handdator

Visa fullständig version : 51 års fängelse för 16-åring

CoC
2006-05-06, 02:57
Läste just i Aftonbladet om en 16-åring i USA som dömts till ett minimum av 51år för ett kallblodigt mord på en busschauför (brottet begicks när han var 14 år). Helt rätt dömt.

I Sverige hade han fått en klapp på axeln, några uppmuntrande ord och 3-4 års ungdomsvård.

De gör i alla fall något rätt borta i USA i och med att de har en straffskala som ligger mkt närmare vad gemene man tycker är rimligt. Jag förstår inte och kommer aldrig att förstå vitsen med att som i Sverige har straffskalor som ligger långt ifrån vad allmänheten tycker är rimligt. Varför låter svenskar en liten korrumperad riksdagselit sätta en straffskala som ingen av den stora massan verkar gilla?

Anhöriga till mordoffer ska inte behöva möta mördare på stan några få år efter att brottet begåtts.

Sverige och många andra sk politiskt korrekta länder är bara så mesiga inom rättsväsendet.

bear.flowertwig
2006-05-06, 03:22
Ja eller varför inte dödsstraff på en gång! Det är ju avskräckande och effektivt...
not.

Förjävligt med såna här mesiga länder som faktiskt försöker rehabilitera folk så de kan fungera i samhället igen istället för att bara avrätta dem direkt. Tjof! bara så är saken löst.

mangemani
2006-05-06, 03:29
helt rätt,inget att diskutera,in i fängelset med dom bara.
rimligt straff enligt mej,egentligen ska det vara livstid,men det där duger nog det också.

KRILLE!
2006-05-06, 03:35
Ja eller varför inte dödsstraff på en gång! Det är ju avskräckande och effektivt...
not.

Förjävligt med såna här mesiga länder som faktiskt försöker rehabilitera folk så de kan fungera i samhället igen istället för att bara avrätta dem direkt. Tjof! bara så är saken löst.

Ja jävlar vad det rehab systemet fungerar bra..

CoC
2006-05-06, 04:15
Avskräckande???

Det viktiga är att straffet ligger i linje med vad en majoritet av befolkningen tycker är rimligt. Bra om det även är avskräckande men det är ingen nödvändighet.

not.

CoC
2006-05-06, 04:18
Rehabiliteringen av grabben som högg ihjäl sin morsa fungerade ju utmärkt. Det gick ju flera år innan hann högg ihjäl nästa individ. Några år av ytterligare rehabilitering så är han redo igen.

trasan
2006-05-06, 06:44
Det här var det absolut sämsta jag läst på länge.. Tycker du verkligen att ett barn ska kunna få fängelse? Det är ju förfan synd om ungen! Han har antagligen rätt stora problem, annars skulle man inte sticka nån...

Hjälp honom istället, vad fan hjälper det om han sitter i fängelse i 50 år?? Jag tycker absolut att sverige har bland de lagstifftningarna i världen när det gäller brott..

Blir så jäävla trött på all jävla hämd som folk känner..

petersson
2006-05-06, 06:50
Det här var det absolut sämsta jag läst på länge.. Tycker du verkligen att ett barn ska kunna få fängelse? Det är ju förfan synd om ungen! Han har antagligen rätt stora problem, annars skulle man inte sticka nån...

Hjälp honom istället, vad fan hjälper det om han sitter i fängelse i 50 år?? Jag tycker absolut att sverige har bland de lagstifftningarna i världen när det gäller brott..

Håller helt med dig. Förstår inte vad man har för människosyn om man förespråkar ett samhälle som hämnas på medborgarna istället för att hjälp dem.
Hm kan säkert vara så i många fall att de som tycker så har blivit mobbade i skolan och vill hämnas senare i livet :) Jag var faktiskt allvarlig nu.

Lodiz2
2006-05-06, 06:53

så barn ska kunna ha ihjäl folk utan vidare sen så ska alla tycka synd om honom för att han haft en jobbig uppväxt eller nått sånt , det berättigar inte till mord!!!

Pudzianovski
2006-05-06, 07:23
Jag håller delvis med. Mycket hårdare straff vill jag ha, men jag är emot dödsstraff.
Jag tycker dock 51 år för 16 åringen är mycket. Han kommer åka in i ett fängelse och möjligen bara bli ännu värre än vad han redan är.

Perscitus
2006-05-06, 07:30
så barn ska kunna ha ihjäl folk utan vidare sen så ska alla tycka synd om honom för att han haft en jobbig uppväxt eller nått sånt , det berättigar inte till mord!!!
Jag förstår ditt resonemang på ett känsloplan men på ett tankeplan ser jag ingen som helst logik.

"Ska kunna ha ihjäl", ja uppenbarligen kunde han ha ihjäl busschauffören eftersom hon är död. Hon vaknar heller inte till liv för man yrkar något bestialiskt straff.

Sen det någon tidigare skrev att man bör yrka det straff som majoriteten av befolkningen tycker är bra, huva ligen. Vad deprimerande. Alla straffsadister har ju fått igenom sin vilja under resten av mänsklighetens historia, medeltiden lär ju varit er guldera förresten så mycket grymhet och straff det var på den tiden. Kan inte vi som värnar för mänsklighet få vår vilja igenom en period nu istället?

Sheogorath
2006-05-06, 07:35
Prio 1 ska vara att skydda samhället från farliga individer. Låser man in dem resten av livet är risken liten att de skadar någon. Däremot är det väldigt kostsamt att ha folk inlåsta. Man borde göra en seriös bedömning av vad som är mest kostnadseffektivt: att få en människa helt frisk (så att hon är lika ofarlig som du eller jag) genom rehab eller ha den inlåst tillsvidare. Sen väljar man det som är billigast.

Det här är ett sätt att se på det hela. Jag hade kunnat argumentera för en annan (mer humanistisk) syn också, och jag vet faktiskt inte var jag står i frågan.

raQblad
2006-05-06, 07:45
Prio 1 ska vara att skydda samhället från farliga individer. Låser man in dem resten av livet är risken liten att de skadar någon. Däremot är det väldigt kostsamt att ha folk inlåsta. Man borde göra en seriös bedömning av vad som är mest kostnadseffektivt: att få en människa helt frisk (så att hon är lika ofarlig som du eller jag) genom rehab eller ha den inlåst tillsvidare. Sen väljar man det som är billigast.

Det här är ett sätt att se på det hela. Jag hade kunnat argumentera för en annan (mer humanistisk) syn också, och jag vet faktiskt inte var jag står i frågan.ja, det är väl faktiskt så rättssystemet är uppbyggt idag?
Förr hade vi väl att man skulle rehabilitera den kriminella så att han skulle kunna återgå till samhället igen. Innan det var det vedergällning som gällde, (typ det man har i USA idag?) där det var meningen att det skulle kännas att man hade gjort ett brott och att det var hämnden som räknades.
Jag tycker det låter jävligt ociviliserat. Varför inte satsa på seriös rehabilitering. Kriminella är också människor, hur vidriga brott de än begår.

Diggler
2006-05-06, 08:03
Sheogorath :thumbup:

Dessutom tycker jag att man bör låsa in folk som man vet kommer att begå brott innan de gör dem.

Bronkitkorv
2006-05-06, 08:10
Jag tycker man borde låsa in folk med konstiga föräldrar för dom kommer troligen att begå brott, ojojoj vilken vård dom får i fängelset. Det är ju nån jävla filosof som kommit på att det ska heta VÅRD fast det är straff och hämnd det handlar om egentligen..

Greg
2006-05-06, 08:13
Jo, det funkar ju väldigt bra i USA. Vad har de nu igen? Världens högsta crimerate?

keffat_liv
2006-05-06, 08:15

om busschaufören hade varit din pappa så hade du inte velat att han skulle ha mer än några års rehab? Tar man någons liv har man förfan inte rätt att leva själv.

Pudzianovski
2006-05-06, 08:18
om busschaufören hade varit din pappa så hade du inte velat att han skulle ha mer än några års rehab? Tar man någons liv har man förfan inte rätt att leva själv.

Men du sa ju att tar man någons liv har man ju inte rätt att leva själv ???

keffat_liv
2006-05-06, 08:18
Men du sa ju att tar man någons liv har man ju inte rätt att leva själv ???

ja? :S

bubbe
2006-05-06, 08:20

sååå, ett öga för ett öga en tand för en tand, tills alla har utplånat varandra?

eller har vissa mer rätt att avliva andra, staten, pöbeln, släktingar?

Pudzianovski
2006-05-06, 08:23
ja? :S

Jag antog du menade att de skulle va dödsstraff då, missförstod kanske?

keffat_liv
2006-05-06, 08:23
sååå, ett öga för ett öga en tand för en tand, tills alla har utplånat varandra?

ja. jag förstår fan inte hur man kan ha rätt att leva om man dödar någon.

Mago
2006-05-06, 08:27
Till slut kommer det bara vara 1 människa kvar! Weeeeeeee.

Pepparkakssmurfen
2006-05-06, 08:31
Jo, det funkar ju väldigt bra i USA. Vad har de nu igen? Världens högsta crimerate?

Men det beror knappast på deras straffskala.
Vad tror du skulle hända om de sänkte straffen där till en nivå som motsvarar de svenska?

Greg
2006-05-06, 08:32

Så ska vi ta ett steg tillbaka till medeltiden igen?

Omöjlig fråga att diskutera.

Det enda sättet att diskutera är att lyfta ut alla känslor och argumentera på rent principiell basis. Ska vi döda för att visa att det är fel att döda? Tyvärr är dylika diskussioner en omöjlighet då vi alla är människor och åsikter alltid blir emotionella baserade.

Skulle vi dock lyckas är svaret givetvis nej eftersom dödstraffet inte fyller något som helst praktiskt syfte förutom hämnd.

Dajollee
2006-05-06, 08:34
not.

avskräckande? hur fan inte många blir skjutna varje år i usa? över 10000 vadå avskräckande. jävla överklass unge

Greg
2006-05-06, 08:34
Men det beror knappast på deras straffskala.
Vad tror du skulle hända om de sänkte straffen där till en nivå som motsvarar de svenska?

You tell me. USA har en av världens hårdaste straff när det kommer till brott, ändå har de världens, eller en av världens, största crimerate. Om det finns något samband? You tell me. Men det verkar inte vara så avskräckande i mina ögon.

CoC
2006-05-06, 08:49
Facinerande att se så många argumentera för Jesus tillämpningen att vända andra kinden till. Speciellt med tanke på att Sverige är ett av de minst religiösa länderna i världen.

Hårda kännbara straff verkar också ha lite med att göra med hur pass mkt stake det är i de olika länderna. Sverige är ju mjukt och vekt nuförtiden och känt för att vända kappan efter vinden. Fullt förståeligt när man hör många av er resonera.

Tycker inte man ska utdöma dödsstraff hur som helt för mord och det gjorde man ju inte heller i fallet med den 14 årige mördaren.

delta_mats
2006-05-06, 08:54
not.

Skit i om det är avskräckande eller inte. Tar man bort dom så slipper man just dessa personer för all framtid i alla fall. Det är väl det som de flesta tycker är bra med långa fängelsestraff eller dödsstraff. Allmänheten slipper ha att göra med dessa brottslingar nå mera.

Arne Persson
2006-05-06, 09:06
Jag tycker Sverige skulle ha ett utbyte med tex Nordkorea och skicka dit lite unga sk ("Respekt-Gangsta mm") ynglingar så tror jag att dom därefter tänkt efter en gång till innan dom hittar på nya coola kriminella handlingar.

blekfet2
2006-05-06, 09:15

kan faktiskt hålla med dig lite i det där. 16 bast, en liten snorunge som just fått hårväxt mellan benen. I det här läget är det fan helt fel med 50 års fängelse, annat vore det om det var en vuxen man som begått mordet men inte ett barn ffs.

OggeP
2006-05-06, 09:16

Har dom?

Callon
2006-05-06, 09:21
Jag tycker Sverige skulle ha ett utbyte med tex Nordkorea och skicka dit lite unga sk ("Respekt-Gangsta mm") ynglingar så tror jag att dom därefter tänkt efter en gång till innan dom hittar på nya coola kriminella handlingar.

Helt rätt :cheers:

Arne Persson
2006-05-06, 09:21
Har dom?

Precis! Jag undrar detsamma! Finns det källor på det?

Greg
2006-05-06, 09:34
Total Crimes
http://www.nationmaster.com/graph-T/cri_tot_cri

Total crimes (per capita)
http://www.nationmaster.com/graph-T/cri_tot_cri_percap

1:a respektive 8:e plats i världen.

Sverige, som är så mesiga med sitt rättssystem, är inte ens på top-60 på båda listorna. Medan Norge, Danmark och Finland är relativt högt upp.

(www.nationmaster.com är riktigt bra om man letar efter statistik mellan länder).

Kwon
2006-05-06, 09:37
I och med det straffet [51 år] för brottet han gjorde vid 14 år så kan man ju säga att hans liv är förverkad.

Han blev helt enkelt dömd att ej kunna leva (ett vanligt liv) längre.

Fängelse vid 16 år är ju den perfekta platsen för att få förebilder/rolemodels och är en superb miljö att växa upp i!

Antingen blir han gängmedlem tidigt (om han inte redan var det) eller så kommer han förmodligen bli nerstucken av någon såvida han inte lyckas överleva de 51 åren!

Gör han det, så kan man ju inte räkna med att han kommer leva som en vanlig människa när han kommer ut.

Jag vill påstå att man inte riktigt har full koll på saker och ting vid 14 år och jag vet heller ej bakgrunden till varför det hände (var det oprovocerat? självförsvar? stack han busschaffisen right out of the blue etc) men att döma en så ung gynnare till 51 år är ju värre än dödsstraff imho.

Man kan ju tänka sig själv hur en så lång vistelse i fängelse hade påverkat en vid så ung ålder.

Tror ej man hade växt upp och blivit "normal" i den miljön iaf!

Tänk dig att vara 18 år och inte kunna träffa någon tjej, kan gissa att man hade blivit ganska frustrerad där inne!

Självklart sänks kraven i den miljön! (Tossin' teh Salad) :laugh:

Ja, fängelse vid en sådan ålder (perfekt miljö för en som växer upp) är ju inte den bästa metoden för att få fram en bättre medborgare, han blir nog en sämre medborgare.

Jag trodde alltid meningen med fängelse och straff är att få en person att förstå att det han/hon gjorde var fel och att kunna förändra personen till det bättre, men i detta fall blir det nog till det sämre!

Killen kommer ut vid 67 års ålder med en rejäl mängd erfarenheter i bagaget! :D (om han inte dött eller begått självmord tidigare)

Hade varit enklare att ge han en spruta ist för att låta honom lida psykiskt (och fysiskt) i 51 år, för inte tror jag han blir en bättre människa av fängelsevistelsen så länge, speciellt vid en så ung ålder då man tar till sig intryck så mycket.

Sammanfattning: Lite väl strängt straff för en så ung person.

Att ta en annan människas liv är dock inget som skall ses med blida ögon men det finns ju straff och straff och omständigheter.

kneger
2006-05-06, 10:42
när man är så ung tycker jag faktiskt man ska få en chans till.. fängelse till 20 års åldern tycker jag (om han sköter sig) så har han en chans ändå.

fängelse i 51 år för en 16 åring.. då kan han lika gärna dö typ..

hade det varit en äldre man som begår brottet så tycker jag att det skulle vara ett bra straff.

lite vad jag tycker iaf.

ugglan
2006-05-06, 10:55
Total Crimes
http://www.nationmaster.com/graph-T/cri_tot_cri

Total crimes (per capita)
http://www.nationmaster.com/graph-T/cri_tot_cri_percap

1:a respektive 8:e plats i världen.

Sverige, som är så mesiga med sitt rättssystem, är inte ens på top-60 på båda listorna. Medan Norge, Danmark och Finland är relativt högt upp.

(www.nationmaster.com är riktigt bra om man letar efter statistik mellan länder).

Det kan också vara så att sverige inte tagits med på listan eftersom vi inte deltagit i undersökningen, har svårt att tro att vi skulle ligga under en promille. Om du tittar på sveriges statistik så finns det ingen "crimes per capita"

Greg
2006-05-06, 11:24
Det kan också vara så att sverige inte tagits med på listan eftersom vi inte deltagit i undersökningen, har svårt att tro att vi skulle ligga under en promille. Om du tittar på sveriges statistik så finns det ingen "crimes per capita"

Ah, så sant så sant. Mycket fel av mig.

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&module_instance=8&id=45&statsType=100&statsCounty=La&Year=2005

Antal brott per 100 000 invånare 13 753

Greg
2006-05-06, 11:31
Ah, så sant så sant. Mycket fel av mig.

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&module_instance=8&id=45&statsType=100&statsCounty=La&Year=2005

Antal brott per 100 000 invånare 13 753

Antagligen så har jag räknat/kollat fel, eller så har Sverige världens största crimerate.

Daniiiel
2006-05-06, 11:33
Ja det kan ju inte va så att USA har högre "crimerate" för att de har typ 250 miljoner invånare och fattigdomen är betydligt mer utbredd där än i många andra länder. Kan inte vara så att de har högre "crimerate" och 10,000 dödsfall med vapen per år för att vapen är i princip lagligt där? Skulle USA har samma straff som i sverige så skulle USA gå under.

ugglan
2006-05-06, 11:41
Antagligen så har jag räknat/kollat fel, eller så har Sverige världens största crimerate.

Tvivlar på det, men det måste ju vara så att BRÅs är lite mer exakt än NationMasters statistik. Troligtvis placerar vi oss i närheten av de andra skandinaviska länderna

Greg
2006-05-06, 11:43
Tvivlar på det, men det måste ju vara så att BRÅs är lite mer exakt än NationMasters statistik. Troligtvis placerar vi oss i närheten av de andra skandinaviska länderna

Jo, måste nog vara så. Vad är det man säger? Statistik ljuger :D

rQx
2006-05-06, 11:50
Både bra och dåligt. 51 år tycker jag är för hårt. Han kommer sitta i fängelset tills han är 66 år. Nog för att han inte kommer att döda någon senare men snälla 51 år!? De flesta här inne kan nog inte ens föreställa sig att sitta inlåst i 2 år.

Wennerberg
2006-05-06, 13:29
Har någon sett nyckeln till frihet? Den gamla drösen som kommer ute fter en herrans massa år. Allting är helt anorlunda, och det är bilar överallt. Han försöker anpassa sig, men det går inte. Hade han skitit i att sticka ihjäl någon för att verka tuff så hade han slluppit straffet. Folk borde lära sig vad de skall och inte skall göra för fan

östen
2006-05-06, 13:54
några som sett för mycket oz här

sehnpaa
2006-05-06, 14:30
En länk från NationMaster.com om crimes, som Greg utelämnar:

Total crime victims
http://www.nationmaster.com/graph-T/cri_tot_cri_vic

vedor
2006-05-06, 14:38
Otroligt dyrt att ha massa fångar i svenska fängelser. Alla har TV på rummet, gym och all möjligt skit. Läste om ett fängelse som hade egen golfbana. Bättre att avrätta dom så kostar dom inte oss hederliga skattebetalare pengar. Iaf för grövre brott.

Greg
2006-05-06, 14:56
Otroligt dyrt att ha massa fångar i svenska fängelser. Alla har TV på rummet, gym och all möjligt skit. Läste om ett fängelse som hade egen golfbana. Bättre att avrätta dom så kostar dom inte oss hederliga skattebetalare pengar. Iaf för grövre brott.

http://www.deathpenaltyinfo.org/article.php?did=108&scid=7

vedor
2006-05-06, 15:05
Tror nog golfbanor och kabel TV, och massa rehablitering kostar mycke det med.

mathor
2006-05-06, 15:11
Vad många i tråden verkar glömma är att straff i USA gissningsvis i första hand handlar om att bespara samhället en kriminell, inte att rehabilitera honom/henne.

egge
2006-05-06, 15:13
Otroligt dyrt att ha massa fångar i svenska fängelser. Alla har TV på rummet, gym och all möjligt skit.

Låter högst osannolikt.

Greg
2006-05-06, 15:17
Tror nog golfbanor och kabel TV, och massa rehablitering kostar mycke det med.

Golfbanor? Har nog väldigt svårt att se att det finns golfbanor på ett fängelse. Men peka mig gärna i rätt riktning.

Den korrekta siffran för ett anstaltsdygn är 1685 kronor.

Rapporten om attityder kring Kriminalvård
http://www.kvv.se/upload/om_kriminalvarden/dokument/attityder.pdf

En modernare kriminalvårdslag
http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/74/52/1b61e90b.pdf

Framtidens kriminalvård
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/46071

Jag är FÖR hårdare staff, men EMOT dödsstraff. Och den enklaste anledningen till att jag är emot dödsstraff är följande:

"Who wants to take the chance that even ONE innocent individual is put to death?"
- Michael Moore

Sen så finns det andra saker som gör att jag är emot dödsstraff, men ovanstående citat är, enligt mitt tycke, klockrent.

Erpa
2006-05-06, 19:36
Han borde få en klapp på kinden och en glass i handen. Så kan han vinka till busschafförens familj när han lämnar rättssalen.

bear.flowertwig
2006-05-06, 19:47
avskräckande? hur fan inte många blir skjutna varje år i usa? över 10000 vadå avskräckande. jävla överklass unge

"Ja eller varför inte dödsstraff på en gång! Det är ju avskräckande och effektivt...
not.

Förjävligt med såna här mesiga länder som faktiskt försöker rehabilitera folk så de kan fungera i samhället igen istället för att bara avrätta dem direkt. Tjof! bara så är saken löst."

Kan du stava till ironi?! Och tagga ner på språket är du gullig... pajas.

ErikWrestlingFreaket
2006-05-06, 19:48
Håller helt med dig. Förstår inte vad man har för människosyn om man förespråkar ett samhälle som hämnas på medborgarna istället för att hjälp dem.

Sant, jag menar, du skulle ju ha tyckt synd om en mördare om han kallblodigt mördar din morsa/farsa/flickvän/pojkvän etc.

Man ska inte hjälpa mördare och sådana pågrund av att när dom har tagit ett liv, så har dom själva ingen rätt att leva.

Hm kan säkert vara så i många fall att de som tycker så har blivit mobbade i skolan och vill hämnas senare i livet :) Jag var faktiskt allvarlig nu.

Har inte blivit mobbad, är en glad typ som är polare med dom flesta :)

Angående det här med att ge dom vård, hur ska man bedöma att dom har blivit friska efter man har gett dom "vård"?

Trance
2006-05-06, 21:10
Älskar dessa trådar, folk kommer med sådana lustiga uttalanden om svensk kriminalvård och även USA tas genast upp. Jag säger bara en sak..

Källa på allt?