Visa fullständig version : Servic o säkerhet på gymmen
Svarten81
2006-05-07, 22:15
Funderat en del på det här med säkerheten på gymmen. Jag har för mig jag har läst någon stans att alla lokaler måste godkännas x antal gånger per år. Maskiner och annat måste efterdras och kollas regelbundet. Stämmer detta? Funderar nämmerligen på ett litet gym kommunen ansvarar för och de skriver att det kommer en kille och fixar till allt sådant från kultur och fritid. Men måste inte det vara utbildat folk för att göra sådant eller hur fungerar det?
Rock on!/Svarten
Jag skulle inte tycka att det vore konstigt om lokalen måste kollas i något brandsäkerhetssyfte (bara spekulation), men att det skulle finnas lagar för maskiner och liknande låter väldigt tveksamt.
Svarten81
2006-05-07, 22:21
Jag skulle inte tycka att det vore konstigt om lokalen måste kollas i något brandsäkerhetssyfte (bara spekulation), men att det skulle finnas lagar för maskiner och liknande låter väldigt tveksamt.
Jasså varför skulle det vara konstigt? De ansvarar ju för grejerna, och så har vi det här med försäkringsfrågan. Vem bär ansvaret för om man skadar sig då maskinen/vikten inte fungerar korrekt?
Pellefant
2006-05-07, 22:22
Eftersom personalen nog(?) tränar på alla maskiner faller kanske maskinerna och dess säkerhet under arbetsmiljölagen? :confused:
Jasså varför skulle det vara konstigt? De ansvarar ju för grejerna, och så har vi det här med försäkringsfrågan. Vem bär ansvaret för om man skadar sig då maskinen/vikten inte fungerar korrekt?
Inte gymmet i alla fall, dom gymmen jag tränar på har alltid haft texten i avtalet att man får skylla sig själv om man blir skadad, i princip. Sen skulle man ju kunna försöka stämma dom om det var maskinens fel.
En lag som gör att maskinerna hålls i skick vore väl inte DUM, men jag tror inte en finns.
Svarten81
2006-05-07, 22:26
Inte gymmet i alla fall, dom gymmen jag tränar på har alltid haft texten i avtalet att man får skylla sig själv om man blir skadad, i princip. Sen skulle man ju kunna försöka stämma dom om det var maskinens fel.
En lag som gör att maskinerna hålls i skick vore väl inte DUM, men jag tror inte en finns.
Mycket möjligt att du har rätt. Dock vet jag att jag inte har skrivit på något avtal på det gymmet jag refererar till. Dock så är det kommunalt. Skulle nog bli en intressant dispyt om någon blir skadad...
Arne Persson
2006-05-07, 22:49
Jag sköter servicen på vårt gym, så där funkar i alla fall allt! Annars skulle jag själv blivit förbannad!:D
fan vad kul. när jag värmde upp inför passet idag trillade det ut en mutter underifrån cykeln, och en skruv lite senare. jag bara väntade att allt skulle rasa samman. det hade varit kul.
Corpobal
2006-05-07, 23:47
I en latsdragsställning av för mig ovant märke så rasade metallgreppet ner i huvudet på mig när jag skulle ändra vikten, inte van vid att man måste ta loss handtaget för att ändra vikt.... *grr*
I en latsdragsställning av för mig ovant märke så rasade metallgreppet ner i huvudet på mig när jag skulle ändra vikten, inte van vid att man måste ta loss handtaget för att ändra vikt.... *grr*
+1 xD
Om vikten på handtaget överstiger den vikt som per default är fäst i vajern (5kg?) så lär handtaget åka ner när du frikopplar sas. Det innebär väl inte mer än sunt förnuft att ha en grundläggande förståelse för tyngdlagen?
hahavaffan
2006-05-08, 10:19
I en latsdragsställning av för mig ovant märke så rasade metallgreppet ner i huvudet på mig när jag skulle ändra vikten, inte van vid att man måste ta loss handtaget för att ändra vikt.... *grr*Ett tungt handtag, som väger mer än de 5kg som minsta vikten är... det säger sig själv att den kommer falla ner mot jorden.
EDIT: Bra Pez. :)
Corpobal
2006-05-08, 14:15
Likväl är det ett "konstruktionsfel" att handtaget inte väger mindre än fem kilo så att sådana olyckor kan ske.
Likväl är det ett "konstruktionsfel" att handtaget inte väger mindre än fem kilo så att sådana olyckor kan ske.
I så fall snarare att latshissen har för lätt första vikt, ett handtag som ska hålla för några hundra kilo väger en del.
Du inser inte hur puckat det där låter va? :D
I vilket fall är det lite att whina om, vanligtvis åker handtaget ner i snigelfart så att smärtan blir ganska minimal. Jag antar att det är mer egot som tagit skada än huvudet.
Nej, det finns ingen obligatorisk funktionskontroll av vare sig maskiner eller lokaler. Det som sker är brandsyn; i övrigt svarar fastighetsägaren/hyresvärden för övrig kontroll efter eget skön. Maskinparken servas säkerligen regelbundet, men det finns ingen som kommer och kollar eventuella felaktigheter.
allan
Miljö och hälsoskyddsförvaltningen skall kolla upp hygien i lokalen. Städschema är obligatoriskt att kunna visa upp
Solarium kollas extra noga. Här i Järfälla fick dom flesta Gym anmärkningar på sina solarium och hygien
Ett av dom få gymmen som klarade hygien och solariumkontroll var Fairing Gym:cool:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.