Visa fullständig version : Läsa böcker för att lära sig ett språk?
Slartibartfast
2006-05-07, 12:25
Tycker ni att läsa böcker på ett främmande språk är ett effektivt sätt att lära sig det språket?
Ja, kanske väldigt effektivt om man hade en ordbok bredvid sig och orkade kolla upp ord, men även utan så lär man sig en hel del. Är ju inte särskilt svårt förstå vad ett ord betyder om man förstår meningen i övrigt.
Det kräver ju dock viss språkkunskap för att läsa böcker, även om jag själv kan lite tyska så är det så hoppas lite att även en barnbok hade varit en utmaning :(
Så vid viss nivå, ja, det funkar bra.
Slartibartfast
2006-05-07, 12:33
Jag borde börja läsa finska böcker. Jag förstår allt jag läser, men det tar jävligt länge och suger. :(
japp det och titta på tv men du måste kunna grunderna ganska bra först är min erfarenhet för annars ger man upp ganska snart.
Fast det finns läsalättböcker iaf på svenska till engleska och franska. Dels barnböcker men också vuxenböcker typ Agatha Christie som är på engelska där de svåraste orden finns förklarade i noter längst ner. Jag började läsa sånna böcker på både engelska och franska.
Jag borde börja läsa finska böcker. Jag förstår allt jag läser, men det tar jävligt länge och suger. :(
Det beror väl vad du vill lära dig, böcker ger ju ordkunskap och allmänt att man blir bättre på att skriva. Är det det skriftliga som felar så är ju böcker the shit, är du även taskig på att snacka så är det bästa, anser jag, att faktiskt prata finska med folk. Visst går det även se på TV för att lära sig uttal, men för att det ska flyta på måste man även praktisera själv.
Slartibartfast
2006-05-07, 12:37
Det beror väl vad du vill lära dig, böcker ger ju ordkunskap och allmänt att man blir bättre på att skriva. Är det det skriftliga som felar så är ju böcker the shit, är du även taskig på att snacka så är det bästa, anser jag, att faktiskt prata finska med folk. Visst går det även se på TV för att lära sig uttal, men för att det ska flyta på måste man även praktisera själv.
Ja, tyvärr är det nog talat som inte flyter och då är det ju direkt lite knepigare.
Alla sätt att utsätta sig för språket är bra. Böcker kan bli tufft beroende på hur lite förkunskaper du har. Lätta böcker, tidningar, musik (läs texterna), tv, radio osv. Bara att börja.
Böcker är nog ett jobbigt sätt att lära sig från noll (då får man nog börja med barnböcker; känns som det är lätt att ta till för mycket från början om man börjar i vuxen ålder), det blir ju t.ex. lite jobbigt om man inte har en aning om hur verb böjs etc., eftersom samm ord kan komma att vara ganska olika beroende på grammatiken. Men det är ett bra sätt att bli bättre i språket om man behärskar grunderna (så om det är Slartis finska det gäller skulle jag säga "ja").
Pepparkakssmurfen
2006-05-07, 12:59
Slarti:
Det är bara att börja prata finska när du är i affären, jobbet osv.
För det finns väl finsktalande i Vasa? ;)
Pepparkakssmurfen
2006-05-07, 15:47
Sen tycker jag att det är lustigt att man inte talar språket som majoriteten i ett land talar ( 91,7% finskspråkiga i Finland).
Lustigt slarti, jag gick tidigare idag runt och funderade på om jag borde börja läsa böcker på finska för att lära mig det bättre. :)
Tror nog det är bra att göra det, men naturligtvis också att tala. Du har säkert ganska bra passivt ordförråd, och snabbt börjar det gå bra att tala, bara man tar sig tid och är villig att lära sig. Och att man vågar tala utan att bry sig om det går fel, oftast bryr sig inte dom du snackar med heller
Serietidningar tycker jag fungerar jättebra för där är spårket oftast väldigt enkelt plus att det mesta är förklarat på bilderna också, helt enkelt jättebra! Dessutom är korsord bra för att bygga på ordförådet men då kanske det krävs en ordbok och lite allmänbildning. :thumbup:
Bäcker är bra för att kunna lära sig enskilda ord. För att lära dig att tala spårket är troligtvis kassetter bättre, men även TV och filmer på landets språk du vill lära dig.
Slartibartfast
2006-05-07, 17:11
Slarti:
Det är bara att börja prata finska när du är i affären, jobbet osv.
För det finns väl finsktalande i Vasa? ;)
Vi finnar pratar inte med varandra. Såhär ser en lång konversation ut i kassan:
Hon: Hej.
jag: Hej.
Hon: 13,50 €, har du bonuskort?
jag: nej
slut.
Det klarar jag på finska utan större problem. ;)
Slartibartfast
2006-05-07, 17:12
Lustigt slarti, jag gick tidigare idag runt och funderade på om jag borde börja läsa böcker på finska för att lära mig det bättre. :)
Tror nog det är bra att göra det, men naturligtvis också att tala. Du har säkert ganska bra passivt ordförråd, och snabbt börjar det gå bra att tala, bara man tar sig tid och är villig att lära sig. Och att man vågar tala utan att bry sig om det går fel, oftast bryr sig inte dom du snackar med heller
Du har rätt. Problemet är bara att jag inte känner några finskspråkiga. :(
Har du inga vänner som är grymma på finska?
Annars tror jag du är lite för gammal för att bli riktigt klockren på finska om du aldrig varit riktigt bra, dvs om det skulle vara fel på saker som uttalet och så. Självklart finns det många nivåer när man faktiskt kan bli bättre, men är det en del som saknas så måste man få in språket ganska tidigt i livet för att det ska sitta klockrent. Tror gränsen för att lära sig ett språk riktigt bra går vid sena tonåren.
Böcker tycker jag är jättebra när man ska lära sig förstå språket. Om man däremot vill kunna tala språket så måste man själv göra just det, tala.
Jepp, det brukar vara så. Har själv bara några få finskspråkiga bekanta, inga jag egentligen träffar regelbundet heller.
Men det går alltid att prata lite med folk på gymmet o.s.v Finns ju alltid nån gammal gubbe som alltid skall snacka en massa skit på alla gym... Om man tar för vana att börja prata med folk så börjar det nog gå automatiskt efter en tid.
Sen då du börjar jobba så kommer du garanterat i kontakt med finskspråkiga.
Men som sagt så är det nog alltid bra att läsa böcker! :thumbup:
Tror gränsen för att lära sig ett språk riktigt bra går vid sena tonåren.
Det gäller väl för att kunna behärska språket så att man kan lura en infödd; för att kunna det tillräcligt bra för att kunna läsa/tala relativt obehindrat kan man nog börja lära sig även i vuxen ålder (men då krävs det MYCKET mer jobb). Det är talet som brukar bli problemet. För att lära sig använda språket aktivt (prata/skriva) är det viktigt att "ha språket i bakgrunden" mycket, så att man över upp sin känsla för vad som låter bra och inte. TV, radio, prata med folk osv. osv.
Nordenator
2006-05-07, 18:02
Böcker är bäst.
Meningsuppbyggnad, grammatik o.d. är ytterst tråkigt att lära sig genom att plugga regler.
Genom att läsa övar man omedvetet detta, och att läsa skönlitterära böcker är ju faktiskt underhållande och avslappnande, till skillnad från regelhäften.
Att slå upp orden är ju en klart bonus, men böjningar och meningsuppbyggnad samt generell stil på skriften lär man ju sig även fast man är halvtaskig på orden, så länge man har ett hyffsat hum om vad ordet betyder i sammanhanget.
Go for it!
Klart att du skall läsa böcker; talspråket blir ju bättre även av det (det man inte får av böcker är ju då det där självförtroendet som gör att man inte börjar stamma och får black-out så fort man skall prata; den måste "nötas" bort). Tv är, som jag skrev nyss, bra och man skall inte underskatta effekten av att läsa högt (om inte annat vänjer man sig vid att höra sin egen röst på det "konstiga" språket). Det låter som högstadiet, men det ÄR effektivt.
Jag har ett liknande problem. Jag kan snacka finska men jag kan knappt läsa skiten. Det tar lååång tid för mig att t.ex läsa en bok för jag fattar inget då. Lite för avancerat för mitt relativt simpla ordförråd.
Det gäller väl för att kunna behärska språket så att man kan lura en infödd; för att kunna det tillräcligt bra för att kunna läsa/tala relativt obehindrat kan man nog börja lära sig även i vuxen ålder (men då krävs det MYCKET mer jobb). Det är talet som brukar bli problemet. För att lära sig använda språket aktivt (prata/skriva) är det viktigt att "ha språket i bakgrunden" mycket, så att man över upp sin känsla för vad som låter bra och inte. TV, radio, prata med folk osv. osv.
Jag förstår inte riktigt om du bara vill utveckla det jag sagt eller om du säger emot mig :confused:
Annars skulle jag säga att efter tonåren är det i princip omöjligt bli så hoppas duktig på ett främmande språk så man kan lära en infödd. Även om man exponeras fruktansvärt mycket mot språket.
En sak: Det kan vara trevligt att börja med "lättsamma" böcker, typ pocketar från pressbyrån och inte med de "klassiker" man oftast får i handen av t.ex. sin språklärare. De behöver ju inte alltid vara lättillgängliga ens för modersmålstalare. Man kan också börja med att läsa översättningar av böcker man läst på ett annat språk (typ amerikanska deckare, favoritboken, svenska barnböcker osv.) där man vet vad som händer.
Nordenator
2006-05-07, 18:08
Jag har ett liknande problem. Jag kan snacka finska men jag kan knappt läsa skiten. Det tar lååång tid för mig att t.ex läsa en bok för jag fattar inget då. Lite för avancerat för mitt relativt simpla ordförråd.
Hitta en någon kändisblaska eller dagstidning på nätet till att börja med då.
Artiklar brukar ju vara skrivna relativt simpelt, förutsatt att du inte läser något tekniskt.
Jag förstår inte riktigt om du bara vill utveckla det jag sagt eller om du säger emot mig :confused:
Hmm ... inte jag heller när jag läser den här preciseringen. Att bli så bra så man kan lära en infödd är ju detsamma som att vara klockrent tvåspråkig, och det blir man inte om man börjar med språket i vuxen ålder (speciellt inte uttalsmässigt), men att säga att man inte kan bli "bra" (vilket man ofta hör sägas) tycker jag är att överdriva.
Hmm ... inte jag heller när jag läser den här preciseringen. Att bli så bra så man kan lära en infödd är ju detsamma som att vara klockrent tvåspråkig, och det blir man inte om man börjar med språket i vuxen ålder (speciellt inte uttalsmässigt), men att säga att man inte kan bli "bra" (vilket man ofta hör sägas) tycker jag är att överdriva.
Man kan tala språket flytande och göra sig förstådd, om du tycker det är bra så visst för all del. Jag har dock träffat riktigt många personer som jag hört tala svenska som pratat i utlandet, och det har du förmodligen med (kanske inte i lika stor utsträckning som jag, jag vet itne) och visst kan alla som vill lära sig språket så hoppas att dom kan kommunicera i både tal och skrift. Jag tycker dock inte att det krävs särskilt mycket för att kommunicera, det är väldigt långt kvar till att du ligger ungefär på samma nivå som en infödd, eller kan lära en infödd. Har hittills inte träffat någon som kommit hit som äldre och blivit riktigt grym på svenska.
Det är faktiskt inte ens ovanligt med folk som kommer hit i tonåren och aldrig blir riktigt bra, kanske pga av ovilja att lära sig, för dålig exponering mot språket etc. För länge sedan när jag läste någon bok om just svenskalärandet hus invandrarungdommar, så var det inte alltför många som kunde bli riktigt duktiga på svenska om dom kom till Sverige i sena tonåren, också något jag håller med om. Många får aldrig in uttalet riktigt, och man hör ganska fort att språket brister (iofs kanske ens rastaflästor, jamaicanska kläder och lite annat mer identifier en som invandrare än språket ;))
Baan: Nog finns det något mellan "om du tycker det är bra så ..." och att kunna lära en infödd (även om vissa infödda knappast är så svåra att lära upp)? Men jag tror att du slår huvudet på spiken när du nämner exponeringen för språket; det är väldigt sällan en vuxen naturligt exponeras för sitt "nya" språk i samma utsträckning som ett barn (vuxna hämmas ju dessutom av rädsla för att säga fel och låta töntiga på ett helt annat sätt). Då måste man som regel aktivt söka upp "exponeringsytor" och det kräver en MASSA vilja och en MASSA jobb. Exponeras man inte, och är man inte intresserad av att lägga ner massor av tid, kraft och engagemang blir man aldrig särskilt bra.
Hitta en någon kändisblaska eller dagstidning på nätet till att börja med då.
Artiklar brukar ju vara skrivna relativt simpelt, förutsatt att du inte läser något tekniskt.
Jo, min mormor och morfar premunererar på några finska tidningar. Får väl ta och börja läsa lite. Borde ju inte ta allt för lång tid att lära sig.
Slartibartfast
2006-05-07, 18:35
Har du inga vänner som är grymma på finska?
Annars tror jag du är lite för gammal för att bli riktigt klockren på finska om du aldrig varit riktigt bra, dvs om det skulle vara fel på saker som uttalet och så. Självklart finns det många nivåer när man faktiskt kan bli bättre, men är det en del som saknas så måste man få in språket ganska tidigt i livet för att det ska sitta klockrent. Tror gränsen för att lära sig ett språk riktigt bra går vid sena tonåren.
Klart jag har polare som talar finska. Min sambo är tvåspråkig. Men inte börjar ju vi plötsligt prata finska med varandra.
Jag har perfekt finskauttal. Jag pratar ju svenska med finsk brytning.
Slartibartfast
2006-05-07, 18:39
Annars skulle jag säga att efter tonåren är det i princip omöjligt bli så hoppas duktig på ett främmande språk så man kan lära en infödd. Även om man exponeras fruktansvärt mycket mot språket.
Nej, du har fel där. Finlandssvenskar är ett undantag. De kan lära sig tala flytande finska så att ingen finskspråkig kunde veta att de har svenska som modersmål, men en finne kan väldigt sällan lära sig svenska lika bra. Det hörs alltid på uttalet att han är finskspråkig.
Nej, du har fel där. Finlandssvenskar är ett undantag. De kan lära sig tala flytande finska så att ingen finskspråkig kunde veta att de har svenska som modersmål, men en finne kan väldigt sällan lära sig svenska lika bra. Det hörs alltid på uttalet att han är finskspråkig.
Nej, jag har inte fel. Jag pratar nämligen om att lära sig ett språk från grunden, inte att förbättra ett språk som man stött på och lärt sig från dag noll, dvs födseln. Du som svennefinne har med andra ord redan en viss bakgrund, så att jämföra dig med en arab som flyttar till Sverige i 40-års åldern och ska lära sig svenska går helt enkelt inte.
Jag tror även finnar som pratar finska skulle kunna lära sig svenska ifall de hade exponerats för svenska mycket tidigt i livet, men nu är ju finska det dominerande språket, så det är inte särskilt konstigt att du som svennefinne lätt kan gå och förbättra din finska, medan en finnefinne är helkass på svenska, om han förstår språket alls.
www.rosettastone.com (tror länken var så)
Gå in på biblioteket och låta deras dvd:er.
Det är sjukt hur fort man lär sig språket. Inte för jag kan tala något annat språk till fullo förutom svenska, men man lär sig väldigt bra genom deras metod.
Slartibartfast
2006-05-07, 20:22
Nej, jag har inte fel. Jag pratar nämligen om att lära sig ett språk från grunden, inte att förbättra ett språk som man stött på och lärt sig från dag noll, dvs födseln. Du som svennefinne har med andra ord redan en viss bakgrund, så att jämföra dig med en arab som flyttar till Sverige i 40-års åldern och ska lära sig svenska går helt enkelt inte.
Jag tror även finnar som pratar finska skulle kunna lära sig svenska ifall de hade exponerats för svenska mycket tidigt i livet, men nu är ju finska det dominerande språket, så det är inte särskilt konstigt att du som svennefinne lätt kan gå och förbättra din finska, medan en finnefinne är helkass på svenska, om han förstår språket alls.
Ah, då är jag med igen. :thumbup:
Det är ändå 100 ggr lättare för en finlandssvensk att lära sig perfekt finska än för en finsktalande att lära sig perfekt svenska. Det finns t.ex. inga "sch-ljud" i finskan och de är hopplösa för finnarna att lära sig. Mycket såna problem som inte finlandssvenskar behöver by sig i.
Läs finska nyheter och häng på ett finskt träningsforum kanske?
Ja. Lärde mig all min engelska från warhammer böcker och dataspel.
Pepparkakssmurfen
2006-05-07, 21:57
Men inte börjar ju vi plötsligt prata finska med varandra.
Varför inte?! Öva med henne!
Tycker ni att läsa böcker på ett främmande språk är ett effektivt sätt att lära sig det språket?
jo det är väl okey läser spanska men har dock det som ett ämne i skolan det är okey men svårt att hitta motivationen för att läsa på fritiden
För mig som inte har någon som helst finsk anknytning men ändå vill lära mig finska är dvd-filmer fantastiska. Förutsatt att filmen är bra nog brukar det bli några vändor; först finskt tal/svensk textning, sedan finskt/finskt och slutligen utan textning öht.
Finska är ett fantastiskt språk, är grymt avundsjuk på alla som har finsk bakgrund och därmed lärt sig tala det åtminstone hjälpligt.
Är halvfinne, och en stor del av släkten talar ju finska, så att jag inte kan det ärofulla språket är en stor skam för mig...
Och nu när jag och en finsk flicka blivit intresserade av varandra (:MrT:) så är det väl lite mer aktuellt nu, även om det går att snacka engelska och lite svenska...
Morsan snackar finska, men hon har inte tid att sätta igång någon slags kurs åt mig, så är det någon som vet bra böcker/dvd filmer med bra grundläggande finska, som en nybörjare kan ta till sig av för att sedan avancera?
Ska till finland i augusti...
Måste kunna några meningar då iallafall, förhoppningsvis rätt många :)
Pepparkakssmurfen
2006-06-16, 19:39
..., så är det någon som vet bra böcker/dvd filmer med bra grundläggande finska, som en nybörjare kan ta till sig av för att sedan avancera?...
Det är bara att kolla på valfri finsk film med/utan text så kommer du igång med språket lite.
Det är bara att kolla på valfri finsk film med/utan text så kommer du igång med språket lite.
Känns som att det kommer ta lite för lång tid, jag är nog mer inställd på att plugga in det ordentligt med nån bok eller liknande...
Är dålig googlare så jag tänkte att någon här kanske vet någon bra "finska för nybörjare" bok som kan rekommenderas personligt? :)
(kan mumintroll filmerna på finska kanske vara något som man kan lära sig lite av? fast det kanske blir svårt utan svensk text?)
Pepparkakssmurfen
2006-06-16, 19:44
Det går ju finskakurser lite överallt(kanske inte nu på sommaren,men till hösten). Var bor du?
Det går ju finskakurser lite överallt(kanske inte nu på sommaren,men till hösten). Var bor du?
Örebro :) (ok då, Nora, men det är nästan vid Örebro)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.