handdator

Visa fullständig version : Allmänbildning

Ungtuppen
2006-05-04, 08:10
Allmänbildad är säkerligen nåt som jag själv inte är. Men vad är allmänbildning egentligen? Vad är din definition? När är man allmänbildad?

Baan
2006-05-04, 08:13
Allmänbildad är säkerligen nåt som jag själv inte är. Men vad är allmänbildning egentligen? Vad är din definition? När är man allmänbildad?

Termen används rätt löst för människor som har spridd kunskap i många ämnen, sen är det ju självklart att en äldre människa kan anse det som allmänbildning att vara grym på 70-tals historia, medan vi yngre inte ser det som allmänbildning. Vanligtvis är det något man definerar individuellt, vad man anser att dom flesta bör veta.

Nina L
2006-05-04, 08:15
Jag undrar om man kan vara allmänbildad när man - som jag - har ett dåligt minne. Det känns som att ett bra minne är ett måste när det gäller att framstå som allmänbildad. Då krävs bara ett allmänt intresse för det mesta. Jag anser att människor är allmänbildade när det visar sig att de har kunskap inom de flesta områden.

Baan
2006-05-04, 08:17
Jag undrar om man kan vara allmänbildad när man - som jag - har ett dåligt minne. Det känns som att ett bra minne är ett måste när det gäller att framstå som allmänbildad. Då krävs bara ett allmänt intresse för det mesta. Jag anser att människor är allmänbildade när det visar sig att de har kunskap inom de flesta områden.

Det är skillnad på dåligt minne och oförmåga att lära sig någonting alls, det senaste lär ju inte vara aktuellt (?). Då har du ju egentligen ingen ursäkt att du är allmänt obildad ;)

Jay-Z
2006-05-04, 08:18
Jag håller väl inte helt med Baanhim, men han har vissa poänger.

Jag skyr människor som inte är allmänbildade som pesten, även om det nog till viss del är en åldersfråga.
Ska fundera på hur jag definierar allmänbildning, men troligtvis någon som klarar 1/3 av frågorna på Jeopardy är rätt allmänbildad?

Allmänbildning har väldigt lite med intelligens.

Baan
2006-05-04, 08:20
Jag håller väl inte helt med Baanhim, men han har vissa poänger.

Jag skyr människor som inte är allmänbildade som pesten, även om det nog till viss del är en åldersfråga.
Ska fundera på hur jag definierar allmänbildning, men troligtvis någon som klarar 1/3 av frågorna på Jeopardy är rätt allmänbildad?

Allmänbildning har väldigt lite med intelligens.

Ser inte direkt att du tycker annorlunda men okej ;) Annars är ju jeopardy rätt svårt, du har ganska höga krav *grr*

Om jag ska spinna vidare lite på ämnet så tror jag att man måste ha lite koll på det mesta om man ska räknas som allmänbildad. Självklart ska man inte behöva vara expert på saker man inte är intresserad av, men lite kunskap ska man besitta ändå, som t ex kunna känna igen sina bilmärken (har en polare som inte kan det).

Jay-Z
2006-05-04, 08:22
Ser inte direkt att du tycker annorlunda men okej ;) Annars är ju jeopardy rätt svårt, du har ganska höga krav *grr*

Jag kom på när jag hade postat och fnulat lite på kontoret att vi nog tycker likadant. Jag ville bara vara obstinat och läste väl inte så noggrannt, alls. ;)

1/4 kanske är ett mer acceptabelt krav? :)

mini
2006-05-04, 08:24

Om jag ska spinna vidare lite på ämnet så tror jag att man måste ha lite koll på det mesta om man ska räknas som allmänbildad. Självklart ska man inte behöva vara expert på saker man inte är intresserad av, men lite kunskap ska man besitta ändå, som t ex kunna känna igen sina bilmärken (har en polare som inte kan det).
Jag tycker att Jeopardy numer har för lätta frågor. En tredjedel ska nog någon som är allmänbildad klara.
Hur du får in bilmärken vet jag inte, varför skulle det vara obligatorisk allmänbildningskunskap? Finns det vissa saker man måste kunna som allmänbildad?

Nina L
2006-05-04, 08:28
Det är skillnad på dåligt minne och oförmåga att lära sig någonting alls, det senaste lär ju inte vara aktuellt (?). Då har du ju egentligen ingen ursäkt att du är allmänt obildad ;)Jag tycker själv inte att jag är speciellt allmänbildad, men andra verkar tycka det. Det är kanske en definitionsfråga. Jag tycker att jag borde kunna (minnas) mer. Ett bra minne är helt klart en fördel. Jag får nöta in saker mer. Jag lär mig lätt, och glömmer lätt.

Jay-Z
2006-05-04, 08:29
Jag tycker att Jeopardy numer har för lätta frågor. En tredjedel ska nog någon som är allmänbildad klara.

Woho!

http://www.sweeting.org/images/you-rock.jpg

mini
2006-05-04, 08:33
Woho!

(Jag vet, jag ville bara skryta lite :em: )

olle lindblad
2006-05-04, 08:34
Att kunna lite om mycket skulle kunna vara en definition på allmänbildad. Jeopardy? Kanske. Själv tycker jag man i så fall skall klara 60-80% av frågorna sett över ett antal avsnitt.

Jay-Z
2006-05-04, 09:05
(Jag vet, jag ville bara skryta lite :em: )

Jag också. :em:

hasse36
2006-05-04, 09:10
Jag undrar om man kan vara allmänbildad när man - som jag - har ett dåligt minne.Bildning är det som blir över när vi glömt det vi lärt oss.
Ellen Key

Nya Jeopardy är bara pinsamt. Fixar man inte 80-90% är man förståndshandikappad.
*popcorn*

Jay-Z
2006-05-04, 09:12
Nya Jeopardy är bara pinsamt. Fixar man inte 80-90% är man förståndshandikappad.
*popcorn*

Bring it, hasse. http://62.181.218.130/forum/showthread.php?t=69225

Iofs är första frågan tom under Jeopardy-nivå. ;)

Tenzu
2006-05-04, 09:16
Det här är att vara allmänbildad, crazy shiat *screwy* http://svt.se/content/1/c6/53/01/85/oa-1960-1221-sanaddevimiljonen-21-tk101619_hi.asx

Vimpyboy
2006-05-04, 09:55
Det här är att vara allmänbildad, crazy shiat *screwy* http://svt.se/content/1/c6/53/01/85/oa-1960-1221-sanaddevimiljonen-21-tk101619_hi.asx
:hbang: :bow:

Dissector
2006-05-04, 10:14
Jag ser en person som allmänbildad om han har en del kunskap inom lite allt möjligt, av någon anledning så associerar jag det dock lättare med någon som har främst allmänna kunskaper inom samhällsvetenskap och historia, än någon som har det inom fysik/kemi/matematik och liknande. Om jag sedan tänker över det så kategoriserar jag dom å andra sidan som allmänbildade båda två.

Ett hett tips för de som vill öka på sitt allmänna vetande inom allt möjligt från onödigt vetande till självklarheter, kolla in #frågesport på Quakenet på IRC. Riktigt underhållande, och du lär dig samtidigt att bli snabb i fingrarna ;)

(Du måste vara authad för att kunna delta, om du inte redan är det)

Sheogorath
2006-05-04, 11:11
Att kunna lite om mycket skulle kunna vara en definition på allmänbildad. Jeopardy? Kanske. Själv tycker jag man i så fall skall klara 60-80% av frågorna sett över ett antal avsnitt.

Svaaaaaren, Olle. Svaaaaren. Inte frågorna. ;)

nemd
2006-05-04, 12:22

Eftersom det är frågorna man ska kunna i jeopardy? :)

olle lindblad
2006-05-04, 13:06
Jaja. Dum Olle. Mycket dum Olle. *slap*

bluelight
2006-05-04, 13:30

Fyfan vad B det där programmet var, skrattade ju lagom när den där tjejen kom och bytte poängen manuellt :laugh: :D

Mighty
2006-05-04, 13:35
Fyfan vad B det där programmet var, skrattade ju lagom när den där tjejen kom och bytte poängen manuellt :laugh: :D
Hur skulle de annars gjort på den tiden?

Sebbe_H
2006-05-04, 13:44
Jag anses tydligen vara ganska allmänbildad(av dom jag känner), för jag knäcker föräldrar och kompisar på jeopardy och vem vill bli miljonär och allt sånt.. :D

hasse36
2006-05-04, 13:51
Fyfan vad B det där programmet var, skrattade ju lagom när den där tjejen kom och bytte poängen manuellt :laugh: :DMen hallå! Var det B att Moses inte fick budorden via SMS?

Vimpyboy
2006-05-04, 15:28
Men hallå! Var det B att Moses inte fick budorden via SMS?
Han borde ha fått dem genom guds podcasting.

bluelight
2006-05-04, 15:51
Hur skulle de annars gjort på den tiden?

Har jag inget bra svar på, men det såg så B ut när man är van med nutidens finesser :|

Baan
2006-05-04, 16:41
Hur du får in bilmärken vet jag inte, varför skulle det vara obligatorisk allmänbildningskunskap? Finns det vissa saker man måste kunna som allmänbildad?

Det är nog helt olika vad man tycker allmänbildning är, jag tycker inte allt på jeopardy är allmänbildning (måste dock erkänna att jag inte sett programmet sen möjligtvis -98) men visst en tredjedel kanske inte är ett större problem.

För mig är bilmärken och lite koll på bilar något som jag märkt att dom flesta kan. När någon kommer och kan se skillnad på en Volkswagen och en Ferrari tycker man han/hon är lite väl n00b. Jag skulle nog tänka samma sak om en del datorkunskap som man tycker är lite basic, fast å andra sidan umgås jag mest med folk som använder sina datorer.

grisbil3n
2006-05-04, 16:45

Hehe, han va lite konstig.

Allmänbildad är man om man kan en jävla massa skit om vedertagna ting.