handdator

Visa fullständig version : Känns konstigt

Greg
2006-05-02, 20:07
Var egentligen menat att jag skulle festa till det lite på fredag. Lite gott och så. Tre veckor utan skit. Tänkte ta en pizza, käka lite glass.

Nu blev det så att det blev pizza idag. Heh, sådant som händer. Det var sent, jag var trött, jag hade druckit för mycket Fun Light, det är sådant som händer.

Har man kanske tagit sitt nya liv ett steg för långt? Känner mig som skit nu, känner mig riktigt nere för att jag åt lite pizza. Eller är detta bara hälsosamt? Att kroppen, och jag själv, äntligen fattat att skit är skit?

Nåja, pizza idag, ingen pizza på fredag, bara glass.

Ah, pizzan idag var väl inte så farligt. Har bra koll på kosten, och så mycket åt jag inte.

Sebbe_H
2006-05-02, 20:21
Vet hur det känns.. Tryckte nyss i mig en kebabtallrik medans jag såg prison break :D
Man känner sig inte nyttig precis men när man är på gymmet igen så känns det bättre!;)

Greg
2006-05-02, 20:25
Vet hur det känns.. Tryckte nyss i mig en kebabtallrik medans jag såg prison break :D
Man känner sig inte nyttig precis men när man är på gymmet igen så känns det bättre!;)

I suppose.

Allt blir så mycket hårdare :)

Rock'nRoll
2006-05-02, 20:32
Känner igen det där. Dom flesta tycker väl att det är lite riskfaktor över det hela. Personligen är jag bara glad över att det är så.

Helena B
2006-05-02, 20:39
Tycker absolut inte att du ska ha dåligt samvete. Jag menar en pizza det är väl ingenting om du äter bra den resterande tiden. Annars så är det bara köra ett eller två extra cardiopass för att väga upp det hela. Men om du ändå hade tänkt äta en pizza på fredag (utan att få dåligt samvete) så spelar det väl ingen roll om du istället åt den idag. Tre veckor utan skit är bra :thumbup: Ge dig själv beröm istället för att stjälpa dig för att du festade till det lite. Om en pizza ger dig mer livskvalitet så ska du äta det, men jag undrar eftersom du startade den här tråden att du inte blev speciellt gladare av den.

christian
2006-05-02, 20:41
En gång är ingen gång, som det heter. =)

Kanske lite mindre "skit" i helgen eller en liten prommis extra? No biggie.

Greg
2006-05-02, 21:23
Ni är så visa.

"Just go at it harder" ;)

Jazen
2006-05-02, 21:25
dude 3 v utan nå skräp är ruskigt bra...du ska inte deppa över 1 pizza, tänk att den pizzan mättade en hungrig mage ;) bara köra på :hbang:

sissa
2006-05-02, 21:25
Om en pizza ger dig mer livskvalitet så ska du äta det, men jag undrar eftersom du startade den här tråden att du inte blev speciellt gladare av den.

Man behöver ju åandrasidan inte koppla mat till känslor på det sättet överhuvudtaget tycker jag. Man behöver varken känna sig mkt gladare eller må mkt sämre av att äta pizza.

(Vilket väl är lättare sagt än gjort kan jag tro om man har såna tankar och känslor)

Sheogorath
2006-05-02, 21:29
Liksom så många andra har du en ätstörning, det vill säga ett rubbat/stört förhållande till mat. Bara att du skriver ett oroat inlägg kanske är en varningssignal att ta på allvar. Om det är så att mat generellt genererar mycket ångest kanske det är tid att söka hjälp.

Jag antar att det är att sträcka ut hakan att skriva något sådant på ett träningsforum, men det är liksom inte så att vi är besparade från vanliga människors bekymmer. Tro mig: jag vet.

Jazen
2006-05-02, 21:29
Man behöver ju åandrasidan inte koppla mat till känslor på det sättet överhuvudtaget tycker jag. Man behöver varken känna sig mkt gladare eller må mkt sämre av att äta pizza.

(Vilket väl är lättare sagt än gjort kan jag tro om man har såna tankar och känslor)

ne det tycker inte jag heller, men jag förstår han eftersom dom flesta(jag iaf) som tränar hårt och verkligen går in för träningen blir mer kräsna i vad dom trycker i sig och därmed kopplar maten till känslorna

Sheogorath
2006-05-02, 21:30

:thumbup:

Här har vi någon som tänkt till.

Helena B
2006-05-02, 21:30

Nej absolut inte, men jag skrev så eftersom han verkade må dåligt av att ha ätit pizzan (varför startade han annars tråden). Intressant det där med att maten är kopplade till känslor. Hur kan man komma ifrån det?

Greg
2006-05-02, 21:38
Nej absolut inte, men jag skrev så eftersom han verkade må dåligt av att ha ätit pizzan (varför startade han annars tråden). Intressant det där med att maten är kopplade till känslor. Hur kan man komma ifrån det?

Sundare inställning till maten antar jag. ;)

Det ska ju inte gå till överstyr iheller. Ah vafan, var nog mer sur över att jag inte klarade mitt 3 veckor sträck än pizzan. Men jo, man får akta sig.

Eftersom känslor och mat tog mig dit jag var en gång i tiden, dit vill jag inte igen.

Helena B
2006-05-02, 21:44
Sundare inställning till maten antar jag. ;)

Det ska ju inte gå till överstyr iheller. Ah vafan, var nog mer sur över att jag inte klarade mitt 3 veckor sträck än pizzan. Men jo, man får akta sig.

Eftersom känslor och mat tog mig dit jag var en gång i tiden, dit vill jag inte igen.

Ja :) Men hur kommer man dit. Hur tar man sig från punkt A till B?
Jag har också varit där en gång i tiden och vill som du inte komma dit igen. Men jag har fortfarande en konstig inställning till mat. Och det har mycket med det Sissa säger att man kopplar känslor till mat, man äter när man är glad, ledsen, trött etc. ja det är väl inte så konstigt att det är så iom att vid högtider så är det alltid mat man firar mer. Jag skulle iaf vilja veta hur man får en sundare inställning till mat.

Jag tycker som sagt att tre veckor är bra jobbat. Om det är så viktigt att klara tre veckor så gör du ett nytt försök efter fredagens glass.

Greg
2006-05-02, 21:52
Ja :) Men hur kommer man dit. Hur tar man sig från punkt A till B?
Jag har också varit där en gång i tiden och vill som du inte komma dit igen. Men jag har fortfarande en konstig inställning till mat. Och det har mycket med det Sissa säger att man kopplar känslor till mat, man äter när man är glad, ledsen, trött etc. ja det är väl inte så konstigt att det är så iom att vid högtider så är det alltid mat man firar mer. Jag skulle iaf vilja veta hur man får en sundare inställning till mat.

Jag tycker som sagt att tre veckor är bra jobbat. Om det är så viktigt att klara tre veckor så gör du ett nytt försök efter fredagens glass.

Har ätardag var tredje vecka, därav varför det är tre veckor som väljer.

Jag har ju gått från att ha varit fet till, tjock :D

Det som fick mig att till viss del få ett annat begrepp om kosten var att äta nytigare dels att äta oftare. Man gick inte runt och små-åt som man gjorde innan.

Ett tag vägde jag och räkna ut allt möjligt i min kost, men nu gör jag det inte längre. Tyckte att, dels tog det upp mycket tid, dels så tyckte jag att det gick lite överstyr.

Sen måste man, mentalt, också komma i insikt om att kroppen måste ha de "dåliga" sakerna också för att fungera. Man måste unna sig någonting emellanåt, en dag utan att tänka och bara gå på feeling.

När det kommer till mat kopplat till högtider är det svårare. Dock så har min familj börjat med att bjuda på fettsnålare och nyttigare mat på våra födelsedagar. Det stora kruxet är väl att övertala resten av släkten att göra detsamma.

Sen så får man själv komma till insikt. Har man gått för långt bör man kanske söka professionell hjälp.

hahavaffan
2006-05-02, 22:29
En gång är ingen gång, som det heter. =)TACK! Jag trodde jag var den enda i världen som kände till detta "ordspråk". Jag har blivit dissad, idiotförklarad och skrattad åt. Ja ellskar daj!

christian
2006-05-02, 22:33
TACK! Jag trodde jag var den enda i världen som kände till detta "ordspråk". Jag har blivit dissad, idiotförklarad och skrattad åt. Ja ellskar daj!

Hehe, cool it. Inget giftermål än, vi måste lära känna varandra först. :D

"En gång är ingen gång, två är lika med noll" Som Björn Rosenström sjunger.

Eller "en gång är ingen gång, men två gånger är en gånggång", den har jag inte fattat riktigt men verkar insinuera på engångsligg eller ngt sånt.

sissa
2006-05-02, 23:19

Verkligen ingen aning.

Jag tänker att det har väldigt lite med mat att göra överhuvudtaget. Maten blir bara själva verktyget. Att det är något annat som sätter igång det. Sen när det har gått ett tag och man liksom blir mer och mer fixerad så är det kanske svårt att säga vad som är vad. Men jag vet som sagt inte. Upplever det inte själv. Vilket jag är mkt tacksam för.

Princy
2006-05-02, 23:27
Det börjar väl redan i spädbarnsåldern då man tröstas med mat vare sig man är arg, ledsen eller trött. *rolleyes*

Sheogorath
2006-05-02, 23:30
Det börjar väl redan i spädbarnsåldern då man tröstas med mat vare sig man är arg, ledsen eller trött. *rolleyes*

Jag veta vad du menar. Sheo ledsen -> Tutte i munnen.

grisbil3n
2006-05-02, 23:31
Känner igen det där. Dom flesta tycker väl att det är lite riskfaktor över det hela. Personligen är jag bara glad över att det är så.

Sant, men jag tycker dock att något är jävligt fel om man ligger o vrider sig i sängen bara för att man har en pizza i magen.

Princy
2006-05-02, 23:32
Jag veta vad du menar. Sheo ledsen -> Tutte i munnen.

:D

sissa
2006-05-02, 23:32
Sen tror jag att om man bestämt sig för vad som är fel att äta och att man absolut inte får göra det så tror jag att suget att få vara "fri" från förbuden, suget att få äta pizza, frossa i choklad osv blir större iochmed de strikta förbuden. Bara för att man inte har satt upp förbud och tänker strikt innebär ju inte att man äter onyttigheter som fanken.

Med andra ord så verkar det som att en överdriven kontroll leder till det motsatta, en slags okontrollbarhet istället.

Liten Men Fet
2006-05-03, 00:34
Jag tycker man bör unna sig att äta onyttigt iallafall minst en gång i vecka för att bibehålla en sundare inställning till mat. Jag har aldrig vägt mat eller räknat kalorier för jag tycker man ska klara av att hantera sitt födointag ändå.
Jag skippar godis nu mest för att jag inte får något sockersug men jag kan ändå stjäla godis av grannen utan att må dåligt av det.

Viss mat är ju inte OND, den är bara sämre energirikare.

timoat
2006-05-03, 06:36
Jag tycker man bör unna sig att äta onyttigt iallafall minst en gång i vecka för att bibehålla en sundare inställning till mat. Jag har aldrig vägt mat eller räknat kalorier för jag tycker man ska klara av att hantera sitt födointag ändå.
Jag skippar godis nu mest för att jag inte får något sockersug men jag kan ändå stjäla godis av grannen utan att må dåligt av det.

Viss mat är ju inte OND, den är bara sämre energirikare.

Yea dude, välkommen i första steget i en ätstörning...
SK "ätar/bulk"-dagar är inget mer än en form av hetsätning, och alla som säger nåt annat blundar för vad som de håller på med. Jag vet för jag har gjort den skiten i nästan 3 år. Äta skitnyttigt i veckan med morgonpromenader och träning sen en dags frosseri, som spiller över till 2, blir till 3 och sen mår man skitdåligt. Men samma spiral upprepar sig varje vecka. Efter ett tag slutar man gå ut, och säger nej till polare eftersom man ser fram emot ätdagen så mycket, och äter tills man nästan spricker.

Det finns nog extremt många på forumet som har denna störning, tom många av de duktiga killarna tjejerna, maskerad bakom "det är nytttiga maten jag äter mer av" eller "bulkdagar". Det finns fler ätstöringar än bara anorexi och bulemi ska ni veta...

grisbil3n
2006-05-03, 07:09
Yea dude, välkommen i första steget i en ätstörning...
SK "ätar/bulk"-dagar är inget mer än en form av hetsätning, och alla som säger nåt annat blundar för vad som de håller på med. Jag vet för jag har gjort den skiten i nästan 3 år. Äta skitnyttigt i veckan med morgonpromenader och träning sen en dags frosseri, som spiller över till 2, blir till 3 och sen mår man skitdåligt. Men samma spiral upprepar sig varje vecka. Efter ett tag slutar man gå ut, och säger nej till polare eftersom man ser fram emot ätdagen så mycket, och äter tills man nästan spricker.

Det finns nog extremt många på forumet som har denna störning, tom många av de duktiga killarna tjejerna, maskerad bakom "det är nytttiga maten jag äter mer av" eller "bulkdagar". Det finns fler ätstöringar än bara anorexi och bulemi ska ni veta...

Fast fan, är det inte det att göra en höna av en fjäder? Om man har en brinnande vilja att hålla formen eller komma i form eller dylikt så är det klart fan man är jävligt noga med att hålla igen i veckan och följaktligen så uppstår ett jävla sug efter godsaker.

timoat
2006-05-03, 07:15
Nja du det ska man inte vara så säker på. Jag skrev ju välkommen till FÖRSTA stegt i en ätstörning. Jävligt många är nog rädda att inse vad de håller på med, och att erkänna för sig själv att man har en fucked syn på mat. Det är jobbigt att inse fakta. Man tänker

"vafan ätstörningar är ju för små fjortisbrudar som vill se ut som HM modellerna, eller kärringar i klimaktieriet som har kroppsfixering, inte jag som är nyttig och tränar och vill se ut som... oops"

skaparn
2006-05-03, 07:24
Liksom så många andra har du en ätstörning, det vill säga ett rubbat/stört förhållande till mat. Bara att du skriver ett oroat inlägg kanske är en varningssignal att ta på allvar. Om det är så att mat generellt genererar mycket ångest kanske det är tid att söka hjälp.

Jag antar att det är att sträcka ut hakan att skriva något sådant på ett träningsforum, men det är liksom inte så att vi är besparade från vanliga människors bekymmer. Tro mig: jag vet.

Intressanta tankar, även om jag inte skulle ta till ett så hårt ord som "ätstörning". Det jag vill veta är vad ett normalt/bra förhållande till mat är, finns det någon som har det?
Är det normalt att inte tänka alls på vad man äter? Tänka lagom (tm)?

Metal_boy_
2006-05-03, 07:26
Sluta tjuta över att du råkat äta något onyttigt och träna istället. Om du ska komma nån vart med träningen, som ska leda till en sund livsstil eller resultat så kan du inte lägga energi på att grina över såna saker.

timoat
2006-05-03, 07:30
Sluta tjuta över att du råkat äta något onyttigt och träna istället. Om du ska komma nån vart med träningen, som ska leda till en sund livsstil eller resultat så kan du inte lägga energi på att grina över såna saker.

Haha, kommer du ihåg vad jag skrev i din "buhu jag är så ensam" tråd?

Metal_boy_
2006-05-03, 07:54
Haha, kommer du ihåg vad jag skrev i din "buhu jag är så ensam" tråd?

Hehe, japp. Och i det här fallet så är det ju något som jag är stark i och kan tipsa om. Man får stötta varandra helt enkelt. :)

timoat
2006-05-03, 07:58
:thumbup: :hbang:

Diggler
2006-05-03, 08:36
Vad är problemet? Pizza är laddat med näringsämnen, och är jäkligt bra mat om du vill träna hårt.