Visa fullständig version : Plutonen kanal 5 22:50 lördag
Tigerkotten
2006-05-06, 21:51
dvs börjar nu med andra ord
Vad är det som är så fantastiskt med Plutonen? Massor av grabbar som jag känt genom åren har älskat denna film (betydligt fler killar än tjejer); vad är det som gör att den griper tag så mycket?
(obs: seriös fråga, så inget feminst-chauvinsttjafs nu tack)
shadowfire
2006-05-06, 21:56
dvs börjar nu med andra ord
lol, jag som lade torrenten på laddning förut idag... fick bara för mig att söka upp filmen o lägga den till samlingen. Kungrulle, eller vad säger Shegorath som har infört en ny pose, den s.k. plutonen-poseringen?
En av världens bästa filmer.
Stråkarna i "Adagio for strings" när de lämnar byn de har bränt ner gör mig snyftfärdig varenda gång jag ser filmen
shadowfire
2006-05-06, 22:04
En av världens bästa filmer.
Stråkarna i "Adagio for strings" när de lämnar byn de har bränt ner gör mig snyftfärdig varenda gång jag ser filmen
WTF är det därifrån låten är? Älskar bara tiestos version av den, men kunde inte komma på från vilken film...
Dissector
2006-05-06, 22:06
Vaf? Är inte det han Charlie Sheen? :D
Men den här känns ju ny! Don't like them nya krigsfilmer. Nåja, ska inte ha för mycket förutfattade meningar. Slår mig ner med den nu då :)
Danke
Vaf? Är inte det han Charlie Sheen? :D
Men den här känns ju ny! Don't like them nya krigsfilmer. Nåja, ska inte ha för mycket förutfattade meningar. Slår mig ner med den nu då :)
Danke
20 år gammal, och ja, absolut en av de bästa i genren.
Tigerkotten
2006-05-06, 22:22
Vad är det som är så fantastiskt med Plutonen? Massor av grabbar som jag känt genom åren har älskat denna film (betydligt fler killar än tjejer); vad är det som gör att den griper tag så mycket?
Jag är 24år och tycker inte den e någo speciell. Men jag vet att en del andra gillar den, så gav tipset åt dom som gillar den helt enkelt :)
Mina favoritfilmer är thrillers, sci-fi, romantiska komedier, skräck
Romantiska komedier e min favorit genre iaf, blir helt enkelt glad att se se på dem och tänkaa på de senare :D
Love Actually :hbang: :hbang:
shadowfire
2006-05-06, 22:47
Finns inte så många bra krigsfilmer, men den har en skön story, en bra skildring, hygglo miljö o stridsscener som gör att stridspitten i en hårdnar... den o serien "Platoon B in Vietnam" är favoriterna.
Kebab-Arne
2006-05-06, 23:20
Vilken låt är det som spelas när Charlie Sheen pratar med nån om att träffa "skallarna"? Samma låt förekommer även i spelet BF:Vietnam.
Dissector
2006-05-06, 23:34
20 år gammal, och ja, absolut en av de bästa i genren.
Äh, 30 år, där snackar vi mina favoriter. Krigsfilmer från 70-talet är min grej :)
Men jodå, den har varit mycket bra än sålänge!
Trodde ni menade Pluton B i vietnam, era jävlar! Där har vi kvalité!
Dumleman
2006-05-06, 23:50
B-film jämfört med Apocalypse Now!
Särskilt redux
Kanonfilm, såg den torsdags.
BAH, apocalypse är ju bara en omgjord version av mörkrets hjärta, känns inte som någon större krigsskildring alls. Bra film ändå, men inget jag skulle vilja jämföra med plutonen.
Plutonen är mer en berättelse på plutonnivå (omg?), men främst hur en grön soldat förvandlas från en ganska normal människa till en dödsmaskin och egentligen tillbaks till människa igen. Så visst, det är lite drama blandat med krigsfilm, ungefär som dom flesta stora krigsfilmerna. Krigsfilmer som inte försöker filosofera kring fenomenet krig men som ändå är hyffsat välgjorda (we were soldiers), får ju sällan lika bra betyg. Argumentet skulle vara att filmen saknar poäng, handling... tja drama? Tycker själv att krig är ganska poänglöst så har inget emot en sådan skildring. En film som iofs lyckats utan för mycket flummiga sidestories är väl Black Hawk down, men även där finns det en del haters ;)
Vill du se krigsskildring så passar ju jarhead.
Så ser verkligheten ut för de flesta soldater, 99% tråkigt 1% action.
Blackhawkdown är ju knappast ett scenario de flesta soldater kommer finna sig i.
Annars har du http://www.imdb.com/title/tt0096969/
Annars har du http://www.imdb.com/title/tt0096969/
Du kunde lika gärna länkat till en kärleksfilm så intressant den filmen är i krigsfilmsammanhang ;)
NiXPhoenix
2006-05-07, 01:33
Grym film!
Första gången för mig.
shadowfire
2006-05-07, 01:38
american soilders drog jag ner häromdagen... grym besvikelse, sådan äcklig usa propaganda.
grisbil3n
2006-05-07, 06:05
Jag tycker den är skitbra ja, sådan där film man kan se om en gång om halvåret.
plutonen är riktigt bra, igår vid samma tid på 3:an gick dock en ännu bättre krigsfilm, Thin Red Line.. vet inte hur många gånger jag sett dem båda nu.
Tolkia ställer en bra fråga, jag funderade också varför filmen är höjd till skyarna när jag såg den (förvisso bara slutet, det var ett par år sen jag såg hela) igår. Det finns bättre krigskildringar tycker jag. Fast å andra sidan, vad vet jag om krig för att bedöma hur "bra " skildrat ett krig är?
shadowfire
2006-05-07, 09:27
Tolkia ställer en bra fråga, jag funderade också varför filmen är höjd till skyarna när jag såg den (förvisso bara slutet, det var ett par år sen jag såg hela) igår. Det finns bättre krigskildringar tycker jag. Fast å andra sidan, vad vet jag om krig för att bedöma hur "bra " skildrat ett krig är?
Just plutonen har ju fått en kultstämpel med. Sådant ifrågasätter man bara inte. ;)
Just plutonen har ju fått en kultstämpel med. Sådant ifrågasätter man bara inte. ;)
Point taken. Den har ju några år på nacken, var det möjligen på att den på något sätt var eller upplevdes som "först" (eller i alla fall en av de första) att vara på ett visst sätt/beskriva på ett visst sätt?
(som ni märker vet jag ingenting om krigsfilm)
Vilken låt är det som spelas när Charlie Sheen pratar med nån om att träffa "skallarna"? Samma låt förekommer även i spelet BF:Vietnam.
White Rabbit av Jefferson Airplane.
Om du kan din 60-talshistoria, känner till lite om droger och läst Alice i Underlandet så kanske du greppar titel och text. Men det apellerar på en inställning mer än just droger även om 60-talet var inställningen och drogerna starkt sammanflätade.
Precis som filmen så är låten en av mina absoluta favoriter.
Tolkia: Det är inte en historia om krig, det är en historia om gott och ont. Det är Jesus sista dagar i satt i en miljö vi hört så mycket om men vet så lite om. furir Elias dör i korsfäst ställning efter att ha blivit förrådd av mannen som försvarade sig med "I am Reality" sergant Barnes.
Det är fattig mot rik. Det är Ahabs uppgörelse med den stora vita valen i FNLs klädnad.
Skit i det om du vill. Kolla igenom rollistan så ser du fler än ett dussin, då helt okända, skådisar som alla fick sitt stora genombrott med filmen. För att inte tala om Oliver Stone, regissören.
Lizard
Tolkia: Det är inte en historia om krig, det är en historia om gott och ont. Det är Jesus sista dagar i satt i en miljö vi hört så mycket om men vet så lite om. furir Elias dör i korsfäst ställning efter att ha blivit förrådd av mannen som försvarade sig med "I am Reality" sergant Barnes.
Det är fattig mot rik. Det är Ahabs uppgörelse med den stora vita valen i FNLs klädnad.
Skit i det om du vill.
Är det nu jag skall lacka ur, eller var det bara en mindre lyckad formulering? Jag kan inte påminna mig att ha dissat filmen eller de som gillar den, jag ställde bara, på fullt allvar en fråga om vad det är i filmen som gör så starkt intryck/avtryck (ja, jag har sett den, men det var under omständigheter då jag s.a.s. inte var så koncentrerad på filmen, så för att själv kunna ha en åsikt borde jag se den igen). Och jag tyckte i alla fall att jag tryckte på att jag inte ville ha en tjafstråd a la "killar är stridspittar som bara vill kolla på våld".
F.ö. var det (och nej, jag smörar inte) den bästa förklaringen hittills; när jag säger "många killar jag träffat" är det inte bara revirpinkande grabhalvor jag talar om.
Är det nu jag skall lacka ur, eller var det bara en mindre lyckad formulering? Jag kan inte påminna mig att ha dissat filmen eller de som gillar den, jag ställde bara, på fullt allvar en fråga om vad det är i filmen som gör så starkt intryck/avtryck (ja, jag har sett den, men det var under omständigheter då jag s.a.s. inte var så koncentrerad på filmen, så för att själv kunna ha en åsikt borde jag se den igen). Och jag tyckte i alla fall att jag tryckte på att jag inte ville ha en tjafstråd a la "killar är stridspittar som bara vill kolla på våld".
F.ö. var det (och nej, jag smörar inte) den bästa förklaringen hittills; när jag säger "många killar jag träffat" är det inte bara revirpinkande grabhalvor jag talar om.
Det finns mycket som gör filmen fantastisk på många "vanliga" plan som ruskigt bra skådespeleri, färgstarka rollfigurer (inte bara Dafoe/Berenger utan i princip hela gruppen som man får se närmre), dialog, etc, men det som särskiljer filmen och gör den speciell är att kontrasten och konflikten inom gruppen mellan de helt avhumaniserade och de som inte har glömt sin medmänsklighet (i den mån sådana element ens existerar i andra krigsfilmer) är så stark.
Det ligger också något i att skildringen av kriget aldrig tar något vidare perspektiv och försöker blanda in politiska krafter eller större händelser, utan fokuserar helt på gruppen. Sen gillar jag hur kaotiskt striderna framställs, en enda soppa av explosioner, gevärseld och röda ljus i himlen där ingen är riktigt säker på vad eller var saker händer. Det ger en intensiv närvarokänsla och i slutstriden när de tappar kontrollen helt och skrikandes går bärsärkagång på fienden är det nästan så att man tycker att man förstår känslan. Det här med närvarokänslan är förresten något som utmärker filmen ganska genomgående jämfört med andra filmer i genren.
Så det var lite min motivering, men varför inte bara leta upp recensioner på t ex imdb.com om du vill veta vad folk ser för poäng med filmen? De brukar vara bra för det ändamålet.
White Rabbit av Jefferson Airplane. Fyfan vilken bra låt det är!
"one pill makes you larger and one pill makes you smaaall and the ones that mother gives you..."
Kebab-Arne
2006-05-07, 10:59
White Rabbit av Jefferson Airplane.
Om du kan din 60-talshistoria, känner till lite om droger och läst Alice i Underlandet så kanske du greppar titel och text. Men det apellerar på en inställning mer än just droger även om 60-talet var inställningen och drogerna starkt sammanflätade.
Precis som filmen så är låten en av mina absoluta favoriter.
Lizard
Underbart, tack så mycket!!
... det som särskiljer filmen och gör den speciell är att kontrasten och konflikten inom gruppen mellan de helt avhumaniserade och de som inte har glömt sin medmänsklighet (i den mån sådana element ens existerar i andra krigsfilmer) är så stark.
Hmm ... nu ringer det en klocka. Håller f.ö. med om att det är brist på just det i många filmer som involverar våldsamheter överhuvudtaget (det behöver ju inte vara regelrätta armékrig för att denna konflikt skall bli intressant).
... varför inte bara leta upp recensioner på t ex imdb.com om du vill veta vad folk ser för poäng med filmen? De brukar vara bra för det ändamålet.
Nja, jag vill ju egentligen inte ha en regelrätt recension av filmen (hur personliga de än är får de ju en speciell karaktär när de skrivs för att vara just offentliga recensioner). Måste säga att jag tycker att den här tråden ger napp över förväntan.
Plutonen och många av dom andra, främst lite äldre filmerna, är ganska mångbottnade. Råkar man ha koll på vilket sätt så blir filmerna riktigt bra, som t ex Apocalypse Now och boken mörkrets hjärta. Analyserar man filmen hittar man också berättelser på många plan, människors relationer etc. Nu kanske jag upprepar vad många sagt men jag skulle säga att många om inte alla av dom mest prisade krigsfilmerna höjer krigsfilmgenren till en kanske surrealistiskt stadium, och plutonen är inget undantag.
Undantagen vore väl kanske We Were Soldiers och Black Hawk Down, där jag har svårt att se något annat än en mer avdramatiserad krigsskildrning, och båda filmerna har ju sina haters.
Köpte en dvdbox i Thailand med Plutonen, Full metal jacket och hamburgerhill. Plutonen och FMJ är riktigt bra, tyvärr somna jag under hamburgerhill för jag var så sjukt trött. Någon som har sett den?
ps. Såg apocalypse now redux när den kom ut, bara sett den 1 gång men jag tyckte den var väldigt seg. Kanske värd att se om...
Såg apocalypse now redux när den kom ut, bara sett den 1 gång men jag tyckte den var väldigt seg. Kanske värd att se om...
jag har inte sett den, och åsikterna verkar gå isär i alla fall i den här tråden, men boken den, efter vad jag har förstått, bygger på ("Mörkrets hjärta") rekommenderas varmt. Den är tunn, för den som finner tegelstenar avskräckande.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.