handdator

Visa fullständig version : Kan man få dyslexi på senare år?

Callister
2006-05-11, 22:47
Ehm. Jag tycker allt bara går sämre och sämre för mig, minst sagt skrivningen. Jag har alltid sett mig som intelligent och stavat som en konung, varit duktig i debatter och insatt i det mesta.
Med åren man börjat dricka, röka och leva som en ko så känns det som man har mindre av allt detta. Tillämpas denna osunna livsstil i praktiken så fort?
Kan man dessutom få dyslexi när som helst eller föds man med det? :confused:

Kwon
2006-05-11, 22:49
Ehm. Jag tycker allt bara går sämre och sämre för mig, minst sagt skrivningen. Jag har alltid sett mig som intelligent och stavat som en konung, varit duktig i debatter och insatt i det mesta.
Med åren man börjat dricka, röka och leva som en ko så känns det som man har mindre av allt detta. Tillämpas denna osunna livsstil i praktiken så fort?
Kan man dessutom få dyslexi när som helst eller föds man med det? :confused:

Känner igen det där.

Jag var en gud på stavning förr i tiden (mellanstadiet - gymnasiet).

Nu på senare tid tycker jag att jag oftast stavar och formulerar mig som en kratta.

Mycket annorlunda. Senil i förtid? :laugh:

Callister
2006-05-11, 22:50
Känner igen det där.

Jag var en gud på stavning förr i tiden (mellanstadiet - gymnasiet).

Nu på senare tid tycker jag att jag oftast stavar och formulerar mig som en kratta.

Mycket annorlunda. Senil i förtid? :laugh:
Jag vägrar vara det. Jag ska ju ffs bli framstående jurist och åklaga jense för porrbrott. :cryout:

Lepras
2006-05-11, 22:52
¨samma här,, ja tror fan det är alla forum och internetsidor man hänger på,,alla stavar ju fel hela tiden,,man lär ju snappa upp det?*grr27*

Kwon
2006-05-11, 22:53
¨samma här,, ja tror fan det är alla forum och internetsidor man hänger på,,alla stavar ju fel hela tiden,,man lär ju snappa upp det?*grr27*

Javisst är det så, man blir ju skadad.

Det är inte bara positiva saker och kunskap man blir influerad av på TEh interWeb.

Uttryck som N00b, ffs och annat sätter sig fast i skallen.

Callister
2006-05-11, 22:56
Javisst är det så, man blir ju skadad.

Det är inte bara positiva saker och kunskap man blir influerad av på TEh interWeb.

Uttryck som N00b, ffs och annat sätter sig fast i skallen.
Jag har alltid sett Internet som en positiv sak. :) Man diskuterar ju rätt mycket. Engelskan brukar dock få negativa konsekvenser av interwebiojanz

Niclaaas
2006-05-11, 22:56
haha, känner igen det där. känns som att man blir sämre och sämre hela tiden.

Baan
2006-05-11, 23:03
Jag skulle säga nej om du har en seriös fråga ang dyslexi, men anledningen till att du blir sämre beror nog på att du inte håller dina skillz i trim sas ;)

Vi kan ju börja snacka om dyslexi när du inte kan skriva en mening utan att lyckas med minst ett fel för varje ord i meningen...

Pepparkakssmurfen
2006-05-12, 07:23
Jag har börjat LÄSA fel,måste ibland gå tillbaka och läsa vad som egentligen stod där,hmm

blasr
2006-05-12, 07:32
Jag har börjat LÄSA fel,måste ibland gå tillbaka och läsa vad som egentligen stod där,hmm

Det har jag också börjat gjort. Beror nog bland annat på korkade jävlar som skriver DE när de menar DET.

grisbil3n
2006-05-12, 11:05
Jorå har hänt roliga grejer både med skrivandet och läsandet sen man slutade plugget.

Kebab-Arne
2006-05-12, 11:07
Det har jag också börjat gjort. Beror nog bland annat på korkade jävlar som skriver DE när de menar DET.

Eller folk som på nåt jävla vis kommit på att "Schysst" kan stavas "Juste". Wtfloffsbbq liksom!?

Tenzu
2006-05-12, 11:20
Det är svårt att hålla sitt eget språk välskött när de allra flesta idag skriver som efterblivna mongon(ingen överdrift). Man påverkas naturligtvis av det och jag känner igen mig i det du säger, måste editera texter flera gånger för att få det ok. Vissa ord som jag förr vetat hur det stavas måste jag ibland googla och kolla upp t om :/
Kolla bara på blocket, de flesta som skriver där borde inte fått flytta upp till mellanstadiet ens. Skrämmande nog är även nivån på Universitetet rent ut sagt löjlig, där upp emot hälften skriver rent dåligt och mycket få har någon egentlig finess på formuleringarna. Det suger lite att ha sämre språk efter universitetsstudier än man hade innan.

Yankeee
2006-05-12, 11:34
Därför försöker jag alltid att skriva ordentligt, även på teh internet. Dock blir man jävligt lat och slarvig med stavningen då google finns. Finns ju ingen anledning att komma ihåg exakt stavning när det räcker med att komma ihåg ungefär :)

Pepparkakssmurfen
2006-05-12, 12:28
...Finns ju ingen anledning att komma ihåg exakt stavning när det räcker med att komma ihåg ungefär :)

Ja,värkligen,håler med dej

Arf Pingvin
2006-05-12, 12:28
Eller folk som på nåt jävla vis kommit på att "Schysst" kan stavas "Juste". Wtfloffsbbq liksom!?

Man får bara skriva felstavat och galet om man kan sluta när som helst. Det lyser igenom så tydligt när nån har verkliga problem och inte ens försöker/kan skriva korrekt och sen skyller det på "men det är ju bara internet/mirch/IM" etc.

Exempelvis vet nog inte alla att "juste" är den korrekta stavningen.

Det jag stör mig mest på är dock alla som skriver verkar med ä, det verkar smitta av sig också.

Yankeee
2006-05-12, 12:37
Ja,värkligen,håler med dej

;)