handdator

Visa fullständig version : hjälp mig viktigt..

ilikeu
2006-05-06, 20:37
hur kan man deffa utan o tappa muskler,självklart kommer man o tappa lite muskler men inte så mkt som jag tappat, har gått från vältränat till smallis bara *spy* .jag har deffat i 4 veckor nu. jag gick från 60 - 52 och är 166. har typ tappat alla musklerna även om jag äter 25 - 40g protein till varje måltid äter kolhydrater också i form av fullkorn. snälla hjälp mig känns som om jag måste bröja om från början med allt *cry*

ps äter 5 -6 gånger om dagen.

gymmar 4 gånger i veckan..

ilikeu
2006-05-06, 20:42
det e därför jag hela tiden frågar om hur man kan öka i muskler snabbast utan o gå upp i vikt så mkt..

King Grub
2006-05-06, 20:49
har gått från vältränat till smallis bara

Om du var vältränad på 60 kilo, varför har du svält ner dig 8 kilo på 4 veckor?

Då är det inte konstigt att det gått som det gått och du har bara dig själv att skylla.

Du har svultit dig medvetet helt enkelt, och så länge du fortsätter med det kommer du inte ur situationen.

ilikeu
2006-05-06, 20:55
men det inte så att jag svält känner mig ganska mätt efter jag ätit men även om jag inte e hungrig så äter jag igen ungerfär 2,5- 3 timmar efter.
hur kan jag göra? .. o jag räknade ut hur mkt jag ska äta under en dag o det ligger på ca 1500kcal, men jag äter väl typ 2500

King Grub
2006-05-06, 20:57
Då har du räknat helt galet, eftersom en viktminskning på 2 kilo per vecka innebär att du äter 2000 kcal mindre än du gör av med per dag.

Det fattar du väl själv att det du säger inte stämmer: hade du haft ett behov på 1500 men ätit 2500 skulle du gått upp kraftigt i vikt i stället. Nu rasar du i vikt och äter alltså alldeles för lite, med muskelförlust som effekt.

ilikeu
2006-05-06, 21:01
men jag har bra förbränning om man säger så utöver det, så går jag ca 1h efter varje måltid, håller på med thaiboxning, o breakar. så jag gör av med en hel energi under dagen..

King Grub
2006-05-06, 21:03
Du äter mycket mindre än du gör av med om du minskar i vikt i den takt du gör, punkt. Så är det bara, och vill du sluta tappa muskler och sluta rasa i vikt så får du göra något åt det. Det är inte svårt, varken att förstå eller att göra.

ilikeu
2006-05-06, 21:09
så tacksam för dina svar.. you´re the man :bow:

men sista frågan :

vad e bättre o äta för att öka i vikt på "rätt" sätt. kolhydrater eller protein? inte så mkt i fettmassa alltså..

King Grub
2006-05-06, 21:13
På ett energiunderskott kommer du inte att öka i fettmassa i vilket fall som helst. 0.5-1 g fett/kg/dygn, 2-3 g protein/kg/dygn och resten kolhydrat tills önskat energiintag är nått är bra siffror.

ilikeu
2006-05-06, 21:17
:bow: tack åter igen =)
så tacksam =)

Cykelmannen
2006-05-06, 21:19
men jag har bra förbränning om man säger så utöver det, så går jag ca 1h efter varje måltid, håller på med thaiboxning, o breakar. så jag gör av med en hel energi under dagen..

Du går alltså ca en timme efter varje måltid samtidigt som du intar 5-6 måltider om dagen. Det blir 5-6 timmar gång om dagen det, inte konstigt att du rasar i vikt. Får du inte ont i fötterna? :D

Cykelmannen
2006-05-06, 21:22
Om allt du skrivit hittills stämmer, d.v.s att...

* Du går en timme efter varje måltid
* Du intar 5-6 måltider per dag
* Att du äter var tredje timme

..då undrar jag bara sak, med hänsyn till att det kanske tar 30 min att äta. Hur hinner du med allt annat i livet? :D

King Grub
2006-05-06, 21:27
Att motionera (gå) efter varje gång man har ätit något i ett försök att "kvitta" bort kalorierna brukar tyda på oroväckande ätstörningstendenser. :(

ilikeu
2006-05-06, 21:33
joo det e sant, hörde på tv att deff e en slags anorexia, fast inom träning då..

ilikeu
2006-05-06, 21:36
hehe ont i fötterna får man, men om jag inte rör på mig blir jag rastlös..hehe

Fredrik_S
2006-05-06, 21:43
joo det e sant, hörde på tv att deff e en slags anorexia, fast inom träning då..

Nej det är det inte

Anorexia kna definiera så här

1. Viktnedgång till 15% under förväntad vikt eller utebliven viktuppgång av samma storlek under tillväxtperioden.

2. Viktfobi, det vill säga rädsla för att gå upp i vikt eller att bli tjock fast man är underviktig.

3. Felaktig kroppsuppfattning angående vikt, storlek och former, så att man känner sig tjock trots uppenbar magerhet.

4. Hos kvinnor frånvaro av minst tre på varandra följande menstruationer.

Inget av dom passar på en kontollerad och korrekt utförd deff.

ilikeu
2006-05-06, 21:52
joo det e sant, men hörde det bara på nått träningsgrej på tv, o det va en åsikt en tjej hade..

Simson
2006-05-07, 00:25
hehe, det är en konst att bibehålla "sund kroppsfixering" :)

Klart man inte vill gå upp i vikt under deffen.... ouch 1 av 3.... :)

Tolkia
2006-05-07, 14:42
Nja, "deff" är väl snarare ett slags bantning, anorexia är en ätstsörning/ett sjukdomstillstånd. Däremot finns det säkert människor som under (vad de anser vara) en "deff" gå överstyr och utvecklar ätstörningar och folk med ätstörningar som anser att de deffar, alternativt säger att de deffar för att kamouflera sin störning.

Edit: Om det är som du beskriver underar jag dock också vad du hinner göra utöver äta, träna och ... tja, banta/deffa? Och om inte något är på väg att halka ur spår.