Visa fullständig version : kreatinkur utan uppladdning?
Cerberus
2006-05-02, 23:12
Hade tänkt o köra slut på den kreatinpåsen jag har men jag orkar inte med uppladdningen, tycker det e förjävligt opraktiskt att gå runt med pulver massa dagar och dricka det ofta.
Går det inte lika bra att ta det mer sällan(typ när jag e hemma och inte på kurs..), det tar väl längre tid för kreatin-förråden att bli fyllda men det ska väl fungera eller?
Vimpyboy
2006-05-03, 05:34
Japp, tar som sagt längre tid, men det fungerar.
köp kreatin där det inte behövs uppladningsfas
Nitrometan
2006-05-05, 08:18
köp kreatin där det inte behövs uppladningsfas
M a o allt kreatin. Uppladdningsfasen är inte nödvändig. Den hjälper dig bara att snabbare fylla "depåerna" med kreatin. Du kommer upp i maximala kreatinnivåer på ungefär en vecka - annars tar det tre-fyra veckor.
V12, Equalizer mm
behöver ju ingen uppladningsfas tex
V12, Equalizer mm
behöver ju ingen uppladningsfas tex
Det behöver inte vanligt kreatinmonohydrat heller.
kan någon förklara detta för mig?
jag har precis börjat med kreatin.. det står 5g 4 gånger om dagen.. jag tar det 2 gånger om dagen.. dvs 10g 2 gånger om dagen.. blir detta sämre resultat?
är 20g om dagen lite eller mycket?
Vimpyboy
2006-05-06, 19:39
jag har precis börjat med kreatin.. det står 5g 4 gånger om dagen.. jag tar det 2 gånger om dagen.. dvs 10g 2 gånger om dagen.. blir detta sämre resultat?
Nu vet jag inte hur mycket kroppen kan ta upp i taget och så, men skulle det vara så att den inte kan ta upp 10 gram så är det enda som händer att du slösar på det. Du mår inte dåligt fysiskt av det (förutom eventuella magproblem som är ganska vanligt), och det blir itne sämre resultat.
Just det där med 5g 4ggr/dag är det som kallas "uppladdningsfasen" där du "laddar upp" kroppen med kreatin. Om du kör sådär 4 dagar så räcker det med 5-10 g/dag efteråt.
Upptaget av kreatin blir förmodligen lite mindre om du tar 10gram 2 ggr/dag än 5gram 4ggr/dag. Kroppen kan inte ta upp så mycket vid enstaka tillfällen, därav uppdelningen. Men även jag gör som du ibland och det fungerar ändå.
20 gram är optimalt(tm) för de flesta? Kan tänka mig att det är vettigt att överdosera om man är tyngre.
Edit: Vimpyboy hann visst före.
okej, tackar för svar..
vill hellst inte ta med mig drycken till skolan.. de flesta där ser "pulvret" som doping. blir lite bökigt också..
men jag får se.. under några lediga dagar kör jag nog 4 gånger om dagen
Vimpyboy
2006-05-06, 20:05
de flesta där ser "pulvret" som doping
Är kött i matsalen också förbjudet? Det innehåller nämligen det otroligt farliga ämnet kreatin. :MrT:
Men men. Du förlorar inget på att ta det 3 gånger/dag förutom att det längre tid innan du är "fylld". Jag kör helt utan uppladdning, utan klarar mig bra på runt 5-10 gram/dag.
Ninjasmurf
2006-05-07, 08:11
Ett tips är att ta en större del efter träning (till sammans med kolhydrater) då upptaget är bättre.
Är kött i matsalen också förbjudet? Det innehåller nämligen det otroligt farliga ämnet kreatin. :MrT:
Men men. Du förlorar inget på att ta det 3 gånger/dag förutom att det längre tid innan du är "fylld". Jag kör helt utan uppladdning, utan klarar mig bra på runt 5-10 gram/dag.
nu va det inte det jag pratade om.. jag pratade om att de ser kosttillskott som dopning..
sen är det bara 5g kreatin per kg kött.. jag klarar inte av att äta ett kg kött till lunch.
Vimpyboy
2006-05-07, 11:24
nu va det inte det jag pratade om.. jag pratade om att de ser kosttillskott som dopning..
Vad de ser det som är irrelevant, det är vad det egentligen är som är avgörande.
Vad ska de säga?
"Åhh han dopar sig med kosttillskott! Åhh.. Han tar säkert multivitamintabletter också!"
Det jag försöker få sagt är att det bara är att köra på och skita i vad de andra säger.
Vad de ser det som är irrelevant, det är vad det egentligen är som är avgörande.
Vad ska de säga?
"Åhh han dopar sig med kosttillskott! Åhh.. Han tar säkert multivitamintabletter också!"
Det jag försöker få sagt är att det bara är att köra på och skita i vad de andra säger.
ett exempel:
jag sa till polarna i klassen som också tränar gym
"jag har börjat på lite kosttillskott nu, ska inte ni också börja med det?"
då sa de "nä, det är bättre att hålla sig naturlig"
ett annat exempel:
en tjej från klassen hittade en burk kosttillskott hemma hoss mig och började skratta och sa "dopar du dig?" då sa jag bara lungt, "nej? det är bara vanligt kosttillskott!" då himlade hon med ögonen och sa "jaja" ironiskt.
jag vill inte bli killen som alla tror tar dopning.
nu är det inte detta tråden handlar om. så vi fortsätter med topic tycker jag.
hockeyFREAK
2006-05-07, 22:54
Jag lånar tråden lite.
Behöver man någon uppladning med kcg ?
Jag lånar tråden lite.
Behöver man någon uppladning med kcg ?
Nej, du tar det endast före träningspassen.
ett exempel:
ett annat exempel:
en tjej från klassen hittade en burk kosttillskott hemma hoss mig och började skratta och sa "dopar du dig?" då sa jag bara lungt, "nej? det är bara vanligt kosttillskott!" då himlade hon med ögonen och sa "jaja" ironiskt.
Berätta för dom vad det är och varför du tar det då. Gärna på vad sätt det är naturligt.
ett exempel:
ett annat exempel:
himla tibax med ögonen
o be dom veta vad dom pratar om innan dom öppnar munnen
vad ska dom göra?
skicka dig till kuratorn?
Jag tvivlar på att man märker någon inlagringsskillnad på 2x10 eller 4x5 g under en uppladdning, magen kan må bättre av flera mindre doser än några få större däremot men får man inga problem så spelar det ju ingen roll.
20 g/dag som konstant dos är ganska högt, jag skulle hålla mig runt 10 g/dag och sen testa en högre dos under någon månad och se om man märker någon skillnad.
bulldoggen
2006-05-08, 23:33
Om jag också skulle kunna få låna tråden lite så har jag en fråga:
Hur dåligt är det för effekten om man missar att ta kreatin nån dag? Jag har kört uppladdningsfas och börjat med vanliga doser om ca 10mg/dag. Det blir dock ofta på lördagar att jag glömmer bort eller inte har möjlighet att ta kreatin pga att man har så mkt aktiviteter för sig. Brukar istället ta lite extra söndag och måndag för att kompensera. Bra eller dåligt? :confused:
Om jag också skulle kunna få låna tråden lite så har jag en fråga:
Hur dåligt är det för effekten om man missar att ta kreatin nån dag? Jag har kört uppladdningsfas och börjat med vanliga doser om ca 10mg/dag. Det blir dock ofta på lördagar att jag glömmer bort eller inte har möjlighet att ta kreatin pga att man har så mkt aktiviteter för sig. Brukar istället ta lite extra söndag och måndag för att kompensera. Bra eller dåligt? :confused:
liten skilnad blir det ju
men det e ju inte så att du måste köra en uppladningsfas igen
effekten av kreatinkuren sitter kvar en vecka efteråt, med minskad effekt
kan nån rätta mig om jag har fel, har bara hört det här inte läst.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.