Visa fullständig version : Apatiska flyktingbarn
I ett debattinlägg postat i DN redogör regeringens utredare för några fakta kring de apatiska flyktingbarnen i Sverige, och det är inte utan att man börjar undra om det är en hund begraven någonstans.
Fundera på dessa frågor som de ställer:
Varför drabbas asylsökande barn från vissa geografiska områden?
Vad kan ha bidragit till förekomsten av problemet - traumatiska händelser i hemlandet, asylprocessen i Sverige eller andra faktorer?
Varför förekommer problemet enbart i Sverige och först under 2000-talet?
DN (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=541298&previousRenderType=6)
Någon som vill dela med sig av teorier?
teori 1. Dom blir apatiska för att vi svenskar är rasister.
Deceiver85
2006-05-02, 18:01
Teori 2. Dem blir apatiska för att mamma och pappa Asylsökande säger åt dem att vara det.
Teori 3: skattetrycket gör dem apatiska.
Kan det bero på det varma välkomnandet/behandlingen?
Jag tror på manipulation av systemet.
jag röstar för teori 2 , allt tyder på att det är precis så det går till som jag ser det. :)
Krokodil
2006-05-02, 18:05
I ett debattinlägg postat i DN redogör regeringens utredare för några fakta kring de apatiska flyktingbarnen i Sverige, och det är inte utan att man börjar undra om det är en hund begraven någonstans.
Fundera på dessa frågor som de ställer:
Varför drabbas asylsökande barn från vissa geografiska områden?
Vad kan ha bidragit till förekomsten av problemet - traumatiska händelser i hemlandet, asylprocessen i Sverige eller andra faktorer?
Varför förekommer problemet enbart i Sverige och först under 2000-talet?
DN (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=541298&previousRenderType=6)
Någon som vill dela med sig av teorier?Det är trams i mina ögon iaf! Det är inget fel på de här ungarna mer än den vanliga stressen och ovissheten att vara flykting.
problemet är inte barnen dock, problemet är föräldrarna som tvingar barnen till det hela allt för att få stanna i sverige.
Deceiver85
2006-05-02, 18:12
jag röstar för teori 2 , allt tyder på att det är precis så det går till som jag ser det. :)
Argument 1) Tullpolismannen som uttalade sig om barn som suttit i rullstol på flyget hade gått av planet när planet landat i hemlandet, samt de som "matvägrat" vräkt i sig smörgåsar på planet.
Argument 2) Socialtjänsten misstänkte misshandel och vanvård av de "apatiska flyktingbarnen" men vågade inte anmäla.
Argument 3) Regeringens utredare har upptäckt att den bästa medicinen mot apatin är permanent uppehållstillstånd. O RLY?
Luften i Sverige gör dem apatiska. Det förekommer nämligen inte i några andra länder.
Fatalist
2006-05-02, 18:45
Jag har världens bästa lösning: Stäng alla gränser och låt oss få bukt med problemen som redan finns innan vi släpper in fler.
Såg ett jävligt gripande inslag på Uppdrag Granskning för ngt halvår sen om en apatisk flicka som hade blivit utvisad till makedonien(?) och hör o häpna, hon var fortfarande apatisk, dvs vägrade äta, utförde sina behov där hon låg. De n enda gången hon hade rest sig var vid ett självmordsförsök. Anar dock att hon hade andra psykiska störningar, vetefan om apati klassas som psykisk sjukdom.
Jaja, vad ville jag ha sagt med detta? Klart att de finns sådana som fejkar men Sveriges asyllagar, flyktingpolitik är uppåt väggarna. :(
Teori 2. Dem blir apatiska för att mamma och pappa Asylsökande säger åt dem att vara det.
+ 1.. (eller ett tyst försök, för att göra föräldrarna "lyckliga")
Ja, man kan vara glad att man inte är flykting iaf, det är en sak som är säker.
Såg ett jävligt gripande inslag på Uppdrag Granskning för ngt halvår sen om en apatisk flicka som hade blivit utvisad till makedonien(?) och hör o häpna, hon var fortfarande apatisk, dvs vägrade äta, utförde sina behov där hon låg. De n enda gången hon hade rest sig var vid ett självmordsförsök. Anar dock att hon hade andra psykiska störningar, vetefan om apati klassas som psykisk sjukdom.
Jaja, vad ville jag ha sagt med detta? Klart att de finns sådana som fejkar men Sveriges asyllagar, flyktingpolitik är uppåt väggarna. :(
Är det apatisk? Jag skulle snarare säga som psykiatrikern i SVT 24; det är medvetslös, och medvetslösa barn eller vuxna tas in för vård så man kan testa dem, det har inte blivit gjort på något av de "apatiska" flyktingbarnen, jag undrar varför.
Vidare kan du mycket väl ha rätt i att flyktingpolitiken inte är bra i Sverige, men det är ett problem då många exoerter har en åsikt om flyktingpolitiken och sedan använder barnen som slagträ, och åsidosätter vetenskaplig skepsis och metod.
Rock'nRoll
2006-05-02, 20:49
Ja, man kan vara glad att man inte är flykting iaf, det är en sak som är säker.
Ja fy fan, vilket helvete det måste vara.
Jag har världens bästa lösning: Stäng alla gränser och låt oss få bukt med problemen som redan finns innan vi släpper in fler.
Det bästa någon har skrivit på det här forumet!!!!
Är beredd att skänka pengar för att skicka dit grub till barnen så han får föreläsa för dem om hur o-optimalt det är att vara apatisk. skämt åsido (jag är en mycket elak man) lite lustigt som folk säger att man blir apatisk just i Sverige när man precis flytt från krig och elände.
Jag tycker att vi alla misstror alla andra och bygger Fortress Europe till finklubb enbart avsedd för civiliserade länder och dess befolkningar, vi släpper inte in någon annan som inte blivit speciellt inbjuden och står på gästlistan. Släng ut alla soussar, vänster- och miljöfacister som ändå inte förstår uppskatta den potential till rikemansklubb EU ändå besitter. Icke högskoleutbildade, bestraffade, registerprickade, långtidssjukskrivna, bidragsmanipulerande svenssons och allmänt smak- och stillöst patrask får heller inte vara med. De kan få verka utanför murarna försöka göra den övriga världen till ett bättre ställe för sig själva och andra mindre lyckligt lottade individer bäst de kan.
Jag skulle snarare säga som psykiatrikern i SVT 24; det är medvetslös ...
Det lät konstigt för att komma från en läkare. Medvetslös är medvetslös, apatisk är apatisk.
Själv undrar jag vad man tror att man skall åstadkomma genom att utmåla de få fall som finns (ja, de är få) som något slags utpressningsmetod. Om alla fall av allmänt förstörda flyktingbarn skulle vara föräldrarnas manipulation och tvång för att det finns fall där man misstänker det bör ju följaktligen alla tonårsgraviditeter vara fall av grov incest, eftersom det uppenbarligen hänt i ett par fall (med hänsyftning till den artikel i AB som tas upp i en annan tråd).
Wennerberg
2006-05-02, 22:22
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Jag tycker det är kul att se dem såkallade apatiska flykting barnen som hotades av utlämning leka här på gården... *screwy* *bs*
Bra tänkt!
Jag har gått i samma tankar och faktiskt fått respons på tankarna inom Muf här där jag bor... blir utveckling till motion vid nästa stämma... *flex*
Dumleman
2006-05-02, 23:09
Toxic']Jag tycker det är kul att se dem såkallade apatiska flykting barnen som hotades av utlämning leka här på gården... *screwy* *bs*
Ja det är ju kul att de har blivit botade :).
Ja det är ju kul att de har blivit botade :).
Ja och fort gick det liksom samma dag som det stod i tidningen :D
grisbil3n
2006-05-02, 23:44
Håhåjaja, dom är iaf ena jävlar på att hålla färgen om så skulle vara fallet.
Flygplan
2006-05-03, 00:44
Håhåjaja, dom är iaf ena jävlar på att hålla färgen om så skulle vara fallet.
Om så skulle vara fallet? :confused: ;)
grisbil3n
2006-05-03, 01:40
Om så skulle vara fallet? :confused: ;)
Att dom bara spelar teater som ju många utgår ifrån? Eller har jag missföstått något?
Att dom bara spelar teater som ju många utgår ifrån? Eller har jag missföstått något?
Flygplans sista smiley antydde på lätt ironi i inlägget :booty:
grisbil3n
2006-05-03, 03:22
Toxic']Flygplans sista smiley antydde på lätt ironi i inlägget :booty:
Jahapp, man ska inte uttrycka sig luddigt mitt i natten.
Det lät konstigt för att komma från en läkare. Medvetslös är medvetslös, apatisk är apatisk.
Han syftade på TV-inslag om barn som bara legat i sängen och inte kunnat varken äta för egen maskin, eller hålla inne kiss och bajs, utan gjorde från sig direkt i saängen. Det menade han inte ingick i definitionen för apatisk.
Själv undrar jag vad man tror att man skall åstadkomma genom att utmåla de få fall som finns (ja, de är få) som något slags utpressningsmetod. Om alla fall av allmänt förstörda flyktingbarn skulle vara föräldrarnas manipulation och tvång för att det finns fall där man misstänker det bör ju följaktligen alla tonårsgraviditeter vara fall av grov incest, eftersom det uppenbarligen hänt i ett par fall (med hänsyftning till den artikel i AB som tas upp i en annan tråd).
Det där var ingen höjdare till parallell Tolkia, speciellt för att komma från dig. De apatiska barnen är unika i tiden, i rummet och det finns incitament för föräldrarna att utsätta barnen för detta, oftast med goda avsikter. Vad det har med tonårsgraviditeter att göra får du förklara.
Det där var ingen höjdare till parallell Tolkia, speciellt för att komma från dig. De apatiska barnen är unika i tiden, i rummet och det finns incitament för föräldrarna att utsätta barnen för detta, oftast med goda avsikter. Vad det har med tonårsgraviditeter att göra får du förklara.
Jag är tveksam till att de skulle vara unika i tiden och rummet; det är väldligt lite genom historien som är unikt (jobbar själv inom ett område där denna synpunkt luftas emellanåt, trots att det på senare år framkommit att det de facto inte är så, så jag är generellt skeptisk till denna typ av utsaga).
Parallellen förtydligad: "Vi har sett att det var så i ett fall, ergo är det så i samtliga". Jag tycker att en sådan inställning, på så pass liten grund som i det här fallet (Hur många av de misstänkta fallen - som inte är så många i sig - är egentligen utredda? Det talar man inte så mycket om.), är en lite väl grov generalisering, även om jag inser att den "comes in handy".
Edit: Enl. dagens DN är utredningen visst inte helt oomtvistlig (eller oomtvistad).
Jag är tveksam till att de skulle vara unika i tiden och rummet; det är väldligt lite genom historien som är unikt (jobbar själv inom ett område där denna synpunkt luftas emellanåt, trots att det på senare år framkommit att det de facto inte är så, så jag är generellt skeptisk till denna typ av utsaga).
Parallellen förtydligad: "Vi har sett att det var så i ett fall, ergo är det så i samtliga". Jag tycker att en sådan inställning, på så pass liten grund som i det här fallet (Hur många av de misstänkta fallen - som inte är så många i sig - är egentligen utredda? Det talar man inte så mycket om.), är en lite väl grov generalisering, även om jag inser att den "comes in handy".
Ja, du har rätt i att jag dramatiserar med termer som unikt i tid och rum, det har du nog alldeles rätt i att de inte är. Men som det ändå framställts har det rört sig om i det närmaste en epidemisk spridning, och somliga experter hävdar att så inte tidigare skett med så allvarliga symptom.
Hur ser ni på det här med apatiska barn idag? Min moder som arbetar inom vården på ett sjukhus i Stockholm sade att dom flesta apatiska barn hon träffar är från öst, vad beror det på?
Därför att de inte var apatiska kanske? Jag vet inte. Har inte sett någon prata om det på flera år. Ett sätt att få stanna kvar i landet.
ApexProcyon
2017-08-17, 20:27
Dr. Thomas Jackson som har jobbat med apatiska flyktingbarn har blivit rejält bränd av media för att han beskrivit vad han sett inom yrkesrollen. Om vi lägger utgivaren av intervjuns namn åt sidan och faktiskt lyssnar på vad han har att säga så finns det en bra grund för diskussion.
iKWCfNGxGBU
trädgårdsmöbel
2017-08-17, 20:30
Varför måste det vara så kategoriskt att antingen så fejkar de allihop, eller så är vi onda som betvivlar deras tillstånd? Det påminner om utbrändhets/utmattningsdepression-debatten där jag tror att att i många genuina fall blev anklagade för att simulera, och simulanter lyckades.
Kan det inte vara så enkelt att några blev apatiska, på riktigt, och andra snappade upp det och coachade barnen till att simulera samma?
svenbanan
2017-08-17, 20:34
Varför måste det vara så kategoriskt att antingen så fejkar de allihop, eller så är vi onda som betvivlar deras tillstånd? Det påminner om utbrändhets/utmattningsdepression-debatten där jag tror att att i många genuina fall blev anklagade för att simulera, och simulanter lyckades.
Kan det inte vara så enkelt att några blev apatiska, på riktigt, och andra snappade upp det och coachade barnen till att simulera samma?
Gråskalor är inte internets starkaste sida... ;)
Tja om vi ponerar att vissa led av PTSD eller liknande, efter traumatiska upplevelser. Det här var på den tiden folk kunde ta sig direkt från en konflikt till Sverige med flygvisum. Sedan ser andra att det leder till uppehållstillstånd och tvingar sina barn att fejka.
Däremot var det egentligen en betydligt mindre del barn som drabbades än man kan tro av debatten.
Hur ser ni på det här med apatiska barn idag? Min moder som arbetar inom vården på ett sjukhus i Stockholm sade att dom flesta apatiska barn hon träffar är från öst, vad beror det på?
Drogas av päronen?
Macroman
2017-08-18, 10:08
Pga att inga från Öst har asylskäl så detta blev ett sätt att få asyl utan asylskäl s.a.s.
Folk gör allt för att komma den livstidsförsörjning utan arbete som vi bistår med här i Sverige. The Power of Incentives helt enkelt.
Dr. Thomas Jackson som har jobbat med apatiska flyktingbarn har blivit rejält bränd av media för att han beskrivit vad han sett inom yrkesrollen. Om vi lägger utgivaren av intervjuns namn åt sidan och faktiskt lyssnar på vad han har att säga så finns det en bra grund för diskussion.
iKWCfNGxGBU
En fd medlem i SvP som, enligt personen som först intervjuade honom om detta, "har ett långt förflutet i högerextrema kretsar". Detta tillsammans med att hans påstående mötte motstånd av i princip samtliga psykiatriker och läkare som gav sig in i debatten gör att jag tycker att det inte riktigt går att påstå att det finns en bra grund för diskussion i vad han säger. Men eftersom du håller med honom antar jag att hans uttalanden trumfar konsensus? Alla andra ljuger för att de är en del av pk-media? Det svenska barnläkarsamfundet är köpt av Hillary och Sjöstedt för att korrumpera den svenska genpoolen? ;)
En fd medlem i SvP som, enligt personen som först intervjuade honom om detta, "har ett långt förflutet i högerextrema kretsar". Detta tillsammans med att hans påstående mötte motstånd av i princip samtliga psykiatriker och läkare som gav sig in i debatten gör att jag tycker att det inte riktigt går att påstå att det finns en bra grund för diskussion i vad han säger. Men eftersom du håller med honom antar jag att hans uttalanden trumfar konsensus? Alla andra ljuger för att de är en del av pk-media? Det svenska barnläkarsamfundet är köpt av Hillary och Sjöstedt för att korrumpera den svenska genpoolen? ;)
Munchausen by proxy är ett av de svåraste tillstånden att hantera. Klart att starka försvarsmekanismer griper in för att minska obehaget.
ApexProcyon
2017-08-18, 12:09
Blåvitt, det finns en bra grund för diskussion just för att han är den enda som vågar visa den andra sidan av myntet. Att det blev häxjakt för att han ifrågasatte medias Sanning gav starka incitament för andra att träda fram i rampljuset och förstärka den Rätta bilden och vinna lite berömmelse.
Men visst, håll för öronen och fortsätt håna istället för att peka på vart han har fel. Alla som faktiskt besitter ett uns av intellektuell nyfikenhet kan fortfarande lyssna på vad han har att säga och sedan avgöra huruvida om det ligger något i det eller om han är en knäpp lögnare.
ApexProcyon
2017-08-18, 12:33
Andelen apatiska flyktingbarn har minskat kraftigt i andra länder när man provat att separera föräldrar från barn en period. Med tanke på vad många av dessa barn får utstå från föräldrarna för att bli "apatiska" så finns det ingen anledning att inte utesluta det.
Alternativet är att uppmuntra och belöna våldsamheter mot barn.
Blåvitt, det finns en bra grund för diskussion just för att han är den enda som vågar visa den andra sidan av myntet. Att det blev häxjakt för att han ifrågasatte medias Sanning gav starka incitament för andra att träda fram i rampljuset och förstärka den Rätta bilden och vinna lite berömmelse.
Men visst, håll för öronen och fortsätt håna istället för att peka på vart han har fel. Alla som faktiskt besitter ett uns av intellektuell nyfikenhet kan fortfarande lyssna på vad han har att säga och sedan avgöra huruvida om det ligger något i det eller om han är en knäpp lögnare.
Jag skulle kunna ta din sk aktuella nyfikenhet på allvar om du inte följde upp det här inlägget med att antyda att merparten av apatiska flyktingbarn beter sig på det viset för att de blir slagna till det av sina föräldrar. Du är inte ute efter någon "annan sida av myntet" eller att skapa dig en nyanserad bild, du är ute efter att upprätthålla din oerhört svartvita och absoluta världsbild - och kastar gång på gång ut allt vad källkritik heter så fort du stöter på något som triggar nick-reflexerna hos dig, och avfärdar allt annat med låtsad källkritik och desperat rabblande av allt från icke begådda argumentationsfel till konspirationer från dina meningsmotståndare.
Men absolut, fortsätt berätta hur Sanningen egentligen ser ut, helt utan grunder :)
Skorpio76
2017-08-18, 14:19
Teori 2. Dem blir apatiska för att deras asylsökande mamma och pappa säger åt dem att vara det.Det tror jag inte riktigt på. Däremot kan det vara så här.
Problemet är inte barnen dock, utan problemet är föräldrarna som tvingar barnen till det hela. De gör allt allt för att få stanna i Sverige.Varför drabbas asylsökande barn från vissa geografiska områden?
Det kan man verkligen fråga sig eftersom när de började undersöka fenomenet visade det sig att alla apatiska barn verkade komma just ifrån samma geografiska områden. Det verkar onekligen konstigt och jag vet också att n kvinnlig politiker som jag inte minns namnet på nu tyckte att det var ett klokt beslut att inte ta emot alla apatisk flyktingbarn eftersom d skulle leda till att ännu fler hade blivit sjuka. En annan manlig person ha också sagt att de simulerar apatin och att han och hans kollegor har sett hur de här barnen är uppe och springer på nätterna. Jag vet inte om det här är sant, så därför har du inte läst det från mig.
Münchhausen by proxy finns, liksom konversionssyndrom och somatoformt syndrom. Det går dock inte att sätta någondera diagnosen utan att ha träffat patienten och familjen, så det lär inte rakt av gå att bestämma sig för att "alla apatiska flyktingbarn har Münchhausen by proxy" och hävda att man sitter på sanningen, även om man förstås kan föra fram uppfattningen och varna för det.
Münchhausen by proxy finns, liksom konversionssyndrom och somatoformt syndrom. Det går dock inte att sätta någondera diagnosen utan att ha träffat patienten och familjen, så det lär inte rakt av gå att bestämma sig för att "alla apatiska flyktingbarn har Münchhausen by proxy" och hävda att man sitter på sanningen, även om man förstås kan föra fram uppfattningen och varna för det.
Alltid det här om "alla".
Dags att inse att människan gillar att fuska och en icke oansenlig andel inte drar sig för att dra fördel när de har möjligheten. Samma princip bakom att poliser jagar lättare trafikbrott och ringa narkotikabrott eller att privata vårdgivare breddar indikationerna..
trädgårdsmöbel
2017-08-18, 19:04
Det med geografisk region och specifik psykisk åkomma är nog jäkligt minerad mark, men jag kan bidra med en jävligt dum anekdot. Jag har jobbat i psykiatrin i många år och jag tror mig se vissa samband mellan härkomst och olika psykiatriska diagnoser, jag har dock saftiga fördomar emot de flesta främmande folkgrupper vilket kan påverka, men skit i det. Lite observationer (på alldeles för få personer för att egentligen dra sådana här slutsatser): Är en kvinna ung, attraktiv och med ursprung från Balkan och sitter på psyket har hon Borderline Personlighetsstörning. En somalier tuggar Khat, är psykotisk och våldbenägen, en Iranier är beroende av opiater, döljer en djup depression och är suicidal trots att han verkar glad.
mfl. Jag har även fördomar om vilka diagnoser snygga kvinnor får resp. fula, vilket om möjligt är ännu mindre pk. Så för mig finner jag inte det speciellt konstigt att folk från ett visst geografiskt område uppvisar specifika psykiatriska symtom.
Swedishviking
2017-08-18, 20:00
Jag kommer bli apatisk för att slippa gå till jobbet och få sjukpenning för det!
Fast kan små barn fejka så bra?
ApexProcyon
2017-08-18, 20:23
Problemet när det fejkas är svin till föräldrar som använder barnen som slagträ för att öka oddsen att få stanna. Majoriteten av alla fall med apatiska flyktingbarn där föräldrar separerats från barnen en tid så har barnen blivit bättre - föräldrarnas övergrepp gör barnen "apatiska". Därav förbättringen som uppstår vid många fall av separation.
Det betyder såklart inte att det inte finns genuina fall, problemet är att en del blir lockade av att använda barnen som redskap för att få stanna.
Undrar jag också. Hur får man en 8-åring att spela död varje gång socialen kommer under flera månaders tid? Vore en riktig bedrift av föräldrarna..
ApexProcyon
2017-08-18, 20:24
Undrar jag också. Hur får man en 8-åring att spela död varje gång socialen kommer under flera månaders tid? Vore en riktig bedrift av föräldrarna..
Övergrepp. I andra länder så kastas föräldrarna i fängelse när det uppdagas efter ovan nämnda utredande separation.
Inte mer än rätt att fängsla barnmisshandlare.
trädgårdsmöbel
2017-08-19, 06:11
Om de blir apatiska pga. sina föräldrars övergrepp så varför skulle de då samtidigt fejka apatin? Om de tex. blir drogade till att bli helt apatiska, är de då inte apatiska?
De fejkar inte.... En sak jag fick lära mig när jag jobbade på en skola i Rosengård var att föräldrarna väckte barnen på natten för att gå upp och äta, det mådde naturligtvis inte barnen bra av. Många höll på så här, för om barnet mådde dåligt ökade chansen att få stanna.
Övergrepp.
Du behöver stödja detta om du ska göra sådana påstående.
De fejkar inte.... En sak jag fick lära mig när jag jobbade på en skola i Rosengård var att föräldrarna väckte barnen på natten för att gå upp och äta, det mådde naturligtvis inte barnen bra av. Många höll på så här, för om barnet mådde dåligt ökade chansen att få stanna.
Och vad mer? Det där lär ju inte vara tillräckligt om målet är att göra sina barn psykiskt sjuka.
Övergrepp. I andra länder så kastas föräldrarna i fängelse när det uppdagas efter ovan nämnda utredande separation.
Inte mer än rätt att fängsla barnmisshandlare.
Att man skulle kunna misshandla ett litet barn till att gå med på att spela teater under flera månader för att sedan öka sina chanser för att få permanent uppehållstillstånd låter en aning långsökt...
Hmm...du har skyldighet att rapportera ifall något barn misshandlas
https://www.skolverket.se/regelverk/mer-om-skolans-ansvar/barn-som-far-illa-1.201708
Att man skulle kunna misshandla ett litet barn till att gå med på att spela teater under flera månader för att sedan öka sina chanser för att få permanent uppehållstillstånd låter en aning långsökt...
Låter det lika osannolikt som att 95-98% av somaliska flickor utsätts för female genital mutilation?
Lite väl naivt av dig..
Hmm...du har skyldighet att rapportera ifall något barn misshandlas
https://www.skolverket.se/regelverk/mer-om-skolans-ansvar/barn-som-far-illa-1.201708
Nej, han har en skyldighet redan om han _misstänkter_ det.
Låter det lika osannolikt som att 95-98% av somaliska flickor utsätts för female genital mutilation?
Lite väl naivt av dig.
Lol, jag förnekar inte att det finns hjärntvättade människor där ute.
Har hört om apatiska barn som varit det i över ett år och under denna tid regelbundet träffat personal från socialen. Att föräldrarna skulle ha lyckats misshandla barnet till den grad att barnet faktist går med på att spela teater under så lång tid låter väldigt svårt att genomföra bara.
Nej, han har en skyldighet redan om han _misstänkter_ det.
Tack. Nu blev det ännu tydligare att vi har ett ansvar för de mest utsatta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.