Visa fullständig version : Förstabil till en 18 årig kille, men vilken?
Halloj alla bilälskare.
Jag är en kille på 18 år som får körkort om 2 månader.
Tänkte köpa bil, eller åtminstone kolla på bilar.....ville höra med er om en lämplig bil, som en förstbil alltså?
Kollade på Renault Mégane Komfort 1.6 V6 -06.........är detta en bra förstabil`?
Mina föräldrar betalar tydligen, så bilen MÅSTE vara ny enligt dem och dem kan sträcka sig till 150 000:-
Har ni andra förslag?
keffat_liv
2006-05-05, 19:18
varför måste den vara ny? kör med den en runda sen har värdet sjunkit avsevärt.
J.Saarela
2006-05-05, 19:19
Snälla föräldrar,dock lite små korkade då den måste va ny.Men kolla runt på nätet efter nybilstester å dyligt,så kanske du får en hint.
Jag hade ett val, att lägga upp denna tråden eller inte, jag valde att göra det, men nåt jag inte valde var kritik mot mig och mina föräldrar(speciellt*grr* )
Har ni nåt råd så kan ni ju skriva ner det, har ni bara korkat o säga håll det för er själva.
Jag hade ett val, att lägga upp denna tråden eller inte, jag valde att göra det, men nåt jag inte valde var kritik mot mig och mina föräldrar(speciellt*grr* )
Har ni nåt råd så kan ni ju skriva ner det, har ni bara korkat o säga håll det för er själva.
Chilla lite.. så farligt var det inte, så fäll in taggarna. :)
Saarela menade nog bara att man får mer bil för pengarna om man väljer en bil med nåt år på nacken kontra om man köper sprillans nytt.
Man brukar ju säga att det räcker med att köra ut från handlarn så har man tappat 25% i värde på bilfan. :D
Jag förstår dock deras tanke med att välja nytt före begagnat.
Jag vet att bilen tappar i värde, men som sagt inte mitt val.
Jag vill inte att folk påpekar hur och varför si och så.....
vill bara ha råd om olika bilar i den prisklassen.
Coldsmith
2006-05-05, 19:30
Fördelen med nybil är väl att man brukar få försäkring gratis med bilen och så. Nåt med skatt också har jag för mig. Hrm.. hade koll på det där förut. Så det är inte SÅ mycket dyrare med ny bil som man kan tro. Fast en begad bil för 150.000, det är ingen dålig en. Då får man ju en fin bmw ju :D
Ge killen en brejk nu.. bilar handlade det om.. inte nostalgiska minnen om svunna dagar och egna förstabilar. Håll det i en egen tråd isåfall.
Och ja - det gäller dig sillen. *angry pointy finger*
Håll er ontopic nu folk!
Tråd rensad..
Nya Honda Civic med 1.4l motorn kostar strax över 150kkr, och det lär vara en alldeles fantastiskt bra bil. Samma sak med Toyota Corolla. Fast tyvär blir det ju bara basutrustade bilar, om du inte lyckas pruta till dig lite extrautrustning(vilket du iof bör lyckas med).
Jag provade någon nyare Renault Mégane för ett tag sedan och den hade någon läskig jäkla fördröjning i gaspedalen som gjorde mig smått vansinnig(var ju skitsvårt att balansera bilen genom kurvorna när det tog en halvsekund för bilfan att reagera på gas...).
Om jag nu var tvungen att köpa en ny bil för max 150.000 så hade jag nog köpt en Renault Clio med lämlig motor och utrustning. Kanske en Citroen C2, med lämplig motor :)
Håll er ontopic nu folk!
jag är ju bara en gammal tant som åkte på en nostalgitripp ju. Have mercy!
tips då
Peugeot 206 GTIn kostar 155 000
lägger du till 5 tkr själv får du en kanonsnabb bil för dom pengarna.
fast det kanske inte är så lyckat till en 18-årig kille?
jag kanske ska tänka om?
tips då
jag kanske ska tänka om?
Jag vet inte.. frågan är om föräldrarna står för verkstadsbesöken också?
Min svåger köpte en 206GTI för nåt år sen, mest som "skojig" bil.. snygg, trevlig att köra osv - men den hade rätt mycket småfel som kräver mer än en skiftnyckel och spott i nävarna sas. Sålde den för att han inte orkade med allt pill.
Såg Renault Clios reklam häromdagen, tyckte den såg schyst ut. Bilen i reklamen var säkert maxutrustad, har ingen aning om pris..
vänta med bil, jag är 19 nu köpte en golf gti 04a som förstabil. Sålde den för ca 3 månadersedan och köpte den dagen efter min 18års dag. Svindyrt med bensin och alla försäkringar..ska vänta tills jag har ordentligt med pengar istället, springer nu istället;)
HajduMan
2006-05-05, 20:17
Vilken tur att det finns nån som köper nya bilar, annars hade inte jag kunnat köpa en begagnad
Zarrtosht
2006-05-05, 20:45
Volkswagen Golf R32 verkar riktigt cool, men jag har för mig att den är lite dyrare än 150k, men lite osäker.
Arnesson
2006-05-05, 20:49
Vad prioriterar du då?
Utrymme?
Snabbhet?
Komfort?
Utseende?
Säkerhet?
bear.flowertwig
2006-05-05, 21:23
Nu har jag inte koll på om bilförsäkringar varierar lika galet i premie som hojförsäkringar(troligen inte) men för en 18årig kille skulle jag nästan lägga lika mkt krut på att undersöka försäkringskostnader för olika bilar som att jämföra prestanda och specs. Du ska ha råd att äga den också...
Ett tips är även att ringa samma försäkringsbolag flera gånger och råkar du få ett hiskeligt bra pris helt plötsligt(de kan variera lustigt nog) så se till att få det faxat/mailat pronto.
/bear.flowertwig som blev erbjuden den prisvärda årsförsäkringen av facila 149.000:- hos Folksam för några år sen :booty:
backflash
2006-05-05, 21:37
Volkswagen Golf R32 verkar riktigt cool, men jag har för mig att den är lite dyrare än 150k, men lite osäker.
320k ny, men visst :thumbup:
Fiesta ST kostar runt 150k ny, och ST låter inte lika illa som GT i bolagens öron (men som personen ovan säger, kolla upp det ffs)
är det inte vad enbart försäkringen kostar per år för en 18åring?
320k ny, men visst :thumbup:
Fiesta ST kostar runt 150k ny, och ST låter inte lika illa som GT i bolagens öron (men som personen ovan säger, kolla upp det ffs)
de lär ju inte gå på om det står GT eller ST i namnet.
Metal_boy_
2006-05-05, 23:08
Chilla lite.. så farligt var det inte, så fäll in taggarna. :)
Saarela menade nog bara att man får mer bil för pengarna om man väljer en bil med nåt år på nacken kontra om man köper sprillans nytt.
Man brukar ju säga att det räcker med att köra ut från handlarn så har man tappat 25% i värde på bilfan. :D
Jag förstår dock deras tanke med att välja nytt före begagnat.
Räcker fan med några månader gammal bil.
muzzelman
2006-05-05, 23:35
Är du lite osäker? Vet du ens vad det är för bil?
muzzelman
2006-05-05, 23:41
Jag skulle nog försöka snacka med föräldrarna och be dom ta en extra funderare om det inte gick för sig att du skulle få köpa en begagnad bil istället. Oftast det föräldrar är oroliga över när deras 18 åriga son tagit körkort är att dom ska krocka så se till att lägga fram det som att du får en mycket bättre bil OM du skulle krocka dvs. För helt ärligt så är inte en ny bil för 150 ens att jämnföra med en begagnad bil som kostade dubbelt så mycket som ny.
muzzelman
2006-05-05, 23:45
Sen allt snack om försäkring osv, troligtvis lär föräldrarna köpa bilen. Stå som ägare och troligtvis försäkra den och betala det också, eller? Jag menar är du 18 år har du inte ens råd att försäkra en Volvo 740, det kostar lika mycket att försäkra den som en kostar att köpa. Kan dom hosta fram 150 laxar, lär dom nog betala vad försäkringen kostar också.
Halloj alla bilälskare.
Jag är en kille på 18 år som får körkort om 2 månader.
Tänkte köpa bil, eller åtminstone kolla på bilar.....ville höra med er om en lämplig bil, som en förstbil alltså?
Kollade på Renault Mégane Komfort 1.6 V6 -06.........är detta en bra förstabil`?
Mina föräldrar betalar tydligen, så bilen MÅSTE vara ny enligt dem och dem kan sträcka sig till 150 000:-
Har ni andra förslag?
`
Ska du köpa en bil bör du kanske ta kontakt med en bilförsäljare eller dylikt.Släkten och vänner kanske? Kolo är kanske inte det bästa stället att få bra råd till denna typ av sak. Jag menar du ska ju hitta en bil som tilltalar dig inte vad vi tycker? bryr du dig så mycket om vad andra tycker i denna fråga så är du nog lite fel ute. Bilen ska tilltala dig och den ska kännas som ett andra hem:) Läs lite biltidningar osv lycka till grabben! Btw fyller 18 bast på måndag ska bli skoj om någon ser/kommer ihåg det nu :)
Men håller med om att du inte bör köpa en ny. Köp en som är 1 år gammalt och välanvänd så kan du köpa kosttillskott av pengarna som blir över eller kanske en bättre försäkring/nya däck till den? Hoppas du fick lite hjälp av mig GOOD LUCK:thumbup:
Låter idiotiskt med ny bil till någon som nyss har fått körkort, o lite bortskämt ;/
Fin bil! (http://www.blocket.se/vi/8104210.htm?ca=1_9_s)
Nej men seriöst, varför vill dina föräldrar ge dig en sprillans ny bil?
Inte för att kritisera utan för att jag är nyfiken över deras anledning. :)
Pepparkakssmurfen
2006-05-06, 08:44
"Kollade på Renault Mégane Komfort 1.6 V6 -06..."
1.6 liters V6:a ? :)
Du menar nog 1.6 16v.
Skulle jag köpa ny bil för max. 150´ skulle jag välja Ford Fiesta ST eller (effektsvagare) Peugeot 207/Renault Clio(då får du pengar över)
Pepparkakssmurfen
2006-05-06, 08:47
tips då
jag kanske ska tänka om?
Ja,206 GTI säljs inte längre.
Pepparkakssmurfen
2006-05-06, 08:47
*yourock*
(Den är liite dyrare än 150´)
Typ mer än dubbelt så dyr ja.
En Clio låter som ett bra val.
shadowfire
2006-05-06, 09:14
Synd att det måste vara en ny bil, annars hade du kunnat få en riktig rolig bil, dvs min Mitsubishi Eclipse GST '97... 230 turbokusar som lätt går o skrämma upp i 400hk. :)
Låter idiotiskt med ny bil till någon som nyss har fått körkort, o lite bortskämt ;/
Ähh, var inte avundsjuk och bitter
grisbil3n
2006-05-06, 10:01
Fin bil! (http://www.blocket.se/vi/8104210.htm?ca=1_9_s)
Nej men seriöst, varför vill dina föräldrar ge dig en sprillans ny bil?
Inte för att kritisera utan för att jag är nyfiken över deras anledning. :)
Har man gott om pengar och ungen jättegärna vill ha en bil så kan man ju se det som en fin gest. Är ej ironisk nu.
hahavaffan
2006-05-06, 10:05
Ford Fiesta ST kan jag _verkligen_ rekommendera! En polare har en nyköpt sådan. Jävligt snygg, mycket bra kvalitet verkar det som, och en jäkligt trevlig motor. Morrar gött, och du får en hästkraft per tusenlapp ungefär. Orginal 16" fälgar är grymt snygga, och ganska lagom då stötdämpningen är "sportig" :D Sköna stolar, och man kan sitta 4 i den utan några som helst problem. Säkerligen 5 också, men det har jag inte testat.
Ja fiesta ST skulle jag nog rekomendera om du nu skulle köpa ny bil.. fiesta är ju ett riktigt bra bygge och har väldigt sällan krångel.. desutom är ju ST'n riktigt cool :)
Daniel_S
2006-05-06, 10:47
Vill man undvika problem så köper man inte en modell som just kommit ut. På kommer barnsjukdomar, att all utrustning kostar extra och avsaknad av prutmån.
Fiestan verkar vara ett kul val.
Ford Fiesta ST! Kostar ca. 150 000 kr ny! Bättre förstabil ny första bil för 150 000 kr hittar du inte.
Fiestan är inte så välutrustad som renault mégane 1.6 sedan-kombin är
Skulle bara medela att för en timme sen köpte jag renault'en:)
stevooooo
2006-05-06, 17:22
Liten OT-fråga:
Vad kostar en försäkring på en sån ( ålder, kön, stad)??????
Kännns det inte dåligt att du kunde fått denna (http://www.blocket.se/vi/8104210.htm?ca=1_9_s) bil istället?
Arnesson
2006-05-06, 17:29
Kännns det inte dåligt att du kunde fått denna (http://www.blocket.se/vi/8104210.htm?ca=1_9_s) bil istället?
Den är även 10år gammal. Dock en rolig bil.
Nepp, vill ha fyra dörrar======PARTY!!
Kul med ny bil! Regarding the Z3 anser jag den vara en av de fulaste medelklass roadsters som finns. Min åsikt. Och alla här vet att det är min åsikt som räknas.
Innerst inne vill du trots allt ha BMW'n. ;). Varför skulle du tvunget ha en splitter ny bil egentligen?
Du har mycket att lära ser jag... Snart kommer alla dina polare vilja ha skjuts överallt. De kommer skita ned bilen, smälla i dörrarna, fippla med stereon, fisa och en massa andra otrevliga saker du inte vill veta av i din nya fina bil. Snart kommer du också få ställa upp som fylletaxi, vilket gör att bilen måste saneras från den där spyan som på något mystiskt vis bara försvann(men lämnade kvar en stark lukt av sur ost).
Problemen minskar visserligen inte om du har två dörrar. Det gör det bara svårare för folk att ta sig in, vilket endast är bra om man vill studera hur klumpiga och osmidiga folk är - och hur mycket dom lyckas skita ned.
Kommer vi däremot ned till en 2+2 sitsig bil är inte folk lika pigga på att åka med längre. Ingen vill egentligen sitta i baksätet, utan det används bara i nödfall. Problemet är att det allt för ofta är "nödfall".
För att minimera nödfallen monterar man såklart bort baksätet. Det sparar dessutom vikt. Nu kommer dock "nödfallen" vara lite gnälligare än vanligt, och beroende lite på hur avgassystemet är draget kan golvet bli rätt varmt så risken finns att de gnäller över pungsvett.
Av ovanstående skäl ser man därför till att antingen bara ha en tvåsitsig bil, eller så fixar man fastmonterade sportstolar som endast går att flytta genom att skruva loss dom helt. I det läget kan du vara rätt säker på att ingen kommer in där bak ( ;) ). Nackdelen är förstås att det finns en passagerarplats kvar...
Nu kanske du tror att det bara kommer sitta heta silikonbrudar där i passagerarsätet. Men, eftersom du troligtvis inte kör en Ferrari lockar bilen bara till sig bögar som tycker den är söt och trendig.
Sätet kan du inte längre slänga ut, då finns det ju plötsligt ännu mer plats att sitta på. Lösningen är att svetsa igen dörren och nita fast en plastruta i dörr-ramen så ingen tar sig in den vägen heller(passgerarsätet slängs också med fördel ut).
I det här läget börjar bilen bli exotisk och då vill folk provköra. Alltså är det bäst att även svetsa igen förardörren, så enda vägen in är genom fönstret. Vissa envisa jäklar kanske fortfarande vill ta sig in, men det är inte många som håller sig i tillräckligt god(eller i varje fall liten) form för att ta sig in utan att skämma ut sig.
Den optimala bilen har alltså ett säte och inga dörrar(eller baklucka för den delen).
Arnesson
2006-05-06, 18:56
Du har mycket att lära ser jag... Snart kommer alla dina polare vilja ha skjuts överallt. De kommer skita ned bilen, smälla i dörrarna, fippla med stereon, fisa och en massa andra otrevliga saker du inte vill veta av i din nya fina bil. Snart kommer du också få ställa upp som fylletaxi, vilket gör att bilen måste saneras från den där spyan som på något mystiskt vis bara försvann(men lämnade kvar en stark lukt av sur ost).
Problemen minskar visserligen inte om du har två dörrar. Det gör det bara svårare för folk att ta sig in, vilket endast är bra om man vill studera hur klumpiga och osmidiga folk är - och hur mycket dom lyckas skita ned.
Kommer vi däremot ned till en 2+2 sitsig bil är inte folk lika pigga på att åka med längre. Ingen vill egentligen sitta i baksätet, utan det används bara i nödfall. Problemet är att det allt för ofta är "nödfall".
För att minimera nödfallen monterar man såklart bort baksätet. Det sparar dessutom vikt. Nu kommer dock "nödfallen" vara lite gnälligare än vanligt, och beroende lite på hur avgassystemet är draget kan golvet bli rätt varmt så risken finns att de gnäller över pungsvett.
Av ovanstående skäl ser man därför till att antingen bara ha en tvåsitsig bil, eller så fixar man fastmonterade sportstolar som endast går att flytta genom att skruva loss dom helt. I det läget kan du vara rätt säker på att ingen kommer in där bak ( ;) ). Nackdelen är förstås att det finns en passagerarplats kvar...
Nu kanske du tror att det bara kommer sitta heta silikonbrudar där i passagerarsätet. Men, eftersom du troligtvis inte kör en Ferrari lockar bilen bara till sig bögar som tycker den är söt och trendig.
Sätet kan du inte längre slänga ut, då finns det ju plötsligt ännu mer plats att sitta på. Lösningen är att svetsa igen dörren och nita fast en plastruta i dörr-ramen så ingen tar sig in den vägen heller(passgerarsätet slängs också med fördel ut).
I det här läget börjar bilen bli exotisk och då vill folk provköra. Alltså är det bäst att även svetsa igen förardörren, så enda vägen in är genom fönstret. Vissa envisa jäklar kanske fortfarande vill ta sig in, men det är inte många som håller sig i tillräckligt god(eller i varje fall liten) form för att ta sig in utan att skämma ut sig.
Den optimala bilen har alltså ett säte och inga dörrar(eller baklucka för den delen).
Eller så säger man bara att man ej vill skjutsa polarna?*popcorn*
Bra, släpp ut ilskan, SLÄPP DEN LÖS!!!!!
Spotta på allt och alla, men inte i min tråd........en bra sak att svetsa igen är kanske din mun, den lockar (kanske) till sig bög-snoppar.
Eller så säger man bara att man ej vill skjutsa polarna?*popcorn*
Tror du på det själv eller? :D
Spotta på allt och alla, men inte i min tråd........en bra sak att svetsa igen är kanske din mun, den lockar (kanske) till sig bög-snoppar.
Du behöver nog lära dig skilja på när folk spottar på dig och när dom försöker skämta med dig.
Hittils har alla snoppar hållit sig på behörigt avstånd från min mun.
Men shit vad konstig du är. Har du nått funktionshinder?
Spritza ta och coola ner eller lämna forumet om du bara ska whina, ett jävla gnäll på dig hela tiden. Bete dig som folk, alla är inte ute efter att jävlas med dig så chilla nu eller packa väskan o far iväg till lunarstorms forum, palla med din jävla attityd.
Men shit vad konstig du är. Har du nått funktionshinder?
Ja det har jag, men du tycker kanske det är kul......skrattar du möjligtvis åt funktionshindrade.
tycker synd om dig:(
Spritza ta och coola ner eller lämna forumet om du bara ska whina, ett jävla gnäll på dig hela tiden. Bete dig som folk, alla är inte ute efter att jävlas med dig så chilla nu eller packa väskan o far iväg till lunarstorms forum, palla med din jävla attityd.
hmm yttrandefriheten är förbjuden här?
jag försöker försvara mig, när jag startade denna tråd så visste jag
inte att folk kan vara så pissiga.........
Hur mycket har "Yes" inlägg hjölpt mig då?
Ja det har jag, men du tycker kanske det är kul......skrattar du möjligtvis åt funktionshindrade.
tycker synd om dig:(
vilket funktionshinder?
Hon skojade lite? Nått fel med det?
Yes var väll för fan inte pissig, han var ironisk, du får palla lite ironi när du befinner dig på ett forum, folk är här för att snacka och diskutera med varandra och ha kul, din närvaro i trådarna här på kolo pajjar stämningen helt.
Ta och börja bete dig eller flytta till något annat forum där de beter sig lika som dig, typ ungdomsmottagningen.se Är det något inlägg du inte gillar så ignorera och gå vidare, du behöver inte vräka ur dig all skit som du gör hela tiden.
bear.flowertwig
2006-05-06, 19:58
Nej men du försöker ju tydligen själv begränsa den...
I Allmänt forum är det rätt högt i tak serru och med tanke på att hans inlägg var fullständigt oförargligt så är det lika bra du lugnar ner dig.
Lycka till med bilköpet :thumbup:
Menar du inlägget jag skrev efter du köpt bilen och således, uppenbart, inte har någon vidare nytta av fler tips på bilmodeller? *rolleyes*
Fan, kamma dig gosse. Det jag skrev var ett försök till att vara rolig. Tydligen funkade det inget vidare på dig, men det är ingen anledning att bli tjurig.
Jag tyckte det var roligt Yes :D
Men man måste väl tapetsera hela rummet med smilys och glitter i vissa fall.
Nya Honda Civic med 1.4l motorn kostar strax över 150kkr, och det lär vara en alldeles fantastiskt bra bil. Samma sak med Toyota Corolla. Fast tyvär blir det ju bara basutrustade bilar, om du inte lyckas pruta till dig lite extrautrustning(vilket du iof bör lyckas med).
Jag provade någon nyare Renault Mégane för ett tag sedan och den hade någon läskig jäkla fördröjning i gaspedalen som gjorde mig smått vansinnig(var ju skitsvårt att balansera bilen genom kurvorna när det tog en halvsekund för bilfan att reagera på gas...).
Måste varit nåt fel på den bilen. Har haft en Megane 05a som tjänstebil och farsan har en 06a, har inte upplevt något sådant med någon av dem. Slöa som fan dock. (1.6l motorn)
Håller med om Civicen! :thumbup:
Fan, såg att bil redan var köpt! Grattis till en schysst, om än lite väl slö bil! ;)
Hade gärna kört runt i en ny bil själv..
Absinteh
2006-05-06, 20:26
http://www.wac.net/reciprocal/images/RC--dinner.jpg
Offended your family honour did we?!
Jag tyckte det var roligt Yes :D
Kul att någon uppskattade det. :)
(Och jag tycker faktiskt att jag hade en liten poäng där, om än väldigt överdriven)
Måste varit nåt fel på den bilen. Har haft en Megane 05a som tjänstebil och farsan har en 06a, har inte upplevt något sådant med någon av dem. Slöa som fan dock. (1.6l motorn)
Jag tror inte det var något fel, fast att den var automatväxlad kanske gjorde saken lite värre. Jag minns att det var likadant på körskolans Volvo, på den tiden jag övningskörde(vilket var några år sedan). Tanken är väl att det skall bli mindre ryckigt när man kör, men vill man busa med bilen blir det nästan farligt.
Kul att någon uppskattade det. :)
(Och jag tycker faktiskt att jag hade en liten poäng där, om än väldigt överdriven)
Tyckte det var grymt roligt :D
Precis sådär man känner att man vill göra ibland, huvet på spiken ffs!
Jag gillade Yes inlägg också, skrattade lite igenkännande.
Spritza, du kan iofs bortse från inlägget eftersom: du verkar vara riktigt dryg att ha att göra med.
Med den attityden och obefintliga självdistansen du verkar besitta kan jag inte tänka mig att du har en enda polare som skulle vilja ha skjuts ändå...
http://www.wac.net/reciprocal/images/RC--dinner.jpg
Offended your family honour did we?!
:D :bow:
ang. bilköpet så hade jag föreslagit(nu är det uppenbarligen för sent) rent estetiskt, prestanda- och prismässigt en Skoda Fabia RS
http://esslingen.skoda-auto.de/img/showroom/fabia_rs_mj05_345.jpg
dock kan bilmärket Skoda aldrig leva i symbios med vad man kan klassa som ens medel kvalité.. har man däremot råd att smälla på sin nyfyllda 18 åring en bil för 150 papp så kan man nog betala för kommande verkstadsbesök inom en 2-3 år..
Herkulez
2006-05-07, 08:46
hahaha fyfan va töntig du är, lär dig och ta skämt :laugh:
hahavaffan
2006-05-07, 10:00
Spotta på allt och alla, men inte i min tråd........en bra sak att svetsa igen är kanske din mun, den lockar (kanske) till sig bög-snoppar.Är du verkligen tillräckligt gammal för att köra bil?
Btw... Skoda Fabia RS är också riktigt nice!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.