handdator

Visa fullständig version : Persson vs. Reinfeldt i SVT1 nu!

Dumleman
2006-05-11, 19:10
Ni missar det väl inte? Mycket underhållande.

formula4shape
2006-05-11, 19:13
BLÅTT

Snake
2006-05-11, 19:15
BLÅTT

Va?

mathor
2006-05-11, 19:16
Reinfeldt har större huvud än någonsin.

Dumleman
2006-05-11, 19:19
Notera Görans röda slips, den ger ett klart budskap. Reinfeldts slips är däremot orange, gillar han apelsiner?

mathor
2006-05-11, 19:21
Göran dominerar båtskallen Reinfeldt.

formula4shape
Notera Görans röda slips, den ger ett klart budskap. Reinfeldts slips är däremot orange, gillar han apelsiner?

En blå slips vore ju grymt fult till den utstyrseln, killen är ju skarpsinnad och modemedveten :cool:

mela
Jag gillar hur de tilltalar varandra med hela namnen :D

ugglan
2006-05-11, 19:22
Göran kör på den beprövade men ack så billiga "vi vet vad som hände sist"-taktiken

Rock'nRoll
2006-05-11, 19:22

Haha, tänkte också på det, dom låter verkligen anklagande.

mela
2006-05-11, 19:24
Haha, tänkte också på det, dom låter verkligen anklagande.

Klockrent. Det ska jag också börja med :D

Det är snyggt att Persson pratar om saker som M aldrig har sagt :MrT:

mathor
2006-05-11, 19:25
Är Petter med i socialdemokraternas reklamkampanj?

Dumleman
2006-05-11, 19:25
Ja det påminner mig om när man var busig i lågstadiet och fröken skulle säga till på skarpen, då blev det både för- och efternamn :D.

Snake
2006-05-11, 19:26
Skicka in Sverker

Ä DÄ SÅ???

SKA DET VARA SÅ??

Dumleman
2006-05-11, 19:27
Hmm Göran har fått avsluta alla ämnen hitentills, hoppas Reinfeldt får avsluta resterande.

mathor
2006-05-11, 19:29
Det går bra nu!

Yankeee
2006-05-11, 19:29
Känns inte görans argument rätt lama och förenklade?

mela
2006-05-11, 19:30
Göran Persson är en bra talare, måste jag erkänna. Han upprepar HELA tiden, vad M vill göra.

Är det bara jag som lagt märke till att S är bra på att prata om vad M vill istället för vad de sjävla vill?

Yankeee
2006-05-11, 19:31
Och när fan ska soussarna lägga ner "det går bra för sverige"-propagandan? I varje mediaframträdande så nämns detta. Stfu typ.

mathor
2006-05-11, 19:33
Och när fan ska soussarna lägga ner "det går bra för sverige"-propagandan? I varje mediaframträdande så nämns detta. Stfu typ.

De sponsrade Petters comeback.

Allan
2006-05-11, 19:35
Och just nu sitter moderaternas valstrateger och tokringer till Aftonbladet för att se till att "rätt sida vann". I tidningen i morrn kommer det att stå att "Reinfeldt hade en sympatisk framtoning men att det är hopplöst att debattera med en erkänt duktig sluggerdebattör som Göran Persson" eller nåt sånt....

allan

Yankeee
2006-05-11, 19:36
Göran är ju dock helt dominerad av "ni har styrt landet i 6 decennier, var det först i höstas ni märke att det fanns äldre?" (ungefär så).

ugglan
2006-05-11, 19:38
Göran är ju dock helt dominerad av "ni har styrt landet i 6 decennier, var det först i höstas ni märke att det fanns äldre?" (ungefär så).

den var riktigt bra faktiskt, fnissade till.

mathor
2006-05-11, 19:39
Det är snyggt att Persson pratar om saker som M aldrig har sagt

Göran vet.

Allan
2006-05-11, 19:43
Det är snyggt att Persson pratar om saker som M aldrig har sagt :MrT:

Du behöver nog inte oroa dig. Det finns sååååå mycket att ta av så man kommer alltid hitta nån gammal partimotion av Bo Lundgren och Anders Björck där de föreslog just det som Persson citerade.

M kommer att få dras med bunkerhögern under många år (eftersom de finns kvar i skuggorna)...

allan

Yankeee
2006-05-11, 19:44
lol nu kom "städa upp efter er"-argumentet

Bra av göran med friskolorna dock.

ugglan
2006-05-11, 19:44
lol nu kom "städa upp efter er"-argumentet

Undrar hur många tittare/väljare som fortfarande köper det

Palm
2006-05-11, 19:45
Varför låter alla elitsossar som att de pratar med en femåring? De pratar alltid långsamt, lägger huvudet lite på sned, använder sitt allra mjukaste tonfall och (Gud förbjude) använder aldrig ord med fler än tre stavelser. Provlyssna på Ulvskog eller Jämtin nån gång. Värst av alla är Mona Sahlin som läser högt ur Lilla Trollet Snuffs och kaninen Bulliboll så fort hon öppnar munnen.

Yankeee
2006-05-11, 19:45
Undrar hur många tittare/väljare som fortfarande köper det

"Det svenska folket VET det".

Allan
2006-05-11, 19:47
"Det svenska folket VET det".

Japp. Folk har gott minne. Och då spelar det ingen roll hur tunga dystra cockerspanielögon Fredrik blinkar med.

allan

Yankeee
2006-05-11, 19:48
Japp. Folk har gott minne. Och då spelar det ingen roll hur tunga dystra cockerspanielögon Fredrik blinkar med.

allan

Men allan, vi har ju flera gånger kommit fram till att det är rent bs, och det vet du.

Arf Pingvin
2006-05-11, 19:49
Varför låter alla elitsossar som att de pratar med en femåring? De pratar alltid långsamt, lägger huvudet lite på sned, använder sitt allra mjukaste tonfall och (Gud förbjude) använder aldrig ord med fler än tre stavelser. Provlyssna på Ulvskog eller Jämtin nån gång. Värst av alla är Mona Sahlin som läser högt ur Lilla Trollet Snuffs och kaninen Bulliboll så fort hon öppnar munnen.

Så att deras väljare ska kunna förstå.

Allan
2006-05-11, 19:52
Men allan, vi har ju flera gånger kommit fram till att det är rent bs, och det vet du.

Vad är bs? Att varje gång borgarna kommit till makten har det dykt upp en lågkonjunktur lokalt över Sverige som saboterade deras försök med den nya ekonomin.

Det måste vara DÄRFÖR de sågade sin egen dåvarande ekonomiska politik vid senaste partikongressen. Det är därför man själva kallar frontfigurerna från den tiden för bunkerhögern. Det var därför du läste det i en borgerlig tidning, eller hur?

allan

Yankeee
2006-05-11, 19:54
Vad är bs? Att varje gång borgarna kommit till makten har det dykt upp en lågkonjunktur lokalt över Sverige som saboterade deras försök med den nya ekonomin.

Det måste vara DÄRFÖR de sågade sin egen dåvarande ekonomiska politik vid senaste partikongressen. Det är därför man själva kallar frontfigurerna från den tiden för bunkerhögern. Det var därför du läste det i en borgerlig tidning, eller hur?

allan

Alla två gånger, eller är det tre? Jag har ingen koll på de tidigare gångerna, men den senaste gången finns det ingen förutom hjärntvättade soussar som fortfarande är inne på den linjen att det var m's fel att sverige dök.

delta_mats
2006-05-11, 19:55
Göran Persson är en ruggigt duktig debatör. Den enda på det blåa blocket som kunnat plocka honom är ju den förra kristdemokraten, jo Carl Blidt var också fruktansvärt duktig. Men Persson tar dom alla nu för tiden tyvärr.

Snake
2006-05-11, 19:57
Göran Persson är en ruggigt duktig debatör. Den enda på det blåa blocket som kunnat plocka honom är ju den förra kristdemokraten, jo Carl Blidt var också fruktansvärt duktig. Men Persson tar dom alla nu för tiden tyvärr.

Tro hur pass mycket dom fått hjälp utifrån med retorik och sånt, eller om dom till största del är självlärda.

Cilia
2006-05-11, 19:58
nu var dom väl inte så himla lokal, va?
sen bygger man inte en konjunktur på några månader, tyvärr.
Det tar lite längre tid än så att vända.

Allan
2006-05-11, 19:59
Utan att vara alltför farbroderlig så var jag faktiskt med då det begav sig senast, och det var liksom inte med inriktningen att "nu ska vi klara av en lågkonjunktur" som man vann valet. Visst, det var tuffa tider - men då bedriver man politik utifrån det och inte med skattesänkning för skattesänkningens egen skull som primärt mål.
Det förekom en massa missgrepp, av både prestigemässiga och idelogiska skäl, och det är inte jag som säger det utan M:s egen analysgrupp under ledning av Anders Borg. Rapporten kom ju till ovan nämnda partikongress (som egentligen borde röna lika myckey uppmärksamhet som den berömda sovjetiska tjugonde, när man tog avstånd från Stalin, med tanke på hur mycket man sågade sina föregångare.

allan

Cilia
2006-05-11, 19:59
Tro hur pass mycket dom fått hjälp utifrån med retorik och sånt, eller om dom till största del är självlärda.
dom har kontinuerlig träning och väger arguement. Det tar tid att bli en duktig debatör.

mela
2006-05-11, 20:00

SSU har rena debatt- och retorikutbildningar.

Lite komiskt då jag träffade en SSUare direkt efter en utbildning som han varit på och han visste ingenting som Socialdemokraternas sjukvårds- och skolpolitik :D

Men men. Göran Persson är en duktig politiker, jag har mycket att lära av honom :)

Kebab-Arne
2006-05-11, 20:02
Bra av göran med friskolorna dock.

Vad sa han om friskolorna?

Jense
2006-05-11, 20:04

allan

fast S har ställt till med mer skit än M.

dax att ge M en chans nu

Baha
2006-05-11, 20:05
Ibland så när man ser såna här debatter kan man tro att dom är bittra fiender nästan, men i verkligheten så håller nog alla politiker varandra om ryggen oavsett parti tillhörighet och är ganska bra "vänner".

Tycker aldrig nån ger ett vettigt svar på nånting*spy*

Jense

"Fuck'em" sa han, sen kom petter in och började battla med fredrik.

Yankeee

Det var i korta drag att religion inte ska ha något med utbildning att göra.

Dumleman
2006-05-11, 20:07
Personligen tycker jag att Göran var betydligt färgstarkare än Reinfeldt i debatten men han fick å andra sidan avsluta fler gånger och han hade nog lite mer talartid totalt sett. Jag gillade för övrigt rimmet i slutet av Görans tvåminuterstal :).
Reinfeldts argument om att S har haft chansen att förverkliga det Göran nu föreslår tycker jag är grymt kraftfullt och det lär locka många röster till M.

Dumleman
2006-05-11, 20:13
Retoriken är i princip a och o för en politiker i deras ställning så där lämnas inget åt slumpen. I söndagskväll i p3 kring 20.00 var det om Göran Perssons talskrivare, en 32 år gammal kvinna. Du kan nog lyssna på programet på SRs sajt.

Axmode
2006-05-11, 20:14
Fredrik: "Var har du varit de här tio åren? Det blir inte bättre i Sverige, det blir sämre."
Göran: "Jag har ägnat en stor del av tiden åt att städa upp efter er. Och det vet svenska folket."

Gillar det Göran säger där.

Dumleman
2006-05-11, 20:15
Tycker aldrig nån ger ett vettigt svar på nånting*spy*
"SM i skitsnack" brukar det kallas av vissa :D.

Bolio
2006-05-11, 20:16
Jag tycker att Folkpartiet också vara med. Diskriminering ju. :em:

mister_power
Hoppas det blir borgerligt i år, tycker Persson har gjort sitt

Allan
De flesta politiker lär sig debattera i ungdomsförbunden. Man blir både hårdhudad och slug av det. Dessutom kräver det talang. En annan given egenskap är att man faktiskt kan det man talar om. Utan i varje fall rudimentära kunskaper i ämnet står man sig slätt oavsett vilken talartalang man är.

allan

Destra
Fan så var jag och tränade under debatten.
Nån som vet om, och i så fall när den går i repris?

Yankeee
2006-05-11, 20:18
Gillar det Göran säger där.

Det är fortfarande ingen vettig människa som tror på det där.

Cilia
2006-05-11, 20:19
De flesta politiker lär sig debattera i ungdomsförbunden. Man blir både hårdhudad och slug av det. Dessutom kräver det talang. En annan given egenskap är att man faktiskt kan det man talar om. Utan i varje fall rudimentära kunskaper i ämnet står man sig slätt oavsett vilken talartalang man är.

allan
fast jag har lyssnat på ganska många fritidspolitiker och kommunalpolitiker och det är inte många som är särskilt duktiga att debattera, tyvärr.

Sen får man inte glömma att man måste ha en personlighet med. Man måste gilla att "uppträda".

mela
2006-05-11, 20:19
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=589772&lid=puff_589199&lpos=lasMer

Zlin
2006-05-11, 20:21
Fan så var jag och tränade under debatten.
Nån som vet om, och i så fall när den går i repris?

Går att se på svt.se.

Missade tyvärr 3/4 av debatten, så det blir helgstudier för min del. Jag är dock nästan klar över att jag skall rösta på socialdemokraterna ändå. Sänkt arbetstagartrygghet och diskriminering av facket klarar jag mig utan.

Kebab-Arne
2006-05-11, 20:34
Det var i korta drag att religion inte ska ha något med utbildning att göra.

:thumbup:
För både dig och Göran i denna fråga.

Timme
2006-05-11, 20:34
Den enda på det blåa blocket som kunnat plocka honom är ju den förra kristdemokraten

Du menar Alf Svensson :)

Han var bra.

Snake
2006-05-11, 20:41

Han är väl fortfarande involverad i KDs valrörelse?

delta_mats
2006-05-11, 20:51

Han var bra.

Ja han var ruskigt duktig, kanske den bästa av dom alla tycker jag, på att debattera alltså.

hultman
2006-05-11, 21:05
Går att se på svt.se.

Missade tyvärr 3/4 av debatten, så det blir helgstudier för min del. Jag är dock nästan klar över att jag skall rösta på socialdemokraterna ändå. Sänkt arbetstagartrygghet och diskriminering av facket klarar jag mig utan.

Hellre lägre arbetstagartrygghet än väl utbredd arbetslöshet.

Yankeee
2006-05-11, 21:14
"I mina ögon dominerade Göran Persson debatten. Han tog initiativet. Men han vann inte.

Det blev bara för mycket:

• Han presenterar inte egna idéer utan går helt in för att skrämmas med motståndarnas planer.
• Han låter som om han hade varit i opposition i tio år - alla samhällsproblem är andras ansvar.
• Han svarar "ja" på snart sagt varje fråga om det offentliga ska satsa mer pengar. Även om ekonomin går bra just nu, hur ska han långsiktigt kunna finansiera alltsammans?

• Han försöker gärna använda maktspråk och auktoritet för att vifta undan invändningar. När det inte lyckas, som i diskussionen om regeringsalternativen och familjepolitiken (s beroende av v och mp), blir han ilsken."

http://www.svd.se/dynamiskt/ledare/did_12635889.asp

Känns som att det stämmer ganska bra. Jag har kollat de fyra största dagstidningarna, och på alla står reinfeldt som vinnare.

Allan
2006-05-11, 21:20
I fyra borgerliga tidningar (OBS - det är bara ledarsidan som är s-märkt i Aftonbaldet, och Lena Mellin är folkpartist!) utses Reinfeldt till vinnare. No shit, sherlock!

allan

Dumleman
2006-05-11, 21:22
Jag har kollat de fyra största dagstidningarna, och på alla står reinfeldt som vinnare.

Och just nu sitter moderaternas valstrateger och tokringer till Aftonbladet för att se till att "rätt sida vann". I tidningen i morrn kommer det att stå att "Reinfeldt hade en sympatisk framtoning men att det är hopplöst att debattera med en erkänt duktig sluggerdebattör som Göran Persson" eller nåt sånt....

allan
Grattis allan din spåkula fungerar :D.

grisbil3n
2006-05-11, 21:23
Om det nu bara är ett jävla spel, vilket det säkert är. Vad fan är då vitsen med att ens bry sig?

Yankeee
2006-05-11, 21:24
I fyra borgerliga tidningar (OBS - det är bara ledarsidan som är s-märkt i Aftonbaldet, och Lena Mellin är folkpartist!) utses Reinfeldt till vinnare. No shit, sherlock!

allan

Jag syftade visserligen på omröstningarna, inte på vad ledarna har skrivit. Men det är väl bara moderater som har råd att surfa.

Allan
2006-05-11, 21:33
Grattis allan din spåkula fungerar :D.

:hbang:

Jag syftade visserligen på omröstningarna, inte på vad ledarna har skrivit. Men det är väl bara moderater som har råd att surfa.

*rolleyes*

allan

Yankeee
2006-05-11, 21:44
Som vanligt med *rolleyes* va? :)

Jag har faktiskt kollat på ~10 sossetidningars sidor, men ingen av dem har lagt upp något om debatten än. Det stärkar iof bara min tes om att det bara är moderater som har råd att surfa, och att driva en site ska vi inte ens tala om.

mystic[-_-]
2006-05-11, 21:47
Som vanligt

M ger ett förslag S frågar varför.

M väntar på att S ska komma med något men S undrar varför.

Trident
2006-05-11, 21:55
Vill ha poll på Göran vs Reinfeldt på da forum..

Yankeee
2006-05-11, 21:56
Vill ha poll på Göran vs Reinfeldt på da forum..

Det är väl bara att du gör en? Reinfeldt kommer dock att vinna, soussar surfar inte som bekant.

Trident
2006-05-11, 22:06
Ja, då gör jag väl en..(slut)

Baan
2006-05-11, 22:09
']Som vanligt

M ger ett förslag S frågar varför.

M väntar på att S ska komma med något men S undrar varför.

Jag tycker det är lite så från båda parterna, även om jag tycker S har lite mer konstruktiva tankar, eller snarare: dom har makten och deras idéer praktiseras idag. Från högerblocket kommer det mycket whine whine whine och idéer som "vi måste fixa det här" och inga konkreta idéer hur. Detta gäller i synnerhet dom mindre partierna, M lyckas bättre tycker jag, och kommer det fram något praktiskt förslag så är det inte helt verklighetsfrämmande.

Trance
2006-05-11, 22:31
Utan att vara alltför farbroderlig så var jag faktiskt med då det begav sig senast, och det var liksom inte med inriktningen att "nu ska vi klara av en lågkonjunktur" som man vann valet. Visst, det var tuffa tider - men då bedriver man politik utifrån det och inte med skattesänkning för skattesänkningens egen skull som primärt mål.
Det förekom en massa missgrepp, av både prestigemässiga och idelogiska skäl, och det är inte jag som säger det utan M:s egen analysgrupp under ledning av Anders Borg. Rapporten kom ju till ovan nämnda partikongress (som egentligen borde röna lika myckey uppmärksamhet som den berömda sovjetiska tjugonde, när man tog avstånd från Stalin, med tanke på hur mycket man sågade sina föregångare.

allan

Det var väl framför allt stödsköpet av den svenska kronan som gjorde att det gick så illa som det gjorde sist om jag minns rätt. Vad ansåg socialdemokraterna om det greppet när det begav sig och varifrån kommer egentligen ideologin som gjorde att de skulle försvara kronan till varje pris?

Detta togs upp i förra tråden, med källor. Men som vanligt så tystnade du och de andra som drog upp anklagelserna för att sedan fortsätta som inget har hänt i trådar som denna.

Allan
2006-05-12, 03:47
Detta togs upp i förra tråden, med källor. Men som vanligt så tystnade du och de andra som drog upp anklagelserna för att sedan fortsätta som inget har hänt i trådar som denna.

Nej, vi hade annat att göra med våra liv än att springa hem och ge oss in i internetdebatter. I varje fall jag som är inblandad i ett dussintal hela tiden.

allan

Yankeee
2006-05-12, 05:43
Nej, vi hade annat att göra med våra liv än att springa hem och ge oss in i internetdebatter. I varje fall jag som är inblandad i ett dussintal hela tiden.

allan

Du har tid att svara på varför du inte svarade men inte du har inte tid att ge ett svar?

Coldsmith
2006-05-12, 09:57
Det var väl framför allt stödsköpet av den svenska kronan som gjorde att det gick så illa som det gjorde sist om jag minns rätt. Vad ansåg socialdemokraterna om det greppet när det begav sig och varifrån kommer egentligen ideologin som gjorde att de skulle försvara kronan till varje pris?

Talar vi om krisen i början av 90-talet? Så var det bland annat det sagolika giftermålet LO-(s). Lås kronan och försvara den (eftersom man ville att det inte skulle spekuleras och att man skulle kunna lita på kronan utomlands), sen höjer vi alla löner.. wiiiie. Dumskallar. Men en klassisk vänster-politik. "Tänk så kortsiktigt vi kan", typ. Så krisen skapades långt innan (m) kom till makten. Men (m) får alltid ta skiten för den. För att folk har svårt att förstå att sådana kriser byggs upp över tiden, den skapas inte av något års regerande. Sen släppte man kronan lös, kronan störtdök och sen drogs ekonomin igång igen.

Att skylla krisen på 90talet på högerpartierna är som att skylla ett dråpförsök på ambulansförarna.

Coldsmith
2006-05-12, 10:05

allan

Men snälla du allan. Tror du verkligen på det där? Tror du allvarligt på att det bara är ledarsidan som är vänstervriden? Jag kan inte tänka mig att någon är så blåögd.

Gäller detta bara aftonbladet förresten? Att tidningen är "neutral" (eller borgerlig kanske, lena "tokstole" mellin är folkpartist?!), det är bara ledarsidan som är politisk? Eller gäller det dn, svd osv också?

Näedu.

Och det vore ju kul om du nån gång kunde svara på frågor. Du börjar ju bli känd som mannen som aldrig anger en källa eller svarar på en fråga ens.

tusenkonstnar
2006-05-12, 10:47
Talar vi om krisen i början av 90-talet? Så var det bland annat det sagolika giftermålet LO-(s). Lås kronan och försvara den (eftersom man ville att det inte skulle spekuleras och att man skulle kunna lita på kronan utomlands), sen höjer vi alla löner.. wiiiie. Dumskallar. Men en klassisk vänster-politik. "Tänk så kortsiktigt vi kan", typ. Så krisen skapades långt innan (m) kom till makten. Men (m) får alltid ta skiten för den. För att folk har svårt att förstå att sådana kriser byggs upp över tiden, den skapas inte av något års regerande. Sen släppte man kronan lös, kronan störtdök och sen drogs ekonomin igång igen.

Att skylla krisen på 90talet på högerpartierna är som att skylla ett dråpförsök på ambulansförarna.

Kjell Olof Feldt har ju till och med skrivit en bok om detta...

(Någon som vet om han fortfarande är med i SSU föresten?)

Yankeee
2006-05-12, 11:07
Kjell Olof Feldt har ju till och med skrivit en bok om detta...

Ingvar Carlsson också.

En krönika av Feldt om Carlsson's bok och politik.

http://www.bildt.net/dbdocuments/cb000045.pdf