Visa fullständig version : Är det bara EAA som bygger muskler?
WheyProtein
2006-05-11, 15:59
Är det bara EAA som byger muskler?
BTW:
Vilken vilken funktion fyller de egentligen?
Finns det något RDI för EAA?
King Grub
2006-05-11, 16:06
Det är bara dom essentialla aminosyrorna som behövs i proteinsyntesen, ja.
Aminosyrornas funktion är att kombineras på många olika sätt för att forma alla proteiner som behövs för struktur och funktion i kroppen. Den viktigaste av dessa funktioner är formationen av specifika proteiner, som strukturella proteiner som muskelprotein och funktionella proteiner som enzymer.
Ett ungefärligt RDI för en 70-kilosman är 6.4 - 6.7 g EAA per dag totalt. Histidin 560-840 mg, isoleucin 700 mg, leucin 980 mg, lysin 840 mg, metionin+cystein 910 mg, fenylalanin+tyrosin 980 mg, treonin 490 mg, tryptofan 245 mg, valin 700 mg.
Scratch89
2006-05-11, 16:27
Och anledningen till att man äter hundra gram protein om dagen är för anabola effekter, eller vad?
WheyProtein
2006-05-11, 16:51
IllA! Fel forumdel:P
Ok.. fixar EAA så att även icke-EAA blir till protein?
keffat_liv
2006-05-11, 17:29
Och anledningen till att man äter hundra gram protein om dagen är för anabola effekter, eller vad?
ja du vill ju bygga in så mycket som möjligt. För byggare gäller ju inte 6-7 g eaa per dag, inte på långa vägar. Här snackar vi kanske 100geaa per dag.
Kanske mer borde fråga om det bara är proteinsyntesen som bygger muskler?
King Grub
2006-05-11, 17:51
Proteinsyntesen är nybildning av protein, inte bara muskelprotein, men det är det som avses i sammanhanget. Proteinbalansen är proteinsyntes minus proteinnedbrytning. Är proteinsyntesen större än proteinnedbrytningen befinner man sig i positiv proteinbalans och ökar i muskelproteinmängd under den givna mätperioden. Både proteinsyntes och proteinnedbrytning pågår kontinuerligt. Ingen är i positiv proteinbalans dygnet runt.
King Grub
2006-05-11, 18:01
Ingen är i positiv proteinbalans dygnet runt.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/diurnal.JPG
Robert Wolfe 2005.
Intressant. Under vilke tidsperiod är det ovan?
Läste en artikel om hur någon beskrev att superset skulle få bindväven i muskeln att vidga sig och på så sätt ge extra muskeltillväxt.
Är också intressant att se min kompis, han har tränat i 1 år nu. Gått från 55 till 85 kg. Han äter kostfiber och fullkorn för han tror det är bra. (Hans mål är att bli grov)
keffat_liv
2006-05-11, 18:20
Intressant. Under vilke tidsperiod är det ovan?
Läste en artikel om hur någon beskrev att superset skulle få bindväven i muskeln att vidga sig och på så sätt ge extra muskeltillväxt.
Är också intressant att se min kompis, han har tränat i 1 år nu. Gått från 55 till 85 kg. Han äter kostfiber och fullkorn för han tror det är bra. (Hans mål är att bli grov)
Menar du att fullkorn och fibrer inte är bra då?
Menar du att fullkorn och fibrer inte är bra då?
Vad har fibrer och fullkorn med proteinsyntes att göra?
Klart det är bra och hälsosamt, men inte är det väl anabolt? Det jag mena va att jag ser han växa utan att knappt äta 100 g protein/dag.
Robert Wolfe 2005.Hur mycket "bättre" blev (Fed state) - (fasted state) mellan Högt/normalt protein intag?
King Grub
2006-05-11, 19:35
Hur mycket "bättre" blev (Fed state) - (fasted state) mellan Högt/normalt protein intag?
Ser du ordet "propose"?
Det är ingen studie. Det är Robert Wolfe som skissar upp saken.
Ser du ordet "propose"?
Det är ingen studie. Det är Robert Wolfe som skissar upp saken.Missade det ordet, det mesta du postar brukar vara studier och inte förslag.
King Grub
2006-05-11, 19:43
Kommer det från Robert Wolfe kan du ta det som gällande fakta. Ingen i världen vet mer om saken.
keffat_liv
2006-05-11, 19:45
Vad har fibrer och fullkorn med proteinsyntes att göra?
Klart det är bra och hälsosamt, men inte är det väl anabolt? Det jag mena va att jag ser han växa utan att knappt äta 100 g protein/dag.
nänä klart det inte har. Men det lät som om du menade att det rent av var dåligt. För muskelbygge är det Eaa som gäller! måste bli rikare så man har råd att kränga fria eaa till varje måltid :)
nänä klart det inte har. Men det lät som om du menade att det rent av var dåligt. För muskelbygge är det Eaa som gäller! måste bli rikare så man har råd att kränga fria eaa till varje måltid :)
EsaPro2win! :)
Har ännu inte fått svar på min fråga. :em:
Vilka är de bästa källorna till eaa förutom kosttillskott?
Mjölk, ägg, kött och fisk!?
King Grub
2006-05-12, 04:41
Alla animaliska proteinkällor (förutom kollagen och gelatin) är helt fullvärdiga och kan användas till fullo i proteinsyntesen.
Ett ungefärligt RDI för en 70-kilosman är 6.4 - 6.7 g EAA per dag totalt. Histidin 560-840 mg, isoleucin 700 mg, leucin 980 mg, lysin 840 mg, metionin+cystein 910 mg, fenylalanin+tyrosin 980 mg, treonin 490 mg, tryptofan 245 mg, valin 700 mg.
Så man behöver bara ett ägg per dag för att få i sig allt protein som är nödvändigt om man väger 70 kg?
King Grub
2006-05-12, 08:16
Nej. Men EAA. 10-15% av en normalpersons proteinintag bör komma från EAA. Vilket uppnås med vilken kost som helst.
Samme person har ett normalt proteinbehov på runt 55-56 gram protein per dag, totalt och från alla källor inräknade. Den siffran och rekommendationen är baserad på en kost där majoriteten av proteinet kommer från vegetabiliska källor. Är det animaliskt protein det handlar om behöver han bara runt 45 gram protein totalt på dygn.
Då talar vi om normalindividen, som lever ett normalt aktivt liv med som inte idrottar för maximala resultat. Då kan han behöva dubbla sitt proteinintag.
Rockhard
2006-05-12, 11:11
Så man blir alltså mer katabol ju mer protein man äter :)
King Grub
2006-05-12, 11:44
Va?
Va?
Diagrammet visar onekligen en djupare dal vid det större proteinintaget. Hur ska det tolkas?
Proteinbalansen är proteinsyntes minus proteinnedbrytning.
En viss mängd av ett EAA-tillskott stimulerar proteinsyntesen bättre än samma mängd protein från ett intakt vassleprotein.
Motverkar en viss mängd av ett EAA-tillskott proteinnedbrytningen bättre än samma mängd protein från ett intakt vassleprotein?
King Grub
2006-05-12, 12:25
Motverkar en viss mängd av ett EAA-tillskott proteinnedbrytningen bättre än samma mängd protein från ett intakt vassleprotein?
Ja, överlägset. Och kasein är överlägset vassle.
Robert Wolfe 2005.
Jag ser mig inte som dum och fick dessutom ganska bra på den statistiska delen på högskoleprovet men av det här diagramet förstår jag faktiskt ingenting. :)
Först och främst är det frasen "Protein Metabolism" som jag inte har koll på vad det innebär och sedan förstår jag inte varför det är en stor dal för "High Protein Intake" men det beror antagligen på att jag inte förstår det första, någon som kan förklara?
Ja, överlägset. Och kasein är överlägset vassle.
Om man jämför EAA, vassle, kasein och kolhydrat, är det korrekt att anta att kolhydrat är allra sämst av dessa på att motverka proteinnedbrytning?
Ola Wallengren
2006-05-12, 15:41
Först och främst är det frasen "Protein Metabolism" som jag inte har koll på vad det innebär och sedan förstår jag inte varför det är en stor dal för "High Protein Intake" men det beror antagligen på att jag inte förstår det första, någon som kan förklara?
Protein metabolism är väl ungefär det samma som proteinomsättning.
Vad bilden ska visa är att efter att man äter protein brukar det följa en tid med positivproteinbalans, dvs uppbyggnad, men efter ett tag när proteininflödet börjar sina och "fastan" börjar så bryts proteinet ner igen.
Vad den gula streckade linjen skall visa är att om man ökar proteinintaget så får man visserligen en större uppbyggnad efter måltid men sedan blir det oftast en lika stor ökning i nedbrytning under fastan så proteinbalansen ändå blir den samma. Mer är inte alltid bättre alltså.
Ola Wallengren
2006-05-12, 15:44
Om man jämför EAA, vassle, kasein och kolhydrat, är det korrekt att anta att kolhydrat är allra sämst av dessa på att motverka proteinnedbrytning?
Ja, eftersom kolhydrat ju inte innehåller något protein. Men kombinationen av protein+kolhydrat (ja, kanske även fett) är nog den bästa.
Ja, eftersom kolhydrat ju inte innehåller något protein.
Hahaha, det var roligt sagt av dig. Att jag öht frågade berodde på att jag funderade på om inte kanske insulinutsöndringen i sig motverkade nedbrytning, då det skrivits att insulin är antikatabolt i samband med träning.
King Grub
2006-05-12, 16:51
insulinutsöndringen i sig motverkade nedbrytning
Ja.
Protein metabolism är väl ungefär det samma som proteinomsättning.
Vad bilden ska visa är att efter att man äter protein brukar det följa en tid med positivproteinbalans, dvs uppbyggnad, men efter ett tag när proteininflödet börjar sina och "fastan" börjar så bryts proteinet ner igen.
Vad den gula streckade linjen skall visa är att om man ökar proteinintaget så får man visserligen en större uppbyggnad efter måltid men sedan blir det oftast en lika stor ökning i nedbrytning under fastan så proteinbalansen ändå blir den samma. Mer är inte alltid bättre alltså.
Tack, det var ungefär det jag trodde men tyckte det verkade konstigt. :em: Nästa fråga blir naturligtvis då om man genom att fortsätta äta kan motverka den stora dalen eftersom det står fasted?
King Grub
2006-05-12, 18:27
Nästa fråga blir naturligtvis då om man genom att fortsätta äta kan motverka den stora dalen eftersom det står fasted?
Du bör nog sova någon gång under dygnet också i stället för att sitta uppe och äta...
Du bör nog sova någon gång under dygnet också i stället för att sitta uppe och äta...
Tänkte inte på det...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.