handdator

Visa fullständig version : Hur resonera med irrationella människor?

Yes
2006-05-04, 14:08
Igår snackade jag med en person som skulle sparat ca 800kr/mån genom att bli kund hos oss. Efter lite snack konstaterade han dock att "näää, jag vill inte - jag är nöjd". Jag försökte förstås förstå varifrån den här reaktionen kom, men fick inte ut något vettigt. Det var bara "näää, jag är nöjd - vill behålla mitt abbonemang". Hur jag än försökte gick det inte att få ur honom något vettigt. Om han velat kolla konkurrenternas erbjudanden hade man ju kunnat förstå honom, men han var tydligen nöjd med att ringa till överpris.

Nyss hade snackade jag med en liknande person. Här handlade det om att spara tusenlappar istället. Han verkade bara tveksam, utan egentligen ha någon anledning. Nu skulle vi iof snacka vidare imorgon, men han verkar uppenbart irrationell så jag tvivlar på att det går att nå fram.

Frågan är ju då, hur fan funkar folk egentligen? Sådana här har jag stött på hur många som helst utav. Det saknas helt rationell grund för deras beslut. Hur får man egentligen sådana att förstå vad som bör ligga i deras bästa intresse?

Tolkia
2006-05-04, 14:10
Glöm inte bort att ditt eget "rationella" resonemang bygger på att du vill ragga kunder, eftersom du tjänar på det. Bara som en parentes.

Zerom
2006-05-04, 14:11
Helt grundlöst är det nog inte. Folk litar inte på telefonförsäljare helt enkelt :)
Med all rätt också...

Trance
2006-05-04, 14:12
Kan lätt vara värt 800 spänn för att veta att en telefonförsäljare svälter.

jwzrd
2006-05-04, 14:17

Jag vill inte vara överrens med dig, men jag är tvungen.

Yes
2006-05-04, 14:18
Glöm inte bort att ditt eget "rationella" resonemang bygger på att du vill ragga kunder, eftersom du tjänar på det. Bara som en parentes.
Nej, resonemanget bygger på vilka fördelar dom skulle ha av att bli kunder hos oss - dvs. jag fokuserar på vad dom tjänar.

Helt grundlöst är det nog inte. Folk litar inte på telefonförsäljare helt enkelt
Med all rätt också...
Jo, det är grundlöst eftersom dom inte har någon faktiskt anledning att inte lita på mig. Annars hade jag ju kunnat bemöta deras tveksamheter.

daggermoon
2006-05-04, 14:18
De kanske hoppas att om de säger konsekvent nej till alla telfonförsäljare så slutar de ringa till slut? Verkar förvisso optimistiskt, men inte helt irrationellt :) .

Yes
2006-05-04, 14:19
Puss på dig med. Nu var det dock inte vad frågan handlade om.

Tenzu
2006-05-04, 14:20
Därför att en zigenare som säljer "äkta rolex" är mer förtroendegivande än en telefonförsäljande.

Yes
2006-05-04, 14:21
De kanske hoppas att om de säger konsekvent nej till alla telfonförsäljare så slutar de ringa till slut? Verkar förvisso optimistiskt, men inte helt irrationellt :) .
Dom som säger konsekvent nej pratar man inte mer än några sekunder med. Dessa personer är sådana som faktiskt är, och borde vara, intresserade - men som backar ur av diverse irrationella skäl.

jwzrd
2006-05-04, 14:21
Därför att en zigenare som säljer "äkta rolex" är mer förtroendegivande än en telefonförsäljande.

+1

HAHA!

Mental
2006-05-04, 14:48
Du menar när glocalnet ringer och är förvånad över att jag inte vill byta bort mitt dyra telia bredband mot deras billiga?

Jag är nöjd med pris och kvalite, ser ingen anledning att chansa på en annan leverantör då, även om den är billigare.
If it aint broken, dont fix it.

reinholdsson
2006-05-04, 14:52
Allting handlar kanske inte om pengar heller. Han kanske visste vad han fick för sina pengar, mot vad han skulle få hos en annan lite billigare leverantör?

sacce
folk e ju offta rädda för nya saker
dom tror alltid att det fins en hake som inte nämns

Yes
Du menar när glocalnet ringer och är förvånad över att jag inte vill byta bort mitt dyra telia bredband mot deras billiga?

Jag är nöjd med pris och kvalite, ser ingen anledning att chansa på en annan leverantör då, även om den är billigare.
Att vara orolig för en kvalitetsförsämring är ju ett rationellt skäl att undvika en viss produkt. Något sådant har det inte varit frågan om här.

Dumleman
Enligt den klassiska retoriken så behövs det mer än förnuftsargument för att övertyga, behöver man aldrig gå nån kurs innan man blir telefonförsäljare?

Papi
2006-05-04, 15:03
Inse att bara det faktum att du är telefonförsäljare gör så att du ligger på stort minus hos folk. För att nå upp ovanför noll, så krävs en hel del positivt. Ett bättre pris kanske inte räcker...:naughty:

Klo
2006-05-04, 15:04

+1 :thumbup:

daggermoon
2006-05-04, 15:07
Dom som säger konsekvent nej pratar man inte mer än några sekunder med. Dessa personer är sådana som faktiskt är, och borde vara, intresserade - men som backar ur av diverse irrationella skäl.
De kanske låtsas vara intresserade för att slösa med din tid och på så sätt göra telefonförsäljning mindre lönsamt :) .

Zerom
2006-05-04, 15:49
Jo, det är grundlöst eftersom dom inte har någon faktiskt anledning att inte lita på mig. Annars hade jag ju kunnat bemöta deras tveksamheter.

Du jobbade som telefonförsäljare sa du? Eller du litar 100% på alla telefonförsäljare som ringer till dig, vad hade du för telefonnummer sade du?

christian
2006-05-04, 16:18

:thumbup:

Kvalitet kostar.

Bönne
2006-05-04, 16:47
Att vara orolig för en kvalitetsförsämring är ju ett rationellt skäl att undvika en viss produkt. Något sådant har det inte varit frågan om här.De orkar väl inte tjaffsa med dig om det. Du är så osaklig som en person kan bli, du tjänar pengar på att personen köper och kommer inte att få ta konsekvenserna när linjen börjar krångla. Varför skulle du svara något annat än "nej" när de frågar ifall "ni är sämrare än nuvarande operatör"?

grisbil3n
2006-05-04, 16:55
folk e ju offta rädda för nya saker
dom tror alltid att det fins en hake som inte nämns

Självklart är det så, och ibland så orkar man inte ens reflektera över det hela.

Cilia
2006-05-04, 16:58
Puss på dig med. Nu var det dock inte vad frågan handlade om.
det är ju här du går fel!
men det fattar du inte.

Sen förstår jag inte varför du anser att du har rätten att få rationella skäl ifrån dom att säga nej? Vill dom inte så vill dom inte och orkar nog inte hålla på att tjafsa. Skulle dom komma med skäl skulle du bemöta dom jag gissar att dom tycker du har tagit upp för mycket tid redan.

Yes
2006-05-04, 18:24
Enligt den klassiska retoriken så behövs det mer än förnuftsargument för att övertyga, behöver man aldrig gå nån kurs innan man blir telefonförsäljare?
Var det ytterligare en förolämpning? Nej, kurser är inget krav och någon formell sådan har jag inte gått. Däremot har jag fått lära mig mycket om hur det funkar.
Förnuftsargument är inte det enda jag använder, jag baserar dock känsloargumenten på dem. Ett exempel kan ju vara att påpeka hur mycket roligare man kan ha för pengarna man sparar. På det viset kanske kunden får lättare att se värdet i det man har att erbjuda.

Inse att bara det faktum att du är telefonförsäljare gör så att du ligger på stort minus hos folk. För att nå upp ovanför noll, så krävs en hel del positivt. Ett bättre pris kanske inte räcker...
Självklart är det så att man "ligger på stort minus" hos folk. Det har jag varken problem med att förstå eller hantera. Jag ringer också endast företagare, och där är det oftast mer accepterat med telefonförsäljare. Problemet här har jag med folk som uppenbart är villiga att ta sig tid för att lyssna på det man har att erbjuda, där det sedan visar sig att dom har massor att tjäna men på något sätt så går det inte fram. När jag sedan försöker ta reda på vari felet ligger så får jag inte fram någonting. Det är alltså en kommunikationsfråga, där det är som att stånga pannan blodig mot en osynlig mur.

De kanske låtsas vara intresserade för att slösa med din tid och på så sätt göra telefonförsäljning mindre lönsamt
Nej, det är inte den typen av folk.

Du jobbade som telefonförsäljare sa du? Eller du litar 100% på alla telefonförsäljare som ringer till dig, vad hade du för telefonnummer sade du?
Nej, jag litar inte på alla telefonförsäljare.

De orkar väl inte tjaffsa med dig om det. Du är så osaklig som en person kan bli, du tjänar pengar på att personen köper och kommer inte att få ta konsekvenserna när linjen börjar krångla. Varför skulle du svara något annat än "nej" när de frågar ifall "ni är sämrare än nuvarande operatör"?
Om dom nu inte orkar "tjaffsa" eller diskutera saken skulle dom säga nej från början.
Ifall någon frågar om vi är sämre än nuvarande operatör ber jag personen vara lite mer konkret. Är vi sämre på någon punkt så talar jag om det också.

det är ju här du går fel!
men det fattar du inte.

Sen förstår jag inte varför du anser att du har rätten att få rationella skäl ifrån dom att säga nej? Vill dom inte så vill dom inte och orkar nog inte hålla på att tjafsa. Skulle dom komma med skäl skulle du bemöta dom jag gissar att dom tycker du har tagit upp för mycket tid redan.
Har jag fel i att tråden inte handlar om huruvida folk gärna betalar pengar för att se mig svälta? Läs rubriken isåfall...

Jag har inte krävt rationella skäl av dom. Jag frågar just för att få veta vart skon klämmer och för att se ifall det råder något missförstånd. Du förstår förhoppningsvis att det är ganska viktigt att kunna se kundens perspektiv när man försöker sälja något. Gör jag det kanske frågan går att reda ut. Just därför handlar tråden om hur man når fram till folk som uppenbarligen inte tycks tänka rationellt. Så, någon som vågar komma med något konstruktivt eller har alla huvudena för långt uppstoppade i sina egna arslen?

ake
2006-05-04, 18:30
Ingen gillar din sort

Pez
2006-05-04, 18:38
Att vara orolig för en kvalitetsförsämring är ju ett rationellt skäl att undvika en viss produkt. Något sådant har det inte varit frågan om här.
Hur vet du det?

Det finns ett talesätt som går nåt i stil med "Better the evil you know, than the possibility of something worse".

Sen kan det ju finnas andra anledningar som dom inte tycker att du har att göra med.

Yes
Förolämpningar kan vi ta via PM. Det går även bra att boka in ett personligt möte på kvällstid, priserna börjar från 40kr/min.

Tenzu
Själv har jag som princip att aldrig handla från företag som använder sig av telefonförsäljning, alls. Jag tvivlar starkt på att företag som anlitar telefonsärsäljare har tänkt längre än näsan räcker då det gäller dess faktiska effektivitet. Vad är säljprocenten egentligen? 5%? om ens det. Per såld vara har vi då 19pers vars anseende för företaget ofta är allvarligt skadat om inte helt skjutet i sank(några resonerar säkert som mig med bojkott också för den delen). Lägg till det att många som köpt känner sig lurade. Jättebra affär?

Det är ett lumpet försök att kränga saker som folk varken vill ha eller behöver. Vissa försäljare är mycket påstridiga, ringde en snubbe från 'Tre' för några månader sedan som tyckte att jag skulle ge honom mitt tillstånd för att skicka en mobil till mig som jag sedan kunde testa och skicka tillbaka om jag inte var nöjd *rolleyes* sen kunde han inte ta ett nej heller utan jag fick vara otrevlig och bara lägga på. Det gör inte mig så mycket även om det är synd att behöva vara otrevlig och snoppa av folk så där. Däremot så tycker jag synd om äldre personer som dels kanske inte har alla hästar i hagen till att börja med och sen inte vill vara otrevliga och blir då påprackad en massa skit.

Det är en oseriös bransch punkt. Om någon tycker anorlunda så kan vi ju ha en handuppräckning om hur många som i sin bekantskapskrets har någon som blivit terroriserad av kalsongmaffian mfl.

mathor
2006-05-04, 18:54
De gillar inte telefonsäljare, precis som den allra största delen av svenskarna. Därför vill han inte köpa något av dig. Du kanske även är en särdeles dålig försäljare.

Yes
2006-05-04, 19:05
Hur vet du det?

Det finns ett talesätt som går nåt i stil med "Better the evil you know, than the possibility of something worse".

Sen kan det ju finnas andra anledningar som dom inte tycker att du har att göra med.
Tja, helt säkert kan jag inte veta, men det är inte intrycket jag har fått(och jag är nog inte helt dålig på att bedöma den saken).

Det här handlar ju inte heller om att köpa en bil. Vi snackar ett enkelt abbonemang från en av europas största operatörer.

Visst kan dom tycka att jag inte har med saken att göra. De flesta som är sådana brukar dock säga det direkt.

Men nu är det väl inte så svårt att föreställa sig att en del människor helt enkelt inte agerar fullt rationellt i sitt beslutsfattande? Det är ju skitsamma om ni tror på mitt omdömme i det här fallet. Frågan handlade om hur man når fram till inte fullt så rationella individer. Jag nämnde bara ett par fall som exempel. Tråden har inte att göra med exemplenas giltighet - tvivlar ni på dem får ni väl föreställa er egna exempel. Vad det handlar om är en kommunikationsfråga, hur personerna funkar och hur man når fram till dem.

Själv har jag som princip att aldrig handla från företag som använder sig av telefonförsäljning, alls. Jag tvivlar starkt på att företag som anlitar telefonsärsäljare har tänkt längre än näsan räcker då det gäller dess faktiska effektivitet. Vad är säljprocenten egentligen? 5%? om ens det. Per såld vara har vi då 19pers vars anseende för företaget ofta är allvarligt skadat om inte helt skjutet i sank(några resonerar säkert som mig med bojkott också för den delen). Lägg till det att många som köpt känner sig lurade. Jättebra affär?

Det är ett lumpet försök att kränga saker som folk varken vill ha eller behöver. Vissa försäljare är mycket påstridiga, ringde en snubbe från 'Tre' för några månader sedan som tyckte att jag skulle ge honom mitt tillstånd för att skicka en mobil till mig som jag sedan kunde testa och skicka tillbaka om jag inte var nöjd sen kunde han inte ta ett nej heller utan jag fick vara otrevlig och bara lägga på. Det gör inte mig så mycket även om det är synd att behöva vara otrevlig och snoppa av folk så där. Däremot så tycker jag synd om äldre personer som dels kanske inte har alla hästar i hagen till att börja med och sen inte vill vara otrevliga och blir då påprackad en massa skit.

Det är en oseriös bransch punkt. Om någon tycker anorlunda så kan vi ju ha en handuppräckning om hur många som i sin bekantskapskrets har någon som blivit terroriserad av kalsongmaffian mfl.
Snälla, kan du inte berätta om jag har något problem i mitt skriftspråk som gör att det jag skriver inte går fram? Eftersom du verkar tro att det här handlar om dina åsikter angående telefonförsäljning måste jag varit väldigt otydlig någonstans.

Cilia
2006-05-04, 19:10
Har jag fel i att tråden inte handlar om huruvida folk gärna betalar pengar för att se mig svälta? Läs rubriken isåfall...

Jag har inte krävt rationella skäl av dom. Jag frågar just för att få veta vart skon klämmer och för att se ifall det råder något missförstånd. Du förstår förhoppningsvis att det är ganska viktigt att kunna se kundens perspektiv när man försöker sälja något. Gör jag det kanske frågan går att reda ut. Just därför handlar tråden om hur man når fram till folk som uppenbarligen inte tycks tänka rationellt. Så, någon som vågar komma med något konstruktivt eller har alla huvudena för långt uppstoppade i sina egna arslen?
Det han försökte visa var hur folk reagerar instinktivt på telefonförsäljare. Tror dom flesta andra av oss förstod det och därför var det i trådens anda.

Du har verkligen en tendens att läsa alla inlägg bokstavstroget och inte se andemeningen i det. Det kanske är anledningen till att du inte lyckas fånga dom här kunderna med. Rationella argument eller inte vi vet alla hur säljare är. Ger vi dom ett argument mot att vi inte vill köpa produkten så slutar ni inte där utan ska gå i svaromål och man orkar inte med det.

Jag blir ofta uppringd av telefonförsäljare på jobbet. Min instinktiva reaktion är att kasta på luren men eftersom jag sitter där i min yrkesproffesion så känner jag att jag måste svara artigare än som privatperson. Jag brukar låta dom prata lite och sen avspisar jag dom med några argument som nog kan uppfattas som irrationella för jag inte orkar med säljarna. Jag har mycket viktigare saker att göra än att prata med dom.

Nitrometan
2006-05-04, 19:11
Jag vill inte vara överrens med dig, men jag är tvungen.
Precis. Den första poängen han har haft på länge. :thumbup:

Yes: Irrationellt är, precis som det låter, irrationellt. Du kan antagligen inte fatta resonemanget bakom.

Sen kan det vara så att det är en lojal kund. En människa som tycker att lojalitet är viktigt och att den leverantör han har nu har uppfyllt sina delar av dealen. Då är beslutet kanske inte irrationellt?

Tenzu
2006-05-04, 19:15
Snälla, kan du inte berätta om jag har något problem i mitt skriftspråk som gör att det jag skriver inte går fram? Eftersom du verkar tro att det här handlar om dina åsikter angående telefonförsäljning måste jag varit väldigt otydlig någonstans.

Det är du som inte verkar förstå(inte vill naturligtvis), din fråga har blivit besvarad säkert 10gånger vid det här laget.
Telefonförsäljning=Nåt pucko som spyr ur sig lögner och som ska försöka sälja mig skräp. Det är den bilden de allra flesta har av det(sann eller inte är ovidkommande i den här diskussionen), är kopplingen så svår att göra till att alla inte vill göra affärer med er då?
Gör dig inte dummare är du är.

Bronkitkorv
2006-05-04, 19:34
Ofta så är det en hake som ligger där och gör att det kostar ungefär samma i slutänden om man inte ringer 700timmar i månaden. Dessutom om vi pratar förvalsoperatörer så blir det ju en TILL jävla räkning som man får varje månad som då kostar 25spänn i aviavgift. Dessutom så skall folk som du gefan i att ringa till folk som mej och det är inte konstigt att man blir irrationell när ni ringer och tjatar om än det ena än det andra.

Yes
2006-05-04, 19:48
Det han försökte visa var hur folk reagerar instinktivt på telefonförsäljare. Tror dom flesta andra av oss förstod det och därför var det i trådens anda.

Du har verkligen en tendens att läsa alla inlägg bokstavstroget och inte se andemeningen i det. Det kanske är anledningen till att du inte lyckas fånga dom här kunderna med. Rationella argument eller inte vi vet alla hur säljare är. Ger vi dom ett argument mot att vi inte vill köpa produkten så slutar ni inte där utan ska gå i svaromål och man orkar inte med det.

Jag blir ofta uppringd av telefonförsäljare på jobbet. Min instinktiva reaktion är att kasta på luren men eftersom jag sitter där i min yrkesproffesion så känner jag att jag måste svara artigare än som privatperson. Jag brukar låta dom prata lite och sen avspisar jag dom med några argument som nog kan uppfattas som irrationella för jag inte orkar med säljarna. Jag har mycket viktigare saker att göra än att prata med dom.
Ja, jag läser vad som står i inläggen och det Tenzu gör är att spy galla över telefonförsäljare - oavsett om han försökte föra fram någon poäng med det.

Annars fäster ni er för mycket vid de konkreta exemplena, och försöker göra era tolkningar utifrån dem. Det är inte vad frågan handlar om. Jag är medveten om att många är precis som dig. I det här fallet handlar det inte om det. Mina exempel är till för att illustrera principen med människor som helt enkelt vägrar förstå saker när man förklarar för dem, inte ens när det ligger i deras egenintresse. Kan vi inte enas om att diskutera utifrån det?

Precis. Den första poängen han har haft på länge.

Yes: Irrationellt är, precis som det låter, irrationellt. Du kan antagligen inte fatta resonemanget bakom.

Sen kan det vara så att det är en lojal kund. En människa som tycker att lojalitet är viktigt och att den leverantör han har nu har uppfyllt sina delar av dealen. Då är beslutet kanske inte irrationellt?
Angående förolämpningar, se tidigare inlägg. Det gäller även stora starka styrkelyftare jag annars tycker är trevliga.

Annars har du förstås rätt i att det är svårt att fatta något resonemang om det är irrationellt - det är ju själva grejen liksom. Vad jag tänkte var mer om man kan få sådana personer att tänka till, så att det verkligen går fram vad det handlar om.

Lojala kunder stöter jag ofta på. Dom är inte lika svåra att förstå, även om jag inte tycker deras beslut är speciellt kloka.

Det är du som inte verkar förstå(inte vill naturligtvis), din fråga har blivit besvarad säkert 10gånger vid det här laget.
Telefonförsäljning=Nåt pucko som spyr ur sig lögner och som ska försöka sälja mig skräp. Det är den bilden de allra flesta har av det(sann eller inte är ovidkommande i den här diskussionen), är kopplingen så svår att göra till att alla inte vill göra affärer med er då?
Gör dig inte dummare är du är.
Läs mitt svar till Cilia.

Baan
2006-05-04, 19:58
Frågan är ju då, hur fan funkar folk egentligen? Sådana här har jag stött på hur många som helst utav. Det saknas helt rationell grund för deras beslut. Hur får man egentligen sådana att förstå vad som bör ligga i deras bästa intresse?

Bäh, rationell grund, vad sägs om att man blivit lurad många gånger tidigare för att spara en slant men inte sparat en krona? Då är det väl snarare rationellt att inte tro på försäljare. Visst, du är säket ärlig, men jag vet själv att det finnns telefonförsäljare som ljuger rakt av om hur mycket du sparar (självklart inget som deras chefer tillåter men wtf), så då är det inte särskilt konstigt att folk tappar förtroende.

Den irrationella delen må vara att man känner sig trygg med ett företag, och vägrar byta, fast just ditt fall är inte klockrent tycker jag. Det är lite värre när man rekommenderar en kompis något så han sparar pengar, och han vägrar byta från sin skitoperatör för han känner sig trygg (fast det kanske kan förklaras med att vi är rädda för förändringar). Rent konkret handlade om att en kompis hade tango mobil och jag rekommenderade knock out (kanske inte det bästa men bililgare än hans deal), där 200 kr garanterat hade räckt längre än hans kontantkort som han brände på att i princip inte ringa något alls per dag.

Tenzu
2006-05-04, 20:00
Annars fäster ni er för mycket vid de konkreta exemplena, och försöker göra era tolkningar utifrån dem. Det är inte vad frågan handlar om. Jag är medveten om att många är precis som dig. I det här fallet handlar det inte om det. Mina exempel är till för att illustrera principen med människor som helt enkelt vägrar förstå saker när man förklarar för dem, inte ens när det ligger i deras egenintresse. Kan vi inte enas om att diskutera utifrån det?

Din första frågeställning är besvarad, den andra frågan om hur du ska vinna förtroendet hos en person som har en negativ inställning, ja det vet säkert dina kollegor mycket bättre.
Problemet jag ser i din frågeställning är att du sätter upp förutsättningen att du definierar de här "problematiska" kunderna som irrationella. Hur vet du det? Kanske blev han blåst av någon annan tidigare som sålde honom ett abbonemang och då är väl hans agerande fullt rationellt.

Tricklev
2006-05-04, 20:01
Vi kan verkligen inte hjälpa dig. I hela tråden har vi försökt resonera med en irrationell snubbe med alias; Yes, och vi har inte kommit någon vart.

Nitrometan
2006-05-04, 20:02
Angående förolämpningar, se tidigare inlägg. Det gäller även stora starka styrkelyftare jag annars tycker är trevliga.
Det var ingen förolämpning från min sida. Jag tycker bara hjärtligt illa om telefonförsäljning som metod och företeelse.

Annars har du förstås rätt i att det är svårt att fatta något resonemang om det är irrationellt - det är ju själva grejen liksom. Vad jag tänkte var mer om man kan få sådana personer att tänka till, så att det verkligen går fram vad det handlar om.
Japp. Irrationellt as shit. Svårt att nå dem också.

Lojala kunder stöter jag ofta på. Dom är inte lika svåra att förstå, även om jag inte tycker deras beslut är speciellt kloka.

Men lojala kunder är bra. För teleoperatörer brukar churn vara det stora problemet. De lägger ofta för mycket krut på att skaffa nya kunder och för lite på att hålla sina kunder glada.

Krokodil
2006-05-04, 20:05
Igår snackade jag med en person som skulle sparat ca 800kr/mån genom att bli kund hos oss. Efter lite snack konstaterade han dock att "näää, jag vill inte - jag är nöjd". Jag försökte förstås förstå varifrån den här reaktionen kom, men fick inte ut något vettigt. Det var bara "näää, jag är nöjd - vill behålla mitt abbonemang". Hur jag än försökte gick det inte att få ur honom något vettigt. Om han velat kolla konkurrenternas erbjudanden hade man ju kunnat förstå honom, men han var tydligen nöjd med att ringa till överpris.

Nyss hade snackade jag med en liknande person. Här handlade det om att spara tusenlappar istället. Han verkade bara tveksam, utan egentligen ha någon anledning. Nu skulle vi iof snacka vidare imorgon, men han verkar uppenbart irrationell så jag tvivlar på att det går att nå fram.

Frågan är ju då, hur fan funkar folk egentligen? Sådana här har jag stött på hur många som helst utav. Det saknas helt rationell grund för deras beslut. Hur får man egentligen sådana att förstå vad som bör ligga i deras bästa intresse?Jag tror inte du inser hur många som avskyr telefonförsäljare. Jag hatar telemarketing och brukar bli vansinnig när jag blir uppringd! Däremot hatar jag inte personen som ringer, man måste skilja på rollerna.

Om du ringer till mig kommer du aldrig få något sålt, oavsett hur bra erbjudande du har.

sissa
2006-05-04, 20:15

Hur man kan få dem att köpa menar du väl?
Och tror du att det finns en objektiv sanning om vad som är bäst(som du dessutom inte fattar varför inte folk förstår när du försöker förklara) ? Det är mkt som spelar in vad man anser vara bra, inte enbart priset.
Och om man dessutom inte gillar att bli uppringd, om man är nöjd med det man har, om man inte alls litar på att man kommer göra världens deal snart ja, då spelar det ju ingen roll vad det är man "inte fattar"

Yes
2006-05-04, 20:16
Det var ingen förolämpning från min sida. Jag tycker bara hjärtligt illa om telefonförsäljning som metod och företeelse.

Tja, om någon sagt det Trance skrev när jag lämnade jobbet idag hade den personen fått en knytnäve i ansiktet. Då är jag en mycket snäll och fredlig människa.

Jag tror inte du inser hur många som avskyr telefonförsäljare. Jag hatar telemarketing och brukar bli vansinnig när jag blir uppringd! Däremot hatar jag inte personen som ringer, man måste skilja på rollerna.

Om du ringer till mig kommer du aldrig få något sålt, oavsett hur bra erbjudande du har.
Jag tror inte du inser att det här inte handlar om hur illa folk tycker om telefonförsäljare. Efter ett flertal tusen samtal kan jag i varje fall skilja på när folk absolut inte vill prata med mig, och när jag börjar närma mig avslut.

...

Men vadfan... varför ödslar jag tid med det här... Uppenbarligen är det inget av det jag skriver som går fram.

Cilia
2006-05-04, 20:19
De lägger ofta för mycket krut på att skaffa nya kunder och för lite på att hålla sina kunder glada.
Bang on och det gäller de flesta företag särskilt tjänster eller varor som knyter upp folk såsom abonemang, prenumerationer etc. Att prenumerera på dagstidningar på lång basis eller vara trogen sitt försäkringsbolag är rena förlustaffären. Dom räknar kallt med att folk stannar så satsar på att skaffa nya och låta dom gamla betala för det.

Trance
2006-05-04, 20:20
Tja, om någon sagt det Trance skrev när jag lämnade jobbet idag hade den personen fått en knytnäve i ansiktet. Då är jag en mycket snäll och fredlig människa.

:(

Varför bara inte acceptera att majoriteten inte gillar att du ringer till dem? Då får du räkna med att folk sätter sig på tvären, speciellt inte då det finns så många oseriösa telefonförsäljare.

Bit ihop och lura en pensionär imorgon så man du få tillbaka pengarna.

Cilia
2006-05-04, 20:20
hhmmmmm, eller hur.............

Garnax
2006-05-04, 20:23
Jag säger nej till alla telefonförsäljare..no matter what.

Det är inte ert ansvar att hjälpa mig få det billigaste abbonemanget, det är
mitt. Alltså tittar jag själv och hör av mig till det företag jag vill anlita...

Yes
2006-05-04, 20:25
:(

Varför bara inte acceptera att majoriteten inte gillar att du ringer till dem? Då får du räkna med att folk sätter sig på tvären, speciellt inte då det finns så många oseriösa telefonförsäljare.

Bit ihop och lura en pensionär imorgon så man du få tillbaka pengarna.
Att det är en illa omtyckt företeelse har jag inget problem att acceptera. Däremot har jag inget till övers för folk som gärna betalar för att se mig svälta. Fast jag är väl konstig...

För övrigt lurar jag inte folk.

hhmmmmm, eller hur.............
Tja, just dig hade jag nog vänt över knät och smiskat på stjärten istället. Vem vet, du hade kanske t.om. gillat det.

sissa
2006-05-04, 20:27
Dessutom yes; Varför skulle man tro att du är rationell för?
Att du liksom enbart utifrån förnuftiga grunder förstås, och för kundens bästa ringer med detta erbjudande. Du ringer i egenskap av säljare liksom;)
Nej, det behöver inte vara lögn det du säger, men att låtsas att det enbart handlar om rationalitet är väl inte så trovärdigt? Du är ju inte nån oberoende person som ser över ens ekonomi direkt...

cam
2006-05-04, 20:38
Jag jobbar också som telefonförsäljare mot företag. Telemarketing är något som alltfler företag använder sig av (våra kunder är några av de allra största företagen) och tyvärr har många oseriösa säljare gett branschen dåligt rykte.Men skulle jag ljuga eller tjata på någon som inte vill, så skulle jag ligga risigt till hos chefen.

Jag kan tycka det är irrationellt att tacka nej enbart pga att någon säljer per telefon. Men har man tidigare dåliga erfarenheter så har jag full förståelse, dessutom tycker många att det känns jobbigt att byta leverantör, är rädda för nya saker mm. Och som många här sagt, kvalitet kanske går före att spara pengar. En seriös säljare respekterar ett nej och går vidare till nästa.

Däremot har jag svårt för folk som är extremt otrevliga mot oss säljare eller som försöker driva eller jävlas med oss när vi bara försöker göra vårt jobb. Jag tycker själv det är jobbigt att få såna samtal hemma (tycker också att många säljare är riktigt dåliga) men det finns ingen som helst anledning att vara elak för det.

cam
2006-05-04, 20:42
Btw, jag jobbar inte på provision. Och det går väldigt bra för mig:) .

Yes
2006-05-04, 20:46
Dessutom yes; Varför skulle man tro att du är rationell för?
Att du liksom enbart utifrån förnuftiga grunder förstås, och för kundens bästa ringer med detta erbjudande. Du ringer i egenskap av säljare liksom;)
Nej, det behöver inte vara lögn det du säger, men att låtsas att det enbart handlar om rationalitet är väl inte så trovärdigt? Du är ju inte nån oberoende person som ser över ens ekonomi direkt...
Jag ringer därför att jag vill sälja, och för att kunna det måste kunden tjäna på det. Där har du liksom själva utgångspunkten. Kunden tror väl sedan att jag är rationell baserat på de argument jag lägger fram.

sehnpaa
2006-05-04, 20:49
Om du får tag i någon som inte är systematisk telefonförsäljarmotståndare men som är ointresserad av 800 kr, så skulle mitt tips vara att locka med en annan valuta.

Yes
2006-05-04, 20:56
En seriös säljare respekterar ett nej och går vidare till nästa.

Det beror ju helt på omständigheterna och hur det sägs.

(Jag har sålt till folk som inlett med att säga "nej tack, jag är nöjd som det är", och jag kan lova att dom inte är sura för att jag gick på och ställde några enkla frågor)

Bönne
2006-05-04, 21:00
Det beror ju helt på omständigheterna och hur det sägs.

(Jag har sålt till folk som inlett med att säga "nej tack, jag är nöjd som det är", och jag kan lova att dom inte är sura för att jag gick på och ställde några enkla frågor)Vi övriga då som tycker att ni är jävligt jobbiga när ni inte kan ta ett nej då?

sissa
2006-05-04, 21:04
Jag ringer därför att jag vill sälja, och för att kunna det måste kunden tjäna på det.

Det räcker väl att man tror att man gör det?

Wennerberg
2006-05-04, 21:09
Jag har fan aldirg pratat med en telesäljare längre än en halv minut. Iaf när de jobbar :MrT:

dynamo
2006-05-04, 21:11

Jag tror att det kan bero på att personen du ringt upp vill avsluta samtalet. Om de verkar som att de lyssnat intresserat på vad du har att erbjuda, kanske det är så. Sen kanske de ville avbryta samtalet för att googla på saken, kolla med kollegor eller bara fundera på det. Det går ju alltid att ringa upp företaget för att skaffa tjänsten senare.

Om man börjar prata om att man vill tänka på saken osv med en telefonförsäljare blir det väl oftast att de ringer upp en igen senare, snarare än att man får ett telefonnummer att ringa om man verkligen vill ha tjänsten.

Så för att slippa binda upp sig vid att prata med dig igen och ge dig större emotionell hävarm iom att du lagt ner så mycket tid osv, så varför inte välja bort det?

Kunden är upplyst och kanske på väg att spara flera tusen kronor för att du ringde upp och upplyste kunden om det. Sen om du inte får nån bonus eller högre lön om köpet görs via annan kanal eller person är knappast kundens problem.

Yes
2006-05-04, 21:39
Vi övriga då som tycker att ni är jävligt jobbiga när ni inte kan ta ett nej då?
Säg "nej tack, inte intresserad - prova någon annan istället". Funkar iaf om det är jag som ringer. Själva grejen är med en del som säger nej är att de lämnar en rätt bra öppningar genom sitt sätt att svara. Sedan hör man lite på personen om det är läge att fortsätta.

Bönne
2006-05-04, 21:48
Säg "nej tack, inte intresserad - prova någon annan istället". Funkar iaf om det är jag som ringer. Själva grejen är med en del som säger nej är att de lämnar en rätt bra öppningar genom sitt sätt att svara. Sedan hör man lite på personen om det är läge att fortsätta.Ni kan inte alls tyda på en när man inte är intresserad. Man får inte slänga på luren i örat på er för att man är intresserad.

Ni är minst lika desperata som försäljare i fattiga länder, respekterar inte ett nej. "sedan hör man lite på personen om det är läge att fortsätta." Ska man behöva bli uppretad och skälla på er för att ni ska kunna höra att läget var fel?

Garnax
2006-05-04, 21:59
En försäljare ringde morsan nyligen, mamma sa nej direkt och hon fortsatte
och mamma sa nej igen och frågade om hon inte förstog det första gången.

Då svarade tjejen i luren att hon måste fråga tills hon fått 3 nej innan hon
får ge sig och lägga på...

Löjtnant Blank
2006-05-04, 22:03
Yes,

känner du kärleken?

Einar
2006-05-04, 23:10
Tur man finns med på NIX registret (http://www.nix.nu/) :thumbup:

Krokodil
2006-05-04, 23:16
Tur man finns med på NIX registret (http://www.nix.nu/) :thumbup:
Det gör jag också, men ändå slinker det igenom samtal. *grr27*

tuben
2006-05-04, 23:18
Det gör jag också, men ändå slinker det igenom samtal. *grr27*

Bara säga att du är med i NIX så lägger dom på fort som ögat.

Bite
2006-05-04, 23:27
Det är ohållbart att starta en tråd som ens nosar på fenomenet med telefonförsäljning utan att det blir en "flamefest". Du har väl antagligen begripit för länge sedan yes, eftersom du verkar vara en tänkande individ, att de flesta reagerar som när Jehovas Vittnen ringer på:

-*Jaha, en sån nu igen* *grr*

Hej, jag vill sprida evangeliet

-Tack du, men jag är inte intresserad

Men vill du inte finna lyckan och komma till himlen?

-Nej tack, jag klarar mig *fan det vill jag ju visst, men jag har middagen på spisen*

Men vill du inte ha de här broschyrerna?

-Nej tack! *drar igen dörren*

Man blir kort sagt besvärad.

Krokodil
2006-05-04, 23:32
Bara säga att du är med i NIX så lägger dom på fort som ögat.
Nej inte alltid. Om man tex är med i villaägarnas riksförbund blir man uppringd av glocalnet, falck och en massa andra, bara för att de har ett avtal med villaägarna och kan kringå förbudet.

Likaså kan man bli uppringd av företag och föreningar man är kund hos, eller varit kund hos. *screwy*

Überbiffen
2006-05-05, 00:32
HAHA

Jag svarade "nejtack, det är bara pengar".. killen verkade nästan förbannad på mig. :D

Sniggel
2006-05-05, 00:58
Personligen så vill jag inte ha uppläst vad erbjudandet gäller, jag vill läsa det i lugn och ro så man inte blir pålurad något som man inte vill ha (försäljare som läser upp och spelar in ett kontrakt). Hur ska man på 3 minuter kunna bestämma sig för om man tycker erbjudandet är bra eller inte.
Ofta ringer telefonförsäljare och är övertygade om att den kan sänka mina telefonkostnader t ex.
Ibland har det gått ut på att man ska betala en avgift varje månad för att ens kostnader ska gå ner.
Varför öka den fasta kostnaden med 50 spänn när ens rörliga kostnader understiger 50 spänn?

Jag har många dåliga erfarenheter av telefonförsäljning och ska jag köpa en vara eller tjänst så tar jag reda på informationen själv och kommer till er och köper den, hur ska jag då veta att er tjänst är bra/dålig? reklam!

Dipshit
2006-05-05, 01:08
HAHA

Jag svarade "nejtack, det är bara pengar".. killen verkade nästan förbannad på mig. :D
haha, tack för den! ska användas flitigt!

håller med cilia och trance (och de flesta andra iofs) i den här frågan..

Yes
2006-05-05, 07:54
Yes,

känner du kärleken?
Ungefär lika mycket kärlek som förståelse för vad tråden egentligen handlar om.

Nitrometan
2006-05-05, 08:06
Ungefär lika mycket kärlek som förståelse för vad tråden egentligen handlar om.
Löööööööööööööööööööööövvv!!! Våren är här! Sprid kärleken!

Es ist Unser in die Luft, jetzt kommt die Löwen und die Bären.
Det är vår i luften, nu kommer löven och bären. :)

Yes, du verkar OK annars. De flesta ogillar telefonförsäljare, eller iaf de flesta som har skrivit här. Därför har de en inbyggd aversion mot alla dina argument. Det blir helt enkelt väldigt svårt att diskutera.

Det här kommer inte att leda nånstans. Fortsätt om du vill. Men isåfall är det bara för att du på ett masochistiskt sätt gillar att argumentera mot folk.

Ha en bra dag! Njut av våren!

Diggler
2006-05-05, 08:26

Eftersom du säljer något, tror (läs: vet) de flesta att det är något lurt. De orkar inte höra på din svada eller se girigheten i dina ögon.

"-Köp det här, det är sååå billigt!", "-Bli guldmedlem hos oss, såååå förmånligt!", "-Du kan gå ur när du vill!", "-Du behöver inte betala för något, annat än ett modifierat porto", "-Är du inte nöjd med vår produkt, får du pengarna tillbaks!".................Yeah sure, knappast.

Yes
2006-05-05, 08:42
Löööööööööööööööööööööövvv!!! Våren är här! Sprid kärleken!

Es ist Unser in die Luft, jetzt kommt die Löwen und die Bären.
Det är vår i luften, nu kommer löven och bären. :)

Yes, du verkar OK annars. De flesta ogillar telefonförsäljare, eller iaf de flesta som har skrivit här. Därför har de en inbyggd aversion mot alla dina argument. Det blir helt enkelt väldigt svårt att diskutera.

Det här kommer inte att leda nånstans. Fortsätt om du vill. Men isåfall är det bara för att du på ett masochistiskt sätt gillar att argumentera mot folk.

Ha en bra dag! Njut av våren!
Jo, du har faktiskt helt rätt.

Bra påpekande om våren också. Det är fredag och solen skiner. Idag kanske är den bästa dagen på året att ringa folk. Dags att jobba hårt så jag kan sitta vid stranden ikväll, käka glass och må bra.

Yes
2006-05-05, 09:09
Eftersom du säljer något, tror (läs: vet) de flesta att det är något lurt. De orkar inte höra på din svada eller se girigheten i dina ögon.

"-Köp det här, det är sååå billigt!", "-Bli guldmedlem hos oss, såååå förmånligt!", "-Du kan gå ur när du vill!", "-Du behöver inte betala för något, annat än ett modifierat porto", "-Är du inte nöjd med vår produkt, får du pengarna tillbaks!".................Yeah sure, knappast.
Innan jag börjar jobba kan du väl få ett kort svar iaf...

För det första är produkten jag säljer(mest av) väldigt enkel. Mot ett fast pris kan man ringa obegränsat. "Haken" är att det finns ett tak som ingen vettig människa skulle lyckas nå upp i, ens om de försökte. Det förmedlar jag gärna till kunden.
Snackar jag med folk som egentligen inte orkar eller vill lyssna är jag dessutom väldigt rakt på sak. Många uppskattar det. Jag brukar göra det så tydligt som möjligt att det är raka puckar som gäller.
Självklart förstår alla som inte bara har lite grått ludd mellan öronen att jag vill tjäna pengar. Samma personer förstår dock förhoppningsvis att dom också kan tjäna på det här. Det är liksom vad seriös handel går ut på, att båda parter skall tjäna något(annars finns det ju ingen anledning att göra affärer).
En del personer fattar dock direkt dåliga beslut för sig själva. Det behöver inte bara handla om att de tackar nej till ett kanonerbjudande från mig. Jag snackade exempelvis med en person som var väldig intresserad av vårt erbjudande, men ville kolla upp lite nogrannare hur räkningarna såg ut - så jag skulle återkomma nästa dag. När jag ringer upp igen hade hon hakat på ett mycket dyrare abbonemang(som förvisso sänkte kostnaderna lite), utan att egentligen förstå att hon sparat några hundra istället för ett par tusen. Det är inte speciellt bra tänkt. Och här går det ju inte att skylla på att hon helt enkelt ogillade telefonförsäljare, och av den anledningen inte ville göra affärer med mig. Vad det handlade om var helt enkelt att hon inte förstod vilket som hade varit det bättre alternativet för henne.
Det jag försöker få fram är att din bild av det hela bara bygger på antaganden om hur jag utför mitt jobb och hur folk betraktar mig. Lyckligtvis stämmer inte dina antaganden så väl med verkligheten.

stahlberg
2006-05-05, 10:23
Jag har inte läst hela tråden.

Vi har här en tänkbar köpare, som är intresserad. Men just som han ska besluta sig för att köpa så säger han nej. Jag antar att han "vet vad han har men inte vad han får".

Jag vet inte hur du gjorde. Jag skulle först ha upprepat vad han får. "Passar det att jag ställer några frågor?. Du skulle alltså få dethär....Du skulle spara kr jämfört med ditt nuvarande abbonemang". osv. Sedan skulle jag fråga : "Okay, du skulle alltså få alla dehär fördelarna. Vad är då orsaken till att du vill hålla kvar ditt gamla dyrare abbonemang?".

Vad jag menar är alltså att jag genom att FRÅGA HONOM skulle försöka ta reda på varför han inte vill byta abbonemang. Om han överhuvudtaget (efter mina klargörande frågor) kan säga varför så kan man fortsätta diskussionen utifrån detta, och möjligen lösa problemen gemensamt.

petersson
2006-05-05, 10:29
Glöm inte bort att det är drygt att byta abonnemang, man blir t.ex. tvungen att gå runt och fundera på saken i ett par dagar efteråt. Jag bytte nyss abonnemang på mobilen och det var jobbigt även fast det enda jag egentligen behövde göra var att byta sim-kort.

Yes
2006-05-05, 11:12
Jag har inte läst hela tråden.

Vi har här en tänkbar köpare, som är intresserad. Men just som han ska besluta sig för att köpa så säger han nej. Jag antar att han "vet vad han har men inte vad han får".

Jag vet inte hur du gjorde. Jag skulle först ha upprepat vad han får. "Passar det att jag ställer några frågor?. Du skulle alltså få dethär....Du skulle spara kr jämfört med ditt nuvarande abbonemang". osv. Sedan skulle jag fråga : "Okay, du skulle alltså få alla dehär fördelarna. Vad är då orsaken till att du vill hålla kvar ditt gamla dyrare abbonemang?".

Vad jag menar är alltså att jag genom att FRÅGA HONOM skulle försöka ta reda på varför han inte vill byta abbonemang. Om han överhuvudtaget (efter mina klargörande frågor) kan säga varför så kan man fortsätta diskussionen utifrån detta, och möjligen lösa problemen gemensamt.
Precis, du har förstått vad det handlar om.

I ena fallet här försökte jag förklara vad han får med det nya abbonemanget, hur mycket han sparar och andra fördelar som ny mobiltelefon. Jag får bara ett nääää, så jag frågar vad det är som gör att han inte tycker det är bra. Till svar får jag att näää, han är nöjd. Jag provar fortsätta lirka lite och få ur honom något vettigt, men får snart ge upp.

Andra fallet verkar ha löst sig nu. När jag snackade med honom igår verkade han vara sur, skeptiskt och bara allmän misstroende utan synbar orsak. Men, jag skulle ju återkomma idag för det var några saker han undrade över som han inte hann ta igår. Han visade sig vara typen som ville syna varenda liten detalj innan han trodde på att det var bra. Så, istället för att försöka förklara hur bäst vårat erbjudande är svarade jag bara på frågorna och lade fram rena fakta till honom. Tydligen hjälpte det för nu skall vi bara försöka hitta lämpliga telefoner. Så, just den här personen gick faktiskt att resonera med. :)

Nitrometan
2006-05-05, 12:08
Det är ju det jag säger - Du är OK Yes!

Bra försäljare verkar du vara också.

Vilket bra humör man blir på av solen och värmen!

Yes
2006-05-05, 12:36
Tack! :D

Fast bra försäljare är något jag siktar på att bli i framtiden... Fan, jag har suttit två veckor och knappt sålt någonting. Idag däremot... nu är jag tillbaks i matchen igen. Jag älskar sommar och sol!

petersson
2006-05-05, 12:47
Yes du har inte tänkt på att det kanske är du som är irrationell som inte förstår varför han inte vill byta abonnemang?
Du ringer hem till honom och stör genom att försöka sälja på honom ett abonnemang som han inte ens visste om fanns. Man blir jävligt överrumplad när försäljare försöker pracka på en saker med diverse strategier, t.ex. att få kunden att känna sig skyldig/dum om han inte köper. Inte bra, jag skulle få dåligt samvete av att sälja prylar.

Yes
2006-05-05, 13:01
Yes du har inte tänkt på att det kanske är du som är irrationell som inte förstår varför han inte vill byta abonnemang?
Du ringer hem till honom och stör genom att försöka sälja på honom ett abonnemang som han inte ens visste om fanns. Man blir jävligt överrumplad när försäljare försöker pracka på en saker med diverse strategier, t.ex. att få kunden att känna sig skyldig/dum om han inte köper. Inte bra, jag skulle få dåligt samvete av att sälja prylar.
Jag försöker aldrig få kunden att känna sig dum eller få dåligt samvete. Jag menar, skulle du köpa av någon som får dig att känna dig dum och/eller skuldsatt på något vis? För egen del hade jag blivit förbannad. Jag får hellre kunderna positivt överraskade av vilka bra erbjudanden vi har.
Bristerna jag försöker bättra på hos mig själv handlar snarare om kommunikation. Om någon inte vill byta, fast personen egentligen "borde", har ju jag på något sätt inte lyckats förmedla varför det vore så bra med ett byte.