Visa fullständig version : Chokladbollsexperimentet!
Ok, Im gettin ready to experimentera i köket. Men jag behöver lite svar från andra på frågor jag har. Tex
Vad hette det där fettfria kakao substitutet, och vart köper man det?
Och finns det nåt bättre alternativ som sötningsmedel än Hermesetas?
Vad är det för fel på riktig kakao?
Jag är ute efter att göra dem så optimala (för mig) som möjligt, vad annars?
Jag är ute efter att göra dem så optimala (för mig) som möjligt, vad annars?
Vad är det för fel på kakao då?
Vad är det för fel på kakao då?
det är typ 20% fett i det...
Jag tror det är Carobpulver du syftar på och det ska finnas på hälsokostaffärer
det är typ 20% fett i det...
Jaha?
Jaha?
han ville ha det optimala, en ingridiens med 20% fett är kanske inte optimalt för honom?
Cerberus
2006-05-04, 20:47
det är ju bra fett i kakao har jag för mig?
Om nån NÅGONSIN lyckas göra proteinrika, GODA chokladbollar så blir jag överlycklig.
Mestadels mättat fett.
JAG vill ha så fettfritt och proteinrikt som möjligt, Yankeee och Micke kan göra sina egna bollar, ni behöver inte tjata om det här.
Ok Carob pulver, jag ska kolla upp det! Annars såg jag att canderel hade nån sorts lättchokladdryck. Kan funka också.
tinkerbell
2006-05-04, 21:04
Mestadels mättat fett.
JAG vill ha så fettfritt och proteinrikt som möjligt, Yankeee och Micke kan göra sina egna bollar, ni behöver inte tjata om det här.
Ok Carob pulver, jag ska kolla upp det! Annars såg jag att canderel hade nån sorts lättchokladdryck. Kan funka också.
Japp, canderel :thumbup:
Skulle inte chocklad- prottepulver i form av kasein heller gå bra?
Kom med recept om du lyckas :D
Hörrni! Jag har sedan länge ätit mina egna homemade protte-neger-bollar .. Bilder och recept kommer imorn. Tror att jag är största fanet själv, men jag antar att folk börjar bli så pass desperata av chokladsubsitut nu när folk deffar att ni äter vad som helst så länge det är proteinrikt..
Håll till godo , nu äre sömn :)
han ville ha det optimala, en ingridiens med 20% fett är kanske inte optimalt för honom?
Hur skulle vi kunna veta det innan? Det är snarare rätt suboptimalt att ta bort en vettig fettkälla och lägga till sötningsmedel.
Hur skulle vi kunna veta det innan? Det är snarare rätt suboptimalt att ta bort en vettig fettkälla och lägga till sötningsmedel.
Annars hade jag ju inte frågat om fettfri kakao, eller hur? (första inlägget...)
Dessutom känns inte kakao som en vettig fettkälla alls, jag får det från andra ställen.
Nåväl, blir det kass med det fettfria kanske jag kör vanlig, men jag är sugen på att experimentera lite. Synd att jag inte har choklad protte, men banan, det kommer att bli nån sorts mellanting!
http://img.photobucket.com/albums/v602/timoat05460/bull.jpg
Ingredienser:
Bananhalvan:
40 g Banan Whey - 80
100 g Havrekli
250 g kvarg
Choklad:
250 g kvarg
15 g kakao
60 g havrekli
Hermesetas tills det smaka ok.
1 tsk Näskaffe utspätt i 5 cl vatten
40 g kokosflarn
Blanda halvorna i varsin bunke. tag en matsked ur ena och kladda ihop, samma med den andra. Sammanfoga de två halvorna, och rulla mellan händerna. doppa runt i kokosflingorna tills täckta, sen in i kylen.
Dom blir jäkligt goda faktiskt, efter några dagar i kylen. Tyvärr ingen "krispig" strösockerkänsla, men kanske lite Allbran kan råda bot på det.
stats hela satsen:
1300 kcal 130 g protein 40 g fett 100 g kolhydrater 30 g fibrer
per boll 13 st (ganska stora blev dom, 11 på bilden men de är FÖR stora, så man får lugnt ut 13 bollar på satsen)
100 kcal 10 g protein 3 g fett 8 g kolhydrater 3 g fibrer
Perfekt som mellanmål, och mättar bra. Lite mer sötningsmedel i kakaon till nästa sats dock. Banan och choklad är en vinnande kombo!
råkade hitta ett recept på arla och tänkte direkt på er grabbar, verkar helt ok, byt ut sockret mot sötningsmedel i samma mängder så blir det nog kalas, ska slänga ihop en satts imorrn,
// brink
glömmde receptet *screwy* http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15806
bear.flowertwig
2006-06-29, 00:03
glömmde receptet *screwy* http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15806
Åhh, trevligt... konjak! :love: Tack för den, ska provas. Ev byta ut vaniljsockret.
Usch vad fel det låter med chokladboll. Då det hette negerboll när jag växte upp skulle det kännas som att acceptera rasism att byta ut ordet negerboll mot chokladboll.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.