Visa fullständig version : Morgonträning
Någon som har erfarenhet av styrketräning på morgonen. Tänkte lägga även mina styrkepass på morgonen eller är det dumt då kroppen kanske saknar tillräckligt med energi. Jag har tänkt att äta frukost ca 1,5timme innan. Havregrynsgröt + proteindrink är väldigt morgonpigg så det känns som det kommer fungera, men gärna lite synpunkter samt erfarenhet av träning på morgon vs kväll.:bpump: :love:
Har gjort det några gånger när jag haft sovmorgon i skolan. Tycker det funkar fint pga lungt på gymmet. Bara man käkar en rejäl frukost...
Jag har tränat på morgonen i typ 4 år nu. Jag har bättre ork och dessutom är det lite folk och trängsel.
Munter, vad käkar du till frukost innan passet?
50g allbran, 30g havregryn, 2dl minimjölk, 5-10 äggvitor och en matsked fiskolja. Ibland någon banan före eller i passet också, som kommer två timmar efter frukosten.
OK, jag själv hadr tänkt 3dl havregrynsgröt, banan samt proteindrink ca 25g protein samt lipolar balans.:eating:
Muskelsmurfen
2002-11-30, 00:11
Jag har provat och det funkar inte för mig. =/
Men det funkar ju för Munter... Prova och se...
Jag har som dared kört pass före skolan och det har funkat super.
Man måste som sagt vara noga med maten före, sedan är det bara och köra.
Jag vet att detta inte håller i längden för alla, men kan man så är det bara och köra....
Gillerstedt : "Prova och se..." - instämmer
//Sjölin
goa_killen
2002-11-30, 22:17
även jag har kört detta o ofrat mina sovmornar i skolan...
tycker de e lite speciellt att stiga upp tidigt o gå bort o träna medans solen går upp..
gymmet ä helt lungt, koncentrationen på topp...
du kan gå å apa dej hur mycket du vill framför speglarna utan att ågon ser dej...
sen så e de skönt att ha e avklarat oxå o man kan gå me ett gött tryck ikroppen..
Åse Columbus
2002-12-01, 00:18
Beundrar verkligen e som kan köra ett träningspass på morgonen...fixar inte det alls...
jag stapplar mig ur sängen o lyckas ibland sitta på cykeln 10-20 minuter ibland ...thats it....
träning på kvällen är min melodi....
Har en period av mitt liv jobbat tvåskift så jag hade inget val..funkade ganska bra att träna på morgonen/förmiddagen men jag hade å andra sidan tid att äta frukost i lugn och ro och sen slöa lite för att sen träna.
Rådet att testa och se är nog det bästa, klarar man inte av en frukost innan så är nödlösningen snabba kolhydrater och protein precis innan (och kanske under) passet.
Sundblad
2002-12-02, 12:02
Funkar för mig. Jag har i princip alltid tränat klockan 7.00 på morgonen. Första 6-8 månaderna gick jag upp 5kg (har inte ökat ett hekto sedan dess dock, men det beror nog på oregelbunden träning).
Som sagt, prova och utvärdera.
.: Sundblad :.
Morgonträning är bra!
Om man tränar på kvällen har man inte så många timmar på sig att återställa kroppen efter träningen... Tränar man på morgonen har man hela dagen på sig att ge musklerna den näring dom behöver efter ett träningspass.
Fruost? Själv "bracketar" jag alla mina träningspass, så det enda jag "äter" innan morgonträning är 25gram vassle och ca 35gram kreatintransporter... Funkar kanon!!!
Vänligen,,,
Petrus
GhostFace
2002-12-02, 13:36
Originally posted by Tinner
Morgonträning är bra!
Om man tränar på kvällen har man inte så många timmar på sig att återställa kroppen efter träningen... Tränar man på morgonen har man hela dagen på sig att ge musklerna den näring dom behöver efter ett träningspass.
Fruost? Själv "bracketar" jag alla mina träningspass, så det enda jag "äter" innan morgonträning är 25gram vassle och ca 35gram kreatintransporter... Funkar kanon!!!
Vänligen,,,
Petrus
Känner du aldrig någon panikhunger under passet?
Hur mkt äter du vid hemkomst? Vad äter du (vanlig stor frukost, brunch, lunch)?
Hur är kostuppladdningen kvällen före träningsdag? Både kolhydrats,- proteinrik?
Hur var orken under den första perioden av din morgonträning?
Morgonträning är bra! Om man tränar på kvällen har man inte så många timmar på sig att återställa kroppen efter träningen... Tränar man på morgonen har man hela dagen på sig att ge musklerna den näring dom behöver efter ett träningspass. Oh ja, det glömde jag säga...det är nästan den viktigaste aspekten med morgonträning.
Originally posted by GhostFace
Känner du aldrig någon panikhunger under passet?
Hur mkt äter du vid hemkomst? Vad äter du (vanlig stor frukost, brunch, lunch)?
Hur är kostuppladdningen kvällen före träningsdag? Både kolhydrats,- proteinrik?
Hur var orken under den första perioden av din morgonträning?
Nej, eftersom min bracketingdrink ger mig energi för att orka träna en timme (jag dricker den under uppvärmningen) blir jag inte hungrig, eller känner att jag inte orkar. Direkt efter träningen tar jag ytterligare en bracketingdrink, en halvtimme senare en proteindrink, en timme efter den en proteindrink och en timme efter den en mindre måltid (MRP)...
Resten av dagen blir med andra ord som normalt med protein ca var 150:e minut...Det behövs ingen särskilld uppladdning kvällen innan eftersom kolhydraterna/proteinet innan träning är energin som används under träningen.
Vänligen,,,
Petrus
Önskar jag kunde träna på mornar men iaf för tillfället så är risken för att svettas amoniak och bryta ner muskler aldelens för hög.
GhostFace
2002-12-02, 14:54
Nej, eftersom min bracketingdrink ger mig energi för att orka träna en timme (jag dricker den under uppvärmningen) blir jag inte hungrig, eller känner att jag inte orkar. Direkt efter träningen tar jag ytterligare en bracketingdrink, en halvtimme senare en proteindrink, en timme efter den en proteindrink och en timme efter den en mindre måltid (MRP)...
Resten av dagen blir med andra ord som normalt med protein ca var 150:e minut...Det behövs ingen särskilld uppladdning kvällen innan eftersom kolhydraterna/proteinet innan träning är energin som används under träningen.
Vänligen,,,
Petrus
När klämmer du in en riktig måltid med fast föda efter träning?
Du lever väl inte på konstant flytande föda...?
Självklart är det ju beroende på en själv och ens grundförutsättningar om en träning på morgon innan födointag/frukost är överhuvudtaget möjlig. Vissa klarar inte av att käka solid frukost direkt på morgon, en del andra gör det.
Vissa klarar inte av en tidig morgon utan startar långsamt, andra morronpigga. Att då både vara morrontrött samtidigt som en frukost måste bli intagen innan något kan göras låter som en dålig kombination för morgonträning hehe
Men vem vet, kanske det är dags för en variation i träningslivet. Å andra sidan, kanske det är bättre att införa träningsmorgnar när solen går upp tidigare än 08.30-45. Man känner sig inte fullt så 'trött' på vår/sommarhalvåret förståelsevis tack vare solljuset.
Originally posted by GhostFace
När klämmer du in en riktig måltid med fast föda efter träning?
Vem har sagt att jag gör det? :D
Efter träningen har jag väldigt svårt för att äta fast föda, likaså på morgonen (frukost). Därför blir det väldigt mycket shakers innan och efter träningen...
(Jag tränar bara morgon var 3:e vecka pga jobbet)
Vänligen,,,
Petrus
Efter träningen har jag väldigt svårt för att äta fast föda, likaså på morgonen (frukost). Därför blir det väldigt mycket shakers innan och efter träningen...
Vänligen,,,
Petrus
Fan har samma problem! Inte att jag går o tränar på morgonen var 3'e vecka utan att jag har svårt o äta mkt fast föda på frukosten ..hatar min morgonaptit!
Mitt problem är precis tvärtom! Börjar jag äta på morgonen kan jag inte sluta :D Därför kör jag i mig en MRP och sticker till gymmet där jag drar i mig Transporter+Protein och kör igång passet... Fungerar perfekt för mig:)
GhostFace
2002-12-04, 10:16
Vänligen,,,
Petrus
Där ser man :D
Jag trodde du alltid tränade morgon...
The Dwag
2002-12-04, 10:22
Vad har vi lärt oss av det här ?
1. Tinner äter inte mat :D Det vet de flesta redan ;)
2. Jävligt många är gnälliga för de inte får lite mat och vad fan är panik hunger ? Det är något mentalt inget annat !
GhostFace
2002-12-04, 10:54
Originally posted by The Dwag
Vad har vi lärt oss av det här ?
1. Tinner äter inte mat :D Det vet de flesta redan ;)
2. Jävligt många är gnälliga för de inte får lite mat och vad fan är panik hunger ? Det är något mentalt inget annat !
Många blir gnälliga utan mat efter långa timmar utan...tydligt gnälliga...;)
Jag har hört att utsöndringen av kortisol är ganska stor på morgonen jämfört med på kvällen...så för optimala resultat kanske man ska träna lite senare på dagen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.