 15:25
Oh? Exakt hur skulle en pensionär få ut mer av datoranvändande än t.ex. mig?
De har mer fritid, dvs. de varken arbetar eller utbildar sig. Det skulle vara ett givande tidsfördriv som skulle integrera dem mer i samhället.
Hjo men sen definitionen på bredband är typ 256k adsl i många länder så är statistiken rättvis?Även i Sverige är de-facto-definitionen av bredband: "snabbare än ISDN" (som regel 128 kBit/s).
Det skulle vara ett givande tidsfördriv som skulle integrera dem mer i samhället.Färre gäng och mindre åldringskriminalitet. :thumbup:
Pepparkakssmurfen
2006-05-12, 18:03
Ingen av de jag umgås med har under 8mbit.
Du väljer bekanta efter deras bredbandshastighet? :)
Jag bekantar mig inte med människor som har ADSL, de är lägre stående!
Men det är väl inte speciellt svårt då jag har förstått att du mer eller mindre inte öht bekantar dig med människor IRL?
Jag har fått uppfattningen att vi var långt framme i början, men har kommit på efterkälken och inte riktigt häng med i utvecklingen, både att man inte byggt ut tillräcklgit och att teknikerna inte är något att hurra för. Om jag kommer ihåg rätt så är koreanerna på topp nu, har för mig att dom flesta har ganska snabbt internet också.
Sen visst är det lite orättvist om vi nu skulle råka ha massa människor bakom NAT, blir lite svårt att räkna alla maskiner då. Det intressanta skulle kanske vara att räkna alla maskiner istället för bredbandsuppkopplingar, då kanske vi hade hamnat högre upp på listan, vem vet kanske knäckt koreanerna t o m :D
tossefar
2006-05-12, 19:30
Men det är väl inte speciellt svårt då jag har förstått att du mer eller mindre inte öht bekantar dig med människor IRL?
Lätt för dig i Boden att säga, ni har bara renar att umgås med.
Du väljer bekanta efter deras bredbandshastighet? :)
Japp. Det är ju viktigt att man kan dela sin porr bland bekantskapskretsen, om någon slöar ner så blir det ju väldigt jobbigt för alla.
Japp. Det är ju viktigt att man kan dela sin porr bland bekantskapskretsen, om någon slöar ner så blir det ju väldigt jobbigt för alla.
Jag skulle vilja ta det steget längre och säga att slöa uppkopplingar kan vara ett folkhälsoproblem, jag menar, man blir ju jätteirriterad om porren inte kommer i tid eller alls! Kan ju inte vara bra för blodtrycket.
Jag skulle vilja ta det steget längre och säga att slöa uppkopplingar kan vara ett folkhälsoproblem, jag menar, man blir ju jätteirriterad om porren inte kommer i tid eller alls! Kan ju inte vara bra för blodtrycket.
Det kan man lösa med att äta hagtorn. Finns i hälsokostbutiken. Har redan upplevt problemet och löst det.
Indeed. Jag laddar hem Family Guy Live in Vegas, och det står att det kommer att ta 2 dagar tills den är klar. Jag vill ha nu *cry*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.