Visa fullständig version : Jag tittade ju bara på! eller "Hur hårt ska polisen slå"
Daniel_S
2006-05-05, 14:45
http://www.ungtval.se/index.aspx?mainstart=main&article=820423
Stackarn hade varit på bio och skulle bara se på lite upplopp...:MrT:
Hur kan man räkna med sympatier i ett sånt läge? Vill man inte tas för en "sån" så håller man sig borta, eller så står man sitt kast. Grabben kunde säker inte aaaalls veta vad som skulle hända, tuffingen där.
Jag känner absolut ingen sympati med en enda inblandad, och fast jag sett bilder tycker jag inte polisen tog i särskilt hårt. Detta med tanke på demonstrationens uppenbara syfte: locka fram "polisbrutalitet", buhu...
mangemani
2006-05-05, 15:11
är det nånting som nästan är värre än dom som bråkar,så är det idioterna som står och tittar på,dom som står och ler och skrattar och eggar på samt tycker att det är "spänande" att se på.
ungefär som ett gäng som mobbar,finns 1-2 mobbare och resten står och ler och skrattar..samma sak.
Kaboffastar
2006-05-05, 15:14
Napoleon dynamite.
För en gångs skull instämmer jag helt, trots trådens olämpliga titel.
Vilken tönt han var. Polisen kan väl inte i hettan stå och skilja ur den lilla procent som är passiva.
edit: jag röstade: "det är bra nu", som inte heller är så bra formulerat, det är ju egentligen inte bra alls
Att titta på en demonstration är inte konstigt eller ovanligt. Inte heller olagligt. Jag förstår att han inte tycker att det var ett dugg roligt att bli gripen utan att vara skyldig till något brott.
Frågan är om det går att förhindra om vi vill att polismakten ska ha just makt. Varje medborgare riskerar att bli misstänkt för något man inte har gjort, och tyvärr sker det misstag. Ibland måste man bara acceptera.
Att titta på en demonstration är inte konstigt eller ovanligt.
Inte speciellt smart heller om man inte tar reda på vilka som demonstrerar och vad som brukar hända.
Slartibartfast
2006-05-05, 16:33
Orka läsa länkar, men...
Polisen ska ge alla så mycket lakrits som de bara orkar! Det är det de har betalt för. :smash:
edit: kom på att svenska poliser har vita batonger, eller...
Corpobal
2006-05-05, 16:38
Svarta teleskopbatonger, smärta.
mangemani
2006-05-05, 16:43
vill man inte bli inblandad på något sätt så ska man hålla sej borta.
varför ens stå och titta på?varför inte gå därifrån?
skyll sej själv om man blir inblandad då.
Ännu mer accepterat och godkänt våld kommer tillsammans med de nya storebrors-lagarna (buggning av potentiell brottsling/terrorist osv.) inskränka vår frihet och våra demokratiska rättigheter. Jag tycker inte att det är fel att börja analysera vad detta tänkande kan få för långsiktiga effekter.
Coldsmith
2006-05-05, 17:16
Nämen nu måste vi vakna upp i verkligheten igen.
Vi lever faktiskt i ett fritt land, vill man titta på en demonstration ska man få göra det. Då ska man inte "få räkna med" att bli påpucklad som deltagare. Det är ett grundläggande fundament för en demokrati och ett fritt land. Ni skulle säkert inte vara så kaxiga om ni själva hamnat i skottlinjen ofrivilligt och blir påpuckad av polisen bara för att ni var på fel plats vid fel tidpunkt. "Jamen är man där får man skylla sig själv" är ett absurt argument här.
Sen behövs även åskådare, dessa är värdefulla vittnen ifall det blir rättegång och vi måset även ha det så att saker och ting kan dokumenteras av andra än poliser.
Självklart var det säkert inte ett lätt läge för polisen, det är en sak. Men man kan inte för det säga att killen får skylla sig själv. Man kan heller inte förvänta sig att killen ska agera som en pöbel, då är vi inte längre en rättsstat.
Lite mer genomtänkta inlägg i framtiden tack.
mangemani
2006-05-05, 17:41
självklart,fritt land,det är bara att stå och titta på,men då ska man inte klaga om det sen tex råkar komma en flaska farandes mot en som sen råkar träffa huvet eller nått eller att det händer någonting annat som får en att bli indragen i det hela.
Coldsmith
2006-05-05, 17:48
självklart,fritt land,det är bara att stå och titta på,men då ska man inte klaga om det sen tex råkar komma en flaska farandes mot en som sen råkar träffa huvet eller nått eller att det händer någonting annat som får en att bli indragen i det hela.
Ahhh.... sååå svenskt. NÅNTING HÄNDER! SPRING OCH GÖM ER! TITTA INTE! LYSSNA INTE! PRATA INTE!
Själv så har jag en kompis som fotade under en tidigare reclaim the street-kravall. Dessa foton kunde sedan användas som bevis, gjorde han fel? Skulle han fått skylla sig själv om han blev nerslagen av polisen för att han fanns inom räckhåll av batongen? Hur resonerar du egentligen? Har du nåt resonemang överhuvudtaget eller gillar du bara att folk blir nerslagna?
Givetvis ska man få titta på en demonstration utan att bli haffad eller värre. Jag bedömde bara detta fall efter den bild som fanns på var den som ansåg sig felaktigt gripen befann sig, och det var inte på ett åskådaravstånd direkt.
Personligen tycker jag uppståndelse är väldigt roligt att titta på, men håller mig på ett avstånd så att ordningsmakten kan urskilja mig från de som bråkar. Vill inte att någon ska tro att jag är en hetsare av snutvåld eller ökad kontroll (eftersom raqblad tog upp det också).
Daniel_S
2006-05-05, 17:53
Den här killen verkade ändå veta precis vad det handlade om, andra kan ha varit olyckligt ovetande och blivit gripna ändå.
Den patrullerande polisens ingripande är nog inte något större hot mot rättsstaten, tvärtom, ju mer resurser de blåa har, desto mindre fanskap behöver store bror hitta på.
Ahhh.... sååå svenskt. NÅNTING HÄNDER! SPRING OCH GÖM ER! TITTA INTE! LYSSNA INTE! PRATA INTE!
Själv så har jag en kompis som fotade under en tidigare reclaim the street-kravall. Dessa foton kunde sedan användas som bevis, gjorde han fel? Skulle han fått skylla sig själv om han blev nerslagen av polisen för att han fanns inom räckhåll av batongen? Hur resonerar du egentligen? Har du nåt resonemang överhuvudtaget eller gillar du bara att folk blir nerslagna?Vad vill du att poliserna ska göra då när 99% är där för att jävlas? Fråga om dom är soussar?
"Hej! Är ni möjligtvis en sousse? Ty jag måste slå er i hjärnan med batongen då"
Coldsmith
2006-05-05, 18:04
Vad vill du att poliserna ska göra då när 99% är där för att jävlas? Fråga om dom är soussar?
"Hej! Är ni möjligtvis en sousse? Ty jag måste slå er i hjärnan med batongen då"
Det vore en möjlighet :D. Soussar behöver en hård batong lite nu och då.
Men nä, som jag skrev tidigare. Självklart är det en svår situation för polisen. Det förnekar jag absolut inte. Men det betyder inte att det är helt ok att knacka ner alla som är i närheten.
kimonque
2006-05-05, 18:44
stackars viktor..;)
va en sån där äcklig Reclaim the streets-brud i vår lokala tidning igår. Hon blev tagen av snuten fast hon inte var med och hade sönder skyltfönster sa hon. Hon hade jävligt mycket attityd och var med i RTS och blev arg för att hon också blev tagen.
Tycker ALLA som är, eller tros vara med, i sådana förstörelser ska åka in för att förhöras. Polisen kanske bara ser 1 av 10 som förstör och då är det svårt att göra mycket åt saken. Har man tillräckligt med attityd för att umgås med sådanna ligister ska man fasen klara av att bli tagen för av polisen för förhör.
Hur skulle dessa RTS-snubbar tycka om ett gäng nassar misshandla oskyliga och sedan släppte polisen alla utom 1 bara för de bara såg ena göra något.
Hårdare tag säger jag mot dessa ligister.
men det man såg på nyheterna om hur civil poliser slog med fjäderbatong och siktade mot överkroppen/huvudet , höll nästan på att träffa en i huvudet han skyddade sig med armen,det är sjukt.
någon som vet hur jävla farliga dom där batongerna är? en kompis hade en sån och duttade till lite lätt på benet och det gjorde svinont och jag är inte känslig.
jag menar dom ska kunna lösa sådana situationer på ett snyggare sätt än att bara sopa på folk med batonger och dessutom var dom civila så hur skulle dom veta att dom är poliser kunde lika gärna varit ett annat gäng som ville slåss
hangatyr
2006-05-06, 10:02
jag säger: mjukare tag!!!
mister_power
2006-05-06, 10:15
Men vad skulle du göra om du var 5 mot 30, och enda fördelen är att du har en batong. Ja ok det gör sjukt ont (Fick testa i lumpen) att bli slagen av batong, men är man där och förstör så får man också ta straffet.
reclaim the streets har ju spårat ur, förut s klottrade de lite nu slåss de med polisen och slår sönder halva stan.
Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till att betala reparation.
grisbil3n
2006-05-06, 10:22
Vad fan ska polisen göra? Dra igång en utredning på plats?
Pepparkakssmurfen
2006-05-06, 10:53
men det man såg på nyheterna om hur civil poliser slog med fjäderbatong och siktade mot överkroppen/huvudet , höll nästan på att träffa en i huvudet han skyddade sig med armen,det är sjukt.
...
Såg en kille på nyheterna som höll på att slå sönder ett skyltfönster som fick smaka på ASP:en,helt rätt åt honom.
Johan1986
2006-05-06, 10:59
någon som vet hur jävla farliga dom där batongerna är? en kompis hade en sån och duttade till lite lätt på benet och det gjorde svinont och jag är inte känslig.
jag menar dom ska kunna lösa sådana situationer på ett snyggare sätt än att bara sopa på folk med batonger och dessutom var dom civila så hur skulle dom veta att dom är poliser kunde lika gärna varit ett annat gäng som ville slåss
Nä herregud. Man kan ju inte slå på någon som ockuperar gatar för att sedan börja kasta gatsten, slänga stolar, slå sönder skyltfönster, hoppa sönder bilar m.m när dom blir bortkörda. *rolleyes*
Morsans nya gick emllan ett bråk i krogkön här i stan och blev huggen i handen med en kniv så jag är skeptisk till å stoppa slagsmål. För mig känns det som om jag bara kan förlora på det. Enda gången jag tror att jag skulle gå emellan är om jag ser att det är helt uppenbart att nån kommer bli rejält nerslagen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.