Visa fullständig version : Bra grekiskt i Stockholm?
Någon som har tips på något schyst grekisk ställe i Stockholm? Tänkte ut och äta med flickvännen. :)
olle lindblad
2006-05-11, 20:47
Sonjas grek, bondegatan 54.
Ursäkta. Jag vet ett ställe som ligger inte långt bort ifrån Rådmansgatan, men jag minns inte namnet. Återkommer med det.
Jag har bara käkat på Esperia, och det var helt ok, gott men lite dyrt kanske.
http://www.souvlaki.nu/restaurang/restauran2.htm
allan
Esperia på St. Paulsgatan.. ett stenkast från götgatsbacken.
Esperia på St. Paulsgatan.. ett stenkast från götgatsbacken.
seeeeen:D
allan
http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?SearchType=4&UCSB%3aWflWhite=1a1b&UCSB%3aWflPink=4a&UCSB%3aTextBoxWho=cypern&UCSB%3aTextBoxWhere=valhallav%e4gen&Vkiid=S1WYCmyISropMqcbcapWSw%3d%3d&Vkid=10076132
Restaurang Cypern. Rekommenderas. Enkelt att åka till, god mat, rätt bra priser, bra portioner, mysig stämning, bra ligg.
allan
Trodde aldrig att det inlägget skulle komma ifrån dig ;)
allan
Nåja.. det var jag som tog dit den lilla parveln.
Tyckte det var dags att han smakade nåt annat än mammas blinas och piroger.
Halv grek plus turk på jungfrugatan är helt ok, inte de traditionella grekiska rätterna dock. Är du ute efter dessa så är Kouzina(valhallav.) och Sonjas grek(bondeg.) de enda jag har koll på.
http://kalimera70.se/
mycket gott!
Jaha, ok :) Kanske inte så fint ställe men gott äre...
Nåja.. det var jag som tog dit den lilla parveln.
Tyckte det var dags att han smakade nåt annat än mammas blinas och piroger.
Blinias om jag får be!
http://susning.nu/Blinier
Aaah, strålande! Massor av förslag på bara tio minuter! :bow: :)
Ulf A Big
2006-05-11, 20:59
Om ni har en begränsad plånbok så är Greken på gamla Årsta torg en riktig höjdare.... Med lite tjockare plånbok Sonjas grek, bondegatan 54.
Sonjas grek, bondegatan 54.Sonjas grek(bondeg.)Med lite tjockare plånbok Sonjas grek, bondegatan 54.Jag tog med mig flickvännen och besökte denna så omtalade Sonja. Mycket trevligt, mycket gott, mycket uppskattat!
Vi åt:
Förrätt: Tomat-mozzarella (vet ej vad det heter), 2 x vitlöksbröd, tzatziki.
Varmrätt: 2 x grillspett på fläskfilé, oxfilé, lamm, grillade grönsaker, friterad potatis.
Efterrätt: Dessertpaketet för två personer innehållandes 2 cl vitt dessertvin, 2 cl portvin, två sorters tryffel, två kulor jordgubbssorbé, två kulor vaniljglass, två klickar fromage, två bitar av någon slags chokladkaka, honung och en massa frukter.
Dryck: Vin från sicilien - ett glas rött och ett glas vitt, vatten.
Tackar för alla tips!
:cheers: :eating: :thumbup:
ikariotis
2006-05-23, 13:21
visst är grekisk mat det godaste som finns?
Body Guard
2006-05-23, 17:25
klart som fan det är, längtar till sommaren då ska det bulkas i 2 v i sträck...
Nej.
De greker jag pratat med har alltid snackat sig varma om ett ställe som heter Mykonos på St:Eriksgatan 95.
F.ö är grekiskt alltid samma jävla grillspett med vitlök. Inte så spännande alltså.
Body Guard
2006-05-23, 19:55
De greker jag pratat med har alltid snackat sig varma om ett ställe som heter Mykonos på St:Eriksgatan 95.
F.ö är grekiskt alltid samma jävla grillspett med vitlök. Inte så spännande alltså.
jasså så du har testat färs och risfylda paprikor, traxana, helstekt lamm, pastitsio ( en typ av pasta grattäng ) gyros, och allt annat gott som det grekiska köket har att erbjuda?*slap*
Nej.
Håller tyvärr med, har ätit en del god grekisk mat men finns flera andra kök som krossar det enligt mig.
Håller tyvärr med, har ätit en del god grekisk mat men finns flera andra kök som krossar det enligt mig.
Tyvärr? Ja, verkligen. Det finns många otroligt mycket rikare matkulturer.
å du är alltid lika positiv *L*
varför inte bara kasta i sig maten snabbt och enkelt.
finns ju några typ korvmojjor som serverar grekiskt en på Medborgarplatsen och en på St Eriksgatan precis efter Fridhemsplan.
ikariotis
2006-05-24, 09:22
det är det inte alls det är bara det som alla beställer, grekiska köket och matkulturen är hur stort som helst. Här i Sverige blir det dock samma visa eftersom det är det som säljer och är billigt att laga, faktum är det som oftast serveras på dem grekiska restaurengerna i sverige ränkas som snabbmat i grekland... ett bra ställe som dock är stängt nu hette athena, JA jag är grek och tycker grekiska köket krossar alla andra matkulturer!
jasså så du har testat färs och risfylda paprikor, traxana, helstekt lamm, pastitsio ( en typ av pasta grattäng ) gyros, och allt annat gott som det grekiska köket har att erbjuda?*slap*
Ja, jag har testat det och mer faktiskt. Det finns helt klart bättre kök.
Bästa köken är ofta de som har smakkombinationer från start till slut med vin inkluderat. Grekerna är långt ifrån duktiga på vin.
De grekiska bekanta jag pratat med brukar hålla med. En har påpekat att det kan vara bra mycket värre. Han beskrev sin släktträff uppe i bergen någonstans där maten påminner brittiskt fast med vitlöksinslag, mycket inälvsmat osv.
det är det inte alls det är bara det som alla beställer, grekiska köket och matkulturen är hur stort som helst. Här i Sverige blir det dock samma visa eftersom det är det som säljer och är billigt att laga, faktum är det som oftast serveras på dem grekiska restaurengerna i sverige ränkas som snabbmat i grekland... ett bra ställe som dock är stängt nu hette athena, JA jag är grek och tycker grekiska köket krossar alla andra matkulturer!
Besökte Athena på söder för 5-6 år sen en lördag med en grekpolare. Kan tänka mig att Mykonos är i samma liga. Det var bara grekiska jättefamiljer där som åt. Efter blev det tokfyllefest.
Nu är det en risig kines där.
Här i Sverige blir det dock samma visa eftersom det är det som säljer och är billigt att laga, faktum är det som oftast serveras på dem grekiska restaurengerna i sverige ränkas som snabbmat i grekland...
aahhh så jag hade rätt
dom kan lika gärna välja grekkorvmojjen på medborgarplatsen
ikariotis
2006-05-25, 11:54
De grekiska bekanta jag pratat med brukar hålla med. En har påpekat att det kan vara bra mycket värre. Han beskrev sin släktträff uppe i bergen någonstans där maten påminner brittiskt fast med vitlöksinslag, mycket inälvsmat osv.
Vad har du träffat för greker egentligen?
aahhh så jag hade rätt
dom kan lika gärna välja grekkorvmojjen på medborgarplatsen
menar du greek fastfood?
Vad har du träffat för greker egentligen?
menar du greek fastfood?
Greker med stor släkt antar jag.
Sen råkar jag känna Akki som är en av ägarna bakom Sonjas.
maximuscle
2006-05-25, 12:10
Sonjas grek, bondegatan 54.
det e ruskigt bra ställe...:hbang:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.