handdator

Visa fullständig version : Är Skåne farligt??

mister_power
2006-05-09, 21:54
Hej

Jag satt nu och kollade på nån debatt på tv om nån skola som skulle stängas för att det var för mycket bråk.

Så jag tänkte för mig själv hur farligt är Skåne egentligen, i Malmö är riskerna stora att bli misshandlad/rånad, stänger skolor för att det är maffiametoder, i Landskrona härjar gängen fritt.

Det här är bara det att jag hört från media och alla vet ju att media kan överdriva.

Men till er som bor där nere, är det farligt att bo där nere börjar Skåne förfalla??

Baan
2006-05-09, 21:55
förmodligen livsfarligt, jense har väl blivit skjuten minst 12 gånger mer än 50 cent, och då är ändå jense en snäll kille, inte en fd knarklangare.

Sebbe_H
2006-05-09, 21:55
Hej

Jag satt nu och kollade på nån debatt på tv om nån skola som skulle stängas för att det var för mycket bråk.

Så jag tänkte för mig själv hur farligt är Skåne egentligen, i Malmö är riskerna stora att bli misshandlad/rånad, stänger skolor för att det är maffiametoder, i Landskrona härjar gängen fritt.

Det här är bara det att jag hört från media och alla vet ju att media kan överdriva.

Men till er som bor där nere, är det farligt att bo där nere börjar Skåne förfalla??

Händer ju sånt i göteborg med..

mathor
2006-05-09, 21:56
Ja, det är jättefarligt där.

Pez
2006-05-09, 21:57
Hej

Om du bor på värmdö så innebär väl bara att åka till Orminge en förhöjd risk för din person med 3000% eller nåt.. :D
Relativt till värmdö så kan ju jukkasjärvi definieras som ett kriminellt högriskområde.

Jense
2006-05-09, 21:58
nä, det är lungt och skönt här. men å andra sidan så blir det nog ganska farligt om du springer runt på rosengård med en anti-islam flagga på ryggen. men då får du skylla dig själv, och så är det nog med allt här nere.

mister_power
2006-05-09, 21:59
Orminge var ligger det :D

mathor
2006-05-09, 22:01

Den glömda utposten innan Gustavsberg. Akta dig för centrum, där hänger det parkeringsbajsare.

Rock'nRoll
2006-05-09, 22:02

Söder om knivsöder

Pez
2006-05-09, 22:03
Söder om knivsöder
Om norr är väst kanske?

Rock'nRoll
2006-05-09, 22:05
Om norr är väst kanske?

Ska uppdatera mina geografi kunskaper..

mister_power
Gustavsberg, Värmdös svarta får

hahavaffan
Om vi säger såhär... det är tur att vi Skåningar är så jävla hårda och tuffa.

Annars hade vi aldrig överlevt de farliga, kalla vintrarna. :D

Slayerized
2006-05-09, 22:08
Inte alls farligt.
Landskrona har jag visserligen ingen aning om hur det är, men jag har hängt i Malmö sedan barnsben och jag har inte sett så farligt många slagsmål, bara blivit utsatt för rånförsök någon gång, och har inte speciellt många kompisar som farit illa heller.
Fast jag är nog mer på min vakt i Malmö än i Lund (där jag bor). Men det är mest för att jag är lite rädd för Jense.

Snake
2006-05-09, 22:09
Alla i Stockholm och Malmö bär kniv. Det har jag sett på teve.

Stoltz
2006-05-09, 22:12
Nja... Tror inte det är farligare här än någon annanstans i Sverige, förutom kanske Lappland.
Dock håller jag mig borta från Landskrona numer, orkar inte med alla jävla drägg jag alltid stöter på där som vill ha bråk. Egentligen inget medvetet val, jag upptäckte det samtidigt som jag skrev detta att det faktiskt är därför jag inte är där.

Sen, vad fan ska jag dit och göra när fina HBG finns här ;)

Fed up
2006-05-09, 22:13
Hej

Men wtf, fan va trött jag är på trådar skapade av "upplänningar" som gnäller på Malmö! Jag har bott i Malmö i 8 år, har aldrig varit utsatt för något våld/rån, känner ingen som varit utsatt för något våld/rån, har aldrig sett något våld/rån osv.
Visst, vi har haft bilinbrott 2 gånger och visst har jag hört klasskompisar som har strul på sina praktikskolor, men tror knappast detta är något unikt för Malmö/skåne.
Det våld som sker här är mest internt och inget vi "vanliga" människor märker av.

mister_power
2006-05-09, 22:19
Nu gnällde jag inte, jag undrade bara om det var sant det media skriver

Pez
2006-05-09, 22:22
Men wtf, fan va trött jag är på trådar skapade av "upplänningar" som gnäller på Malmö! Jag har bott i Malmö i 8 år, har aldrig varit utsatt för något våld/rån, känner ingen som varit utsatt för något våld/rån, har aldrig sett något våld/rån osv.
Visst, vi har haft bilinbrott 2 gånger och visst har jag hört klasskompisar som har strul på sina praktikskolor, men tror knappast detta är något unikt för Malmö/skåne.
Det våld som sker här är mest internt och inget vi "vanliga" människor märker av.
Bilinbrott? Hur många swat-teams tog hand om det?
Senaste vi hade ett bilinbrott häruppe var väl.. sommaren -95 eller nåt.

mister_power
2006-05-09, 22:26
Nu när rockn roll är här gjorde du lumpen på Berga?

Fed up
2006-05-09, 22:34
Nu gnällde jag inte, jag undrade bara om det var sant det media skriver

Nej förstår det, min ilska var väl inte främst mot dig personligen utan dels mot media som får det att framstå som att vi inte vågar gå ut här och alla som blint tror dem...

Pez: CSI jobbar stenhårt på inrotten i denna stund. De har en film från en övervakningskamera och i den så reflekteras gärningsmannens ansikte i en liten mutter som låg på golvet så saken lär vara biff!

Rock'nRoll
2006-05-09, 22:44
Nu när rockn roll är här gjorde du lumpen på Berga?

Yes, insatssoldat Stenbäck. Vem är du?

Krampus
2006-05-09, 22:51

Jag älskar denna typen av argumentation:
"Det har aldrig hänt mig något, alltså existerar inte problemet".
Dokumenterad statistik över flest personrån i landet finns dock.

Fed up
2006-05-09, 22:53

Han frågade ju om det var farligt att bo här osv. Min poäng var att som "gemene man" behöver man inte vara mer rädd här än i andra större städer.

Tycker ändå det säger en del att ingen jag känner blivit rånad/utsatt för våld här, har ändå hunnit träffa en hel del folk under mina åtta år här. Jag bor inte heller i något direkt fint omårde (som tex. snobb-jense).

Slayerized
2006-05-09, 22:55

Men trådskaparen frågade ju oss som bor härnere om vi upplever det som "farligt"?

Nu har jag visserligen inte sett statistiken, men det kan inte vara mycket värre i Malmö än det är i Stockholm och Göteborg? Men jag kanske har fel.

Fed up
2006-05-09, 22:56
Men trådskaparen frågade ju oss som bor härnere om vi upplever det som "farligt"?

Nu har jag visserligen inte sett statistiken, men det kan inte vara mycket värre i Malmö än det är i Stockholm och Göteborg? Men jag kanske har fel.

Det är väl värre här i förhållande till storlek, tror jag. Alltså procentuellt.

Krampus
2006-05-09, 23:04
Han frågade ju om det var farligt att bo här osv. Min poäng var att som "gemene man" behöver man inte vara mer rädd här än i andra större städer.

Tycker ändå det säger en del att ingen jag känner blivit rånad/utsatt för våld här, har ändå hunnit träffa en hel del folk under mina åtta år här. Jag bor inte heller i något direkt fint omårde (som tex. snobb-jense).

Me bad...

Då är min personliga upplevelse att Malmö och hela västskåne har en ganska utbredd kriminallitet.
Kan räkna upp ett 30-tal lätt som blivit rånade och misshandlade.

Sen verkar brott av "maffiakaraktär" typ kidnappning vara vanligare.
Men det har jag ingen personlig erfarenhet av, utan har bildat mig uppfattningen genom media.

Dock har Malmö jävligt bra uteliv och Malmöfestivalen brukar vara nice. :)

Krampus
2006-05-09, 23:05

Just personrån lär vara mer utbrett i Malmö, men även Landskrona och Helsingborg.

Corpobal
2006-05-09, 23:20
Malmöfestivalen är ett årligt vattenhål för allehanda mänskligt avfall från närliggande trakter att samlas kring och förpesta stadskärnan. *grr*

Corpobal
2006-05-09, 23:23
För att besvara frågan så känns det betydligt bättre att röra sig i Malmö än Landskrona om man inte vill hamna i bråk med "smågäng", det vill säga jävliga ungdomar. När det gäller grövre kriminalitet så är det väl ingen vågad gissning att en stor del av drogtrafiken söderifrån går via Skåne.

MojjMojj
2006-05-10, 00:16
Gustavsberg, Värmdös svarta får

Snacka inte bajs, guttanbä är det som gäller! Ösby 4 life.

Sedan är ju GurraGangsters inte att leka med *cry*

Flygplan
2006-05-10, 00:27
Det är malmö och landskrona de mesta av allt skit händer, oprovocerat våld, rån etc.

Det har inget samband med att det bor 40-50% invandrare på de orterna.

Resten av skåne är:thumbup:

Hnke
2006-05-10, 00:51
Händer skit i alla städer..

tossefar
2006-05-10, 02:07
Jag hänger mest runt vejby/torekov och österlen då jag är i skåne, aldrig stött p å några problem. Tricket är att bosätta sig där invandrarna inte har råd att bo. Gärna ska det vara tråkigt och lugnt också, för då vill de inte heller åka dit.

Sjukt cyniskt? Ja.
Fungerar det? Japp.

Nina L
2006-05-10, 05:50
Farlighetsgraden varierar beroende på ort, så klart. Skåne är givetvis inte farligt by default. Jag brukar gnälla en massa på Malmö, men jag är lika påverkad av media som andra är. Man läser om skottlossningar, mord och elände som inträffat i närheten och tycker att det känns obehagligt. Dock känner jag ingen som har varit utsatt för gatuvåld. Själv har jag blivit hotad av några småungar. Värre än så har det inte blivit. Jag vet inte vad som var värst; att jag skulle få hela Rosengård på mig, eller att jag var lik Sarah Jessica Parker... *cry* Jag kan ju se med min feta röntgensyn att det finns en hel del kriminella på stan här, men de verkar inte bry sig om mig.

Jag rekommenderar Helsingborg. Det är en trevlig stad, och det kanske kan vara intressant att veta att de (enligt min fantastiska smak) har skånes snyggaste tjejer. Landskrona är en riktig håla. Jag hade det tvivelaktiga nöjet att spendera en hel månad där för några år sedan, och det var illa redan då. Vill du slippa det farliga helt så finns det ju överklassnästen här också. Låt mig tänka... Falsterbo, Höllviken, Bjärred, tror jag är sådana.

Nina L
2006-05-10, 05:54
Dock har Malmö jävligt bra uteliv och Malmöfestivalen brukar vara nice. :)Jag älskar Malmöfestivalen. Den har blivit sjukt bra nu, en riktigt festival. Det är bara malmöborna som inte gillar den, men det är nog en symptom på tuffhet. Man skall liksom inte tycka att sånt är kul när det händer i ens egen stad.

Jacksatan
2006-05-10, 06:06
Jag kommer från en mindre stad i Lappland och jag har aldrig sett så mkt våld som där. Jag hade hört mkt skit om uppsala men jag har inte sett ett enda slagsmål här på 3år faktiskt. Har garanterat sett +50 hemma under gymnasietiden.
Jag tror lätt att det blir överdrifter och kanske även att det är mer oprovocerat våld i storstäder vilket genast får stora löpsedlar i media. Jag tror inte det är nån höjdare att rusa runt i Rosengård med backslick och kavaj samt le sitt bästa stureplansleende, men det skulle vara lika illa att göra det därifrån jag kommer.
Men visst, man bör ju se till att hålla sig ifrån vissa ställen i större städer som är behäftade med större risk att bli rånad.

muddler
2006-05-10, 06:31
Den glömda utposten innan Gustavsberg. Akta dig för centrum, där hänger det parkeringsbajsare.

:laugh: :laugh: :laugh: