Visa fullständig version : Hur vet jag att jag tömt mina glykogendepåer?
mysassygirl
2006-05-05, 22:05
Lite överkurs antar jag men frågan lyder:
Kan man på ngt enkelt sätt veta att man tömt glykogendepåerna (utan att behöva köpa ketostix och annat krångligt)?
Omständigheter:
Jag arbetar på att varje vardagsmorgon köra ett löppass på mellan 6-10km för viktminskning. Kvällarna är då jag äter som mest och antar att jag därför har välfyllda kolhydratdepåer på morgonen efter. Jag undviker frukosten på morgonen och ger mig ut och kutar istället vilket funkar bra för mig. Jag brukar springa mellan 35min upp till 50min. Har funderat över om jag kan "känna" att NU har jag tömt glykogendepåerna och NU har jag gått över till att använda fett som bränsle ist. Det enda jag verkligen har känt är rejäl hunger....
AFanatic
2006-05-05, 22:12
Kör en koll med en temp. På morgonen när du vaknar, och sedan en efter all träning. Borde vara ganska skoj....iaf om varit riktigt ambitiös.
:D
AFanatic
2006-05-05, 22:15
Fast du lär ju inte tömma depåerna på 6-10 km löpning.
BigForre
2006-05-05, 22:33
En blind leder en blind, men även en blind höna, så vi provar...Du kommer inte att vakna med tomma glykogenlager, då vi inte använder särskilt mycket kolhydrater under nattens prövningar. När du vaknar kommer dock din insulinnivå att vara mycket låg, vilket medför att aktivitet tiden innnan frukost innebär maximalt utnyttjande av fett som bränsle. Summa sumarum är att du använder en mycket stor andel fett som bränsle redan från första steget. För övrigt innebär aktivitet innan frukost en nedreglering av proteinoxidationen en tid framöver --> gynnsam proteinbalans. Ps. Hoppas att du genast när du kommer hem äter en stadig frukost...
AFanatic
2006-05-05, 22:43
Frågan var som lyder: Hur vet jag att jag tömt mina glykogendepåer?
Ska det tömmas så måste en tömning äga rum. Då kan man inte stoppa i sig en massa kolhydrater.
Angående omständigheterna, skippa dom och kör en dag då du inte jobbar om du nu ska tömma depåerna.
BigForre
2006-05-05, 22:50
Frågan var som lyder: Hur vet jag att jag tömt mina glykogendepåer?
Ska det tömmas så måste en tömning äga rum. Då kan man inte stoppa i sig en massa kolhydrater.
Angående omständigheterna, skippa dom och kör en dag då du inte jobbar om du nu ska tömma depåerna.
Förvisso...
Har funderat över om jag kan "känna" att NU har jag tömt glykogendepåerna och NU har jag gått över till att använda fett som bränsle ist. Det enda jag verkligen har känt är rejäl hunger....
Men varför vill hon tömma sina glykogenlager? Kanske tolkar det underliggande målet fel, eller?
AFanatic
2006-05-05, 22:53
Men varför vill hon tömma sina glykogenlager? Kanske tolkar det underliggande målet fel, eller?
Jo, funderade på det där också. Begreppsförvirring? Fel metod för rätt mål? ;)
Kanske ska låta trådskaperskan svara...Too fast on Kolo.:D
mangemani
2006-05-05, 23:51
är det inte bara att låta bli att käka kolhydrater typ 5-6 timmar innan läggdags och istället käka fett,sen sover man 6-7 timmar,då har man ju varit utan kolhydrater i typ 12 timmar och på den tiden så måste det väl ha tömts lite iaf?
King Grub
2006-05-06, 04:49
Det är INTE glykogendepåerna som avgör om du bränner fett vid morgonlöpning eller inte.
Om något förbränner du sämre med tomma glykogendepåer, eftersom det blir svårt att hålla den intensitet som krävs för maximal fettförbränning.
Alltså, nu är jag inte nån konditions :P människa men jag tror att du märker om du gör slut på ditt glykogen under ett löpnings pass och går in i den berömda "väggen". En klassisk situation för detta är proffs maraton där löparna i princip är precis på gränsen för att tömma allt glykogen (ca 2h) och om det tar slut för tidigt så drar dom andra förbi. Prestationen sjunker dramatiskt utan glykogen lager.
Ett annat tilfälle som folk tömmer sin glykogen depå är ju inför "carboloading" då man efter att ha tömt depåerna kan överladda glykogen och därigenom få lite extra volym inför tävling. Detta görs dock typiskt genom att inte käka kolhydrater på ett par dagar inte genom fysisk aktivitet.
Hur som så tror jag inte att tömma sina glykogen nivåer är något som någon gör med någon form av kontinuitet då man mår ordentligt dåligt då och det är en rätt stor påfrestning för kroppen.
Mr. Moose
2006-05-08, 05:06
Dom gångerna jag dietat med extremt lite kolhydrarer (0 om möjligt) har jag i slutet på 2:dra eller under 3:dje dan blivit skakig som fasiken och mått ganska kass ett tag. Skulle tro att det är när glycogen lagren är tömda och kroppen måste ställa om sitt "energisystem". Det går ganska snabbt över och efteråt har jag inga problem med enegisvackor i träningen osv. Känns ganska bra och för mig det effektivaste sättet att gå ner i vikt.
Jag talar om fett-minskning, jag vet att de första kilona bara är vätska.
Ligger 50-50 kalorimässigt, fett resp. protein.
Claes
Kanske inte det bästa om man är långdistanslöpare (skulle jag tro) men för mig och min träning fungerar det bra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.