Visa fullständig version : Billjud
Nu är det så att jag köpt en bil, men inte fan har man ljudsystem så man kan lyssna på musik ordentligt :( (bara standardgrejer).
Jag är ganska n00b på billjud, eler ja ärligt talat helt n00b på billjud, så är det någon som vet någon bra nybörjarguide eller liknande? Kanske ett forum? Tips på bra grejer? etc etc :P
www.sasca.se
Där håller de som tävlar till. På forumet alltså.
Hur mycket behöver man investera om man vill ha något som är bättre än standardgrejerna? Både om man gör det själv eller om man skulle låta något företag fixa det hela.
hmm,fixar du själv, så runt en 5-10 tusingar
En schysst baslåda+slutsteg kring 1000 kr på blocket. Likaså, kanske lite mer för högtalare totalt, så har du ett 10000% bättre ljudsystem.
Oj, glömde MP3-spelare, säg en 800ing för den också.
Sen prösjar du en 500ing till nån bekant som känner någon bekant som kan det här med billjud osv så har du det färdigt för under fyra lax.
victor_n
2006-05-10, 17:25
enligt mig om man ska ha ett riktigt bra ljud som är över standard måste man punga ut allt mellan 20-30k minst;)
Markus H
2006-05-10, 18:08
enligt mig om man ska ha ett riktigt bra ljud som är över standard måste man punga ut allt mellan 20-30k minst;)
Det tror jag inte på.
inte så dyrt att förbättra ljudet.
räcker med att byta elementen till några eftermarknads prylar (av lite bättre sort) så får du ett förbättrat ljud. och det behöver inte kosta mer än någon tusenapp. sen så är det som alltid, man får vad man betalar för och för att förbättra orginalljudet så behöver man sällan betala särskillt mycket.
Det tror jag inte på.
inte så dyrt att förbättra ljudet.
räcker med att byta elementen till några eftermarknads prylar (av lite bättre sort) så får du ett förbättrat ljud. och det behöver inte kosta mer än någon tusenapp. sen så är det som alltid, man får vad man betalar för och för att förbättra orginalljudet så behöver man sällan betala särskillt mycket.
20-30 lax låter mer som något man drar upp på någon mässa så andra audiobögar kan komma och runka till ens ljudsystem :)
Jag tror du tolkat min fråga rätt, kravet är att kunna höja lite och få schysst ljud, inte att ha det fetaste ljudet i GBG och minst tre andra orter till. Det som kommer med i A3:ean är verkligen skit, kunde inte ens höja lite utan att det började låte fördjävligt.
Markus H
2006-05-10, 18:40
20-30 lax låter mer som något man drar upp på någon mässa så andra audiobögar kan komma och runka till ens ljudsystem :)
Jag tror du tolkat min fråga rätt, kravet är att kunna höja lite och få schysst ljud, inte att ha det fetaste ljudet i GBG och minst tre andra orter till. Det som kommer med i A3:ean är verkligen skit, kunde inte ens höja lite utan att det började låte fördjävligt.
MDS kanske inte är det bästa, men det duger om man inte är audiofil. kika lite på dessa grejjor.
http://www.mds.se/?artnr=430737 Adapter för framdörrarna
http://www.mds.se/?artnr=110216 6.5" koaxialer till framdörrarna. MDS Fanatic FD216
http://www.mds.se/?artnr=dehp5800mp Huvudenhet som duger gott. Pioneer DEH-P5800MP
Detta lovar jag är bättre än orginalljudet, och det för inte mer än ca 3500:-
Sen om du vill ha lite bas så kan du alltid komplettera med en baslåda och ett slutsteg, vips så har du ett ljud som långt överstiger orginalprylarna, för mindre än 6000:-
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.