Visa fullständig version : Jäkla stilig linuxdesktopen har blivit på sistone.
Jag har kollat på nybörjarvänliga linuxdistributioner på sistone och det verkar som att SuSE kanske är det som borde fungera bäst direkt efter installation, framförallt då hårdvarustödet verkar bra och de har en version där acrobat, flash, java, realplayer o dylikt följer med från början.
Det hela går att ladda ner på http://en.opensuse.org/Download men den 11e maj kommer den slutgiltiga versionen av 10.1 så det är väl lite dumt att dra ner det just nu.
Hur som helst, från Novells sida:
http://www.novell.com/products/desktop/img/preview_screenshots/menus-launcher.jpg
http://www.novell.com/products/desktop/img/preview_screenshots/add-printer.jpg
Ovanstående är dock Gnome (2.14?) som desktop environment, de brukade köra KDE som jag personligen föredrar över Gnome, jag har ingen aning om det kommer vara i framtida versioner.
Min egen gnome 2.14/jds ser ju ut som skrutt i jämförelse:
http://aliquis.homeunix.net:8080/blog/resources/aliquis/20060507-snv38-prettygnome.png
Min egen kde 3.5.2:
http://aliquis.homeunix.net:8080/blog/resources/aliquis/20060402-kde4.png
Ser väl ut som det alltid har gjort?
En internetbekants KDE 3.5.2:
http://aliquis.homeunix.net:8080/blog/resources/aliquis/snapshot-new-sex.png
http://aliquis.homeunix.net:8080/blog/resources/aliquis/snapshot-sex-under-a-blue-nightsky1.png
Om någon mer har någon desktop ni tycker är stilig så släng in bilderna, bandbredd är till för att användas ;D
Ser väl ut som det alltid har gjort?Nej? GTK o fönsterteman har väl blivit lite snyggare i gnome, men framförallt var exempelvis inte "sökrutorna" där före 2.14 tror jag.
Taskbaren eller vad den heter har blivit snyggare i KDE 3.5 också, är ju dock smågrejer som ändras allteftersom.
Men för 10 år sedan såg det väl inte riktigt lika snyggt ut.
http://www.plig.org/xwinman/screenshots/olwm.gif
http://plig.org/xwinman/screenshots/scwm-xpm.gif
http://plig.org/xwinman/screenshots/dtwm.gif
http://plig.org/xwinman/screenshots/ctwm-rickh.gif
Suse är ju ihop kopplat med NOVELL och ska linux fungera på arbetsplatser måste man lägga ner mycket jobb.. Vilket dom har gjort.
Jag har använt mig av Ubuntu i 2-3 månader nu och jag tycker det funkar riktigt bra! Jag gillar pakethanteraren som följer med, synaptics package manager, då den erbjuder ca 1800 program om man ändrar en rad i sources.list (en fil med länkar till servrar där programmen ligger).
I Suse får man pakethanteraren Yast, och den gillar jag inte riktigt... Och jag tycker jag hittade mer hjälp på nätet till Ubuntu (www.ubuntuforums.org är guld värt).
Så jag rekommenderar Ubuntu till alla nybörjare!
Man kan få de två operativsystemen att se i princip likadana ut, det har bara att göra med vilken fönsterhanterare man väljer att använda. Gnome och KDE följer med som standard i Suse, och Gnome till ubuntu (man kan lätt installera KDE med hjälp av ett kommando i terminalen).
Kan bara konstatera att det hänt en hel del sedan jag körde Linux. Kanske skulle ta upp den hobbyn igen. :D
Jag har använt mig av Ubuntu i 2-3 månader nu och jag tycker det funkar riktigt bra! Jag gillar pakethanteraren som följer med, synaptics package manager, då den erbjuder ca 1800 program om man ändrar en rad i sources.list (en fil med länkar till servrar där programmen ligger).Finns ju flera package managers som följer med Ubuntu, adaptic eller något heter väl den för KDE. Fördelen med Ubuntu är väl all färdig dokumentation som finns för både det och debian på Internet, och att de är så vänliga mot nya människor. Paketformatet är ju överlägset rpm också men debian är väldigt restriktiva med att skicka med programvara som de inte uppfattar som helst fri från början, vilket väl gör den något mindre användarvänlig. Jag tror inte heller att de lägger ner lika mycket jobb på att förbättra desktopmiljön som redhat och novell.
Förövrigt är det väl drygt 18.000 paket som finns, inte 1800 ;D
I Suse får man pakethanteraren Yast, och den gillar jag inte riktigt... Och jag tycker jag hittade mer hjälp på nätet till Ubuntu (www.ubuntuforums.org är guld värt).Hur det är med hjälp till suse och redhat vet jag inte riktigt, redhat lär ju ha lika mycket dokumentation som debian och ubuntu? YaST/yum/.. är antagligen inte lika smidiga som debians verktyg nej, men å andra sidan kan du ju göra "alla" inställningar med yast, något du inte kan göra i Ubuntu. Så om någon som är nytillkommen användare skall försöka få exempelvis sin skrivare, trådlösa nätverkskort, scanner eller liknande att fungera så går det antagligen lättare i SuSE. Fedora Core verkar ha fått en riktigt söt installer nu och redhat lägger ju ner mycket jobb på Gnome, men när jag kollade på reviews verkar de flesta överens om att SuSE är en bättre desktop än FC, kanske framförallt för att FC är så buggigt.
Så jag rekommenderar Ubuntu till alla nybörjare!Sålänge man behärskar sökning på google (på exempelvis ubuntu restricted formats) så är det ju inga problem. Vissa saker fungerar dock "sämre" i debian/ubuntu, exempelvis att köra 32-bits applikationer i 64-bit miljö.
Vad gäller vilken programvara som får vara med i distributionen är ju Slackware rätt tillmötesgående också, men där krävs det väl lite mer engagaemang från användarens sida för att få allting att fungera.
Man kan få de två operativsystemen att se i princip likadana ut, det har bara att göra med vilken fönsterhanterare man väljer att använda. Gnome och KDE följer med som standard i Suse, och Gnome till ubuntu (man kan lätt installera KDE med hjälp av ett kommando i terminalen).Jo, men i novell o redhats fall så har de nog ändrat på desktopen en aning ifrån "vanlig" gnome/kde, och så skiljer ju en del verktyg för inställningar som sagt.
Annars är jag väl inte särskilt mycket för att det skall behöva finnas "tusentals" linuxdistar. Yoper och ArchLinux exempelvis finns det säkert ett fåtal personer som gillar men den lilla erfarenhet jag har av dem säger att det är skit. I normala fall kör jag hellre FreeBSD än Linux, men det är kul att kolla på vad de större företagen hittar på.
Absinteh
2006-05-07, 19:12
Själv lyckas jag ALDRIG få X att funka *cry* *cry*
Själv lyckas jag ALDRIG få X att funka *cry* *cry*Err? Vad har du för hårdvara?
Är det en något sånär modern dist så borde den fixa det automagiskt åt dig, annars kan du ju starta xorgcfg manuellt.
Fördel om du har nvidiagrafikkort över ati, men det finns bättre kort också om man inte vill installera de stängda drivrutinerna. Har du någon integrerad grafik eller så? Intel skall iofs vara rätt givmilda vad gäller specar för sina integrerade grafikchip med.
Nördigaste tråden jag sett.
När jag såg nya SuSE så tänkte jag nästan, obs; nästan, byta vid tillfälle. Det som stoppar är att jag fortfarande inte hittat drivrutiner för mitt ljudkort under linux (Terratec).
Körde Ubuntu för ett tag sedan. Men Internet ville inte funka på den så jag blev för trött på allt Linuxtjaffs (läs:jag fattade inget och orkade inte sätta mig in i det) så jag gav upp.
Tror jag ska försöka dra igång burken igen till sommaren, kan ju bumpa tråden då ;)
christian
2006-05-07, 20:23
Provade Ubuntu lite häromveckan, blev glatt överraskad. Kör annars back-track som är en slax-variant med säkerhetsverktyg.
Jag konstaterar att det hänt mycket sen jag körde RedHat 6 eller vad det nu var.. ;)
Fast lite tråkigt att de inte fått WPA att fungera smärtfritt än. Lite för mycket meck än så länge, tycker jag.
Absinteh
2006-05-07, 20:26
Fördel om du har nvidiagrafikkort över ati, men det finns bättre kort också om man inte vill installera de stängda drivrutinerna. Har du någon integrerad grafik eller så? Intel skall iofs vara rätt givmilda vad gäller specar för sina integrerade grafikchip med.
Jag har testat säkert 4 st grafikkort och det har alltid blivit fel med X
Linux är så jäkla dåligt, fan vad jag hatar det. Måste alltid installer ett tusen tillägg för att saker ska fungera, du måste alltid läsa tusen dokument för att kunna fixa till saker. Det finns jävlar mig inte många fördelar med Linux...
Ska du spela ett spel? För det första så funkar i princip inga av de stora spelen under Windows (kom nu inte och bevisa det första jag sa, och nej, det funkar väldigt sällan bra och är inte lätt).
Drivrutinerna är mycket sämre utvecklade många gånger, labila eller så fattas de helt.
Som Fredrik Granlund sa; "Linux är dynga".
Linux är så jäkla dåligt, fan vad jag hatar det. Måste alltid installer ett tusen tillägg för att saker ska fungera, du måste alltid läsa tusen dokument för att kunna fixa till saker. Det finns jävlar mig inte många fördelar med Linux...
Ska du spela ett spel? För det första så funkar i princip inga av de stora spelen under Windows (kom nu inte och bevisa det första jag sa, och nej, det funkar väldigt sällan bra och är inte lätt).
Drivrutinerna är mycket sämre utvecklade många gånger, labila eller så fattas de helt.
Som Fredrik Granlund sa; "Linux är dynga".
Skitsnack.. Jag körde enbart linux under några år.. Kommer säkert byta tillbaka snart när jag ids.
Det handlar bara om att "ta sig över tröskeln".. Visst det som inte är så utbyggt är spelbiten.
Skitsnack.. Jag körde enbart linux under några år.. Kommer säkert byta tillbaka snart när jag ids.
Det handlar bara om att "ta sig över tröskeln".. Visst det som inte är så utbyggt är spelbiten.Ska du sätta upp en FTP-server under Linux så får du krångla igen.
I windows låser du lätt användare till speciella konton, ändrar rättigheter osv. I Linux får du krångla som fan. Varje liten sak måste man läsa på en massor om.
Men det är kul att folk säger att Linux är så bra, men ändå så använder knappt någon det...
Jösses Bönne, vi är överrens i en tråd.
Föredrar *box:arnaHur hanterar de "minimerade" kdeapplikationer? Jag tror att fluxbox fixar det? Annars så är det väl mest så att jag tycker väldigt många kdeapps är bra så jag lider inte av att köra kde även om det drar in en massa annat i minnet, jag kommer troligtvis ändå behöva det.
När jag såg nya SuSE så tänkte jag nästan, obs; nästan, byta vid tillfälle. Det som stoppar är att jag fortfarande inte hittat drivrutiner för mitt ljudkort under linux (Terratec).Från windows?
Vet inte om alsa/linux stödjer det.
http://www.opensound.com/osshw.html
OSS gjorde det, såklart.
Körde Ubuntu för ett tag sedan. Men Internet ville inte funka på den så jag blev för trött på allt Linuxtjaffs (läs:jag fattade inget och orkade inte sätta mig in i det) så jag gav upp.
Tror jag ska försöka dra igång burken igen till sommaren, kan ju bumpa tråden då ;)Vad för hårdvara? Trådlöst? Låter konstigt om inte ett vanligt nätverkskort skulle stödjas, eller om du gjorde något riktigt fel ;D
Jag har testat säkert 4 st grafikkort och det har alltid blivit fel med XSvårt att lista ut vad du gör för fel, för något fel gör du ju.
Callister
2006-05-07, 22:07
Linux är knappast användarvänligt, det är snarare en hobby, en dryg sådan. ;) Att säga att "linux är bra" får en hel del olika innebörder.
Som Fredrik Granlund sa; "Linux är dynga".Spelen har väl inget med Linux att göra, beror ju på om de är utvecklade för operativsystemet eller inte. Men nej, få bra spel finns det och vill man spela är det fel plattform.
Drivrutinerna beror väl på hårdvarutillverkarna. Nätverkskort, brännare, ljudkort fungerar väl bra för det mesta, grafik sålänge man håller sig ifrån ati. Skrivare och scanner beroende på fabrikat (eller om du kan tänka dig att betala ca 270kr för turboprint.)
Ska du sätta upp en FTP-server under Linux så får du krångla igen.
I windows låser du lätt användare till speciella konton, ändrar rättigheter osv. I Linux får du krångla som fan. Varje liten sak måste man läsa på en massor om.
Men det är kul att folk säger att Linux är så bra, men ändå så använder knappt någon det...FTP är skit, nöjer du dig med defaultservern är det väl bara att avkommentera den i inetd.conf? Vill du ha något avancerat är det pilligt, men det är jävligt pilligt i Windows också (nu snackar vi typ ioftpd.)
Openssh körs väl nästan alltid från början och är om inte annat lätt att få in, och då kan du använda scp eller sftp som fungerar likvärdigt men krypterat. Att du sedan inte är särskilt påläst är ju ett annat problem.
"I windows låser du lätt användare till speciella konton, ändrar rättigheter osv. I Linux får du krångla som fan. Varje liten sak måste man läsa på en massor om." *rolleyes*
Linux är knappast användarvänligt, det är snarare en hobby, en dryg sådan. ;) Att säga att "linux är bra" får en hel del olika innebörder.Linux kan ju vara väldigt bra till vissa specifika grejer, spelande hör väl inte till dessa.
Ska du sätta upp en FTP-server under Linux så får du krångla igen.
Men det är kul att folk säger att Linux är så bra, men ändå så använder knappt någon det...
feeeeel. Jag använde en (kommer dock inte ihåg namnet) som hade ett webinterface för admin.. Hur smidigt som helst..
feeeeel. Jag använde en (kommer dock inte ihåg namnet) som hade ett webinterface för admin.. Hur smidigt som helst..Kolla, ytterligare en sak som ska installeras för att få en jäkla funktion. Webmin snackar du förmodligen om och nej, det är inte alls så jäkla smidigt, det krävs ändå kunskaper och för min del, så vill det inte fungera rätt på grund av något som jag inte orkar ta reda på.
FTP är skit, nöjer du dig med defaultservern är det väl bara att avkommentera den i inetd.conf? Vill du ha något avancerat är det pilligt, men det är jävligt pilligt i Windows också (nu snackar vi typ ioftpd.)
Openssh körs väl nästan alltid från början och är om inte annat lätt att få in, och då kan du använda scp eller sftp som fungerar likvärdigt men krypterat. Att du sedan inte är särskilt påläst är ju ett annat problem.
"I windows låser du lätt användare till speciella konton, ändrar rättigheter osv. I Linux får du krångla som fan. Varje liten sak måste man läsa på en massor om." *rolleyes*FTP är väldigt vanligt och lätt.
Det är ju just det jag beklagar mig över, man måste läsa som fan, för skitsaker, som man i windows löser med tre klick...
Spelen har väl inget med Linux att göra, beror ju på om de är utvecklade för operativsystemet eller inte. Men nej, få bra spel finns det och vill man spela är det fel plattform.
Drivrutinerna beror väl på hårdvarutillverkarna. Nätverkskort, brännare, ljudkort fungerar väl bra för det mesta, grafik sålänge man håller sig ifrån ati. Skrivare och scanner beroende på fabrikat (eller om du kan tänka dig att betala ca 270kr för turboprint.)Krångel, inkompatibelt, krångel, inkompatibelt....
feeeeel. Jag använde en (kommer dock inte ihåg namnet) som hade ett webinterface för admin.. Hur smidigt som helst..Utan unixoperativ hade han ju dessutom inte haft något Internet överhuvudtaget ;/
Kolla, ytterligare en sak som ska installeras för att få en jäkla funktion.Kanske skojar du bara?
För Windows kommer ju med en ftpserver? Windows kommer ju med så jävla mycket programvara överhuvudtaget? Och det är jätteenkelt att lägga in ny? Från ett o samma ställe?Webmin snackar du förmodligen om och nej, det är inte alls så jäkla smidigt, det krävs ändå kunskaper och för min del, så vill det inte fungera rätt på grund av något som jag inte orkar ta reda på.
FTP är väldigt vanligt och lätt.Vet inte ens vad du menar med det sistnämnda. Är inte så svårt att använda winscp heller.
Det är ju just det jag beklagar mig över, man måste läsa som fan, för skitsaker, som man i windows löser med tre klick...
Krångel, inkompatibelt, krångel, inkompatibelt....För att du är van och redan kan Windows ja.
Börja installera ioftpd i Windows då, skriv här i tråden när du har det färdigkonfigurerat.
Hur enkelt är det att installera alla codecs i Windows för en som inte kan något?
Följer det med en vettig ordbehandlare?
Ett bra shell?
Hur gör man för att packa upp rararkiv?
Om jag vill behandla bilder hur gör jag då?
Hur sätter jag upp raid i Windows?
Varför finns det ingen sshd?
Var är webservern?
Varför blir min webserver ägd efter 2 dagar?
Varför stödjer inte mitt Windows XP mitt nätverkskort?
Varför är min skärm inställd på 60Hz och 256 färger?
Varför får jag virus inom 5 minuter? (hur många har en skiva med SP2 från början om de har köpt xp i butik?)
Varför måste jag ladda ner 1GB uppdateringar under en dags tid och starta om datorn 10 ggr innan jag ens kan börja använda den?
Varför sprids mina filer överallt?
Hur låter jag Bosse använda min webserver?
Varför visar min dator popupfönster hela tiden och startar om sig själv?
Kolla, ytterligare en sak som ska installeras för att få en jäkla funktion. Webmin snackar du förmodligen om och nej, det är inte alls så jäkla smidigt, det krävs ändå kunskaper och för min del, så vill det inte fungera rätt på grund av något som jag inte orkar ta reda på.
.
Nej. Det var ett helt FTP paket.. På samma sätt dom du måste installera FTP till din olagliga windows server... Klarar man inte av att typ skriva rpm -ivh paket elller dubbelklicka i en lista(som unbuntu har) så ska man nog inte ens använda datorer.
Aliq: Vi är 2 nördar mot resten..
Hur enkelt är det att installera alla codecs i Windows för en som inte kan något?
Följer det med en vettig ordbehandlare?
Ett bra shell?
Hur gör man för att packa upp rararkiv?
Om jag vill behandla bilder hur gör jag då?
Hur sätter jag upp raid i Windows?
Varför finns det ingen sshd?
Var är webservern?
Varför blir min webserver ägd efter 2 dagar?
Varför stödjer inte mitt Windows XP mitt nätverkskort?
Varför är min skärm inställd på 60Hz och 256 färger?
Varför får jag virus inom 5 minuter? (hur många har en skiva med SP2 från början om de har köpt xp i butik?)
Varför måste jag ladda ner 1GB uppdateringar under en dags tid och starta om datorn 10 ggr innan jag ens kan börja använda den?
Varför sprids mina filer överallt?
Hur låter jag Bosse använda min webserver?
Varför visar min dator popupfönster hela tiden och startar om sig själv?
Och kanske framförallt:
VARFÖR FÖLJER DET INTE MED NÅGON FTPD?! :D
Utan linux/gnu/oss hade de dessutom haft någon firefox.
"Jag försökte spela efter att ha installerat om windows, men det går jättesegt, varför då?"
Och kanske framförallt:
"Jag försökte spela efter att ha installerat om windows, men det går jättesegt, varför då?"
Men vad snackar du om, en opatchad linuxdistro utan brandvägg blir lika jävla ägd som en windows-installation. Vilken linux-distro snackar du om förresten? Var slutar distron och var börjar extra-appar som är bundlade?
Lycka till med att göra ett jävla runk med enbart en kernel.
Och kanske framförallt:
Linux, gnu och oss är tre olika saker. Mozilla (som releasar firefox) är inte under gnu-licensen. Linux är GNU, webservern du snackar om är under apache/bsd. Du snackar skit och blandar ihop olika saker. Ett tips till dig är att titta utanför slashdot.org under en vecka och sen komma tillbaka så att du får en bättre helhetsbild för du verkar fullständigt hjärntvättad.
Har använt linux på alla masikner hemma i 4 år typ å allt funkar bara bra. spelar WOW (har ATI-kort)å andra härliga spel å jobbar med webbutveckling osv. Att säga att linux är bättre än windows är ju lite av en lögn, men allt är relativt. För mig är linux bekvämare för dig är windows bättre.
Fakta är dock att linux är snyggare. ha.
XGL ftw
Inom vårat använingsområde (regelpersonen på brädan), så är Linux rent SKIT. Windows är inte perfekt, absolut inte, men fan så mycket bättre för oss. Vi ska inte sätta upp en jättesäker ftp-site. Men vi kanske vill ha upp en liten enkel, sedan vill vi kanske också spela Far Cry 2 när det kommer och kunna kolla på filmerna på big-boys. Varför Linux är värdelöst för oss behöver du inte försöka förklara, faktumet kvarstår fortfarande att det är kasst.
Jag hjälpte min pappa med en ftp-server för windows, detta över telefon och gick smärtfritt. Kan du snabbt förklara hur jag får igång en ftp-server som gör detta:
* startar automatiskt när systemet startar upp
* Har ett konto som har "/var/nord" som homedir.
* Och ett som har "/var/norr"
* Båda användarna ska kunna skapa mappar där & ladda upp filer. Men inte kunna lista & ladda ner.
* Som max tillåter 200kib/sek upp generellt för hela ftp-servern.
* Inte tillåter användare att FXP'a.
Det där kan de flesta göra i Windows med ytterst lite hjälp, visa nu hur enkelt det är i Linux. För en lite ftp-server har många vanliga användar bruk för också, eftersom det är något lätt. Lätt att få upp, lätt att använda som klient. Sedan kan man ju göra det anvancerat också, vilket självklart innebär att det blir mer avancerat arbete också, men alla är inte i behov av det.
Men vad snackar du om, en opatchad linuxdistro utan brandvägg blir lika jävla ägd som en windows-installation. Vilken linux-distro snackar du om förresten? Var slutar distron och var börjar extra-appar som är bundlade?
Lycka till med att göra ett jävla runk med enbart en kernel.Beror ju på linuxdist o vad som körs från början. Tvivlar på att fedora/suse drar igång en massa nätverksservices från början? Tvivlar på att en standardinstallerad openbsdmaskin som bara står blir ägd alltför fort också (ingen linuxdist dock.)
Snackade om när? Jag menade väl allmänt.
Allt som är bundlat eller går att installera med paketverktygen räknar jag med.Linux, gnu och oss är tre olika saker. Mozilla (som releasar firefox) är inte under gnu-licensen. Linux är GNU, webservern du snackar om är under apache/bsd. Du snackar skit och blandar ihop olika saker. Ett tips till dig är att titta utanför slashdot.org under en vecka och sen komma tillbaka så att du får en bättre helhetsbild för du verkar fullständigt hjärntvättad.Varför tror du att jag skillde på dem? Jag vet att firefox inte är GNU-programvara, men om vi börjar från rätt ände så har vi ju fenomenet oss dit firefox hör, och gnu har ju betytt mycket för det och utan gnu hade det antagligen inte funnits så mycket som det gör nu.
Jag snackar inte skit och jag blandar inte ihop saker.
Inom vårat använingsområde (regelpersonen på brädan), så är Linux rent SKIT. Windows är inte perfekt, absolut inte, men fan så mycket bättre för oss.Vilka vi? Många av de på brädan spenderar nog större delen av tiden framför datorn antingen med en webläsare eller med en ordbehandlare. Och för dem skulle ju (en )Linux(-dist eftersom jwzrd är så ledsen o kinkig. Störd som han är.) fungera lika bra.
Vi ska inte sätta upp en jättesäker ftp-site. Men vi kanske vill ha upp en liten enkel, sedan vill vi kanske också spela Far Cry 2 när det kommer och kunna kolla på filmerna på big-boys. Varför Linux är värdelöst för oss behöver du inte försöka förklara, faktumet kvarstår fortfarande att det är kasst.Hur många av de som du sätter rätt upp och ner framför en nyinstallerad xp-windows kan se alla videoklipp o grejer på Internet då?
Jag hjälpte min pappa med en ftp-server för windows, detta över telefon och gick smärtfritt. Kan du snabbt förklara hur jag får igång en ftp-server som gör detta:
* startar automatiskt när systemet startar upp
* Har ett konto som har "/var/nord" som homedir.
* Och ett som har "/var/norr"
* Båda användarna ska kunna skapa mappar där & ladda upp filer. Men inte kunna lista & ladda ner.
* Som max tillåter 200kib/sek upp generellt för hela ftp-servern.
* Inte tillåter användare att FXP'a.Nej, och jag har inget behov av det.
Det där kan de flesta göra i Windows med ytterst lite hjälp, visa nu hur enkelt det är i Linux.
Jo tjena, som om de flesta ens skulle veta vad FXP är.
För en lite ftp-server har många vanliga användar bruk för också, eftersom det är något lätt. Lätt att få upp, lätt att använda som klient. Sedan kan man ju göra det anvancerat också, vilket självklart innebär att det blir mer avancerat arbete också, men alla är inte i behov av det.Om vi skiter i de två sista sakerna:
Ta bort # före ftpd i /etc/xinetd.conf
useradd -d /var/nord -m user1
useradd -d /var/norr -m user2
chmod 300 /var/nord
chmod 300 /var/norr
Maxbegränsning för trafik går eventuellt att ändra med någon enstaka konfigurationsrad för iptables eller liknande men då jag aldrig använder det vet jag inte hur man gör.
Jag undrar även hur jwzrd skulle bygga sin firefox utan:
gtk+
libidl
glib
gcc
Vilka vi? Många av de på brädan spenderar nog större delen av tiden framför datorn antingen med en webläsare eller med en ordbehandlare.Eller kollandes på .wmv klipp, eller spelandes...
Hur många av de som du sätter rätt upp och ner framför en nyinstallerad xp-windows kan se alla videoklipp o grejer på Internet då?Pratar vi om ett helt ouppdaterat operativsystemet som har fem år på nacken? Då blir svaret ofta nej, pratar vi om det du köper i butiken idag eller får till datorn du köpt från Dell, så funkar det alldeles utmärkt.
Om vi skiter i de två sista sakerna:
Ta bort # före ftpd i /etc/xinetd.conf
useradd -d /var/nord -m user1
useradd -d /var/norr -m user2
chmod 300 /var/nord
chmod 300 /var/norr
Maxbegränsning för trafik går eventuellt att ändra med någon enstaka konfigurationsrad för iptables eller liknande men då jag aldrig använder det vet jag inte hur man gör.Du strunta i lite fler saker. Homedir hamnar fortfarande i /home, användaren kan göra mer saker än man vill där och efter en reboot så kommer det inte gå att nå servern.
Eller kollandes på .wmv klipp, eller spelandes...Så lägg in w32codecs.
Pratar vi om ett helt ouppdaterat operativsystemet som har fem år på nacken? Då blir svaret ofta nej, pratar vi om det du köper i butiken idag eller får till datorn du köpt från Dell, så funkar det alldeles utmärkt.Att se divx? Att spela DVD? Att se på quicktimefilmer?
Du strunta i lite fler saker. Homedir hamnar fortfarande i /home, användaren kan göra mer saker än man vill där och efter en reboot så kommer det inte gå att nå servern.Nej, jag satte ju användarens hemdir till /var/nord.
Användaren kan fortfarande inte göra så mycket där då han bara har skrivrättigheter till hemdiret vilket väl var vad du ville? Dock har ju användaren fortfarande ett shell o kan logga in o ända rättigheterna på sitt eget hemdir ;)
Nej den körs ju via inetd så den kommer vara igång nästa gång också.
Så lägg in w32codecs.Tveksam till att det blir så lätt ifall det fungerar klockrent.
Att se divx? Att spela DVD? Att se på quicktimefilmer?Som sagt, det är inte perfekt, men vanligtvis så handlar det om .wmv-filer, de flesta kör efter det. Köper du från Dell, så får du ju just sådant förinstallerat, massor av skit, dvd-spelareprogram som hur många kommer använda? Tar upp plats gör det dock.
Installera nyligen Debian på en maskin och ett skal på det, för att kunna surfa. Webbläsaren öppnas ju väldigt trögt, men det är inte poängen, menylistorna är så jäkla fullproppade med skit man aldrig kommer använda, det är också väldigt jobbigt. Lite vill man ha med, men inte för mycket.
Nej, jag satte ju användarens hemdir till /var/nord.
Användaren kan fortfarande inte göra så mycket där då han bara har skrivrättigheter till hemdiret vilket väl var vad du ville? Dock har ju användaren fortfarande ett shell o kan logga in o ända rättigheterna på sitt eget hemdir ;)
Nej den körs ju via inetd så den kommer vara igång nästa gång också.Homedir blir /home/var/nord. Personen kan fortfarande lista och ladda ner där i från.
Tveksam till att det blir så lätt ifall det fungerar klockrent.Jag tror att det är WMV9 1 och 2 man kan se så, inte 3. Eller något sådant, vet iofs inte varför inte alla skulle gå.
Som sagt, det är inte perfekt, men vanligtvis så handlar det om .wmv-filer, de flesta kör efter det.Rätt mycket är ju som tur är annat också, hade jag fått bestäma hade ju alltsammans varit divx/xvid för då hade det ju gått att se i alla operativsystem, så jävla efterblivet med siter som bara använder wmv.
Köper du från Dell, så får du ju just sådant förinstallerat, massor av skit, dvd-spelareprogram som hur många kommer använda? Tar upp plats gör det dock.
Installera nyligen Debian på en maskin och ett skal på det, för att kunna surfa. Webbläsaren öppnas ju väldigt trögt, men det är inte poängen, menylistorna är så jäkla fullproppade med skit man aldrig kommer använda, det är också väldigt jobbigt. Lite vill man ha med, men inte för mycket.Installera inte massa saker du inte vill ha då. För startmenyn i Windows brukar ju se så jävla prydlig ut efter 2års tid om ingen städar den?
Homedir blir /home/var/nord. Personen kan fortfarande lista och ladda ner där i från.Nej och nej.
tossefar
2006-05-08, 00:45
Ni haters har ju egentligen bara ett problem med linux, ni kan det inte.
För oss som tog oss tid att läsa manualen en gång är allt ni listar en barnlek.
Jag kom att tänka på en sak, jag har ingen aning om hur man sätter upp en ftpd som gör det bönne bad om i Windows heller, så vad är skillnaden? Tror inte 99.8% av alla users på kolo har det heller ;/
Jag som vaknade kl 16 :(, tänkte komma isäng tidigt men försöker få igång ekiga med OSS. Änsålänge har jag fått xml::parser, pwlib, opal och "nästan" ekiga att fungera, det vill dock inte hitta något i några libbar, men kanske fungerar det snart ;/
Jag undrar även hur jwzrd skulle bygga sin firefox utan:
gtk+
libidl
glib
gcc
Hur hade linux sett ut utan dom gamla BSD-systemen? Ditt sätt att tro att Linux är orsaken till tammefan allting utom windows är så dumt att det inte finns på världskartan.
Hur hade linux sett ut utan dom gamla BSD-systemen? Ditt sätt att tro att Linux är orsaken till tammefan allting utom windows är så dumt att det inte finns på världskartan.Du vet inte vad min åsikt är och som vanligt så säger du emot och går ut med åsikten att vad du råkar tro är det som är rätt. Förövrigt har jag kört mer BSD än Linux.
Jag kom att tänka på en sak, jag har ingen aning om hur man sätter upp en ftpd som gör det bönne bad om i Windows heller, så vad är skillnaden? Tror inte 99.8% av alla users på kolo har det heller ;/Är det inte lättare att hitta en ftp-server med användarvänligt GUI till Windows? Vad finns det för GUI:s till Linux?
Du vet inte vad min åsikt är och som vanligt så säger du emot och går ut med åsikten att vad du råkar tro är det som är rätt. Förövrigt har jag kört mer BSD än Linux.
Men du påstår att Linux, GNU och OSS är samma sak för bövelen och att dom ligger som orsak till att Firefox finns! Det är ju helt uppåt väggarna fel för tusan. Jag använder många open source-bibliotek- och produlter, jag är själv author till ett dito projekt och är medlem i några. Linux, däremot, är bajs i dom allra flesta tappningar, särskillt som desktop-system för vanliga användare. Det finns för tusan inte ens En Sak som är linux (förutom kerneln). Linux är inte ens synonymt med GNU, du kan köra BSD userland istället.
Är det inte lättare att hitta en ftp-server med användarvänligt GUI till Windows? Vad finns det för GUI:s till Linux?Vad har det med tråden att göra?Men du påstår att Linux, GNU och OSS är samma sak för bövelen och att dom ligger som orsak till att Firefox finns! Det är ju helt uppåt väggarna fel för tusan. Jag använder många open source-bibliotek- och produlter, jag är själv author till ett dito projekt och är medlem i några. Linux, däremot, är bajs i dom allra flesta tappningar, särskillt som desktop-system för vanliga användare. Det finns för tusan inte ens En Sak som är linux (förutom kerneln). Linux är inte ens synonymt med GNU, du kan köra BSD userland istället.Nej, vad jag påstod var "Utan linux/gnu/oss hade de dessutom haft någon firefox.", var har jag fel? Utan kulturen/folket/behovet av en bra browser till deras OS så hade aldrig firefox varit där det är.
Något annat har jag inte påståt heller.
Perscitus
2006-05-08, 12:54
Håller med båda "sidor" i debatten.
Jag kan *NIX och mest GNU/Linux, mycket väl. Så att jag inte är påläst bör ingen komma och säga. Använde det uteslutande från 1998 till 2004, sa till alla att de är dumma i huvudet och måste RTFMa så kommer deras liv bli bättre utan Windows.
Sen började jag inse att jag drog mig för saker som var en självklarhet för många.
Ny kamera, hade man tur och hade köpt samma kamera som utvecklarna själva var det bara att stoppa i den och allt fungerade bättre än med Windows. Annars var du tvungen att hitta nån obskyr drivare som självklart var inkompatibel med din kärnversion, men som i vissa fall kunde ordnas med smärre ingrepp i koden så den kompilerade mot din kärna. Men trots det, inge kul när man bara vill ha en fungerande kamera.
Nästan komiskt vad insnöad man var på den tiden. För alla undrade varför jag ville använda ett operativsystem där det krävdes timtal för att få en vanlig kamera att fungera.
Windows å andra sidan. Kameran fungerade i 9 fall av 10, och i det tionde hade du absolut inget annat val än att köpa ny kamera. I GNU/Linux-fallet var allt bara en fråga om hur kunnig du var, i teorin går allt att få igång.
Jag använder nu Windows pga. fallerande datorintresse och vill bara ha något som fungerar då jag ägnar min tid åt andra saker numera. Men man blir ju lite upphetsad när man ser dina screenshots Aliquis, men den gnagande känslan av allt otyg som döljer sig bakom den vackra fassaden finns ändå kvar. Vad händer när Novells fina verktyg för skrivarkonfiguration som körs i Mono och alla andra vackra tekniker inte fungerar? Då är du utlämnad.
Ja vette fan men jag använder linux för tjänsterna å inte nå snyggt peka-klicka gui.
Vad har det med tråden att göra?Nej, vad jag påstod var "Utan linux/gnu/oss hade de dessutom haft någon firefox.", var har jag fel? Utan kulturen/folket/behovet av en bra browser till deras OS så hade aldrig firefox varit där det är.
Något annat har jag inte påståt heller.
Men.. firefox är i förlängdningen en fortsättning på utvecklingsspåret som grundlades vid mosaik för hundra år sen. Samma browser som låg till grund för Internet Explorer. Open Source handlar _INTE_ om konsumentbehov, det handlar om vad talangfulla och drivna människor _VILL_ pyssla med på sin fritid, eller som i Linux, Eclipse och ett par andra produkters fall: Hur företag som t ex IBM vill profilera sig.
Jag kan *NIX och mest GNU/Linux, mycket väl. Så att jag inte är påläst bör ingen komma och säga. Använde det uteslutande från 1998 till 2004, sa till alla att de är dumma i huvudet och måste RTFMa så kommer deras liv bli bättre utan Windows.
Sen började jag inse att jag drog mig för saker som var en självklarhet för många.
Ny kamera, hade man tur och hade köpt samma kamera som utvecklarna själva var det bara att stoppa i den och allt fungerade bättre än med Windows. Annars var du tvungen att hitta nån obskyr drivare som självklart var inkompatibel med din kärnversion, men som i vissa fall kunde ordnas med smärre ingrepp i koden så den kompilerade mot din kärna. Men trots det, inge kul när man bara vill ha en fungerande kamera.
Nästan komiskt vad insnöad man var på den tiden. För alla undrade varför jag ville använda ett operativsystem där det krävdes timtal för att få en vanlig kamera att fungera.
Windows å andra sidan. Kameran fungerade i 9 fall av 10, och i det tionde hade du absolut inget annat val än att köpa ny kamera. I GNU/Linux-fallet var allt bara en fråga om hur kunnig du var, i teorin går allt att få igång.
Jag använder nu Windows pga. fallerande datorintresse och vill bara ha något som fungerar då jag ägnar min tid åt andra saker numera. Men man blir ju lite upphetsad när man ser dina screenshots Aliquis, men den gnagande känslan av allt otyg som döljer sig bakom den vackra fassaden finns ändå kvar. Vad händer när Novells fina verktyg för skrivarkonfiguration som körs i Mono och alla andra vackra tekniker inte fungerar? Då är du utlämnad.
Jag kan bara hålla med dig. Det finns många fina glassiga window managers, desktop-hanterare, teman och annat för X, men under skalet ligger samma gamla hundpuck. Klart, har man ingenting för sig under dagarna så hinner man underhålla systemet, vill man däremot komma någonstans varje gång man sitter vid datorn så är linux i stort sett uteslutet.
Som servermiljö är det en annan sak dock. Det tänker jag inte lägga mig i.
Vad har det med tråden att göra?Du och Bönne diskuterade hur användarvänligt det var att sätta upp en ftp-server. Jag tyckte bara det var lite konstigt att du frågade dig vad skillnaden var att sätta upp ftpd i Windows kontra Linux. I Windows finns användarvänligare alternativ. (Kanske finns i Linux-världen också?)
Själv kör jag Ubuntu. Gillar Gnome och apt. :)
Jag använder nu Windows pga. fallerande datorintresse och vill bara ha något som fungerar då jag ägnar min tid åt andra saker numera. Men man blir ju lite upphetsad när man ser dina screenshots Aliquis, men den gnagande känslan av allt otyg som döljer sig bakom den vackra fassaden finns ändå kvar. Vad händer när Novells fina verktyg för skrivarkonfiguration som körs i Mono och alla andra vackra tekniker inte fungerar? Då är du utlämnad.Lösningen heter ju dock inte Windows utan MacOS X.
Jag tycker inte det är roligt att sitta i Windows, sedan är det väl inte särskilt roligt att sitta med grejer som strular heller, men man har ju iaf något att göra ;)
Mitt problem är snarare om jag skall köra Solaris som jag gör nu (där jag stör mig på avsaknaden av ett vettigt paketsystem, helst ports/pkgsrc/portage, de två senare finns portade men det finns ju inte mycket paket till dem, sedan finns sunfreeware men det är rätt värdelöst då det inte finns något vettigt sätt att ladda ner dependencies eller uppgradera alla paket, och så blastwave som inte har källkoden och patcharna till sina paket tillgängliga.
Alternativt FreeBSD som väl är den BSD som fungerar bäst som desktop och jag skulle nog föredra den framför en linuxdist.
Och slutligen skulle man ju kunna prova SUSE eller liknande där någon har lagt ner lite mer energi på desktopen mer än att se till att den går att starta.
Anledningen till att köra Solaris om jag nu gör det är dels att jag kan lära mig något nytt, dels att jag kunde slå av datorn som står i förrådet o kör det med en web- och databasserver och slutligen att jag kunde kolla lite på deras IDEs.
Jag har blivit så förbannad på saker som inte har fungerat förr, så jag tycker ju att en mac är värd de pengar den skulle kosta extra, problemet är väl mest att jag inte har dem och då spelar det ju ingen roll.
Nu har ju dock priserna blivit mer humana, men som vanligt så är lowendmacarna alltid "felspecade" på något sätt vilket är störigt, så jag vet inte vad man borde ha. 17" imac verkar ju eventuellt ha kass skärm, om inte annat liten, 20" imac är rätt dyr, 13.3" macbook lär ha integrerad grafik, iaf i billigaset modellen, och även om den har vettig grafik är det värt att få en bärbar mot att man har en väldigt liten skärm med låg upplösning?
Men.. firefox är i förlängdningen en fortsättning på utvecklingsspåret som grundlades vid mosaik för hundra år sen. Samma browser som låg till grund för Internet Explorer. Open Source handlar _INTE_ om konsumentbehov, det handlar om vad talangfulla och drivna människor _VILL_ pyssla med på sin fritid, eller som i Linux, Eclipse och ett par andra produkters fall: Hur företag som t ex IBM vill profilera sig.Fast netscape var väl mer eller mindre dött och frågan är om någon hade brytt sig om det inte var för att en del människor inte hade så mycket till val om de ville ha en browser.
Beror på vad du snackar om för open source, i fallet open source från större företag handlar det visst om konsumentbehov. Vad tror du målet för redhat, novell, sun, ibm o dylika är? Att ha kul själva?
Men en sak har de ju gemensamt med de små enskilda utvecklarna, och det är ju att de gör och fixar det just de känner för och vill göra, resten riskerar dock att inte bli gjort.
Vad gäller Linux var det väl inte så mycket aktivitet från företagen från början? Iaf inte på samma vis som nu. Det var väl mest bara folk som råkade vilja ha något att göra där också.
Jag kan bara hålla med dig. Det finns många fina glassiga window managers, desktop-hanterare, teman och annat för X, men under skalet ligger samma gamla hundpuck. Klart, har man ingenting för sig under dagarna så hinner man underhålla systemet, vill man däremot komma någonstans varje gång man sitter vid datorn så är linux i stort sett uteslutet.
Som servermiljö är det en annan sak dock. Det tänker jag inte lägga mig i.Jag förstår iofs inte vad som skulle vara så svåranvänt i fedora/suse så att det gör att man inte kommer någonstans? Att det kan bli lite bökigt i unixar som inte har kommit lika långt för desktopen/hemanvändare kan jag förstå. Men i början när jag hade flyttat hemifrån körde jag openbsd som desktop och då hade jag väl mer eller mindre inte så mycket mer än blackbox, bitchx, mpg123 och mozilla som fungerade. Så jag är van. Vilket inte betyder att jag inte kan störa mig på saker o ting.
Jag förstår iofs inte vad som skulle vara så svåranvänt i fedora/suse så att det gör att man inte kommer någonstans? Att det kan bli lite bökigt i unixar som inte har kommit lika långt för desktopen/hemanvändare kan jag förstå. Men i början när jag hade flyttat hemifrån körde jag openbsd som desktop och då hade jag väl mer eller mindre inte så mycket mer än blackbox, bitchx, mpg123 och mozilla som fungerade. Så jag är van. Vilket inte betyder att jag inte kan störa mig på saker o ting.
Har du använt systemen du snackar om till något annat än att kompilera om kärnan, surfa och irc:a? Sluta sen kalla Linux för Unix, sluta snacka om BSD när du pratar om Linux. Det är inte samma grejer.
Fast netscape var väl mer eller mindre dött och frågan är om någon hade brytt sig om det inte var för att en del människor inte hade så mycket till val om de ville ha en browser.
Beror på vad du snackar om för open source, i fallet open source från större företag handlar det visst om konsumentbehov. Vad tror du målet för redhat, novell, sun, ibm o dylika är? Att ha kul själva?
Men en sak har de ju gemensamt med de små enskilda utvecklarna, och det är ju att de gör och fixar det just de känner för och vill göra, resten riskerar dock att inte bli gjort.
Vad gäller Linux var det väl inte så mycket aktivitet från företagen från början? Iaf inte på samma vis som nu. Det var väl mest bara folk som råkade vilja ha något att göra där också.
Hur dött netscape var har inte med saken att göra, firefox är en "omgruppering" av hela mozilla som är i princip en omskrivning av gamla netscape-såsen, som är en vidareutveckling av urgamla mosaik.
Du kan knappast påstå att firefox skrevs för att mätta ett behov hos vanliga användare, det är snarare inbitna "datorproffs" som vill ha något icke-microsoft från början.
Ytterligare en sak som talar emot just själva tanken om att det skulle vara ett behov som finns, som sen tydligt identiferas av en grupp målinriktade användare är just att det finns typ 140 olika linux-distros, ett halvt dussin olika desktop-hanterare (gnome, KDE, open look, etc), ingen kommer överrens med någon annan. En gång om året startar en ny grupp kodare Nästa Standardmiljö under föresatsen this is teh y3r of teh l|nux deskt0p. Så har det varit sen 1995/96 när mandrake och sen redhat kom. Same procedure this year james?
Som servermiljö är det en annan sak dock. Det tänker jag inte lägga mig i.Och om man nu skall spela server varför inte köra Solaris istället för Linux?Du och Bönne diskuterade hur användarvänligt det var att sätta upp en ftp-server. Jag tyckte bara det var lite konstigt att du frågade dig vad skillnaden var att sätta upp ftpd i Windows kontra Linux. I Windows finns användarvänligare alternativ. (Kanske finns i Linux-världen också?)
Själv kör jag Ubuntu. Gillar Gnome och apt. :)Som sagt, ftp som protokoll är i mitt tycke värdelöst så jag kör och har inget behov av att köra en ftpd. Och om jag körde en hade jag inte haft något behov av att dölja filerna, begränsa bandbredden eller förhindra FXP. Openssh körs ju nästan alltid från början, och om inte annat är det lätt att få igång, och som default brukar sftpservern vara igång så det är bara att logga in direkt, krypterat.
Ja, det finns webservrar med gui i Windows, men det är ju inte helt lätt att sätta upp exempelvis TLS i alla utav dem, och vill man ha något som kan mäta sig med de mest omständiga för unixoperativ så är det ju ioftpd man får försöka sätta sig in i, men den är ju ungefär lika användarovänlig i Windows. Men för de som har satt sig in i den och vet hur det fungerar är det väl ändå gjort i en handvändning.
Ubuntu är ok, men jag drog in AMD64-versionen och störde mig på att saker som w32codecs inte gick att använda (och för att jwzrd skall vara nöjd: Utan att installera en 32bit statiskt kompilerad mplayer, vilket inte är vad som finns som paket), flash finns inte för amd64 (går att installera med en debootstrap, men jag orkade inte sätta mig in i hur man gjorde, när jag sedan väl skulle byta os kollade jag lite på det och det verkade inte så krångligt men då var det ju försent), java på amd64 fungerar inte särskilt bra i Linux och därför föll alla javaapplets bort förutsatt att man inte ville köra 1.4 eller en debootstrap även här.
I solaris fungerar allt ovanstående för tillfället men paketsystemen suger och jag stör mig på att de som portar grejerna kompilerar dem utan OSS-stöd.
Och om man nu skall spela server varför inte köra Solaris istället för Linux?Som sagt, ftp som protokoll är i mitt tycke värdelöst så jag kör och har inget behov av att köra en ftpd. Och om jag körde en hade jag inte haft något behov av att dölja filerna, begränsa bandbredden eller förhindra FXP. Openssh körs ju nästan alltid från början, och om inte annat är det lätt att få igång, och som default brukar sftpservern vara igång så det är bara att logga in direkt, krypterat.
Ja, det finns webservrar med gui i Windows, men det är ju inte helt lätt att sätta upp exempelvis TLS i alla utav dem, och vill man ha något som kan mäta sig med de mest omständiga för unixoperativ så är det ju ioftpd man får försöka sätta sig in i, men den är ju ungefär lika användarovänlig i Windows. Men för de som har satt sig in i den och vet hur det fungerar är det väl ändå gjort i en handvändning.
Ubuntu är ok, men jag drog in AMD64-versionen och störde mig på att saker som w32codecs inte gick att använda (och för att jwzrd skall vara nöjd: Utan att installera en 32bit statiskt kompilerad mplayer, vilket inte är vad som finns som paket), flash finns inte för amd64 (går att installera med en debootstrap, men jag orkade inte sätta mig in i hur man gjorde, när jag sedan väl skulle byta os kollade jag lite på det och det verkade inte så krångligt men då var det ju försent), java på amd64 fungerar inte särskilt bra i Linux och därför föll alla javaapplets bort förutsatt att man inte ville köra 1.4 eller en debootstrap även här.
I solaris fungerar allt ovanstående för tillfället men paketsystemen suger och jag stör mig på att de som portar grejerna kompilerar dem utan OSS-stöd.
Ok, men linux är ändå jättebra, trots att du brände jag vet inte hur många dagar på att få... ja.. VIDEOFILMER att spelas. Jag får gratulera dig.
Har du använt systemen du snackar om till något annat än att kompilera om kärnan, surfa och irc:a? Sluta sen kalla Linux för Unix, sluta snacka om BSD när du pratar om Linux. Det är inte samma grejer.Vad käbblar du för?
Nej, jag har inte använt suse eller fedora ALLS. Men jag vet att de hittar ljudkort och att trådlöst wlan skall vara lätt att få igång i suse, jag vet att evaluationinstallationsskivorna skickar med flash, java, realplayer och dylikt så de grejerna borde fungera från början. Så det mesta som folk gör förutom att spela borde ju gå fint? Vem gör något mer än att surfa o irca? ;/
Jag har inte kallat Linux för UNIX. Vad jag sade var "Att det kan bli lite bökigt i unixar som inte har kommit lika långt för desktopen/hemanvändare kan jag förstå." och vad jag menar är freebsd, netbsd, openbsd och solaris (men även linuxdistar som inte satsar på att bli någon windowsersättare), om du har ett bättre namn för gruppen så fram med det bara... Kanske posix-kompatibla-operativsystem-förutom-windows-nt-amigaos-med-ixemullibrary-och... ?
Jag har väl inte snackat om BSD när jag har snackat om Linux. Trådrubriken är väl mest för att det är där mest energi läggs på att anpassa den, personligen har jag mest kört BSD som sagt.
Sluta var ett fån. Ingen är egentligen intresserad av snacka med dig.
Hur dött netscape var har inte med saken att göra, firefox är en "omgruppering" av hela mozilla som är i princip en omskrivning av gamla netscape-såsen, som är en vidareutveckling av urgamla mosaik.Vad mozilla fick/var är väl gecko som kom från vad som skulle bli/blev netscape 6? Och klart det har med saken att göra, innan dess var väl inte netscape open source? Varför tror du att det blev det?
Du kan knappast påstå att firefox skrevs för att mätta ett behov hos vanliga användare, det är snarare inbitna "datorproffs" som vill ha något icke-microsoft från början.
Ytterligare en sak som talar emot just själva tanken om att det skulle vara ett behov som finns, som sen tydligt identiferas av en grupp målinriktade användare är just att det finns typ 140 olika linux-distros, ett halvt dussin olika desktop-hanterare (gnome, KDE, open look, etc), ingen kommer överrens med någon annan. En gång om året startar en ny grupp kodare Nästa Standardmiljö under föresatsen this is teh y3r of teh l|nux deskt0p. Så har det varit sen 1995/96 när mandrake och sen redhat kom. Same procedure this year james?Jag tror iofs det finns uppemot/drygt 1500 linuxdistar eller så, eftersom var och varannan person av någon efterbliven anledning måste skapa en egen.
Jag tror inte det finns ett år för linux som desktop eftersom oset(KÄRNAN DIN JÄVLA IDIOT) inte har utvecklats för detta och med det som mål från början. Samma sak gäller egentligen MacOS X, det finns ju egentligen ingen vettig anledning att basera det på massa grejer från Unix? Mer än att det blir mer kompatibelt och lättare att porta program (och enklare att utveckla eftersom så mycket finns färdigt från början.)
Men problemet är ju egentligen inte huruvida Linux är redo för desktopen eller inte, utan snarare huruvida användarna är redo för linux som desktopos eller inte. (Och med linux menar jag linuxdistributionerna, men orka skriva.)
Ok, men linux är ändå jättebra, trots att du brände jag vet inte hur många dagar på att få... ja.. VIDEOFILMER att spelas. Jag får gratulera dig.Är ju knappast "Linux" fel att folk postar filmklipp encodade i stängda format. Hade de varit encodade som xvid hade det ju inte varit något problem.
Hur skulle du spela wmv-klippen på din PPC mac mini om inte microsoft hade släppt mediaplayer till den?
Är inte heller "Linux" (lustigt att du valde att skriva det som kärnan där.. I det här fallet hela opensourcerörelsens) fel att grafikkorts- och skrivartillverkare är dåliga på att skriva drivrutiner eller iaf dela med sig av information om hur deras hårdvara fungerar så att det går att skapa några drivrutiner för hårdvaran i fråga.
Är ju knappast "Linux" fel att folk postar filmklipp encodade i stängda format. Hade de varit encodade som xvid hade det ju inte varit något problem.
Hur skulle du spela wmv-klippen på din PPC mac mini om inte microsoft hade släppt mediaplayer till den?
Jag använder den codec som ett tredjepartsföretag skrivit och skänkt till microsoft. Microsoft har lagt ner sin mediaplayer till Mac. Flip4Mac heter den, laddars ner från www.microsoft.com. Antar att problemet är att ingen vettig människa satsar pengar på linux eftersom det är för dyrt att försöka få något att fungera på fler än 2-3 distros. Alla ser ju olika ut.
Är inte heller "Linux" (lustigt att du valde att skriva det som kärnan där.. I det här fallet hela opensourcerörelsens) fel att grafikkorts- och skrivartillverkare är dåliga på att skriva drivrutiner eller iaf dela med sig av information om hur deras hårdvara fungerar så att det går att skapa några drivrutiner för hårdvaran i fråga.
Vad spelar det för roll vems "fel" det är? Det är krångligare att få funktioner, som vanliga användare vill ha, i Linux än i Windows. Om det beror på ATI eller Linus är ointressant för vanliga användare.
Fast det är kanske inte det ni diskuterar. :confused:
Det handlar om resurser och kostnad. Man har inte råd att hålla linux-världen uppdaterad för varje produkt man skriver just av den anledning jag nämnde i föregående inlägg.
Jag använder den codec som ett tredjepartsföretag skrivit och skänkt till microsoft. Microsoft har lagt ner sin mediaplayer till Mac. Flip4Mac heter den, laddars ner från www.microsoft.com. Antar att problemet är att ingen vettig människa satsar pengar på linux eftersom det är för dyrt att försöka få något att fungera på fler än 2-3 distros. Alla ser ju olika ut.Vilket är kasst och vad som gör att jag föredrar *BSD. Systemen ser vettiga ut, det finns dokumentation på ett o samma ställe, frågar jag något kan andra hjälpa mig eftersom de antagligen kör samma kernel och deras system ser precis likadana ut och innehåller samma version av saker o ting, och de har tillräckligt lik bakgrund och snor varandras grejer för att inte göra det helt omöjligt att gå emellan dem.
Å andra sidan vad gäller just codecs fungerar ju andra rätt bra trots att distarna är olika.
Kör man solaris är det ju solaris, och alla gamla binärer o gammal källkod skall gå att bygga även på ett nytt os.
Det handlar om resurser och kostnad. Man har inte råd att hålla linux-världen uppdaterad för varje produkt man skriver just av den anledning jag nämnde i föregående inlägg.Totalt borde det ju dock vara nästan lika många som kör Linux som MacOS? Men i MacOS fall kanske apple går in och stödjer företagen i fråga. Jag antar att Sun gav nvidia en slant för drivrutiner också.
(redhat, novell och ibm borde ju ha råd att fixa liknande deals för linux)
Totalt borde det ju dock vara nästan lika många som kör Linux som MacOS? Men i MacOS fall kanske apple går in och stödjer företagen i fråga. Jag antar att Sun gav nvidia en slant för drivrutiner också.
Apple löser problemet genom att enbart stödja ett litet antal periferi-enheter. Där handlar det, om jag får gissa lite, även om att enhets-tillverkare gärna hjälper till eftersom Apple finns och syns på ett sätt som Linux helt enkelt inte gör. Linux är inte Linux (sa du 1500 distros?)
Totalt borde det ju dock vara nästan lika många som kör Linux som MacOS? Men i MacOS fall kanske apple går in och stödjer företagen i fråga. Jag antar att Sun gav nvidia en slant för drivrutiner också.
Redhat, novell och ibm gör ju det, IBM bränner väl in ett par miljarder dollars om året i Linux.
Apple löser problemet genom att enbart stödja ett litet antal periferi-enheter. Där handlar det, om jag får gissa lite, även om att enhets-tillverkare gärna hjälper till eftersom Apple finns och syns på ett sätt som Linux helt enkelt inte gör. Linux är inte Linux (sa du 1500 distros?)
Ja, http://www.bbspot.com/News/2000/4/linux_distros.html ;)
Finns väl inte så mycket mer än nvidia o ati som folk köper ändå.
Debian listar 34 distar som är baserade på debian ;)
http://www.debian.org/misc/children-distros
Vafan är vitsen med typ alla av dem? :D
http://lwn.net/Distributions/
Listar 508 distributioner!?!
Jag vet inte hur många http://distrowatch.com/ listar men de har 14st som börjar på x, y eller z.
Ja, http://www.bbspot.com/News/2000/4/linux_distros.html ;)
Finns väl inte så mycket mer än nvidia o ati som folk köper ändå.
Debian listar 34 distar som är baserade på debian ;)
http://www.debian.org/misc/children-distros
Vafan är vitsen med typ alla av dem? :D
http://lwn.net/Distributions/
Listar 508 distributioner!?!
Jag vet inte hur många http://distrowatch.com/ listar men de har 14st som börjar på x, y eller z.
Det blir inte mer svart på vitt än så om vad det är som driver utvecklingen i open source-världen. Det handlar om programmeringsonani och inte om täckning av listigt identifierade behov.
Det blir inte mer svart på vitt än så om vad det är som driver utvecklingen i open source-världen. Det handlar om programmeringsonani och inte om täckning av listigt identifierade behov.
Handlar det inte ofta om programmerarnas behov?
Själv använder jag Linux till webb/fil/skrivar-server. Detta eftersom jag anser att man får betydligt bättre koll på vilka tjänster som körs, hur de fungerar, lättare att konfigurera (ja, jag gillar inte flashiga konfigurations gränssnitt ;) ) osv. Dessutom får man ett betydligt mer kompakt system än om man hade gjort denna serverkonfiguration på Windows.
Alla behöver naturligtvis inte köra Linux. Är man nöjd med Windows och tycker det verkar tråkigt/jobbigt att sätta sig in i ett nytt system så är det helt okey. Men att bortförklara sin egen inkompetens genom att säga att Linux är kasst (eller dynga som PCförAlla-mannen uttryckte det) är ju bara patetiskt.
kalle_banan
2006-05-08, 19:02
seså pojkar, sluta bråkas, fröjdas över min fabulösa skärmdump istället!
http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/Skarmdump-ybf.jpg
Det är inte min nuvarande dock, sitter inte i linux nu så jag har lite problem med att ta en screen på den jag har nu...
f.ö, när jag ändå är i farten. Jag kör Ubuntu - Dapper drake, och har installerat xubuntu nyligen. Som det verkar är det inte helt integrerat än, för när jag startar datorn så får jag gnomes skrivbordsbakgrund och ikoner, men inte nog med det, "windowmanagern" försvinner också! så jag får starta xfwm4 efter varje omstart. Är det en config jag ska ändra i? Jag anar det nämligen, men vilken? Hittills har jag tagit bort det mesta av gnome för att slippa bakgrundsproblemet, kör det ändå inte, är nöjd med xfce4.
fvwm är ju optimal windowmanager om man bara orkade.
christian
2006-05-08, 19:44
Handlar det inte ofta om programmerarnas behov?
Det tror jag också. Samt att många av de distributioner som finns är till för specialsystem. Finns säkert nån till en brödrost, en till en mikro osv osv. =)
Det är nog ett tag till innan Linux-distros mognat så pass att kreti och pleti kan använda det, men det är på väg. Som jag sade tidigare, Ubuntu är ljusår från det redhat jag körde för ett handfull år sedan. Det windows jag körde för ett handfull år sedan ser likadant ut idag...
För surf, mail och lite ordbehandling räcker nog Ubuntu till idag, "problemet" är att folk är så inlärda på just microsoft-system att inlärningskurvan alltid kommer vara brantare på ett linux-system. Undrar om inte fler linuxutvecklare (eller iaf X-utvecklare) får bita sig i microsoft-hatar-läppen och göra gränssnittet mer likt microsofts bara för att det är det folk kan.
Det tror jag också. Samt att många av de distributioner som finns är till för specialsystem. Finns säkert nån till en brödrost, en till en mikro osv osv. =)
Det är nog ett tag till innan Linux-distros mognat så pass att kreti och pleti kan använda det, men det är på väg. Som jag sade tidigare, Ubuntu är ljusår från det redhat jag körde för ett handfull år sedan. Det windows jag körde för ett handfull år sedan ser likadant ut idag...
För surf, mail och lite ordbehandling räcker nog Ubuntu till idag, "problemet" är att folk är så inlärda på just microsoft-system att inlärningskurvan alltid kommer vara brantare på ett linux-system. Undrar om inte fler linuxutvecklare (eller iaf X-utvecklare) får bita sig i microsoft-hatar-läppen och göra gränssnittet mer likt microsofts bara för att det är det folk kan.
Linspire finns ju annars. Programmet hette från början Lindows men bytte till Linspire efter bråk med Microsoft. Jag har aldrig kört det själv men det sägs att det ska vara oerhört användarvänligt och Windows look-a-like.
Se screenshots: http://www.linspire.com/products_linspire_whatis.php?tab=screenshots
Mer info: http://sv.wikipedia.org/wiki/Linspire
christian
2006-05-08, 20:51
Linspire finns ju annars. Programmet hette från början Lindows men bytte till Linspire efter bråk med Microsoft. Jag har aldrig kört det själv men det sägs att det ska vara oerhört användarvänligt och Windows look-a-like.
Se screenshots: http://www.linspire.com/products_linspire_whatis.php?tab=screenshots
Mer info: http://sv.wikipedia.org/wiki/Linspire
De verkar också ha kommit en bit på väg, ja. Synd att det kostar. :(
De verkar också ha kommit en bit på väg, ja. Synd att det kostar. :(
Jo, men om man är sugen på att testa så går det att hämta hem en gratis Live-CD på följande adress: http://media.linspire.com/cnr_linspirelive/index.html
Ska nog göra det själv om jag orkar :)
f.ö, när jag ändå är i farten. Jag kör Ubuntu - Dapper drake, och har installerat xubuntu nyligen. Som det verkar är det inte helt integrerat än, för när jag startar datorn så får jag gnomes skrivbordsbakgrund och ikoner, men inte nog med det, "windowmanagern" försvinner också! så jag får starta xfwm4 efter varje omstart. Är det en config jag ska ändra i? Jag anar det nämligen, men vilken? Hittills har jag tagit bort det mesta av gnome för att slippa bakgrundsproblemet, kör det ändå inte, är nöjd med xfce4.
Pust, pes! Sluta! Jag kan knappt motstå att byta till linux nu. Så mycket pill, och trassel, det är nästan oemotståndligt.
Rackarns att det verkar som att det enda alternativet till Windows om man inte vill spendera all sin tid med config verkar vara OSX.
Mer info: http://sv.wikipedia.org/wiki/LinspireJag tror mest det är debianbaserat och att de har en speciell shop att köpa program i... dvs det kostar pengar att ladda ner paketen där. Tror inte det är bättre än de vanliga stora distarna.
Vad gäller desktop och om du frågar mig hade jag hellre sett att man satsade på att göra det SMART och RÄTT än att försöka härma windows så mycket som möjligt.
Pust, pes! Sluta! Jag kan knappt motstå att byta till linux nu. Så mycket pill, och trassel, det är nästan oemotståndligt.
Rackarns att det verkar som att det enda alternativet till Windows om man inte vill spendera all sin tid med config verkar vara OSX.Ok, du vill inte byta alltså? Ingen som tvingar dig, o varför göra det om du inte trivs med det.
Vad gäller hans XFCE-problem så verkar det knas att gnome smyger sig in o förstör, men det går väl att ladda ner xubuntu utan att dra in ubuntu o sedan byta desktop? Eller? Så att man därigenom aldrig installerar gnome överhuvudtaget?
XFCE blir väl dessutom snabbare utan gnomesakerna inkompilerade har jag för mig att någon sade.
Ska du byta window manager i windows eller macos x blir det nog pill också, man kan ju hålla sig till default. Men just hans problem borde ju inte uppstå överhuvudtaget.
seså pojkar, sluta bråkas, fröjdas över min fabulösa skärmdump istället!
http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/Skarmdump-ybf.jpg
Det är inte min nuvarande dock, sitter inte i linux nu så jag har lite problem med att ta en screen på den jag har nu...
f.ö, när jag ändå är i farten. Jag kör Ubuntu - Dapper drake, och har installerat xubuntu nyligen. Som det verkar är det inte helt integrerat än, för när jag startar datorn så får jag gnomes skrivbordsbakgrund och ikoner, men inte nog med det, "windowmanagern" försvinner också! så jag får starta xfwm4 efter varje omstart. Är det en config jag ska ändra i? Jag anar det nämligen, men vilken? Hittills har jag tagit bort det mesta av gnome för att slippa bakgrundsproblemet, kör det ändå inte, är nöjd med xfce4.Ah, du kör inte ens gdm? Eller hur menar du att windowmanagern har försvunnit?
Om du kör gdm borde det ju bara vara att välja den där=?
Om du inte kör gdm kör en:
which namnet-på-xfce-som-du-brukar-starta.
Editera sedan ~/.xinitrc och skriv in:
exec /path/till/xfce/binären
Så borde xfce gå igång så fort du kör startx.
Bara för att jävlas blev jag tvungen att dra en pkg-get install xfce.
En sak till, hur jävla bra är notepad i förhållande till vim?! ajust
Alltså har alla Haters(TM) testat att installera en "ny" dist.. När jag körde FC4 så fungerade allt! Tillochmed min digitalkamera hittade den när jag pluggade in kabeln.. Finns superbra program till Ipod osv..
Vi gör det lätt för oss.
Hur gör man så här med Windows(Följ länken nedan och njut)?
Ha! (http://www.freedesktop.org/%7Edavidr/xgl-demo1.xvid.avi)
En sak till, hur jävla bra är notepad i förhållande till vim?! ajust
notepad är riktigt bra, vill du ha mer avancerade "enkla" editorer så finns ju det med.
notepad är riktigt bra, vill du ha mer avancerade "enkla" editorer så finns ju det med.Nu är ju inte vim en avancerad enkel editor
Hur något nu kan vara båda delarna samtidigt.
(vim finns för windows också, så vad spelar det för roll..)
En funktion som var förträfflig i vim (går eventuellt att göra via import i excel dock, men det är ju en hel annan lösning) var att jag hade kört ett benchmarkprogram, utdatan var i form av text med flera kolumner o siffror.
Detta ville jag ha över i staroffice "calc" som är deras motsvarighet till excel för att kunna göra en fin graf.
I excel går det som sagt att importera, försöka markera var kolumnerna var osv, länge sedan jag gjorde det. Vim versionen är hur som helst:
Ställ dig i övre vänstra hörnet.
Tryck in Ctrl-V.
Rör dig ner till det nedre högra.
Kopiera o klistra in i det andra programmet. Att kunna markera "rektangulärt" är ju underbart. Finns säkert i fler editorer med, men jag har ingen aning om vilka och hur man gör.
Vi gör det lätt för oss.
Hur gör man så här med Windows(Följ länken nedan och njut)?
Ha! (http://www.freedesktop.org/%7Edavidr/xgl-demo1.xvid.avi)
XGL klarar jag mig iofs utan, inte är det särskilt användbart heller.
yay, äntligen!
http://aliquis.homeunix.net:8080/blog/resources/aliquis/20060509-snv38-vermillion40-oss-enabled.png
Det var alltså att jag fick igång telefonen som gjorde mig glad... återstår att se om den fungerar ;)
02:39 <johey> Hagge: Ekiga? Vad är det för klurighet?
02:40 <johey> Bara för mac?
Måste ju vara bra betyg iaf ;)
Helig kossa vad mycket dator för pengarna!!
http://www.ebay.se/viItem?ItemId=9722558420
Synd att den är lite tung o drar mycket ström bara.
Orka med dessa konstigheter. TWM for teh win.
Guns n hoses
2006-05-09, 06:56
Tjo!
Jag vill skaffa LINUX, men vilken version borde jag skaffa?
En version där jag kan; Chatta på irc, digga musik och spela call of duty 2 :thumbup:
Finns det någon sådan?
XGL klarar jag mig iofs utan, inte är det särskilt användbart heller.
Då menar du förstås att allt lulllull i OSX är oandväntbart? Grejen är att det är smartalösningar för att effektisera jobb med/och hantering av fönster. Har gjort mitt liv mycket lättare :)
Enda som är synd är ju att opengl renderingen inte har fullt napp ordentligt i XGL, men det är tydligen stort samarbete mellan nvidia/ati och xorg för att få ihop det där.
Väldigt roligt att vi har bättre hantering av fönster redan än både OSX har och vad Windows Vista kommer att ha när det släpps :)
kalle_banan
2006-05-09, 17:18
Spontant skulle jag svara Ubuntu (www.ubuntu.org), men om det passar bäst för spelande också kan jag inte svara på. Men det är möjligt om man använder sig av Wine (som är ett program där man kan köra windowsprogram i linux)
kalle_banan
2006-05-09, 17:31
Spontant skulle jag svara Ubuntu (www.ubuntu.org), men om det passar bäst för spelande också kan jag inte svara på. Men det är möjligt om man använder sig av Wine (som är ett program där man kan köra windowsprogram i linux)
OOPS, detta var menat till Guns and Hoses, glömde quota hans text.
http://www.gentoo.org
Gentoo är grymt.
Jämfört med när det kom är det så mkt smidigare nu.
Då menar du förstås att allt lulllull i OSX är oandväntbart? Grejen är att det är smartalösningar för att effektisera jobb med/och hantering av fönster. Har gjort mitt liv mycket lättare :)
Enda som är synd är ju att opengl renderingen inte har fullt napp ordentligt i XGL, men det är tydligen stort samarbete mellan nvidia/ati och xorg för att få ihop det där.
Väldigt roligt att vi har bättre hantering av fönster redan än både OSX har och vad Windows Vista kommer att ha när det släpps :)Ja, "lullull" är nog oanvändbart oavsett os.
På vilket sätt blir det smartare/effektivare? Vad blir bättre av skuggor, gungande fönster eller menyer som tonas fram? Virtuella desktops är ju inte direkt någon nyhet heller. Jag vet inte om det har något mer, kanske hade de snott macos funktion för att sprida ut alla fönster? Det är ju användbart, men annars kan man ju bara välja dem i någon fönsterlista.
Atis drivrutiner är ju ett skämt.
Vad är bättre? OSX saknar virtuell desktop väl men det antar jag att man kan fixa?Spontant skulle jag svara Ubuntu (www.ubuntu.org), men om det passar bäst för spelande också kan jag inte svara på. Men det är möjligt om man använder sig av Wine (som är ett program där man kan köra windowsprogram i linux)Lär ju dock vara begränsat med spel som fungerar i wine, framförallt cod2.
Cedega är ju vad man får köra om man skall köra windowsspel, men det är väl både enklare och "bättre" att dualboota om man nu vill spela.
http://transgaming.org/gamesdb/
COD2 fixar det dock inte.
http://www.gentoo.org
Gentoo är grymt.
Jämfört med när det kom är det så mkt smidigare nu.Bara kört det lite då det var relativt nytt, men jag kör hellre freebsd (om man nu inte vill ha liknande os men möjlighet att spela.)
Låter som du inte arbetar mycket framför en dator :)
Det XGL gör som är bra är att självahanteringen av fönster är snabbare och tar mindre resurser trotts att det är "snyggare" och att jag får expose funktioner som OSX samt möjligheten att jobba med transparenta fönster (Svara på ett mail samtidigt som jag läser det :D). Synd med opengl skitet bara. hoppas det mognar lite mer.
ATIs drivisar är inte så jävla fel imo, visst har det tagit åååår å daar och dom ligger långt efter nVidia, men jag tycker dom börjar få till FPSen och stöd för en jävla massa tjaffs (som jag iof inte använder ändå :D )
Testa vet jag :)
Ok, du vill inte byta alltså? Ingen som tvingar dig, o varför göra det om du inte trivs med det.
Vad gäller hans XFCE-problem så verkar det knas att gnome smyger sig in o förstör, men det går väl att ladda ner xubuntu utan att dra in ubuntu o sedan byta desktop? Eller? Så att man därigenom aldrig installerar gnome överhuvudtaget?
XFCE blir väl dessutom snabbare utan gnomesakerna inkompilerade har jag för mig att någon sade.
Ska du byta window manager i windows eller macos x blir det nog pill också, man kan ju hålla sig till default. Men just hans problem borde ju inte uppstå överhuvudtaget.
Jag menade inte att låta så negativ som jag kanske gjorde, det var mer uppgivenhet över att det inte finns en så busenkel väg till Linux som jag kanske önskat. På min stationära vill jag kunna fortsätta spela och ha säkerhetskopierade versioner av det senaste Officepaketet, men jag är i tankarna att köpa en begagnad bärbar dator, och då köra in en Linuxdist på den för att sitta och pilla lite. På en bärbar skulle jag klara mig med Open Office (eller vad det nu heter) och surfmöjligheter, samt kanske en NES-emulator.
Tjo!
Jag vill skaffa LINUX, men vilken version borde jag skaffa?
En version där jag kan; Chatta på irc, digga musik och spela call of duty 2 :thumbup:
Finns det någon sådan?Förmodligen ingen, om det går, så kommer du säkert få krångla en väldigt massor, högst troligt kommer du inte klara det och gör du det, kommer du väl få kass prestanda.
Jag tror att det är WMV9 1 och 2 man kan se så, inte 3. Eller något sådant, vet iofs inte varför inte alla skulle gå.
Rätt mycket är ju som tur är annat också, hade jag fått bestäma hade ju alltsammans varit divx/xvid för då hade det ju gått att se i alla operativsystem, så jävla efterblivet med siter som bara använder wmv.
Installera inte massa saker du inte vill ha då. För startmenyn i Windows brukar ju se så jävla prydlig ut efter 2års tid om ingen städar den?
Nej och nej.Hur prydlig skulle en Linux-meny se ut efter två år och ingen städning? Jag valde inte att installera dessa programmen, fick inte välja. Men det finns tusen saker redan och vissa saker finns två skilda menyer.
Jag ville dela vidare Internet från Debian-boxen vidare till en annan dator, inte var det bara att klicka i en ruta som i Windows, utan det skulle givetvis krånglas och för att det skulle fungera även efter en omstart, skulle det krånglas ännu mer.
http://www.linuxforums.org/reviews/review_of_suse_10.1.html
kalle_banan
2006-05-14, 19:57
http://www.linuxforums.org/reviews/review_of_suse_10.1.html
Funderade på att installera när jag läst guiden, men kom på att jag inte vet vad som skiljer distarna åt _egentligen_. För i mina ögon är det samma skit under olika namn med små små variationer som jag inte bryr mig. Så Aliquis, vad är det med Suse som borde få mig att byta till det ist för Dapper drake?
Perscitus
2006-05-14, 20:10
Ja, "lullull" är nog oanvändbart oavsett os.
På vilket sätt blir det smartare/effektivare? Vad blir bättre av skuggor, gungande fönster eller menyer som tonas fram? Virtuella desktops är ju inte direkt någon nyhet heller. Jag vet inte om det har något mer, kanske hade de snott macos funktion för att sprida ut alla fönster? Det är ju användbart, men annars kan man ju bara välja dem i någon fönsterlista.
Atis drivrutiner är ju ett skämt.
Jag tvättar mig, fixar håret och tar på mig fina kläder för jag tycker det spelar roll. Av samma anledning uppskattar jag en estetiskt tilltalande datormiljö.
Vad är bättre? OSX saknar virtuell desktop väl men det antar jag att man kan fixa?Lär ju dock vara begränsat med spel som fungerar i wine, framförallt cod2.
Virtual Desktops ger generellt upphov till förvirring hos gemene användaren som inte kör så många program samtidigt vilket antagligen är anledningen till dess frånvaro i Mac OS X. Däremot skulle jag gärna se det som en extrafunktion som kan aktiveras!
Funderade på att installera när jag läst guiden, men kom på att jag inte vet vad som skiljer distarna åt _egentligen_. För i mina ögon är det samma skit under olika namn med små små variationer som jag inte bryr mig. Så Aliquis, vad är det med Suse som borde få mig att byta till det ist för Dapper drake?Inget, typ. Och som du säger är det inte mycket som skiljer, mest pakethanteraren och programmet för att konfigurera saker/installera paket som skiljer.
Jag tycker ubuntu/debians paket och pakethanterare är bättre än rpm/suse, men suse/novell har eventuellt lagt ner lite mer jobb på att anpassa desktopen så som de tycker det är bäst.
Med suse får du även XGL o grejer från början nu verkar det som, det får du inte i ubuntu, men det går att slå på om du vill det. (XGL är fönster som fånar sig.)
Virtual Desktops ger generellt upphov till förvirring hos gemene användaren som inte kör så många program samtidigt vilket antagligen är anledningen till dess frånvaro i Mac OS X. Däremot skulle jag gärna se det som en extrafunktion som kan aktiveras!I tre sekunder kanske eftersom de aldrig har sett det förr.
/me stolt användare av Gentoo
Är ingen stjärna på linux eller unix men klarar mig hyffsat med den kunskapen jag har och Gentoo's utmärkta dokumentation och forum.
Jag har jobbat en hel del som datortekniker/support och ibland blir man rätt less på windows skumma beteende, då är det skönt att komma hem till sin egna linuxdator. Jag säger inte att det ena är bättre än det andra, ville bara fördmedla att det går utmärkt att köra linux även om man inte är proffs.
SuSE review - http://madpenguin.org/cms/index.php/?m=show&id=6899&page=1
SuSE review - http://madpenguin.org/cms/index.php/?m=show&id=6899&page=1
Har länge hållt på ubuntu men måste säga att suse är dom som verkligen leder nu, sicken jobb dom har lagt ner! :hbang:
Riktigt riktigt bra verkar det!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.