handdator

Visa fullständig version : Dyra glasögon

christian
2006-05-05, 17:18
Var på synundersökning idag för nya brillor och solbrillor. Typiskt att man skulle fått ännu sämre syn och får ha specialglas. Lite över 8000:- för brillor och solbrillor är mastigt men då blir det iaf RayBan.. :cool:

De onlinebutiker jag kollat på verkar inte så intressanta, hellerm tyvärr. =(

Ville bara skriva av mig lite, så att ni vet.

hahavaffan
2006-05-05, 17:39
Det är sjukt vad lite glas och en italiensk bögs tid kostar.

ugglan
2006-05-05, 17:40
Kan du inte bara tjacka vanliga brillor och sen sätta på sån solglastillsats som man kan fälla upp och ner?

Me_Myself
2006-05-05, 17:49
Hämtade mina nya glasögon idag. Inte liak dyra som dina men dem gick på 4500. Man kan ju ha roligare för dem pengarna känns det som.. :(

christian
2006-05-05, 18:15
Kan du inte bara tjacka vanliga brillor och sen sätta på sån solglastillsats som man kan fälla upp och ner?

Inte en chans.

Me_Myself: Jo, dina hamnar ju på samma pris som mina ungefär. Det finns annat jag kan lägga 8000:- på, håller jag helt och hållet med om.

Griip
2006-05-05, 18:17
glasögonorm

ugglan
2006-05-05, 20:36
Inte en chans.
Råsnyggt ju

https://secure.apexius.net/choctawshop/images/choctaw-images/UV-S-210.jpg

Antosh
2006-05-05, 21:56
http://www.capiomedocular.se/ :) löser alla dina problem

visst det blir en större summa en gång..men sen slipper man köpa glasögon för 8000

christian
2006-05-05, 22:05

visst det blir en större summa en gång..men sen slipper man köpa glasögon för 8000

Njae, jag har varit inne på det och har det definitivt i åtanke. Men som det är nu är det för osäkert och för dåliga garantier för en markant förbättring.

Det har kommit en ny teknik nu som verkar lovande, dock. Den innebär att man opererar in en lins framför ögat och slipper därmed laserbehandlingen. Vi får se hur populär den blir.

Antosh
2006-05-05, 22:10
Njae, jag har varit inne på det och har det definitivt i åtanke. Men som det är nu är det för osäkert och för dåliga garantier för en markant förbättring.

Det har kommit en ny teknik nu som verkar lovande, dock. Den innebär att man opererar in en lins framför ögat och slipper därmed laserbehandlingen. Vi får se hur populär den blir.

opererade med LASEK-metoden för 1.5 år sedan, har inte haft några komplikationer..lite ökad ljuskänslighet kanske, men det e svårt att avgöra hur mycket som är inbillning och hur mycket som är pga operationen.

Vet inte vad du har för synfel men jag hade typ -4.5 och va närsynt, numera ser jag perfekt :)

angående risker så fick iaf jag höra att det var 1 promille, dvs 1 på 1000 som fick någon större komplikation, och ingen har blivit blind pga laseroperation hittills i sverige (hos medocular som vid det tillfället opererat folk i ca 8 år)

Låter som jag jobbar åt dom som marknadsförare nu men så är de ju inte :P dock den bästa investeringen jag någonsin gjort! Har du råd så är det definitivt att rekommendera.

christian
2006-05-05, 22:22
opererade med LASEK-metoden för 1.5 år sedan, har inte haft några komplikationer..lite ökad ljuskänslighet kanske, men det e svårt att avgöra hur mycket som är inbillning och hur mycket som är pga operationen.

Vet inte vad du har för synfel men jag hade typ -4.5 och va närsynt, numera ser jag perfekt :)

angående risker så fick iaf jag höra att det var 1 promille, dvs 1 på 1000 som fick någon större komplikation, och ingen har blivit blind pga laseroperation hittills i sverige (hos medocular som vid det tillfället opererat folk i ca 8 år)

Låter som jag jobbar åt dom som marknadsförare nu men så är de ju inte :P dock den bästa investeringen jag någonsin gjort! Har du råd så är det definitivt att rekommendera.

1 promille som fått en större komplikation ja. Jag vill inte ens råka ut för en mindre sådan.

Socialstyrelsen uppskattar antalet opererade till 20.000 personer. Mellan 10 och 15 procent tros få problem.

Med problem menas torra ögon, dåligt mörkerseende, ljuskänslighet osv osv.
Dessutom uppskattade värden då det inte förs någon samlad skadestatistik, av någon anledning.

Vad gäller garantierna så garanteras du bara "bilsyn", dvs 0.5 på tavlan. Det är på tok för lite för mig.

Till de som vågade, och lyckades, gratulerar. Jag är väl för feg eller förnuftig. :)

aliquis
2006-05-05, 23:00
Hämtade mina nya glasögon idag. Inte liak dyra som dina men dem gick på 4500. Man kan ju ha roligare för dem pengarna känns det som.. :(Speciellt när man handlar hos synsam och idioterna talar sig varma för ett glas med högt brytningsindex för det blir tunnare och det sedan visar sig vara en jävla massa kromatisk abbresion istället (och kasst synfält), men de verkade så trötta på mig när jag hade varit där o kollat bågar så jag vågade/kände inte för att gå dit o klaga alltför nära inpå, och då blir det ju försent istället.

Otrevliga o dyra och värdelöst att de har försäljare istället för optiker också dessutom.

Hade jag bara vetat att synoptik också hade studentrabatt hade jag ju handlat där istället :(

aliquis
2006-05-05, 23:02

visst det blir en större summa en gång..men sen slipper man köpa glasögon för 8000Det är något som inte känns riktigt rätt mer en permanent förändring av hornhinnan som avskräcker mig. Hur många gånger kan man korrigera den om det behövs? Skadas verkligen ingenting? Vad händer OM det skulle gå fel? (inte så troligt kanske)

Kebab-Arne
2006-05-05, 23:03
...och ingen har blivit blind pga laseroperation hittills i sverige (hos medocular som vid det tillfället opererat folk i ca 8 år)

Nån ska ju bli den första. ;)

Nåväl, har själv tänkt på operation. Men är inget som blir av för min del de närmsta 10 åren. Kommer nog aldrig få tummen ur heller. Lider man ej av astigmatisk (som jag tyvärr gör så jag inte kan ha dygnet runt linser om jag fattat allt rätt) så kan man ju köra med dygnet runt linser. Kostar lite mer i längden men ändå risken är ju en infektion pga eget slarv.

aliquis
2006-05-05, 23:04
och ingen har blivit blind pga laseroperation hittills i sverige (hos medocular som vid det tillfället opererat folk i ca 8 år)wow *rolleyes*

jakke
2006-05-05, 23:13
Jag köpte mina på nätet.. 379 för Glas och bågar... Inte haft några poblem med dom..Dessutom behöver jag ju inte tveka om jag vill byta redan efter 1/2 år..

Antosh
2006-05-06, 05:45
wow *rolleyes*

vad du är positiv då :)

Visst, det finns risker. Men det finns det med allt, har man linser är ju inte det direkt hälsosamt för ögonen heller.

Men each to his own som man säger i utlandet.

christian
2006-05-06, 09:42
Speciellt när man handlar hos synsam och idioterna talar sig varma för ett glas med högt brytningsindex för det blir tunnare och det sedan visar sig vara en jävla massa kromatisk abbresion istället (och kasst synfält), men de verkade så trötta på mig när jag hade varit där o kollat bågar så jag vågade/kände inte för att gå dit o klaga alltför nära inpå, och då blir det ju försent istället.

Otrevliga o dyra och värdelöst att de har försäljare istället för optiker också dessutom.

Hade jag bara vetat att synoptik också hade studentrabatt hade jag ju handlat där istället :(

Så högt brytningsindex är inte bra? Mina kommer bli med det då de annars blir så tjocka.

Tolkia
2006-05-06, 09:52
Så högt brytningsindex är inte bra? Mina kommer bli med det då de annars blir så tjocka.
Har lite att göra med hur små de är; om de är väldigt små blir det lätt förvridna proportioner i ytterkanterna. Man vänjer sig efter ett tag (antar att det är för att hjärnan vet hur saker och ting ser ut och kan "fylla i" det som felas), men från början kan det kännas konstigt när man rör huvudet snabbt. Ju större glasögon desto mindre problem.

Känner igen det där med att lägga bisarrt mycket pengar på glasögon. Å andra sidan tycker jag att det är värt det, eftersom jag måste ha dem under alla dygnets vakna timmar. Lite jobbigt att ha ett par som är osköna eller som man tycker är fula då.

christian
2006-05-06, 10:01
Har lite att göra med hur små de är; om de är väldigt små blir det lätt förvridna proportioner i ytterkanterna. Man vänjer sig efter ett tag (antar att det är för att hjärnan vet hur saker och ting ser ut och kan "fylla i" det som felas), men från början kan det kännas konstigt när man rör huvudet snabbt. Ju större glasögon desto mindre problem.

Känner igen det där med att lägga bisarrt mycket pengar på glasögon. Å andra sidan tycker jag att det är värt det, eftersom jag måste ha dem under alla dygnets vakna timmar. Lite jobbigt att ha ett par som är osköna eller som man tycker är fula då.

Okej, tack. Ungefär som de jag redan har, då. Man blir lite fumlig och vimmelkantig någon timme första dagen sen går det över.

Trots att det är relativt mycket pengar så har man dem ju, som sagt, rätt länge och därpå varje vaken timme.

Det kommer kännas strange första veckan när man ser sin spegelbild, haha!

Tolkia
2006-05-06, 11:07
Det kommer kännas strange första veckan när man ser sin spegelbild, haha!
No kidding. Särskilt om man, som jag, ser så oerhört dåligt att man aldrig ser hur man ser ut när man provar ut glasögonen, utan går stenhårt på vad optikern säger (då är det bra att ha en optiker man litar på!).

Daggen
2010-02-18, 15:49
Ifall man får göra synundersökning genom sitt jobb för att sedan få "arbetsglasögon" gratis genom optiker: Då kan du begära att få en kopia av syntestet och använda detta underlag för beställning av "riktiga" glasögon men mycket billigare via nätet. Kanske kan kännas knepigt första gången men sedan vet man hur det funkar. Man får ju prova dem och det är garanti på glasögonen.

Känner till en kvinna (som jobbar på ett försäkringsbolag) som alltid gjort så här och alltid blivit nöjd...

Daggen
2010-02-18, 15:51
Gå inte på bluffen att t ex glasen eller bågarna eller annat med glasögonen är gratis!
Det tar de oftast igen på något annat och det kan bli hur dyrt som helst!

Fråga först vad det hela kan kosta!!!