Visa fullständig version : Inbrottstjuv kräver skadestånd.
http://www.smp.se/article.php?args=661469,101;0;0;0
Ja herrigu går det igenom så är det ju något allvarligt fel.
Inbrottet misslyckades.. Men då försöker man mjölka åt sig pengar ändå.. är ju helt skruvat om det funkar.
Sjukt JÄVLA land vi bor i om detta går igenom. Fan vad JÄVLA lack jag blir.
Polisen borde ha frågat snällt istället.
Jag tycker att det är bra att man granskar polisen och polisers våldsutövning. Jag vill inte ha ett samhälle där en grupp människor har våldsmonopol kombinerat med bristande insyn och makt. De bör följa de lagar de arbetar för att andra ska leva efter.
Just sagda fall uttalar jag mig inte om.
http://www.smp.se/article.php?args=661469,101;0;0;0
Ja herrigu går det igenom så är det ju något allvarligt fel.
Inbrottet misslyckades.. Men då försöker man mjölka åt sig pengar ändå.. är ju helt skruvat om det funkar.
Det är väl lite naivt att anta att alla poliser är schyssta killar med pepsodent-leenden?
Det finns nog en del ruttna poliser som inte klarar att utföra sitt arbete korrekt, precis som det finns ruttna ägg i andra yrkesgrupper.
Har förövrigt svårt att förstå varför man skjuter fem varningskott...
Arf Pingvin
2006-05-04, 10:01
Hade han inte utfört brottet från början hade han aldrig varit i den situationen. Alltså är det självförvållat. Fem varningsskott i benet, då kan han börja klaga.
Det är väl lite naivt att anta att alla poliser är schyssta killar med pepsodent-leenden?
Det finns nog en del ruttna poliser som inte klarar att utföra sitt arbete korrekt, precis som det finns ruttna ägg i andra yrkesgrupper.
Jag vet mycket väl att det finns poliser som är idioter, jag är inte guds bästa barn själv..
Men att grabben har mage komma villa ha pengar efteråt är lite väl.
Lasse Kongo
2006-05-04, 10:30
Han/hon/dem som blev utsatt för rånförsöket bör ju ha skadeståndet istället.
Så sjukt, som inbrottstjuven som ramla på trappan för det var is på den och bröt foten, och fick skadestånd aaaaa nita!
Hade han inte utfört brottet från början hade han aldrig varit i den situationen. Alltså är det självförvållat. Fem varningsskott i benet, då kan han börja klaga.
:thumbup:
Om man är så fräck att man begär skadestånd som inbrotttjuv skulle man dömmas till tukthus!
Den jury/domare som ger honom rätt skulle skinnflås med en slö sked.
D Andersson
2006-05-04, 11:37
Ännu en som nu lärt sig vad som händer om man flyr från polisen eller inte gör som man säger. Förhoppningsvis känner de flesta till det.
5 varningsskott och ett par batongsvingar låter lite knepigt i mina öron. men men, vi får se vad tingsrätten säger.
Ännu en som nu lärt sig vad som händer om man flyr från polisen eller inte gör som man säger. Förhoppningsvis känner de flesta till det.
Huu, hoppas vi inte kommer dit alltså.
Att fly är den mest grundläggande känslan, och mest troliga handlingen när man har panik.
Att polisen skjuter efter en farlig mördare som försöker kuta kan jag förstå.
Men kommer vi till den dag då polisen skjuter skarpt efter en panikslagen 17åring som försöker fly efter ett misslyckat inbrott och en dikeskörning, då är det synd om det här landet.
Body Guard
2006-05-04, 12:13
Huu, hoppas vi inte kommer dit alltså.
Att fly är den mest grundläggande känslan, och mest troliga handlingen när man har panik.
Att polisen skjuter efter en farlig mördare som försöker kuta kan jag förstå.
Men kommer vi till den dag då polisen skjuter skarpt efter en panikslagen 17åring som försöker fly efter ett misslyckat inbrott och en dikeskörning, då är det synd om det här landet.
hur ska polisen veta att det är en en 17 åring som flyr, och även om han ser det så finns det vapen bland de unga. Vart sätter man gränsen enligt dig, 18,20 eller 25? Åldern ska faan inte spela ngn roll, är det en 14åring som försökt göra inbrott och sedan flytt i en stulen bil, tycker jag han skall ses som en farlig brotsling på fri fot.
Nitrometan
2006-05-04, 12:17
Han kanske hörde illa?
hur ska polisen veta att det är en en 17 åring som flyr, och även om han ser det så finns det vapen bland de unga. Vart sätter man gränsen enligt dig, 18,20 eller 25? Åldern ska faan inte spela ngn roll, är det en 14åring som försökt göra inbrott och sedan flytt i en stulen bil, tycker jag han skall ses som en farlig brotsling på fri fot.
Tja, då har vi olika åsikter, säg att du har en grabb på 15 bast, lite rebellisk som de kan vara i den åldern. Han snattar och smiter från platsen på sin trimmade moppe, polisen som är till fots vrålar att han ska stanna, villken han inte gör, polisen skjuter varningsskott och grabben blir livrädd.
Då är det naturligt att fly, anser jag, du anser då att en kula i ryggen vore motiverat?
Som förälder till den grabben skulle jag alrig kunna förstå en polis som skjuter för att nedlägga i den situationen, fan, inte ens som sammhällsmedborgare kan jag gå med på att man skjuter ned någon som flyr. då ska det vara jävligt speciella omständigheter,
Kan ta ett exempel från min ungdom. för sisådär 10 år sedan, när man var 15 och moppe (med trim) var tufft. Så drog man från polisen, villket ledde till att en polisman blev frustrerad. och slutligen körde upp jämsides med en liten grabb och prejjade honom av vägen i runda slängar 70km/h. Killen överlevde med ett brutet ben och en del sårskador.
Jag kan förstå att det är frustrerande när folk bryter mot lagen och man inte kommer åt dem, men att med en stor jävla volvo i hög fart anse sig ha rätt att preja en liten grabb på moppe i hög hastighet. Näe då vill jag inte vara med, och jag tycker det är rätt att polisen dömdes och även avskedades för det. dåligt omdöme
Kan ta ett exempel från min ungdom. för sisådär 10 år sedan, när man var 15 och moppe (med trim) var tufft. Så drog man från polisen, villket ledde till att en polisman blev frustrerad. och slutligen körde upp jämsides med en liten grabb och prejjade honom av vägen i runda slängar 70km/h. Killen överlevde med ett brutet ben och en del sårskador.
Jag kan förstå att det är frustrerande när folk bryter mot lagen och man inte kommer åt dem, men att med en stor jävla volvo i hög fart anse sig ha rätt att preja en liten grabb på moppe i hög hastighet. Näe då vill jag inte vara med, och jag tycker det är rätt att polisen dömdes och även avskedades för det. dåligt omdöme
+1 helt klart han ska inte ha kvar jobbet efter en sån grej.
Det fick bli hans wake-up call helt enkelt. Näste man till kammen. Sätter man sig själv direkt eller indirekt i en svår situation så ska man inte bli förvånad över att situationen är/blir... svår.
Min far känner han som äger butiken och han berättade att det här inte var några duvungar. De hade gjort inbrott på flera ställen. Ha i åtanke att de var 4st.
grabben i skogen
2006-05-04, 13:08
dessutom hade ju brottslingen enligt pm gått mot honom och det hade sett ut som om han höll ngt i handen.
Om man är två poliser mot 4st brottslingar som man kanske vet är farliga, har man då inte rätt att försvara sig? Nej tydligen inte i sverige. Nu är det ju så att polisen är ålagd att motverka brott. Hade de jagat efter bilen och sedan sagt, äsch nej vi skiter i det, hade det då inte blivit ett jävla liv på folk?
Jag tycker dock det är beklämmande att polisen missade! Hoppas han tar tag i sin skytteträning nu efteråt.
Tja, då har vi olika åsikter, säg att du har en grabb på 15 bast, lite rebellisk som de kan vara i den åldern. Han snattar och smiter från platsen på sin trimmade moppe, polisen som är till fots vrålar att han ska stanna, villken han inte gör, polisen skjuter varningsskott och grabben blir livrädd.
Då är det naturligt att fly, anser jag, du anser då att en kula i ryggen vore motiverat?
Som förälder till den grabben skulle jag alrig kunna förstå en polis som skjuter för att nedlägga i den situationen, fan, inte ens som sammhällsmedborgare kan jag gå med på att man skjuter ned någon som flyr. då ska det vara jävligt speciella omständigheter,
JA men sen så e det ju en ganska stor skilnad mellan lite pojksträck som snatteri, trimmad moppe mm
o att göra inbrott i en affär mitt i natten o köra därifrån i en stulen bil?
kan ju vara en liten varningsflagga att pojken e inne på lite fel spår här i livet
Tricklev
2006-05-04, 14:03
Klart grabben inte förtjänar ett öre.
Och självklart ska polisen ha våldsmonopol, hur skulle vi annars ha det?
Och självklart ska polisen ha våldsmonopol, hur skulle vi annars ha det?
Såklart det ska vara det, men det innebär ju inte att polisen får göra som de vill? Våldsanvändningen bör i mina ögon vara minimal.
Fattar ni hur annorlunda den här debatten sett om den beskjutna killen sagt: äh, jävla polisfitta, jag ska knülla hans mamma osv osv. Samma som nu tycker synd om stackars oskyldige pojkstackaren som tillsammans med sina tre polare bröt sig in på diverse ställen bara för att det var så synd om dom, skulle tycka synd om stackars polisen i stil med hur alla vaktapor direkt härjar om hur hårt och kallt samhället är just vid deras jävla dörr.
Det som förmedlar hur lipsillarna i tråden väljer att lägga sina känslor är helt och hållet att killen mår dåligt. Hur fasen ni låta det påverka om polisen i det här fallet gjorde rätt eller inte? Ni kan inte hålla i sär två personers aktioner och reaktioner? Det blir för svårt?
Har någon sagt att han är oskyldig? Måste läsa inläggen igen.
det i särklass bästa
var under göteborgs kravallerna när snuten började kasta tillbax stenarna
klockrent!
Body Guard
2006-05-04, 14:19
När och var har jag påstått att en kula i ryggen är motiverat? Visst vi har skilda åsikter vilket är bra för en debbat. De jag menar är att så fort polisen använder sitt vapen ( ASP, pepparsprej, pistol) får de skit, när de är passiva får de skit. I denna situation när de är i underläge så gör han rätt att dra pistol. Notera att han skjuter varningsskott och inte mot personen i fråga.
Har man försatt sig själv i en sådan situation finns det inget att han blev rädd, vad trodde han länsman skulle göra, bjuda honom på godis och snacka skit. Dessa fyra var ute och begick brott, de visste vad de gjorde och de får ta konsekvenserna, är man dum nog att försöka fly då får man skylla sig själv.
Tänk om de kört på någon oskyldig när de flydde, ålder spelar ingen roll, en brottsling är en brottsling.
Hmmm.. ja stackars lilla ungdomsbrottslingen : "Den 17-årige inbrottstjuv som en polisman sköt varningsskott mot utsattes för en allvarlig kränkning.
- Han har haft svårt att sova och gått hos kurator.
Det sade 17-åringens målsägarbiträde vid rättegången på onsdagen."
Eeeh, skyll sig själv.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.