Visa fullständig version : Bäst mellan löpning o styrketräning? Motivera!
Vad anser ni vara den bästa träningen? Ha med alla aspekter som hur nyttigt det är, om det kommer till använding eller hur det ser ut? Praktiskt?
Själv så föredrar jag styrketräning! Visst är hjärtat den viktigaste muskeln men finns det ngt tråkigare än att träna kondition?! :) Det syns om du har stora muskler, men det syns in om du har bra kondis. Ett annat plus är att styrketräningen inte blir lidande på samma sätt som kondisen blir om man krökar eller äter för mycket godis, men största anledningen är självklart att det är roligast - att verkligen pumpa ur musklerna all energi som finns och nästa gång göra samma sak fast med en extra vikt osv :thumbup:
Styrketräningen för den mår jag bäst av och tycker är roligast. Men ganska skum jämnförelse ^^.
jag hajar inte antagligen för att jag är för gammal.
Jag tränar väl det jag tycker är roligast inte det som gör att andra tycker jag ser bäst ut? Att jag sen skulle välja träningsform som tillåter mig maximera mitt alkoholintag förstår jag inte heller.
Jag kör både och, jag tror på variation
jag tror man mår bäst rent fysiskt av löpningen
Vesseldahl
2006-05-10, 19:12
Löpningen ger mig duktigt sköna kickar, en kväll som denna är det riktigt skönt att bränna av ett intervallpass på slingriga skogsstigar. Perfekt temperatur, trevligt folk ute i spåret, trevlig natur och häftigt att ösa på i spåret. Att bra kondition ger posstiva effekter på styrketräningen är inte heller helt fel! :thumbup:
Känslan i kroppen efter ett intensivt konditionspass är riktigt go.
Nu under vår och sommar blir det mycket löpning, vintertid är det handboll som gäller, finns ingen bättre sport! Förstår faktiskt inte hur man kan välja bort konditionsträningen helt.
Hade jag inte styrketränat så hade jag antagligen haft en fysik som jag inte varit nöjd med, ~62 kg tycker inte jag är särsilt klädsamt till ~181 cm, hade säkerligen haft framåtroterade axlar och usel hållning.
Sen att en blir hyffsat stark och får en trevlig fysik gör det hela ännu trevligare.
Så jag får nog säga dött lopp.
Skulle inte vilja vara utan något av alternativen.
grisbil3n
2006-05-10, 19:18
Styrka är mysigast och jag skulle lätt välja den före löpningen eller konditionsträningen överhuvudtaget. Varför? Främst för att mina ben inte tillåter mig att löpträna för tillfället.
vad är det för fel på dina knän? varför har det blivit så
grisbil3n
2006-05-10, 19:27
vad är det för fel på dina knän? varför har det blivit så
Knän? Mina benhinnor som är knas, eller snarare muskeln innanför. Compartment syndrome, finns säkert en drös på brädan som har samma skit. Löpandet pumpar upp muskeln nåt djävulskt så att den trycker på hinnan och då gör det jävligt ont. Vet inte hur det har blivit så, finns nog många möjliga orsaker. Men det kommer eventuellt att kurereras framöver, ingen panik.
Dumleman
2006-05-10, 19:48
Greppträning är roligast, det har man nytta av i allt det man gör (japp precis allt!). Löpning... buhu nu börjar jag grina *cry*.
Att kombinera olika träningsformer anser jag vara överlägset bäst. Igår: 5,5km jogg på morgonen, följdes av 1 timmes dressyrträning med häst på kvällen. Lugn dag idag med 70 minuters styrketräning. Morgondagen skall bli 7,2km morgonjogg i skäralids nationalpark, kompletteras med galoppträning på kväll med hästen. Det är kul att röra sig, ännu roligare med variation!:thumbup:
Högintensiv styrketräning är nog bäst för hälsan i det långa loppet.
Det bästa är båda, men om man nu måste välja antingen eller så hade jag nog valt konditionen tror jag. Jag tycker styrketräning är skitkul och det har säkert många fördelar hälsomässigt, men att styrketräna regelbundet utan att konditionsträna nåt skulle kännas helfel för mig. En bra kondition är inte dåligt att ha. Jag skulle känna mig mer vältränad om jag regelbundet konditionstränade än enbart styrketränade även om jag rent fysiskt sett skulle varit biffig och stor och haft muskler.
Bästa som i att leva länge lär vara att röra på sig så lite som möjligt samtidigt som man äter så lite som möjligt(typ). Sen vad man mår bäst av kortsiktigt är väl högst individuellt, själv gillar jag både och fast på olika sätt. Styrka är kul rakt igenom medan "kondition"(om vi nu ska kalla det så) ibland känns mer som ett måste för att funka bra i vardagen.
Metal_boy_
2006-05-10, 21:16
Skiter i vilket, då löpning är det tråkigaste man kan hålla på med ,om det inte är inom någon bollsport.
Gurk-Burk
2006-05-10, 21:19
Knän? Mina benhinnor som är knas, eller snarare muskeln innanför. Compartment syndrome, finns säkert en drös på brädan som har samma skit. Löpandet pumpar upp muskeln nåt djävulskt så att den trycker på hinnan och då gör det jävligt ont. Vet inte hur det har blivit så, finns nog många möjliga orsaker. Men det kommer eventuellt att kurereras framöver, ingen panik.
Precis samma sak här, bränner något grymt när jag springer, därför blir det inte mycket löpträning för min del...
grisbil3n
2006-05-10, 21:34
Precis samma sak här, bränner något grymt när jag springer, därför blir det inte mycket löpträning för min del...
Går att åtgärda dock, om inte med träning så med operation. Gå till en naprapat.
Ni är bara feta..Tror helt klar en variation mellan sprint och långdistans gör under för den allmänna hälsan. Funktionell benstyrka, uthållighet, kondition, lägre vilopuls, rensning av slaggprodukter, bättre syreupptagningsförhållande i förhållande till "normal" styrketräning, enligt mitt tycke.
Själv kör jag 50/50 Styrke + Löpning.
Varför välja? Jag gillar båda två. Problemet är att båda träningsformerna har en del insnöade nötter. Det finns folk som styrketränar och är livrädda för konditionsträning i allmänhet och löpning i synnerhet. På andra sidan finns det löpare som är livrädda för styrketräning eftersom de tror att kroppen får "massvis med tunga muskler" så fort de tittar på en hantel. Båda har sina fördelar hälsomässigt och därför är det bästa att kombinera dem. Har man problem med benhinnor och liknande är det bara att välja en annan form av konditionsträning.
Slartibartfast
2006-05-11, 11:18
En kombination är överlägset.
En kombination är överlägset.
:thumbup:
Sen går det naturligtvis att träna både styrka och kondition samtidigt genom att ha ett jäkla tempo i sina styrkepass med mycket uppvärmning med bara kroppsvikt osv om löpning/cykling/innebandy/fotboll nu känns så fruktansvärt hemskt.
Själv får jag kickar av både styrekträning och kondition så jag vill ha bägge. Styrketräningen bygger upp en kropp som håller för mycket, förhindrar förslitningar och skador - konditionsträningen bidrar till att den där kroppen faktiskt orkar med och inte bara blir en trött hängig surtrasa som varken orkar med någon vidare styrkebelastning i längden eller hålla koncentrationen uppe.
Karl_alfred
2006-05-11, 12:15
Om man lära välja för hälsan, löpningen.
Berguven
2006-05-11, 15:51
Eftersom mina skor härstammar från slutet av åttiotalet (kanske början av nittiotalet) kan jag inte springa utan att problem uppkommer. Eftersom jag aldrig kommer till skott med att köpa nya dojor ät det styrketräning som gäller just nu.
Hälsomässigt skulle jag säga välplanerad styrketräning så jag väljer det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.