handdator

Visa fullständig version : Varför erkänns inte kroppsbyggning som en sport?

Akilles
2006-05-05, 18:42
Jag är tillräckligt ny för att ha missat eventuella trådar i samma ämne, det måste ju ha diskuterats förr. Ni som trötnat kan bespara er anmärkningar och läsa i en roligare tråd istället.

Min fråga väcktes när jag läste tråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69282, där någon skriver att anledningen till att kroppsbyggning inte erkänns som sport är att det finns för mycket doping inom den. Min fråga: Är det så, eller beror det helt enkelt på att kroppsbyggning inte är någon sport, då tävlingen inte innehåller något prestationsmoment? Jag trodde att skälet var det sistnämnda.

Bönne
2006-05-05, 19:16
För att det inte är något som helst atletiskt med tävlingarna? Visst tränar du fysiskt inför det, men det gör säkert modeller också, inte är det mer sport att gå på catwalken för det.

Akilles
2006-05-05, 19:29
Du håller alltså med mig. Tävlingen innehåller inget prestationsmoment.

Krokodil
2006-05-05, 19:32
Internationellt beror det väl på att det är mer cirkus än sport. Här hemma har RF bestämt sig för länge sen att inte släppa i BB i finfamiljen, troligen mest pga medicineringen.

Akilles
2006-05-05, 19:41
Internationellt beror det väl på att det är mer cirkus än sport. Här hemma har RF bestämt sig för länge sen att inte släppa i BB i finfamiljen, troligen mest pga medicineringen.

http://ww1.prweb.com/prfiles/2005/01/25/201534/Jasper+Conran3+-+London+FW0.jpg

http://wolfpacks.com/nimbus/images/bestworking2003WVSF.jpg

Dessa medicinerar nog inte så mycket. Skulle de släppas in i RF om de ansökte?

Mass-Tech
2006-05-05, 19:44
Men då borde inte konståking och gymnastik räknas också.

Akilles
2006-05-05, 19:45
Konståkningstävlingar och gymnastiktävlingar innehåller inget prestationsmoment?

Sparrisen
2006-05-05, 20:43
Jag tycker absolut inte att det är sport att olja in sig och upp o flexa på en scen... :booty: snarare freakshow ;)

RajtanTajtan
2006-05-05, 20:44
Dans är ju med och det kan man ju jämföra med bodybuildning. Man ska göra sig så fin som möjligt och sen göra olika moment till passande musik (fria prog)framför en domarkår, som bestämt dessa moment från början. Nog finns det allt en del likheter. Skillnaden är dock att dans är med i RF och att dans förknippas med glädje och inte med steroider.

stenis
2006-05-05, 20:45

Sådär kan du ju inte säga. Både konståkning och gymnastik innehåller större prestationsmoment än BB, det är väll prestationsmoment om något (konståkning samt gymnastik that is).

RajtanTajtan
2006-05-05, 20:50

Ja precis, det krävs ju inte alls mycket för att göra stora korset i ringarna.

internethjälten
2006-05-05, 20:50
Jag är tillräckligt ny för att ha missat eventuella trådar i samma ämne, det måste ju ha diskuterats förr. Ni som trötnat kan bespara er anmärkningar och läsa i en roligare tråd istället.

Min fråga väcktes när jag läste tråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69282, där någon skriver att anledningen till att kroppsbyggning inte erkänns som sport är att det finns för mycket doping inom den. Min fråga: Är det så, eller beror det helt enkelt på att kroppsbyggning inte är någon sport, då tävlingen inte innehåller något prestationsmoment? Jag trodde att skälet var det sistnämnda.

Doping föekommer inom alla idrotter, inte bara
lyfta-skrot-och-bli-fin-som-fan-sporten.

Att det inte klassas som sport beror på att det
inte är tillräckligt många utövare.

Sparrisen
2006-05-05, 20:52

Vart är själva sport-momentet?

bear.flowertwig
2006-05-05, 20:52
Dans är ju med och det kan man ju jämföra med bodybuildning. Man ska göra sig så fin som möjligt och sen göra olika moment till passande musik (fria prog)framför en domarkår, som bestämt dessa moment från början. Nog finns det allt en del likheter. Skillnaden är dock att dans är med i RF och att dans förknippas med glädje och inte med steroider.

Tänk om, tänk rätt *rolleyes*

Konvex
2006-05-05, 20:54

Enligt mig, att lyckas forma sin kropp såpass stor och symetrisk osv som proffsen gör.

internethjälten
2006-05-05, 20:54

När man tävlar om vem som spelar högst
på bänkpressen under varje tutt-pass :laugh:

RajtanTajtan
2006-05-05, 20:55
Tänk om, tänk rätt *rolleyes*

Ser du bara skillnader med dans, eller ser du några tydliga likheter? De flesta snubbar inom dansen använder ju även den oerhört maskulina brunkrämen.

RajtanTajtan
2006-05-05, 20:56
När man tävlar om vem som spelar högst
på bänkpressen under varje tutt-pass :laugh:

Vi snackar om bodybuildning här, så släpp cable-crossen och kom in i matchen :)

Sparrisen
2006-05-05, 20:58
Enligt mig, att lyckas forma sin kropp såpass stor och symetrisk osv som proffsen gör.

Men det är inget sport. TRänar gör ju "alla", skillnaden är att de även utför en idrottsgren därefter.

bear.flowertwig
2006-05-05, 21:12
Ser du bara skillnader med dans, eller ser du några tydliga likheter? De flesta snubbar inom dansen använder ju även den oerhört maskulina brunkrämen.

Ha ha, poäng för brunkrämen men det är väl också allt.

Greg
2006-05-05, 21:14
Jag köper det ändå med att BB inte erkänns som sport på grund av ett uteblivet sportmoment.

Men dansare, dansar sina nummer. Och BB's flexar sina nummer. Det kan ju vara ett sportmoment i det (men om jag inte har helt fel så bedöms väl oftast inte det i en tävling, är väl mer större tävlingar då det har betydelse?)

RajtanTajtan
2006-05-05, 21:15
Ha ha, poäng för brunkrämen men det är väl också allt.

Det lossnar säkert för dig så småningom och du vet ju att jag inte kräver att du ska förstå direkt.

Metal_boy_
2006-05-05, 21:24
För att det finns för mycket folk som är homofoba fortfarande. Bodybuilding anses ofta hos svensson som bög"sport".

bear.flowertwig
2006-05-05, 21:28
Poserandet är för mig ungefär likställt med att visa upp bilar på en bilshow. Bygget är prio 1 sen ska det presenteras, löjligt att jämställa det med en sportprestation som tex dans.

zanzi
2006-05-05, 21:29
Hur kan man klassa något som en sport när dom tävlande tävlar då dom är som svagast?
Det plus några andra saker (bl.a. tillåtet bruk av AAS) gör att jag inte kan klassa BB som en sport.

RajtanTajtan
2006-05-05, 21:31
För att det finns för mycket folk som är homofoba fortfarande. Bodybuilding anses ofta hos svensson som bög"sport".

Är det därför brottning är med? Tänk för fan.

RajtanTajtan
2006-05-05, 21:34
Poserandet är för mig ungefär likställt med att visa upp bilar på en bilshow. Bygget är prio 1 sen ska det presenteras, löjligt att jämställa det med en sportprestation som tex dans.

I dans visar du upp dig och blir bedömd efter hur du ser ut och hur du rör dig och hur du behärskar vissa rörelsemoment. Precis som i bodybuildning. Visst finns det skillnader också, men även slående likheter.

RajtanTajtan
2006-05-05, 21:36
Hur kan man klassa något som en sport när dom tävlande tävlar då dom är som svagast?
Det plus några andra saker (bl.a. tillåtet bruk av AAS) gör att jag inte kan klassa BB som en sport.

Det är inte tillåtet inom svensk byggning.

Metal_boy_
2006-05-05, 21:40

Brottning är "tufft" man "slåss". Man mot man = Macho.

Jag skrev bara hur jag upplever att andra som inte har intresset ser på det och det är knappast ovanligt.

Använd protesen innan du är sådär jävla styv i korken.

zanzi
2006-05-05, 21:44
Det är inte tillåtet inom svensk byggning.
Det är väl inte heller tillåtet i den amerikanska? ;)

bear.flowertwig
2006-05-05, 21:47
I dans visar du upp dig och blir bedömd efter hur du ser ut och hur du rör dig och hur du behärskar vissa rörelsemoment. Precis som i bodybuildning. Visst finns det skillnader också, men även slående likheter.

Du tycker på fullt allvar att rörelsemönstren är ungefär på samma nivå?

RajtanTajtan
2006-05-05, 21:58
Brottning är "tufft" man "slåss". Man mot man = Macho.
.

Tror du att gemene man anser att det är macho när två män ligger i parterr i varsin trikå?

Jacksatan
2006-05-05, 22:00

Där har man ju tester åtminstone...

RajtanTajtan
2006-05-05, 22:00
Du tycker på fullt allvar att rörelsemönstren är ungefär på samma nivå?

Om du läser så ser du att jag anser att det finns många klara likheter. Men även vissa betydande skillnader.

Jacksatan
2006-05-05, 22:01

Trevliga inlägg du har. Sover du dåligt på nätterna eller är du på en jävla deff kanske?

RajtanTajtan
Det är väl inte heller tillåtet i den amerikanska? ;)

Varför säger du att det är tillåtet då?

Jag tror att det finns vissa förbund i Usa där AAS är tillåtet.

Jorgen
Eh, va?

OggeP
2006-05-05, 22:02
Vad anser ni om AF då? Borde det klassas som en sport?

Jacksatan
2006-05-05, 22:03
Eh, va?

Indirekt är det ju så eftersom det inte finns nåra tester. Kan du förneka det?

Jorgen
2006-05-05, 22:03
Enligt RF så är det avsaknaden av prestationsmoment under själva tävlingen som är anledningen.
Prestationsmoment finns dock i AF, men det är inte tillräckligt för att SKKF skall få vara med i RF. Tyvärr.

Jorgen
2006-05-05, 22:05
Indirekt är det ju så eftersom det inte finns nåra tester. Kan du förneka det?
Läs reglerna. Är det förbjudet där? Svar ja. Ditt argument att det indirekt är tillåtet för att det inte testas är "rätt" haltande.

RajtanTajtan
2006-05-05, 22:05
Oavsett om det är några tester eller ej, så vet vi att i stort sett varenda jävel preppar på elitnivå.

Må jag brinna på bål om jag har fel.

Jacksatan
2006-05-05, 22:08
Läs reglerna. Är det förbjudet där? Svar ja. Ditt argument att det indirekt är tillåtet för att det inte testas är "rätt" haltande.

Jag skulle säga att "sporten" är rätt haltande pga sitt jävla beroende av prepp. Men du verkar ju gilla att så i din domarkavaj och hålla god min, samtidigt som du propagerar emot prep på forumet här. Sån jävla dubbelmoral att det står mig upp i halsen.

jwzrd
2006-05-05, 22:12

Nej det haltar inte. Det finns definitivt pengar nog att testa deltagare med, det görs inte. Varför är inte polisen där och kallar folk till narkotikatester när man gör det på stan? Varför sponsrar kosttillskottsföretag brottslingar? Du vet att det är så, jag vet att det är så. Personligen har jag inget problem med valet dom gör med sina kroppar, att dom dopar sig osv osv, det är dock dubbelmoral som FAEN att påstå sig vara annat än dopingliberal.

RajtanTajtan
2006-05-05, 22:12
Jag skulle säga att "sporten" är rätt haltande pga sitt jävla beroende av prepp. Men du verkar ju gilla att så i din domarkavaj och hålla god min, samtidigt som du propagerar emot prep på forumet här. Sån jävla dubbelmoral att det står mig upp i halsen.

Jag både håller med samtidigt som jag asgarvar åt att det faktiskt är så där.

Jorgen
2006-05-05, 22:13
Svara på frågan istället. Är det förbjudet att använda aas och dyl grejor inom SKKF eller inte?

Jag älskar att stå i min domarkavaj, jag älskar bodybuilding och jag hatar doping. Du får kalla det dubbelmoral hur mycket du vill, jag skiter fullkommligt i vad du tycker om det.

Hade det varit bättre om jag hade propagerat för doping när jag är domare i en sport där reglerna säger att det är förbjudet?

jwzrd
2006-05-05, 22:14
Jag både håller med samtidigt som jag asgarvar åt detta faktum.

En annan moderator skrev ett snudd på två sidor långt inlägg där han "ägde" alla dopingförespråkare. En av punkterna i inlägget löd något i stil med att det var ok att dopa sig så länge man fick bra resultat och då med låga doser. Nu när sökfunktionen fungerar igen så kan alla roa sig med att leta rätt på inlägget.

RajtanTajtan
2006-05-05, 22:14
Svara på frågan istället. Är det förbjudet att använda aas och dyl grejor inom SKKF eller inte?

Jag älskar att stå i min domarkavaj, jag älskar bodybuilding och jag hatar doping. Du får kalla det dubbelmoral hur mycket du vill, jag skiter fullkommligt i vad du tycker om det.

Hade det varit bättre om jag hade propagerat för doping när jag är domare i en sport där reglerna säger att det är förbjudet?

Du älskar bodybuilding där 99.9% av alla använder ngt som du avskyr?

jwzrd
2006-05-05, 22:15

Du stöder en pro-dopingsport och deltar själv i den samtidigt som du påstår dig vara emot doping.

Jacksatan
2006-05-05, 22:16
Nej det haltar inte. Det finns definitivt pengar nog att testa deltagare med, det görs inte. Varför är inte polisen där och kallar folk till narkotikatester när man gör det på stan? Varför sponsrar kosttillskottsföretag brottslingar? Du vet att det är så, jag vet att det är så. Personligen har jag inget problem med valet dom gör med sina kroppar, att dom dopar sig osv osv, det är dock dubbelmoral som FAEN att påstå sig vara annat än dopingliberal.

*yourock*

Jorgen
2006-05-05, 22:16
Nu vet jag inte hur bra inblick du har i SKKF´s ekonomi, jag anser mig ha ganska bra koll själv, och efter vad jag vet så finns det inte pengar för några tester.

Vad polisen och kosttillskottföretagen sysslar med får du fråga dom om, det har jag ingen aning om och det är inte mitt bord heller.

Jorgen
2006-05-05, 22:17
Du älskar bodybuilding där 99.9% av alla använder ngt som du avskyr?
Hur fick du fram den siffran?

bear.flowertwig
2006-05-05, 22:17
Trevliga inlägg du har. Sover du dåligt på nätterna eller är du på en jävla deff kanske?

Ja jag börjar undra detsamma... :MrT:

Jorgen
2006-05-05, 22:18
Du stöder en pro-dopingsport och deltar själv i den samtidigt som du påstår dig vara emot doping.
Nej. Jag stödjer en sport som är anti doping (läs reglerna).

OggeP
2006-05-05, 22:18
Fy fan glad jag hade blivit om det var stenhårda dopingprov inom AF. Jag hade mer än gärna pissat i muggen. Jag ogillar doping, skulle aldrig få för mig att testa det. Dock älskar jag att kika på BB. Jag vet att det är dubbelmoral som fan.

Det vore dock jäkligt kul om man kunde få med AF i RF, med bra lobbying och mycket dopingprover så kanske det skulle gå, men att få med BB är nog bara en dröm.

RajtanTajtan
2006-05-05, 22:19
Hur fick du fram den siffran?

Du får gärna anmärka på huruvida den procenten stämmer eller ej. Men fråga du folk på SM hur länge de kokar sin gröt.

Metal_boy_
2006-05-05, 22:19
Tror du att gemene man anser att det är macho när två män ligger i parterr i varsin trikå?

Lilla Fridolf. Brottning är heller inte SÅ populärt, om man gämför med andra sporter ;)

Jacksatan
2006-05-05, 22:20

Jamen du inser väl själv hur absurt ditt resonemang låter? Att dopingen enligt regelverket är förbjudet är ju fullkomligt urholkat och har ju ingen reell betydelse då ni ändå inte gör några tester, eller hur? Snacka om att stoppa huvudet i sanden...

RajtanTajtan
2006-05-05, 22:21
Lilla Fridolf. Brottning är heller inte SÅ populärt, om man gämför med andra sporter ;)

Bögfobier har ju inget att göra med om det är en sport eller ej.

Trance
2006-05-05, 22:21
Jag tycker inte det är en sport, orkar dock inte tänka ut en bra motivering.

bear.flowertwig
2006-05-05, 22:24
Det måste ju inte vara dubbelmoral per definition för att man som Jörgen älskar en hobby ( ;) ) där det tyvärr förekommer doping i stor utsträckning. Möjligen blir det en smula tragiskt att vara så djupt involverad i ngt som kräver fusk om man samtidigt är dopingmotståndare.

Jorgen
2006-05-05, 22:25
Du får gärna anmärka på huruvida den procenten stämmer eller ej. Men fråga du folk på SM hur länge de kokar sin gröt.
Varför?

När frågan var hur du kom fram till att 99.9% som tävlar använder prepp.

Jorgen
2006-05-05, 22:27
Jamen du inser väl själv hur absurt ditt resonemang låter? Att dopingen enligt regelverket är förbjudet är ju fullkomligt urholkat och har ju ingen reell betydelse då ni ändå inte gör några tester, eller hur? Snacka om att stoppa huvudet i sanden...
Givetvis, men det ändrar inte det faktum att det är förbjudet. Och regler är till för att följas, även om det inte finns någon där som kontrollerar att så är fallet. Eller hur?

Eller du menar kanske att det är ok att köra för fort om det inte är någon som kontrollerar din hastighet? För att ta ett exempel.

RajtanTajtan
2006-05-05, 22:28
Jag skiter i att folk dopar sig, anser de att de gynnar dem i deras strävan mot att nå ett visst mål, så har jag inget att säga om det.

Men vem respekterar en hycklare?

RajtanTajtan
2006-05-05, 22:30
Varför?

När frågan var hur du kom fram till att 99.9% som tävlar använder prepp.

Med handen på hjärtat Jörgen, tror du att det finns ngn som aldrig dopat sig som ställer upp eller kvalar in på ett SM?

RajtanTajtan
2006-05-05, 22:33
Givetvis, men det ändrar inte det faktum att det är förbjudet. Och regler är till för att följas, även om det inte finns någon där som kontrollerar att så är fallet. Eller hur?

Eller du menar kanske att det är ok att köra för fort om det inte är någon som kontrollerar din hastighet? För att ta ett exempel.

Du börjar mer och mer låta som Majsan som säger att de inte alls är vanligt med knark inom ravekulturen. För det är ju faktiskt förbjudet.

Jorgen
2006-05-05, 22:34
Med handen på hjärtat Jörgen, tror du att det finns ngn som aldrig dopat sig som ställer upp eller kvalar in på ett SM?
Japp.

Jag känner några av dom, två har vunnit SM (två gånger tom).

Och nu när ni (som ni alltid gör) kommer med påståendet "men, öööh, du kan inte veta om dom aldrig har tagit något, du har väl inte alltid haft koll på dom" kan ni ju fråga er om det automatiskt betyder att dom faktiskt har preppat.

AFanatic
2006-05-05, 22:35
Men fråga du folk på SM hur länge de kokar sin gröt.

Haha :laugh: På pricken.

Jorgen
2006-05-05, 22:36
Du börjar mer och mer låta som Majsan som säger att de inte alls är vanligt med knark inom ravekulturen. För det är ju faktiskt förbjudet.
Ehh, knark är inte förbjudet inom ravekulturen (jag har varit på en hel del fester, men aldrig testat några droger, hör och häpna). Knark är förbjudet i samhället.

RajtanTajtan
2006-05-05, 22:43
Ehh, knark är inte förbjudet inom ravekulturen (jag har varit på en hel del fester, men aldrig testat några droger, hör och häpna). Knark är förbjudet i samhället.

De finns ju en del som hävdar att de inte alls är mycket knark inom ravekulturen, att de är så himla ledsamt att det blivit så smutskastat och att man visst kan dansa i högt tempo oavbrutet i 18 timmar på 2 ramlösa.

Jag kom osökt att tänka på det nu när jag läser dina inlägg.

Metal_boy_
2006-05-05, 22:57
Bögfobier har ju inget att göra med om det är en sport eller ej.

Kan visst ha med sånt att göra varför det inte anses som en sport, även om jag var ironisk med just det. Hur populärt det är, är ju det som avgör om det räknas av folk som en sport till viss del.

Jorgen
2006-05-06, 07:48
De finns ju en del som hävdar att de inte alls är mycket knark inom ravekulturen, att de är så himla ledsamt att det blivit så smutskastat och att man visst kan dansa i högt tempo oavbrutet i 18 timmar på 2 ramlösa.

Jag kom osökt att tänka på det nu när jag läser dina inlägg.
Du verkar ha bra koll på hur det där funkar. *rolleyes*

Pudzianovski
2006-05-06, 07:57
(Lite off topic)

Jörgen: Jag antar att du och dina kollegor (domare alltså) är insatta i dopingproblemen och jag antar att ni vet hur vanligt det är osv.

Vad gör ni för att bekämpa problemet? gör ni som domare något eller är det bara förbundet? gör du kanske något personligen?

Nyfiken bara.

Jorgen
2006-05-06, 08:03
(Lite off topic)

Jörgen: Jag antar att du och dina kollegor (domare alltså) är insatta i dopingproblemen och jag antar att ni vet hur vanligt det är osv.

Vad gör ni för att bekämpa problemet? gör ni som domare något eller är det bara förbundet? gör du kanske något personligen?

Nyfiken bara.
Ja, naturligtvis är vi det och ja, vi vet hur vanligt det är.

Som domare kan man inte göra så mycket, man kan inte dömma ner någon för att man misstänker att denne har använt sig av otillåtna preparat.
Förbundets ekonomi är haltande (förhoppningsvis så skall det ordna upp sig under året och ett plusresultat kan visas i slutet av detta året) annars så är det regelbundna tester på deltagarna under tävlingarna som förbundet kan göra. Och information givetvis.

Jag personligen gör inte mer än att jag stödjer förbundet ekonomiskt och med ideellt arbete. Och tar sådana här diskussioner irl och på internet.

bigtraps
2006-05-06, 08:15
Ingen som jag känner som tävlat i BB har varit ren

Pudzianovski
2006-05-06, 08:21
Jag undrar hu det känns att sitta och dömma en massa personer när man i princip vet att många/de flesta är dopade.

Jag har själv hört en del tävlande prata om BB tävlingar och bara garvat åt förbundets tester.

Greg
2006-05-06, 08:23
History of Doping Control within the IFBB
http://www.ifbb.com/history/antidopinghistory.htm

IFBB Anti-Doping Rules
http://www.ifbb.com/DopingControl/IFBBAntiDopingRules_2006Edition.pdf

IFBB Anti-Doping Directive 2006-001
http://www.ifbb.com/DopingControl/IFBBAntiDopingDirective2006-001.pdf

IFBB Rulebook
http://www.ifbb.com/amarules/IFBBRulebook.pdf

ATHLETE DRUG TESTING CONSENT & WAIVER OF LIABILITY FORM
http://www.ifbb.com/DopingControl/ConsentWaiverForm.pdf

Pudzianovski
2006-05-06, 08:29
Tur att reglerna fungerar så bra :D :thumbup:

Jorgen
2006-05-06, 08:31
Jag undrar hu det känns att sitta och dömma en massa personer när man i princip vet att många/de flesta är dopade.

Jag har själv hört en del tävlande prata om BB tävlingar och bara garvat åt förbundets tester.
Det är inget jag funderar på då. Jag är upptagen av annat.

Ja, det har jag också gjort. Tyvärr.

Jorgen
2006-05-06, 08:32
Ingen som jag känner som tävlat i BB har varit ren
Men det betyder inte att det gäller för alla.

Jorgen
2006-05-06, 08:34
Tur att reglerna fungerar så bra :D :thumbup:
Tyvärr så finns det dom som väljer att fuska och inte följa reglerna ja.
Fuskarna finns i alla idrotter. Tråkigt men sant.

Kagen
2006-05-06, 09:10
History of Doping Control within the IFBB
http://www.ifbb.com/history/antidopinghistory.htm

Tack för intressanta länkar! Ser ut att vara en hård och dedikerad kamp mot doping.

Detta steg är väldigt viktigt:
PROPOSITION #5 (Adopted)

Be in resolved that Out-of-Competition testing be carried out in 2007 from a Registered Athlete Testing Pool, said Pool which shall be established in 2006 from among the Top Finalists at all IFBB World Championships.

Bra också att de prioriterar att testa medaljörerna.

HookersUnited
2006-05-06, 10:48
Till den nuvarande startavgiften får ni väl lägga till den summa som genomförandet av ett test kostar. De som pissar rätt får tillbaka sina pengar och övriga fråntas rätten att tävla.

stenis
2006-05-06, 11:13
Till den nuvarande startavgiften får ni väl lägga till den summa som genomförandet av ett test kostar. De som pissar rätt får tillbaka sina pengar och övriga fråntas rätten att tävla.

Då slutar det ju med att SKKF får betala hela kalaset iaf, dom hade ju inte pengarna från början minns du.?

Daniel_S
2006-05-06, 11:50
Att doping är förbjudet enligt regelverket, betyder absolut noll för åskådare, tävlanden och sponsorer. ALLA vet, just för att inga tester genomförs. Men så länge det drar folk så är det väl ok.

Vill man framhålla att man gör något, så borde t.ex. Classic-BB och AF införa tester, medan BB får dö ut i sinom tid i sin nuvarande form. Men så länge så är det väl lika bra att sluta hymla, fast det finns två rena som vunnit SM ;) . Det handlar mer om "guilty until proven not" för alla.

jwzrd
2006-05-06, 12:47
Nu vet jag inte hur bra inblick du har i SKKF´s ekonomi, jag anser mig ha ganska bra koll själv, och efter vad jag vet så finns det inte pengar för några tester.

Vad polisen och kosttillskottföretagen sysslar med får du fråga dom om, det har jag ingen aning om och det är inte mitt bord heller.

Jag sa ingenting om att SKKF skulle finansiera det. Det är inte SKKF som betalar allt som kostar saker under en tävling, eller hur? Det finns sponsorer och pengar nog att genomföra det, men ingen vill ha tester. Därför kommer BB alltid att förbli en freak show för narkomaner och någon enstaka sund människa. Hur mycket du och jag uppskattar det hela har inget med det att göra, det ändrar inte dubbelmoralen.

RajtanTajtan
2006-05-06, 13:00
Tyvärr så finns det dom som väljer att fuska och inte följa reglerna ja.
Fuskarna finns i alla idrotter. Tråkigt men sant.

Du verkar luta dig emot att det finns fuskare i andra idrotter, vilket iofs stämmer. Men du, alla vet ju att AAS främsta egenskap är ju att främja muskeltillväxt och vad jag vet så finns det bara en "sport" där det endast handlar om muskler. Musklerna är ju så viktiga där och för att göra dem extra synliga inför domarna, så smörjer man in dem med brunkräm. Men du hävdar ändå att de fuskas lika mycket i andra idrotter?

zanzi
2006-05-06, 13:05
Eh, va?

Vadå va? På samma sätt som:

...så verkar inte AAS vara förbjudet inom "sporten" och det var det jag mena när jag skrev "tillåtet med AAS".

Sverker skrev också för ett tag sen att kostnaderna för att testa de tävlande skulle vara uppemot 100kkr och det är ju inte en sån stor summa egentligen jämfört med antalet miljoner sponsorerna av sporten drar in så vad är det som hindrar den utvecklingen? Girighet?

Jorgen
2006-05-06, 13:54
Med tanke på att ett test kostar ca 3000:- så är det inte så troligt att det är genomförbart.

Jorgen
2006-05-06, 13:57
Du verkar luta dig emot att det finns fuskare i andra idrotter, vilket iofs stämmer. Men du, alla vet ju att AAS främsta egenskap är ju att främja muskeltillväxt och vad jag vet så finns det bara en "sport" där det endast handlar om muskler. Musklerna är ju så viktiga där och för att göra dem extra synliga inför domarna, så smörjer man in dem med brunkräm. Men du hävdar ändå att de fuskas lika mycket i andra idrotter?
Va? Jag lutar mig inte mot att det fuskas i andra idrotter.
Säger du det, nåja, efter vad jag har förstått så är det bra att ha muskler i fler sporter än byggning. Och alla prepp som är förbjudna är inte muskeluppbyggande (EPO tex) och används flitigt inom tex cykling.

bluelight
2006-05-06, 13:58
Med tanke på att ett test kostar ca 3000:- så är det inte så troligt att det är genomförbart.

vad är det som kostar så mycket med själva testet? Tar det sån tid och analysera testet eller tar gubbarna i dom vita rockarna jättemycket i timlön?

Jorgen
2006-05-06, 13:59
Vadå va? På samma sätt som:

...så verkar inte AAS vara förbjudet inom "sporten" och det var det jag mena när jag skrev "tillåtet med AAS".

Sverker skrev också för ett tag sen att kostnaderna för att testa de tävlande skulle vara uppemot 100kkr och det är ju inte en sån stor summa egentligen jämfört med antalet miljoner sponsorerna av sporten drar in så vad är det som hindrar den utvecklingen? Girighet?
Du kan väl ändå inte seriöst jämföra ravekulturen med SKKF? Det är ju bara, tja, dumt.

Haha, vilka miljoner? Kroppsbyggning i Sverige är en pyttesport. Det finns inga stora pengar där. Var har du fått det ifrån?

Jorgen
2006-05-06, 14:02
vad är det som kostar så mycket med själva testet? Tar det sån tid och analysera testet eller tar gubbarna i dom vita rockarna jättemycket i timlön?
Den där frågan får du ställa till ett labb som utför tester. Jag har inte en aning.

Daniel_S
2006-05-06, 14:10
Den där frågan får du ställa till ett labb som utför tester. Jag har inte en aning.

Inte behövs det några tester. Alla blir avstängda för att de uteblir. Kostnad 0 kr.

*popcorn*

delta_mats
2006-05-06, 14:19
Vore ju en skitsak att låta alla som ska tävla betala in kostnaden för dopningstest. Är dom rena så får dom tillbaka pengarna. Eftersom byggning är en sån liten sport så kan inte kostnaderna för testerna bli så väldigt höga då antalet tävlande inte är många. Däremot har alla sponsorer gott om pengar och lär inte gråta ihjäl sig över dessa summor. Men faktum är att alla inblandade vet att de flesta dopar sig och att ingen vill se en smalfet byggare på scenen. Därför låtsas dom utåt sett vara emot dopning men egentligen bryr dom sig inte ett skvatt.

RajtanTajtan
2006-05-06, 14:30
Hur länge ska nu köra med att "vi vill ha tester, men tyvärr är det för dyrt"?

Hur kommer det sig att vissa företag bara behöver betala ca 900:- för såna test, medans ni som verkligen brinner för att visa hur rena ni är, måste betala 3000 kr?

Herkulez
2006-05-06, 14:48

Hur kommer det sig att vissa företag bara behöver betala ca 900:- för såna test, medans ni som verkligen brinner för att visa hur rena ni är, måste betala 3000 kr?
900kr? menar du drogtest eller dopingtest?

RajtanTajtan
2006-05-06, 14:51
900kr? menar du drogtest eller dopingtest?

En polare till mig sa att företaget han jobbar på pyntar 900 och då testar de både narkotika och AAS. Visserligen är det ju ett väldigt stort företag, men jag vet inte om det ska spela ngn roll.

Jorgen
2006-05-06, 15:17

Ända tills att det finns pengar för tester. (Men du kan surfa in på www.skkf.org och sätta in 200:- på PG: 427 02 81-1 så blir du stödmedlem i SKKF)

Vilket labb gör dopingstester för 900:-? Namn tack.

bubbe
2006-05-06, 15:44
En polare till mig sa att företaget han jobbar på pyntar 900 och då testar de både narkotika och AAS. Visserligen är det ju ett väldigt stort företag, men jag vet inte om det ska spela ngn roll.

drogtester kan företag beställa, men då är testet betydligt enklare också.

Annars tycker jag delta_mats har en poäng i att kosttillskottsföretagen kunde vara med och sponsra riktiga tester.

Allan
2006-05-06, 15:48
Indrottsvärlden har högre krav på testernas kvalitet än privata företag. Det finns i allmänhet bara ett eller ett par labb i varje land som kan anses vara tillförlitliga nog att genomföra testerna på ett juridiskt oantastligt vis. Och då kostar det stålar...

allan

EDit// Ävla bubbe

bubbe
2006-05-06, 15:53
EDit// Ävla bubbe

:hbang:

Slå på eurosport istället, spännande grejer!

Bönne
2006-05-06, 15:58
Man hade kunnat börja testa vinnaren åtminstonde, 3000 kr per klass och tävling finns det väl pengar till? Fast det hade kanske inte varit så bra reklam för sporten...

Daniel_S
2006-05-06, 16:08
Så när SKKF har bättre ekonomi, så blir det dopingtester? Skulle inte tro det va. Lägg 20 kronor högre pris på inträdet till Luciapokalen och köp så många tester som pengarna räcker till, börja sen med vinnarna.

delta_mats
2006-05-06, 16:10
3000 spänn är ju en fis i havet. Tävlingsanordnaren ska väl ändå kunna lägga ut pengar för tester av pallplatserna tycker jag. Annars prioriterar man väldigt dåligt och visar därmed att man skiter i dopingstester.

Yankeee
2006-05-06, 16:11
Jag tycker också att ekonomin är ett rätt lamt argument. Har man inte råd så får man väl se till att fixa det innan man drar igång tävlingar, om man nu ska vara seriös med en ren sport.

Allan
2006-05-06, 16:12
Nå, hur många av er bidrar idag med stålar genom att ta er iväg på de få evenemang som förbundet anordnar?
Jag personligen tror inte alls att dopingtester på de tävlande - som är färre än tvåhundra i landet - skulle ha nån effekt alls på det mer utbredda bruket. Där fordras det samhälleliga insatser, eftersom den överväldigande majoriteten av de som brukar inte har en tanke på att tävla.

allan

delta_mats
2006-05-06, 16:22
Nå, hur många av er bidrar idag med stålar genom att ta er iväg på de få evenemang som förbundet anordnar?
Jag personligen tror inte alls att dopingtester på de tävlande - som är färre än tvåhundra i landet - skulle ha nån effekt alls på det mer utbredda bruket. Där fordras det samhälleliga insatser, eftersom den överväldigande majoriteten av de som brukar inte har en tanke på att tävla.

allan

Ja fast är man dopad och tävlar så fuskar man i en idrott gör man det på sin fritid för att man vill bli biffigare så fuskar man inte. Däremot anser jag att man är dum i huvudet i båda fallen.
Det är upp till de som arrangerar en tävling att det utförs dopingskontroller tycker jag. Gör man inte det så ger det ett tydligt budskap. Inte undra på att allmänheten tycker som dom gör om byggare.

Yankeee
2006-05-06, 16:25
Det är upp till de som arrangerar en tävling att det utförs dopingskontroller tycker jag.

Det där är egentligen det enda som behöver sägas. VILL man ha tester, så fixar man tester. Resten är och kommer alltid att vara rent bs.

HookersUnited
2006-05-06, 16:26
Då slutar det ju med att SKKF får betala hela kalaset iaf, dom hade ju inte pengarna från början minns du.?
Inte om tonfiskdeluxe är lika vanligt som många påstår.

-=(WatchTower)=-
2006-05-06, 18:37
Så när SKKF har bättre ekonomi, så blir det dopingtester? Skulle inte tro det va. Lägg 20 kronor högre pris på inträdet till Luciapokalen och köp så många tester som pengarna räcker till, börja sen med vinnarna.

Vanliga pisstester är totalt helt meninglösa i testsyfte. Endast dem "oerfarna" åker dit eftersom det är så lätt att slå dem här testerna. Såg hur en "kompis" vann tungviktsklassen i byggning. Med egna ögon har jag själv sett hur han injecerat stora doser. Trots att han hade över 3-4g i kroppen vid pisstestet blev det ändå ett negativt dopingprov, pga av att han visste hur han skulle slå testet.

Vesseldahl
2006-05-06, 18:47
Är "pisstester" det enda som förekommer i Sverige?

mystic[-_-]
2006-05-06, 18:54
Det där är egentligen det enda som behöver sägas. VILL man ha tester, så fixar man tester. Resten är och kommer alltid att vara rent bs.

finally

Herkulez
2006-05-06, 18:59
ni som gnäller så förbannat mycket och säger att det är så jävla enkelt engagera er lite då och försök göra nå åt saken.

lätt som fan att sitta bakom en dator och tro att man har så jävla stor koll på allt och spy galla över sånt man egentligen inte vet ett skit över hur det fungerar.

Yankeee
2006-05-06, 19:03
ni som gnäller så förbannat mycket och säger att det är så jävla enkelt engagera er lite då och försök göra nå åt saken.

Hur svårt kan det vara? Ett test kostar x kr, har man som ambition att det ska vara en ren sport så ser man till att kunna betala y antal sådana test. Jag ser inte problemet direkt.

Herkulez
2006-05-06, 19:04
Hur svårt kan det vara? Ett test kostar x kr, vill man testa de tävlande så ser man till att kunna betala y antal sådana test. Jag ser inte problemet direkt.
ja, det finns inga pengar, där är ett STORT problem. Tror du att kostillskottsföretagen som sponsrar eventen ställer upp med pengar och riskerar att ett av deras ansikten utåt åker dit...neeeeeeeeeej slankee det tror inte jag, dom har ingen vinning på det.

Yankeee
2006-05-06, 19:07
ja, det finns inga pengar, där är ett STORT problem. Tror du att kostillskottsföretagen som sponsrar eventen ställer upp med pengar och riskerar att ett av deras ansikten utåt åker dit...neeeeeeeeeej slankee det tror inte jag, dom har ingen vinning på det.

Det finns ju uppenbarligen pengar, bara det att sponsorerna som du säger inte vill att de ska användas till test. Den nöten är naturligtvis svårare att knäcka. Men i grund och botten så handlar det ju fortfarande om att införa test OM man verkligen är för en ren(are) sport.

Herkulez
2006-05-06, 19:09
Det finns ju uppenbarligen pengar, bara det att sponsorerna som du säger inte vill att de ska användas till test. Den nöten är naturligtvis svårare att knäcka. Men i grund och botten så handlar det ju fortfarande om att införa test OM man verkligen är för en ren(are) sport.
ja klart, men förbundet är så sjukt dåligt skött, när uffe bengtsson var i ledningen så kunde dom anordna mr olympia och vm etc, nu finns inte ens kaffepengar.

Yankeee
2006-05-06, 19:12
ja klart, men förbundet är så sjukt dåligt skött, när uffe bengtsson var i ledningen så kunde dom anordna mr olympia och vm etc, nu finns inte ens kaffepengar.

Det kan kanske vara som så att förbundet är för beroende av sponsorerna att de inte har råd att fatta de beslut vore bäst för sporten i långa loppet. Endast spekulationer, så inget gnäll.

stenis
2006-05-06, 19:13
Inte om tonfiskdeluxe är lika vanligt som många påstår.

Om dopingtester införs i BB så kommer det handla om att avsluta kuren i tid, de flesta kommer tajma lagomt inför tävling så de klarar testen, medans ett par missar och åker dit. Det kommer göra att SKKF får betala största delen av kalaset iaf.

delta_mats
2006-05-06, 20:15
Om dopingtester införs i BB så kommer det handla om att avsluta kuren i tid, de flesta kommer tajma lagomt inför tävling så de klarar testen, medans ett par missar och åker dit. Det kommer göra att SKKF får betala största delen av kalaset iaf.

Då kan man ju göra som så att man måste anmäla sig x antal månader före tävlingen och under den tiden vara beredd på att lämna prov för dopningskontroll vid stickprover. Det blir inte svårare än man gör det till.

Vesseldahl
2006-05-06, 20:22
De som är med i den svenska OS-truppen måste tala om var de befinner sig.

Oanmälda dopingprover förekommer.

bear.flowertwig
2006-05-06, 20:30

allan

Nu handlade det ju inte om det samhälleliga bruket utan om varför bb inte erkänns som sport. Det är helt oväsentligt vad man än har för argument om pengar, effekt osv... AMBITIONEN måste ju ändå vara att kunna visa upp en ren sport och då är det fundamentalt med dopingtester annars kommer den ALDRIG tas på allvar.

Allan
2006-05-06, 20:36
För att återgå till kärnfrågan - SKKF har under dess olika namn under nästan trettio år sökt medlemskap i RF. Det är under sista fem åren som problematiken med doping tagits upp som en invändning mot sporten. Inte ens "avsaknaden av tävlingsmoment" är särskilt gammalt, och dessutom geuint löjligt eftersom AF ingår som del i SKKF, och där saknas inget tävlingsmoment som gemene man kan känna igen sig i.
Istället har det handlat om att vår sport lika gärna skulle kunna ligga under t ex Tyngdlyftningsförbundet, att AFarna skulle kunna husera inom Gymnastikförbundet. RF var oerhört besvärade när BB blev en av grenarna på World Games (eftersom det brukar vara en värdemätare på vilka idrotter som står i tur att bli olympiska).
I slutet av åttiotalet fullföljde dåvarande Bodybuildingförbundet samtliga de krav som RF satte upp, men nekades inträde i RF i varje fall. Flera andra av specialidrottsförbunden la in veto.
Malte Rellos som kunde allt om svensk kroppsbyggning sa att det berodde på att hockey och fotbollförbundet hade bögnoja. Jag vet inte.
Begreppet prestation är subjektivt. Har man sett en kroppsbyggartävling på nära håll vet man att det inte är nån lek att stå där på scenen i särbedömning. Alla som hävdar motsatsen har ingen aning om vad de talar om. Det är oerhört krävande att flexa efter en lång deff och tömning.
Att sedan folk inte begriper reglerna klockrent är en annan sak - jag kan personligen inte alls se skillnad på en Lutz eller en Salchow i konståkningen, och brukar inte heller begripa varför vissa danspar tydligen är bättre än andra. Men där verkar det vara helt OK att lämna det till experterna.
Jag kan lova att det är fler som kan reglerna i bodybuildingpubliken än som kan motsvarande inom konståkning. Det lättaste sättet att kontrollera det är att jämföra domarsiffrorna - inom BB brukar domarna ha likartade uppfattningar, vilket pekar på en regelmässig samsyn. Så är det sällan inom vare sig dans eller konståkning...
Tyvärr är det så att SKKF är ett extremt litet förbund tävlingsmässigt. Däremot är styrketräning den överlägset största motionsformen bland yngre människor i Sverige, och i Europa. Men genom att neka SKKF inträde i RF sätter RF alltså ut de tävlande och motionärerna till en ytterst profithungrig och föga omhändertagande kommersialisering.
I stort sett alla förbundets inkomster kommer från medlemsavgifter och sanktionsavgifter. Det finns inga sponsorer, eller ens kommunala bidrag att hämta hem för ett förbund som inte är med i RF. Det har ju också medfört att själva föreningsstrukturen är slagen i bitar.
Nä, bodybuilding kommer säkert aldrig att bli betraktad som idrott av gemene man - doping eller inte. Å andra sidan gäller väl samma sak för dans, oavsett vad deras utövare hävdar. Det är för smalt, för extremt och för svårt.

Frågan om hur eller om tester ska genomföras skiter jag i att diskutera. Jag vet att förbundet gärna skulle vilja testa men det finns inga pengar för att genomföra acceptabla tester. Punkt.

allan

Trance
2006-05-06, 21:03
Borde det inte gå att få dem att skriva under att de inte är dopade och om de är det så måste de stå för testet själva. Sedan testa vinnaren för 3000 spänn. Åker han dit så får han stå för testet och 2:an blir vinnare, då testas han etc.

Borde väl fungera fint, om man nu vill ha rena tävlanden i verkligheten.

Sedan angående sport igen, det beror väl på hur man ser det. Jag tycker som sagt var inte det, lika lite som att spela counterstrike på datorn borde vara en sport. Även om det innehåller tävlingsmoment, träning och man blir säkert svettig när man sitter där i någon timme.

jwzrd
2006-05-06, 22:49

allan

Äh men kom igen nu Allan, det fattar du väl att det skulle få? Efter 2-3 år (ok, 30 år med Jörgens analys...) så finns det inga av dom gamla kvar eftersom dom torskat. Då kan du ge dig faen på att sporten ser ut på ett annat vis. Dessutom kommer det att härjas en HEL del i media om den enorma narkotikafest som kroppsbyggning är.

jwzrd
2006-05-06, 22:53
Vanliga pisstester är totalt helt meninglösa i testsyfte. Endast dem "oerfarna" åker dit eftersom det är så lätt att slå dem här testerna. Såg hur en "kompis" vann tungviktsklassen i byggning. Med egna ögon har jag själv sett hur han injecerat stora doser. Trots att han hade över 3-4g i kroppen vid pisstestet blev det ändå ett negativt dopingprov, pga av att han visste hur han skulle slå testet.

Du pratar goja.

Daniel_S
2006-05-07, 01:07
Frågan om hur eller om tester ska genomföras skiter jag i att diskutera. Jag vet att förbundet gärna skulle vilja testa men det finns inga pengar för att genomföra acceptabla tester. Punkt.

allan

Jep, och då kommer aldrig BB att bli medlem i RF. Skit samma vad det står i reglerna när det inte går att verifiera. Varför skulle BB ens vilja bli en sport? Varför skulle RF stöda något där (>)90% mer eller mindre öppet kurar?

Akilles
2006-05-07, 10:20
Begreppet prestation är subjektivt. Har man sett en kroppsbyggartävling på nära håll vet man att det inte är nån lek att stå där på scenen i särbedömning. Alla som hävdar motsatsen har ingen aning om vad de talar om. Det är oerhört krävande att flexa efter en lång deff och tömning.

Prestationsmomentet tar inte plats under själva tävlingen. Ett 100-meterslopp vinns genom att springa det givna loppet på snabbast tid. En fotbollsmatch vinns genom att göra fler mål än man släpper in i den givna matchen. En BB-tävling vinns genom att visa upp den bäst utvecklade fysiken. Prestationsmomentet består i att lyfta vikter så att musklerna växer, och i att deffa fram musklerna. Detta är inget som sker under själva tävlingen. Under tävlingen sker en uppvisning av resultatet av det man åstadkommit under tiden fram till tävlingen. Själva uppvisandet av den egna kroppen är väl inget prestationsmoment? Av samma anledning räknas varken hunduppvisning eller orkidéodling/-uppvisning som sporter. Att man mår pyton av att visa upp sig pga en lång deff och tömning omvandlar inte uppvisandet av prestationens resultat till just själva prestatiosnmomentet. Eller?

Metal_boy_
2006-05-07, 10:39

Intressant. Pissade han genom en tesil eller kaffefilter?

Jorgen
2006-05-07, 11:15
Jag tycker också att ekonomin är ett rätt lamt argument. Har man inte råd så får man väl se till att fixa det innan man drar igång tävlingar, om man nu ska vara seriös med en ren sport.
Hur skall man kunna skaffa fram pengar till tester (pengar som man till största delen drar in genom tävlingsarrangemang) utan att ha några tävlingar? Vilka tävlande vill betala in licenser (som också är en inkomstkälla) utan att få tävla något?
Du får jättegärna skaka fram dom 100 000:- som det kostar att köra fullständiga tester på tex SM om du kan. Förbundet tar mer än gärna emot dom pengarna.

Yankeee
2006-05-07, 11:17
Hur skall man kunna skaffa fram pengar till tester (pengar som man till största delen drar in genom tävlingsarrangemang) utan att ha några tävlingar? Vilka tävlande vill betala in licenser (som också är en inkomstkälla) utan att få tävla något?
Du får jättegärna skaka fram dom 100 000:- som det kostar att köra fullständiga tester på tex SM om du kan. Förbundet tar mer än gärna emot dom pengarna.

T.ex genom förslag som har varit tidigare i tråden. Alla betalar kostnaden för testet i anmälningsavgift, de som är rena får tillbaka pengarna. Problemet då är ju bara att det knappt kommer att finns några tävlanden, men om så är fallet (att det inte finns några som tävlar) så finns det ju ändå ingen mening med förbundet.

Herkulez
2006-05-07, 11:19
T.ex genom förslag som har varit tidigare i tråden. Alla betalar kostnaden för testet i anmälningsavgift, de som är rena får tillbaka pengarna. Problemet då är ju bara att det knappt kommer att finns några tävlanden, men om så är fallet (att det inte finns några som tävlar) så finns det ju ändå ingen mening med förbundet.
och dom som inte har råd att skrapa fram 3000 kontant dom ska inte få tävla eller?

Yankeee
2006-05-07, 11:20
och dom som inte har råd att skrapa fram 3000 kontant dom ska inte få tävla eller?

Ok, man har inte råd att skrapa fram 3000 som behövs för ett test, som man ändå får tillbaka eftersom att man är ren. Men man har råd med gymkort, kosttillskott, mat i mängder osv osv? Ja, jag utgår ifrån att man behöver dessa saker för att tävla i bb.

Herkulez
2006-05-07, 11:23
Ok, man har inte råd att skrapa fram 3000 som behövs för ett test, som man ändå får tillbaka eftersom att man är ren. Men man har råd med gymkort, kosttillskott, mat i mängder osv osv? Ja, jag utgår ifrån att man behöver dessa saker för att tävla i bb.
men tänk dig om jag som lever på studielån bestämmer mig på hösten för att tävla till vintern, jag har hög hyra samt alla andra utgifter som man har och lever på 6900 i månaden, finns inte en chans att jag kan skrapa fram 3000 på engång och betala in. så jag får inte tävla då?

Jorgen
2006-05-07, 11:24
Men seriöst Yankee. Tror du själv att folk hade ställt upp att tävla om anmälningsavgiften hade varit på 3300:- (300:- som är den normala anmälningsavgiften)? Oavsett om dom hade fått tillbaka 3000:- efter tävlingen.
Och hur mycket extrajobb (ideellt sådant) hade det inte blivit för förbundet?

Jorgen
2006-05-07, 11:25
men tänk dig om jag som lever på studielån bestämmer mig på hösten för att tävla till vintern, jag har hög hyra samt alla andra utgifter som man har och lever på 6900 i månaden, finns inte en chans att jag kan skrapa fram 3000 på engång och betala in. så jag får inte tävla då?
Nope, sorry Herk. Du är för fattig.
Är du inte med i taxeringskalendern så kan du glömma det. *rolleyes*

Yankeee
2006-05-07, 11:25

Är det en rättighet att tävla i bodybuilding? Du får väl jobba extra som alla andra studenter för att skrapa ihop pengarna. Vill man tävla i en ren tävling så ser jag inte riktigt problemet.

Drfg
2006-05-07, 11:26

Testar man vinnarna redan eller? Annars verkar väl det vara en logisk ända att börja i. Bara för att man inte kan lösa hela problemet på en gång betyder inte att man inte kan börja någonstans med sikte på en utökning. Att inte testa alls är ju iaf samma sak som att säga att det är okej.

Herkulez
2006-05-07, 11:26
Är det en rättighet att tävla i bodybuilding? Du får väl jobba extra som alla andra studenter för att skrapa ihop pengarna. Vill man tävla i en ren tävling så ser jag inte riktigt problemet.
shit va enkelt du får allt att låta.

Yankeee
2006-05-07, 11:28
Men seriöst Yankee. Tror du själv att folk hade ställt upp att tävla om anmälningsavgiften hade varit på 3300:- (300:- som är den normala anmälningsavgiften)? Oavsett om dom hade fått tillbaka 3000:- efter tävlingen.

Varför inte fråga våra rena tävlanden här och på body? Om jag hade tävlat i bb hade jag utan tvekan gått med på det. Jag ser som sagt inte problemet, det kostar inte mig mer pengar än vad det skulle ha gjort annars. De enda som det kostar för är de som är dopade.

Hur mycket extrajobb hade det blivit?

Jorgen
2006-05-07, 11:28
Testar man vinnarna redan eller? Annars verkar väl det vara en logisk ända att börja i. Bara för att man inte kan lösa hela problemet på en gång betyder inte att man inte kan börja någonstans med sikte på en utökning. Att inte testa alls är ju iaf samma sak som att säga att det är okej.
Nej, man testar ingen.
17 klasser på ett SM*3000 = 51 000:-. Billigt.

Yankeee
2006-05-07, 11:29

Har man ett mål så ser man väl till att komma dit istället för att sitta och gnälla över saker som kanske kan vara ett problem?

RajtanTajtan
2006-05-07, 11:29

Har du inte 3000 kr som kan bevisa att du är ren, så får säkert låna det av ngn i din närhet. För du kan ju betala tillbaka så fort testet är analyserat.

Förhoppningsvis.

RajtanTajtan
2006-05-07, 11:30
Nej, man testar ingen.

Testar man ingen i en sport med det ryktet, så får man räkna med att folk inte tar den sporten till sina hjärtan.

I eran sport är det okej att köra med AAS.

Jorgen
2006-05-07, 11:31
Har du inte 3000 kr som kan bevisa att du är ren, så får säkert låna det av ngn i din närhet. För du kan ju betala tillbaka så fort testet är analyserat.

Förhoppningsvis.
Du tycker också att det verkar vara en vettig idé?

Varför inte komma med det förslaget till SKKF´s ordförande då? Han nås på ulf.bjornfot@skkf.org

Yankeee
2006-05-07, 11:32
Varför inte komma med det förslaget till SKKF´s ordförande då? Han nås på ulf.bjornfot@skkf.org

Jag mailar direkt.

Jorgen
Testar man ingen i en sport med det ryktet, så får man räkna med att folk inte tar den sporten till sina hjärtan.

I eran sport är det okej att köra med AAS.
Du verkar ha lite svårt för att förstå regler ja?

Är det enligt reglerna förbjudet så är det förbjudet. Alltså inte okej. OK?

Jorgen
Jag mailar direkt.
:thumbup:

RajtanTajtan
2006-05-07, 11:34
Du tycker också att det verkar vara en vettig idé?

Jag tycker allt är vettigare än att skita i att testa deltagarna. Brinner man för sporten och man är mån om att förbättra dess rykte, så bör det ju inte vara några problem att finanisera sitt eget test, eller iaf bidra med ngt så att det blir gjort.

RajtanTajtan
2006-05-07, 11:35
Du verkar ha lite svårt för att förstå regler ja?

Är det enligt reglerna förbjudet så är det förbjudet. Alltså inte okej. OK?

"Det är förbjudet, men vi kommer varken förhindra eller kolla att du följer våra regler". :thumbup:

Herkulez
2006-05-07, 11:36
"Det är förbjudet, men vi kommer varken förhindra eller kolla om du följer våra regler". :thumbup:
fortfarande finns det inga pengar för att testa, hur svårt är det att förstå?

Bönne
2006-05-07, 11:38
men tänk dig om jag som lever på studielån bestämmer mig på hösten för att tävla till vintern, jag har hög hyra samt alla andra utgifter som man har och lever på 6900 i månaden, finns inte en chans att jag kan skrapa fram 3000 på engång och betala in. så jag får inte tävla då?Förbundet betalar för testet och så testar man bara de som fått pallplatser i sin klass, ifall hen fuskat, så får personen böta 20 000kr (förbundet skulle bli något förjävla rika) - men det skulle vara en katastrof för "sporten"...

Drfg
2006-05-07, 11:38
Nej, man testar ingen.
17 klasser på ett SM*3000 = 51 000:-. Billigt.

Well, testa 3 random klasser då och sen kan man ju som någon sa skriva i reglerna för tävlingen skriva att om man åker dit får man själv bekosta testet. Om man vill komma tillrätta med problemet måste man ju börja någonstans för man kan snacka hur mkt man vill om att det står i reglerna att det inte är tillåtet om ingen som ser till att reglerna efterföljs är det samma sak som att säga att det är ok.

RajtanTajtan
2006-05-07, 11:41
fortfarande finns det inga pengar för att testa, hur svårt är det att förstå?

Det verkar vara du som har svårt att fatta, för hade du läst mina sista inlägg, så borde du sett lite förslag kring erat/deras megaproblem.

edit: precis, det räcker ju med att testa alla på pallen i varje klass, för det kommer ju avskräcka så det räcker.

AFanatic
2006-05-07, 11:43
Vill man tävla i en ren sport, så ser jag heller inte problemet med att betala 3000 kr - du får ju tillbaka de dyra kronorna, eftersom du är ren.

Frågan är bara vem som ska betala för alla tester, oberoende av resultatet av dessa? En straffavgift för de som får positivt svar?

Yankeee
2006-05-07, 11:46
Frågan är bara vem som ska betala för alla tester, oberoende av resultatet av dessa? En straffavgift för de som får positivt svar?

Jag vill tro att det är betydligt enklare att fixa sponsorer om man verkligen visar att det är en ren sport man vill ha.

AFanatic
2006-05-07, 11:50
Jag vill tro att det är betydligt enklare att fixa sponsorer om man verkligen visar att det är en ren sport man vill ha.

Så klart, that goes without saying. Någonstans måste man ju börja. Och vid eventuella bakslag får man tänka på att det finns inom alla sporter...

RajtanTajtan
2006-05-07, 11:53

Det är väl inte en helt dum idé att man för "böta" lite för att man inte hållt sig till regelverket. En symbolisk summa som förbundet då kan använda till att finansiera de tester som visat sig vara negativa. Det blir ju en morot för de skötsamma och det kommer svida för dem som förtjänar det.

Herkulez
2006-05-07, 11:57
Det verkar vara du som har svårt att fatta, för hade du läst mina sista inlägg, så borde du sett lite förslag kring erat/deras megaproblem.

edit: precis, det räcker ju med att testa alla på pallen i varje klass, för det kommer ju avskräcka så det räcker.
men hur vet du att dom inte sitter och försöker komma på en lösning åt det just nu?

är ju så det låter på dig när du skriver "Det är förbjudet, men vi kommer varken förhindra eller kolla att du följer våra regler".

RajtanTajtan
2006-05-07, 12:01
men hur vet du att dom inte sitter och försöker komma på en lösning åt det just nu?

Förhoppningsvis så sitter de och klurar som fan.

Herkulez
2006-05-07, 12:04
Det är väl inte en helt dum idé att man för "böta" lite för att man inte hållt sig till regelverket..
för mig kåre lundmark eller va öjeby lyftan hette införde ett sånt system när han fick uppdraget att städa bort dopningen i svensk styreklyftning i början på 90-talet och det fungerade tydligen bra.

bubbe
2006-05-07, 12:04
Det är väl inte en helt dum idé att man för "böta" lite för att man inte hållt sig till regelverket. En symbolisk summa som förbundet då kan använda till att finansiera de tester som visat sig vara negativa. Det blir ju en morot för de skötsamma och det kommer svida för dem som förtjänar det.

Alla med licens inom styrkelyft har i år fått skriva på ett kontrakt där dopingbrott bestraffas med 19000kr eller var det halva beloppet? Men det är ju ingen symbolisk summa iaf!

edit: i sverige alltså!

RajtanTajtan
2006-05-07, 12:08
Alla med licens inom styrkelyft har i år fått skriva på ett kontrakt där dopingbrott bestraffas med 19000kr eller var det halva beloppet? Men det är ju ingen symbolisk summa iaf!

Ja för 19000 så kan man ju bekosta en del tester och det blir säkert lite över för förbundet så att de kan ta en fika eller tre på stan.

AFanatic
2006-05-07, 12:09

Inte mer än rätt att ta ut en straffavgift. Sådant brukar betala sig.

Pudzianovski
2006-05-07, 12:15
Jag tycker det verkar saknas en vilja att verkligen göra något åt problemet i BB och liknande sporter.

Hade man verkligen velat göra något så hade man säkert kunna komma på något. Hade man kommit på något kanske också sporten blivit mer erkänd och fler deltagare hade kanske blivit intresserade. På sikt hade kanske ekonomin förbättrats pga detta.

Jag är dock dåligt insatt men man undrar ju ibland över detta problem.

Metal_boy_
2006-05-07, 12:25
Boddibildare är sånadär som håller på med anabåla och är extremt muskulösa och ådriga.

Osten80
2006-05-07, 12:28
Jag förstår inte varför attityden måste luta åt "allt eller inget".
För att börja någonstans så är det ju bara att annonsera om att man kommer att genomföra tex 3 st slumpade tester bland deltagarna.
9000 spänn borde ändå förbundet kunna plocka fram.
Det finns hur många knattelag som helst som drar in de pengarna på att sälja bingolotter.
Hela problemet är ganska enkelt. Så länge inte ett enda test genomförs så är det inte mer än rätt att "sporten" inte tas upp i RF.

jwzrd
2006-05-07, 12:31

Men för tusan Jörgen, du kan inte hänga upp lösningen på dopingtestproblemet på att det skulle fattas 3000 bupp per skalle! Vad _kostar_ hela tävlingen då, rubbet alltså? Du försöker dribbla bort någon med dina fina 3000 när det handlar om intentioner. Ingen _VILL_ testa bodybuilding eftersom sporten _INTE_ är emot doping. Eller ok, SKKF och själva sporten vill bli av med doping lika gärna som en tjockis som skulle önska gå ner i vikt. "Men jag har inte råd med gymkort, 3000 spänn är för myket", "Jag har inte tid", "Nyttig mat smakar illa" osv osv osv massor av löjliga ursäkter ingen går på.

jwzrd
2006-05-07, 12:32

Jag tycker personligen inte om den avgiften, men det lär fungera bra mycket bättre än att lipa över att förbundet inte kan hosta upp 3k.

Baan
2006-05-07, 12:33
Men för tusan Jörgen, du kan inte hänga upp lösningen på dopingtestproblemet på att det skulle fattas 3000 bupp per skalle! Vad _kostar_ hela tävlingen då, rubbet alltså? Du försöker dribbla bort någon med dina fina 3000 när det handlar om intentioner. Ingen _VILL_ testa bodybuilding eftersom sporten _INTE_ är emot doping. Eller ok, SKKF och själva sporten vill bli av med doping lika gärna som en tjockis som skulle önska gå ner i vikt. "Men jag har inte råd med gymkort, 3000 spänn är för myket", "Jag har inte tid", "Nyttig mat smakar illa" osv osv osv massor av löjliga ursäkter ingen går på.

Tycker iofs att pengar är en ganska bra ursäkt om man nu faktiskt inte har dom pengarna. En annan femma om man har dom men vill inte investera dom i tester eller gymkort som du säger och bara whinar allmänt att dte är för dyrt, men jag är osäker ens om förbundet har pengarna som behövs oavsett viljan.

jwzrd
2006-05-07, 12:36
Tycker iofs att pengar är en ganska bra ursäkt om man nu faktiskt inte har dom pengarna. En annan femma om man har dom men vill inte investera dom i tester eller gymkort som du säger och bara whinar allmänt att dte är för dyrt, men jag är osäker ens om förbundet har pengarna som behövs oavsett viljan.

Men det går att fixa om man från förbundet VILL ha en ren sport. Sponsorerna finns och öser in pengar för massor av saker, men inte heller dom vill ha en ren sport. Vem vill nasa proteinpulver med en ren räka på bild?

Baan
2006-05-07, 12:39
Men det går att fixa om man från förbundet VILL ha en ren sport. Sponsorerna finns och öser in pengar för massor av saker, men inte heller dom vill ha en ren sport. Vem vill nasa proteinpulver med en ren räka på bild?

Vet du det eller är det spekulationer? Klart du får spekulera men säger jörgen att det faktiskt saknas pengar (oavsett vilja) eller att det kommer att saknas pengar ifall sponsorerna flyr fältet så är det faktum som omöjliggör en ren sport. Jag har inte direkt uppfattat BB i Sverige som någon aktivitet som generar mycket $$$, så för mig känns ju inte ekonomin som en helt verklighetsbefriad ursäkt.

jwzrd
2006-05-07, 12:42
Vet du det eller är det spekulationer? Klart du får spekulera men säger jörgen att det faktiskt saknas pengar (oavsett vilja) eller att det kommer att saknas pengar ifall sponsorerna flyr fältet så är det faktum som omöjliggör en ren sport. Jag har inte direkt uppfattat BB i Sverige som någon aktivitet som generar mycket $$$, så för mig känns ju inte ekonomin som en helt verklighetsbefriad ursäkt.

Du läser inte det jag skriver Baan, läs om mitt föregående inlägg.

Yankeee
2006-05-07, 12:43

Det har ju kommer förslag på hur man kan lösa det ekonomiska, men det möts bara av fler argument för att inte testa. Det är fortfarande som så att VILL man testa, så är det inga problem att göra det. Sen kan man diskutera i vilken omfattning, men varför inte testa vinnarna i de tre tyngsta herrklasserna? 10.000 kr kan som sagt ett knattelag samla in genom att sälja korv, varför skulle inte det fungera för skkf?

mini
2006-05-07, 12:44
Bättre att försöka arbeta för sporten och en förändring än att gnälla på nätet?

Baan
2006-05-07, 12:45
Du läser inte det jag skriver Baan, läs om mitt föregående inlägg.

Du vill att jag ska bemöta spekulationer om ekonomin med mina egna spekulationer eller har du några källor till det du säger?

RajtanTajtan
2006-05-07, 12:47
Bättre att försöka arbeta för sporten och en förändring än att gnälla på nätet?

Bättre att gnälla på nätet och försöka hitta lösningar, än att inte göra ngt alls?

Baan
2006-05-07, 12:47
Det har ju kommer förslag på hur man kan lösa det ekonomiska, men det möts bara av fler argument för att inte testa. Det är fortfarande som så att VILL man testa, så är det inga problem att göra det. Sen kan man diskutera i vilken omfattning, men varför inte testa vinnarna i de tre tyngsta herrklasserna? 10.000 kr kan som sagt ett knattelag samla in genom att sälja korv, varför skulle inte det fungera för skkf?

Saknas det pengar ser jag det mer som ett faktum varför man inte kan testa och inte som ett argument. Då menar jag hur det (eventuellt) ser ut i dagsläget, men självklart kan säkert ekonomin förbättras så man får råd med testerna, det säger jag inte emot. Egentligen borde ju eventuella förslag (har inte läst igenom tråden) skickas vidare så att det faktiskt kan bli något av det hela.

jwzrd
2006-05-07, 12:49
Du vill att jag ska bemöta spekulationer om ekonomin med mina egna spekulationer eller har du några källor till det du säger?

Kom igen Baan, om du ska förkasta det alla säger som spekulation och grundlöst så finns inget inlägg kvar i den här tråden. Det är meningslöst. Jag tolkar det som att du antingen helt enkelt är för dum för att kunna läsa mitt inlägg, eller att du inser att jag har rätt men att du inte vill kommentera.

RajtanTajtan
2006-05-07, 12:52
Saknas det pengar ser jag det mer som ett faktum varför man inte kan testa och inte som ett argument. Då menar jag hur det (eventuellt) ser ut i dagsläget, men självklart kan säkert ekonomin förbättras så man får råd med testerna, det säger jag inte emot. Egentligen borde ju eventuella förslag (har inte läst igenom tråden) skickas vidare så att det faktiskt kan bli något av det hela.

Fattar du inte att de förslag som diskuterats här, långt ifrån är några nyheter för SKKF?? Tror du bingolotter och korvförsäljning är nyheter a' 2006?

De vet hur man går tillväga för att utöka kassan, men så länge man inte vill, så sker heller inga förändringar.

Baan
2006-05-07, 12:55
Kom igen Baan, om du ska förkasta det alla säger som spekulation och grundlöst så finns inget inlägg kvar i den här tråden. Det är meningslöst. Jag tolkar det som att du antingen helt enkelt är för dum för att kunna läsa mitt inlägg, eller att du inser att jag har rätt men att du inte vill kommentera.

Tolka det som att jag ser ditt inlägg grundat på absolut ingenting. Annars kan du ju berätta hur du dragit dina slutsatser (jag reserverar mig för om jag missat det tidigare i tråden). Det är ändå inga triviala saker som diskuteras om vi snackar om förbundets ekonomi och liknande.

Baan
2006-05-07, 12:56
Fattar du inte att de förslag som diskuterats här, långt ifrån är några nyheter för SKKF?? Tror du bingolotter och korvförsäljning är nyheter a' 2006?

De vet hur man går tillväga för att utöka kassan, men så länge man inte vill, så sker heller inga förändringar.

Vad syftar du på egentligen? Jag svarade på ett inlägg, inte på samtliga förslag som kommit i tråden. Det diskuterar jag inte.

jwzrd
2006-05-07, 12:56
Tolka det som att jag ser ditt inlägg grundat på absolut ingenting. Annars kan du ju berätta hur du dragit dina slutsatser (jag reserverar mig för om jag missat det tidigare i tråden). Det är ändå inga triviala saker som diskuteras om vi snackar om förbundets ekonomi och liknande.

Hur svårt är det att förstå:
- Sponsorerna som finns idag sponsrar även dopingtester eftersom dom vill ha en ren sport!
- SKKF säger: vi vill ha en ren sport!

Jag är säker på att alla andra förstår detta Baan, vad förhindrar dig?

RajtanTajtan
2006-05-07, 12:58
Vad syftar du på egentligen? Jag svarade på ett inlägg, inte på samtliga förslag som kommit i tråden. Det diskuterar jag inte.

Du säger ju att "inga pengar" verkar vara ett trovärdigt argument.

Baan
2006-05-07, 12:58
Hur svårt är det att förstå:
- Sponsorerna som finns idag sponsrar även dopingtester eftersom dom vill ha en ren sport!
- SKKF säger: vi vill ha en ren sport!

Jag är säker på att alla andra förstår detta Baan, vad förhindrar dig?

Vad är det för slutsats du drar från det där? SKKF ljuger om taskig ekonomi och vill egentligen inte ha några dopingtester fastän det finns resurser?

Baan
2006-05-07, 12:59
Du säger ju att "inga pengar" är ett trovärdigt argument.

Snarare ett faktum om så är fallet.

Yankeee
2006-05-07, 13:01

Om det nu är ett faktum, spelar det någon roll? Varför finns det inga pengar när det uppenbarligen inte är speciellt svårt att ordna pengar för 1-3 test?

jwzrd
2006-05-07, 13:01
Vad är det för slutsats du drar från det där? SKKF ljuger om taskig ekonomi och vill egentligen inte ha några dopingtester fastän det finns resurser?

Just nu drar jag slutsatsen att du inte klarar av att läsa utan vill fortsätta att tro att du kan ha din egen diskussion i diskussionen där du aldrig bemöter argument.

Nej det är inte lögner SKKF sysslar med, det är dubbelmoral och dåliga ursäkter. Det är mycket sannolikt så att SKKF som förbund inte har några stålar, däremot är det samtidigt så att det finns mycket sponsorpengar och möjligheter att satsa på en ren sport OM DOM VILLE!

Dom verkar för en ren sport lika mycket som en a-lagare satsar på att bli nykter. Klart som fan a-lagaren inte har några stålar.

RajtanTajtan
2006-05-07, 13:02

Så du säger alltså att uteblivna tester är förståeligt, för SKKF vet inte hur man ska utöka sin kassa? Tro fan att de vet det.

Man kan ju inte bara stirra ner i ett tomt kassaskrin och bara rycka på axlarna och sen förvänta sig folkets respekt.

Herkulez
2006-05-07, 13:02
en liten notis är att sista testade SM:et var 99 om jag inte minns fel.

Osten80
2006-05-07, 13:10
en liten notis är att sista testade SM:et var 99 om jag inte minns fel.

Hur många testades och vad blev utfallet?

Baan
2006-05-07, 13:11
Just nu drar jag slutsatsen att du inte klarar av att läsa utan vill fortsätta att tro att du kan ha din egen diskussion i diskussionen där du aldrig bemöter argument.

Nej det är inte lögner SKKF sysslar med, det är dubbelmoral och dåliga ursäkter. Det är mycket sannolikt så att SKKF som förbund inte har några stålar, däremot är det samtidigt så att det finns mycket sponsorpengar och möjligheter att satsa på en ren sport OM DOM VILLE!

Dom verkar för en ren sport lika mycket som en a-lagare satsar på att bli nykter. Klart som fan a-lagaren inte har några stålar.

Eller så har du kommunikationssvårigheter alternativt gravt social misanpassning som gör att du varken kan kommunicera eller vara trevlig, jag kan inte förstå hur man kan förpesta forumet med såna töntiga påhopp som du kommer med.

Jag är med på det resonemanget du skriver nu (fastän du kunde skrivit det direkt istället för att snacka skit förut), men jag kan fortfarande fråga dig vad du har för källor att det finns en god ekonomi för att testa dom tävlande. Jag påstår inte att du har fel, men din kritik bör ha lite kött på benen om du ska höja det över bsribban. Kan du visa att det faktiskt finns pengar så argumenterar jag inte mot att det är kass stil att inte testa.

Baan
2006-05-07, 13:12
Så du säger alltså att uteblivna tester är förståeligt, för SKKF vet inte hur man ska utöka sin kassa? Tro fan att de vet det.

Man kan ju inte bara stirra ner i ett tomt kassaskrin och bara rycka på axlarna och sen förvänta sig folkets respekt.

Nej, det är att dra för mycket slutsatser. Snarare menar jag något så enkelt som att om det inte finns pengar kan man inte testa. Att man inte försöker förbättra ekonomin är ju självklart inget bra, vilket säkert kan tyda på massor av olika saker, ingen av dom bra, såsom inkompetens att förbättra ekonomin hos ledningen, ingen vilja att förbättra ekonomin för dopingtest (av många olika skäl) etc.

jwzrd
2006-05-07, 13:16
Eller så har du kommunikationssvårigheter alternativt gravt social misanpassning som gör att du varken kan kommunicera eller vara trevlig, jag kan inte förstå hur man kan förpesta forumet med såna töntiga påhopp som du kommer med.

Jag är med på det resonemanget du skriver nu (fastän du kunde skrivit det direkt istället för att snacka skit förut), men jag kan fortfarande fråga dig vad du har för källor att det finns en god ekonomi för att testa dom tävlande. Jag påstår inte att du har fel, men din kritik bör ha lite kött på benen om du ska höja det över bsribban. Kan du visa att det faktiskt finns pengar så argumenterar jag inte mot att det är kass stil att inte testa.

Alla kan se vad jag skrivit Baan. Det är sen lika otrevligt att påstå att någon är dum i en diskussion, som att göra som du: "Va?11 Du har ju inte sagt något11lol."

Vad är det sen för kött på benen du snackar om? Du har ju för tusan NADA i den här tråden. Allt du har är: Nej ffs jwzrd, yankeee, RajtanTajtan och Puedzianivski, ni har alla fel som fan, är dumma i huvudet och bör sluta prata bs. Du har inte fört fram ett enda argument, allt du gjort är att ha skickat vidare Jörgens tal om den tomma SKKF-spargrisen.

Dags för dig nu att berätta hur man i första andetaget säger: Japp, vi är en seriösa och framför allt en sport, vi verkar för träning, hälsa och en dopingfri sport. Men vi gör inte ett jävla dugg åt saken, men vi.. vill det ändå!

Baan
2006-05-07, 13:22
Alla kan se vad jag skrivit Baan. Det är sen lika otrevligt att påstå att någon är dum i en diskussion, som att göra som du: "Va?11 Du har ju inte sagt något11lol."

Vad är det sen för kött på benen du snackar om? Du har ju för tusan NADA i den här tråden. Allt du har är: Nej ffs jwzrd, yankeee, RajtanTajtan och Puedzianivski, ni har alla fel som fan, är dumma i huvudet och bör sluta prata bs. Du har inte fört fram ett enda argument, allt du gjort är att ha skickat vidare Jörgens tal om den tomma SKKF-spargrisen.

Dags för dig nu att berätta hur man i första andetaget säger: Japp, vi är en seriösa och framför allt en sport, vi verkar för träning, hälsa och en dopingfri sport. Men vi gör inte ett jävla dugg åt saken, men vi.. vill det ändå!

Ja men herregud, det var ju du som påstod något och jag som ville ha källa, och nu ska jag behöva ha en källa för at ifrågasätta din källa?

Om det uppfattas som att jag påstått att saker och ting ligger på ett visst sätt så får jag erkänna att jag formulerat mig dåligt, snarare ville jag säga att i dagsläget, OM det saknas pengar så är dte en valid ursäkt för att inte testa. Detta borde ju vara ganska tekniskt omöjligt testa om man inte har pengar, så vad är det att diskutera? Att man sedan inte förbättrar ekonomin för att kunna testa är som jag sa till rajtantajtan, inte något jag försvarar.

jwzrd
2006-05-07, 13:24
Ja men herregud, det var ju du som påstod något och jag som ville ha källa, och nu ska jag behöva ha en källa för at ifrågasätta din källa?

Om det uppfattas som att jag påstått att saker och ting ligger på ett visst sätt så får jag erkänna att jag formulerat mig dåligt, snarare ville jag säga att i dagsläget, OM det saknas pengar så är dte en valid ursäkt för att inte testa. Detta borde ju vara ganska tekniskt omöjligt testa om man inte har pengar, så vad är det att diskutera? Att man sedan inte förbättrar ekonomin för att kunna testa är som jag sa till rajtantajtan, inte något jag försvarar.

Vilket av mina inlägg innehåller påståenden, vilket påstående behöver du källa för?

Drfg
2006-05-07, 13:27

Ni håller med andra ord med varandra bara att ni uttrycker er olika. Det jag (och jag tror de andra som tycker att inga pengar är ett dåligt argument också menade) är att om man inte försöker skaffa fram pengarna är det inte pengarna i sig som är problemet utan viljan att göra något åt problemet.

jwzrd
2006-05-07, 13:28
Ni håller med andra ord med varandra bara att ni uttrycker er olika. Det jag (och jag tror de andra som tycker att inga pengar är ett dåligt argument också menade) är att om man inte försöker skaffa fram pengarna är det inte pengarna i sig som är problemet utan viljan att göra något åt problemet.

Har man inte viljan att göra något åt problemet så ska man sluta påstå att man har det.

Baan
2006-05-07, 13:29
Vilket av mina inlägg innehåller påståenden, vilket påstående behöver du källa för?

"Men det går att fixa om man från förbundet VILL ha en ren sport. Sponsorerna finns och öser in pengar för massor av saker, men inte heller dom vill ha en ren sport. Vem vill nasa proteinpulver med en ren räka på bild?"

Jag skulle vilja veta vilka pengar det rör sig om, eftersom det är ett ganska intressant påstående att det finns sponsorer som pumpar in pumpar. Jag har inte direkt uppfattat som att det är några sjuka summor i BB, men det är spekulation från min sida.

RajtanTajtan
2006-05-07, 13:30
Att man sedan inte förbättrar ekonomin för att kunna testa är som jag sa till rajtantajtan, inte något jag försvarar.

Bra, för det är ju här vi har den vidrigt uppenbara dubbelmoralen.

Om de anser att AAS är ett problem för sporten, så hade de gjort ngt åt det. Men om SM-99 är det senaste i testväg, ja då ska man bara knipa igen.

jwzrd
2006-05-07, 13:32
"Men det går att fixa om man från förbundet VILL ha en ren sport. Sponsorerna finns och öser in pengar för massor av saker, men inte heller dom vill ha en ren sport. Vem vill nasa proteinpulver med en ren räka på bild?"

Jag skulle vilja veta vilka pengar det rör sig om, eftersom det är ett ganska intressant påstående att det finns sponsorer som pumpar in pumpar. Jag har inte direkt uppfattat som att det är några sjuka summor i BB, men det är spekulation från min sida.

Så hur hade du tänkt komma vidare då? Jag skulle vilja veta vad du har för källa till ditt påstående, det är ju bara spekulation.

Baan
2006-05-07, 13:35
Bra, för det är ju här vi har den vidrigt uppenbara dubbelmoralen.

Om de anser att AAS är ett problem för sporten, så hade de gjort ngt åt det. Men om SM är det senaste i testväg, ja då ska man bara knipa igen.

Nu behöver det inte vara en fråga om dubbelmoral om man faktiskt strävar efter att förbättra ekonomin i syfte att t ex dopingtesta fler. Att man inte lyckats hittills behöver egentligen inte direkt vara stor inkompetens från ledningens sida (fast vem vet?), det är ingen lätt uppgift.

Det är å andra sidan svårt försvara varför man inte testar åtminstone några killar på SM per år, det tyder lite på brist på intresse från SKKF:s sida att testa.

Baan
2006-05-07, 13:38
Så hur hade du tänkt komma vidare då? Jag skulle vilja veta vad du har för källa till ditt påstående, det är ju bara spekulation.

Lite av min poäng var att vi aldrig kan komma fram till något om alla bara spekulerar, vore ju t ex relevant för ekonomidiskussion om du hade något mötesprotkoll där vi faktiskt kunde se vad man försökt göra åt ekonomin, arbetet mot doping. Skulle det där visa sig stå 0 kr för dopinginsatser kan man ju börja snacka om vilken hycklarförening det är.

--

förstår inte att jag skrev pumpar pumpar :laugh: fan vad man är tankspridd.

RajtanTajtan
2006-05-07, 13:39
Det är å andra sidan svårt försvara varför man inte testar åtminstone några killar på SM per år, det tyder lite på brist på intresse från SKKF:s sida att testa.

Det tog lite tid, men till slut så såg du vart vi pekade ;)

RajtanTajtan
2006-05-07, 13:41
förstår inte att jag skrev pumpar pumpar

Det beror säkert bara på att du har bra pump i kroppen nu sen du började med fultestot :)

Baan
2006-05-07, 13:48
Det tog lite tid, men till slut så såg du vart vi pekade ;)

Jag skyller på en mångbottnad diskussion :booty:

jwzrd
2006-05-07, 13:50
Lite av min poäng var att vi aldrig kan komma fram till något om alla bara spekulerar, vore ju t ex relevant för ekonomidiskussion om du hade något mötesprotkoll där vi faktiskt kunde se vad man försökt göra åt ekonomin, arbetet mot doping. Skulle det där visa sig stå 0 kr för dopinginsatser kan man ju börja snacka om vilken hycklarförening det är.

--

förstår inte att jag skrev pumpar pumpar :laugh: fan vad man är tankspridd.

Men där har du fel, det går att komma vidare genom att inse att det inte är ekonomin som bromsar.

Frantic
2006-05-07, 14:09
Varför anordnar man då tävlingarna om man inte har råd att se till att reglerna uppfylls? Och om de inte testas, varför finns då regeln? Förväntar de sig snällt att folk bara ska lyda?

Jorgen
2006-05-07, 14:14
Varför anordnar man då tävlingarna om man inte har råd att se till att reglerna uppfylls? Och om de inte testas, varför finns då regeln? Förväntar de sig snällt att folk bara ska lyda?
Det är lika bra att lägga ner alltså?

RajtanTajtan
2006-05-07, 14:16

Det är nästan så att man kan höra hur du träffar spiken där :thumbup:

Lasse Kongo
2006-05-07, 14:19
Jag hoppas verkligen att riktiga tester skulle kunna bli en verklighet i framtiden, visst går det att fibbla med preppen och försöka vara "clean" på tävlingsdagen, men det skulle dock försvåra det lite för fuskarna.

jwzrd
2006-05-07, 14:19
Det är lika bra att lägga ner alltså?

Nej det räcker med att man slutar påstå att man vill ha en ren och seriös sport.

Jorgen
2006-05-07, 14:21
Nej det räcker med att man slutar påstå att man vill ha en ren och seriös sport.
*suck*

Jag pallar inte fortsätta diskutera med er. Det är som att banka huvudet i en vägg och tro att huvudvärken skall försvinna. Jag blir bara trött.

Lasse Kongo
2006-05-07, 14:23
*suck*

Jag pallar inte fortsätta diskutera med er. Det är som att banka huvudet i en vägg och tro att huvudvärken skall försvinna. Jag blir bara trött.

Jag förstår dig.

Är det bättre att vi enbart har domare som är FÖR dopning eller vad?

Frantic
2006-05-07, 14:34

Exakt. Ändra regelverket och ta bort regeln som säger att man inte får dopa sig tills det att man kan se till att regeln faktiskt uppfylls

Styrkebyggare
2006-05-07, 14:35
Nej, Bodybuildingtävlande är inte någon sport som jag ser det. Att det är jobbigt att flexa eller att byggarna är enormt mycket bättre idrottsmän rent fysiskt än många andra elitidrottare hör inte till saken.

Man kan tävla i relativt renodlad fysiskt prestation (löpning, bänkpress, hopp osv), precision (skytte mm) samt kombinationer av dessa (fotboll mm). Sporter med estetiska aspekter (dans, konståkning mm) är också kombination av precision och fysisk prestation.

Ingen kan väl komma och påstå att sminket och kläderna gör vinnarna i danstävlingar och liknande. I BB är det en förutsättning att kunna flexa bra för att visa upp sin fysik, men bedömningen bygger ju på betraktandet av en kropp i vila (rent fysiskt sett) och inte i betraktandet av en prestation.

Resonemanget med den fysiska prestationen i att posera är ju för övrigt inga problem att tillämpa på skönhetstävlingar. Tänk vad svårt att lära sig att gå som miss universum. Och framförallt - tror ni att vilken kvinna som helst skulle kunna bli miss universum om vederbörande behärskade rätt kroppsspråk?

paddanboy
2006-05-07, 14:41
För att hela bodybuildningsscenen är full med massa fuskande idioter... Hela rörelsen har ju inte tagit avstånd från steorider och allt vad de kan vara... i magasin skriver de om "18 årige greg som börja träna och efter 3-4 år står på scen som fullfjädrad bodybuilder" och ingen verkar höja ögonbrynen på hans omänskliga utveckling...

grabben i skogen
2006-05-07, 14:43
Man kan ju inte OFFICIELLT vara FÖR doping det fattar väl alla?
Att man sedan inte skulle ha några tävlande alls om man nu testade deltagarna är ju en aspekt.

tester=inga tävlande
inga tester=tävlande

delta_mats
2006-05-07, 14:55
Har inte läst alla inlägg nu så jag vet inte om någon skrivit det jag tänkte skriva. Visst är det så att man måste vara medlem i ett gym och "representera" det gymmet vid tävlingar? Då kan ju gymmet betala in för dopingtestet. Visar det sig att personen är dopad bötfälls han/hon och blir tvungen att betala nämnda summa pengar, och kanske en viss straffavgift utöver det. Man tycker ju att det borde ligga i många gyms intresse att kunna representeras av rena byggare också.
Det finns hur många vägar som helst att gå om man tänker efter lite. Att sitta och gnälla över att det inga pengar finns är bara lamt. Och jag tror ju personligen att folk insatta i branchen inte vill att sporten ska vara ren, den blir för trist då helt enkelt.

Zpliff
2006-05-07, 15:13
Jörgen kan väl var domare och ändå vara emot doping personligen även om inga /få tester utförs inom den organisation han är verksam i. Ska han lägga ut pengarna för dopingtester själv? Han är ju trots allt en liten del av en större organisation och bestämmer inte helt själv hur allt ska hanteras inom den organisationen och/eller tävlingarna.

Om han hade total kontroll och de ekonomiska resurserna till det så hade det kanske varit annorlunda, men nu har han inte det så förstår inte direkt varför det hackas på honom.

OggeP
2006-05-07, 15:15
tester=inga tävlande
inga tester=tävlande

Tyvärr är nog denna ekvation inte tagen ur tomma luften. Skit i att få BB rent från doping, satsa på att lyckas få AF och CB rent, där skulle man iaf kunna skrapa ihop ett startfält som var rena.

jwzrd
2006-05-07, 15:23
Jörgen kan väl var domare och ändå vara emot doping personligen även om inga /få tester utförs inom den organisation han är verksam i. Ska han lägga ut pengarna för dopingtester själv? Han är ju trots allt en liten del av en större organisation och bestämmer inte helt själv hur allt ska hanteras inom den organisationen och/eller tävlingarna.

Om han hade total kontroll och de ekonomiska resurserna till det så hade det kanske varit annorlunda, men nu har han inte det så förstår inte direkt varför det hackas på honom.

Det är ingen här som vill Jörgen något illa i tråden, det är ståndpunkten som angrips.

Jorgen
2006-05-07, 15:51
Exakt. Ändra regelverket och ta bort regeln som säger att man inte får dopa sig tills det att man kan se till att regeln faktiskt uppfylls
Skall detta anammas i samhället i stort också.
Vi har ju regler (lagen) som säger att du inte får köra för fort, slå barn eller mörda någon (för att ta några exempel), även om polisen faktiskt gör vad dom kan för att se till att den regeln efterföljs så händer dessa saker ändå.
Är det då en bra idé att fimpa lagen tills det att vi kommit på en bra metod för att se till att den efterföljs? Eller är det vår skyldighet som medborgare att följa lagen (eller för all del SKKF´s regelverk)?

Nitrometan
2006-05-07, 16:03
Vi har ju regler (lagen) som säger att du inte får köra för fort, slå barn eller mörda någon (för att ta några exempel), även om polisen faktiskt gör vad dom kan för att se till att den regeln efterföljs så händer dessa saker ändå.
Är det då en bra idé att fimpa lagen tills det att vi kommit på en bra metod för att se till att den efterföljs? Eller är det vår skyldighet som medborgare att följa lagen (eller för all del SKKF´s regelverk)?
Jag har sett hastighetskontroller på vägarna. Nu har de börjat med kameror också.

Jag vet att flera personer per år i Sverige grips för brott som mord och misshandel.

Jag tycker att det verkar som om polisen försöker få fast folk som, bryter mot dessa lagar. Även om de inte tar alla.

Försöker SKKF testa sina tävlande?

jwzrd
2006-05-07, 16:06

Ja det är väl alldeles utmärkt. Detta tillämpas faktiskt i samhället, vi har regelverket (lagen) och vi har poliser som ser till att reglerna följs eftersom vi i samhället vill ha det så. Om vi inte haft någon polismakt och inte gjort något för att skaffa det och då skyllt på att statskassan inte räcker, så hade vi gjort precis som SKKF gör. Vi hade haft ett meningslöst regelverk.

Nitrometan
2006-05-07, 16:06
Tester är inte förebyggande. De påvisar att ett brott har begåtts.

Polisen griper inte folk i förebyggande syfte utan efter att brott har begåtts.

Men såvitt jag vet anstränger inte SKKF sig särskilt mycket. Jag kommer ihåg en incident för en del år sen när folk skulle testas på en byggartävling och de som skulle testas sprang därifrån. Men ingen fälldes för smitning (att smita från dopingtest ger också 24 månaders avstängning).

devi
2006-05-07, 16:56
Då kan vi lika gärna passa på att erkänna Counter-Strike som en sport.

bear.flowertwig
2006-05-07, 17:28
Nej, Bodybuildingtävlande är inte någon sport som jag ser det. Att det är jobbigt att flexa eller att byggarna är enormt mycket bättre idrottsmän rent fysiskt än många andra elitidrottare hör inte till saken.

Man kan tävla i relativt renodlad fysiskt prestation (löpning, bänkpress, hopp osv), precision (skytte mm) samt kombinationer av dessa (fotboll mm). Sporter med estetiska aspekter (dans, konståkning mm) är också kombination av precision och fysisk prestation.

Ingen kan väl komma och påstå att sminket och kläderna gör vinnarna i danstävlingar och liknande. I BB är det en förutsättning att kunna flexa bra för att visa upp sin fysik, men bedömningen bygger ju på betraktandet av en kropp i vila (rent fysiskt sett) och inte i betraktandet av en prestation.

Resonemanget med den fysiska prestationen i att posera är ju för övrigt inga problem att tillämpa på skönhetstävlingar. Tänk vad svårt att lära sig att gå som miss universum. Och framförallt - tror ni att vilken kvinna som helst skulle kunna bli miss universum om vederbörande behärskade rätt kroppsspråk?

internethjälten
2006-05-07, 17:29
lever denna tråden ännu ?!?! :laugh:

Baan
2006-05-07, 17:42
lever denna tråden ännu ?!?! :laugh:

ja fan va konstigt, man skulle kunna tro att det är ett träningsforum :confused:

bear.flowertwig
2006-05-07, 17:58
ja fan va konstigt, man skulle kunna tro att det är ett träningsforum :confused:

va?! ÄR DET?!? :MrT: :confused:

-=(WatchTower)=-
2006-05-07, 19:31
Du pratar goja.

Jag önskade att jag gjorde det! Tyvärr är testmetoden alldeles för enkel att lura! Det är sorgligt att flertalet tror att inför man dopingtester så har man löst problemet, riktigt så enkelt är det inte.

Nitrometan
2006-05-07, 22:30
Jag önskade att jag gjorde det! Tyvärr är testmetoden alldeles för enkel att lura! Det är sorgligt att flertalet tror att inför man dopingtester så har man löst problemet, riktigt så enkelt är det inte.
Men det förutsätter att du vet att du ska bli testad. Test på träning (OCT, Out of Competition Testing), alltså oannonserade test, är betydligt svårare att klara sig ifrån.

Dopingtester är iaf ett steg i rätt riktning.

jwzrd
2006-05-07, 22:40

Visst, det håller jag med dig om. Men inte en mössa att han hade 4g i kroppen och testade rent.

Rock'nRoll
2006-05-07, 23:05

Å herre gud. Det där inlägget var nog det dummaste som skrivits idag. Snälla, lägg ner.

A.Pahkamaa
2006-05-08, 00:14
för mig kåre lundmark eller va öjeby lyftan hette införde ett sånt system när han fick uppdraget att städa bort dopningen i svensk styreklyftning i början på 90-talet och det fungerade tydligen bra.

Kåre Lundgren :)

http://esbjrnharaldsson.net/Externt_060430_Kare.html

Jag tycker personligen inte om den avgiften, men det lär fungera bra mycket bättre än att lipa över att förbundet inte kan hosta upp 3k.

Varför gillar du inte kontraktet?
Jag tycker personligen det är ett steg i rätt riktning, det leder förhoppningsvis till att ett par idioter skiter i att fuska. Min klubb införde ett liknande kontrakt för ett par år sedan, med något högre böter.

För att få bli medlem i Öjeby AK så måste man skriva på ett kontrakt gällande doping och droger. Lämnar man ett positivt test så får man personligen betala den skada som man vållat föreningen (uteblivna sponsorpengar, uteblivna bidrag från kommunen osv...). Den beräknade summan ligger nånstans runt 130 000 kr, kommer inte ihåg exakta beloppet. Med klubbens kontrakt, plus kontraktet som krävs för att få lösa licens, så blir det ungefär 150 000 kr i böter.

Detta plus att klubben alltid tagit avstånd från doping har funkat mycket bra, inte ett enda dopingfall hittils. Dom som vill fuska söker sig helt enkelt till ett annat gym, det vore ju rätt så dumt att riskera 150 000 kr i böter när man kan träna någon annan stans. Och dom som skriver på kontraktet slipper förhoppningsvis bli anklagade för fusk.

Nått liknande skulle väl inte vara några problem att fixa inom bodybuildingen om intresse fanns?

Sport eller inte..?
Som bodybuildingen ser ut just nu så är det mer circus än sport, men även om dopingproblematiken försvann så känns det mer som en konstform än en idrott.